REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

Jakubowski Ryszard
Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać? fot.Ford
Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać? fot.Ford

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie pulsacyjne, zwane także „ABSem dla ubogich” pozwala na uniknięcie zablokowania się kół i utrzymanie sterowności pojazdu w czasie hamowania na śliskiej nawierzchni. Dzięki hamowaniu pulsacyjnym kierowca może utrzymać panowanie nad samochodem i ominąć przeszkodę, przed którą np. nie można już zahamować.

Kiedy wymyślono hamowanie pulsacyjne, nikt nie przewidywał że po kilkudziesięciu latach na podstawie tej zasady zostanie skonstruowany elektroniczny system wspomagania hamowania. Tak powstał ABS, czyli Anti-lock Braking System. Obowiązek montowania ABS-u seryjnie we wszystkich nowych autach wprowadzanych na rynek w Unii Europejskiej pojawił się w 1 lipca 2006 roku. Wiele aut nawet sprzed tego okresu wyposażonych jest w ABS, należy jednak pamiętać, że w zalewie tanich aut sprowadzanych z zagranicy do Polski (tu jest na nie rynek), znaczny procent nie jest w ABS wyposażonych.

REKLAMA

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Hamowanie pulsacyjne tym różni się od ABS, że częstotliwością impulsów hamujących steruje nie komputer, lecz człowiek, który wciska i odpuszcza pedał hamulca z dużą częstotliwością. Jedynym sposobem na opanowanie hamowania pulsacyjnego jest trening, najlepiej na jak najbardziej śliskiej nawierzchni.

Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w opanowaniu tej niełatwej sztuki:

REKLAMA

1. W przeciwieństwie do hamowania jednostajnego, na pedał hamulca lepiej jest naciskać nie palcami stopy z piętą opartą o podłogę samochodu, lecz częścią stopy w pobliżu śródstopia, z palcami opartymi o oś pedału hamulca lub o jego dźwignię powyżej częścią z nakładką gumową. Takie ułożenie stopy utrudnia całkowite zwolnienie pedału hamulca, który ma zawsze pewien skok jałowy dla zapewnienia prawidłowej pracy pompy hamulcowej. Dzięki temu częstotliwość nacisków na pedał może wzrosnąć nawet dwukrotnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szybkie naciskanie i zwalnianie pedału hamulca należy rozpocząć natychmiast po zauważeniu, że po naciśnięciu pedału hamulca pojazd nie zwalnia, lecz przemieszcza się dalej, na dodatek słabo reaguje lub w ogóle nie reaguje na ruchy kierownicy.

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

REKLAMA

3. Siła nacisku na pedał nie powinna być duża, podobnie jak amplituda pulsacji. Ważne jest, aby każde zwolnienie pedału hamulca odblokowywało koła, zaś naciśnięcie doprowadzało do stanu lekkiego blokowania. Jest to bardzo trudne do opanowania, ponieważ kierowca odruchowo wciska pedał bardzo mocno, chcą zapobiec wpadnięciu na nieodległą przeszkodę. Trzeba więc w pewnym sensie działać wbrew swojemu instynktowi. Jednocześnie wydłuża się czas, w jakim koła znajdują się w stadium pomiędzy hamowaniem które ich nie blokuje a ich zablokowaniem. Ten przejściowy okres ma decydujące znaczenie dla długości drogi hamowania. Im będzie dłuższy, tym droga hamowania będzie krótsza. Różnica pomiędzy drogą hamowania spowodowanego szybkimi silnymi uderzeniami stopą w pedał hamulca, a szybkim płynnym naciskaniem go i zwalnianiem w opisany sposób może wynosić nawet do 20% na korzyść tego ostatniego. Trzeba go bardzo dokładnie i wielokrotnie przećwiczyć, aby móc skutecznie zastosować w awaryjnej sytuacji.

Należy pamiętać, że zarówno hamowanie pulsacyjne jak i ABS powodują wydłużenie drogi hamowania, pozwalając jednak zachować kontrolę nad samochodem. ABS i technika hamowania pulsacyjnego nie ochronią nas przed wypadkiem jeśli nasza prędkość jest zbyt duża.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA