REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

Jakubowski Ryszard
Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać? fot.Ford
Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać? fot.Ford

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie pulsacyjne, zwane także „ABSem dla ubogich” pozwala na uniknięcie zablokowania się kół i utrzymanie sterowności pojazdu w czasie hamowania na śliskiej nawierzchni. Dzięki hamowaniu pulsacyjnym kierowca może utrzymać panowanie nad samochodem i ominąć przeszkodę, przed którą np. nie można już zahamować.

Kiedy wymyślono hamowanie pulsacyjne, nikt nie przewidywał że po kilkudziesięciu latach na podstawie tej zasady zostanie skonstruowany elektroniczny system wspomagania hamowania. Tak powstał ABS, czyli Anti-lock Braking System. Obowiązek montowania ABS-u seryjnie we wszystkich nowych autach wprowadzanych na rynek w Unii Europejskiej pojawił się w 1 lipca 2006 roku. Wiele aut nawet sprzed tego okresu wyposażonych jest w ABS, należy jednak pamiętać, że w zalewie tanich aut sprowadzanych z zagranicy do Polski (tu jest na nie rynek), znaczny procent nie jest w ABS wyposażonych.

REKLAMA

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Hamowanie pulsacyjne tym różni się od ABS, że częstotliwością impulsów hamujących steruje nie komputer, lecz człowiek, który wciska i odpuszcza pedał hamulca z dużą częstotliwością. Jedynym sposobem na opanowanie hamowania pulsacyjnego jest trening, najlepiej na jak najbardziej śliskiej nawierzchni.

Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w opanowaniu tej niełatwej sztuki:

REKLAMA

1. W przeciwieństwie do hamowania jednostajnego, na pedał hamulca lepiej jest naciskać nie palcami stopy z piętą opartą o podłogę samochodu, lecz częścią stopy w pobliżu śródstopia, z palcami opartymi o oś pedału hamulca lub o jego dźwignię powyżej częścią z nakładką gumową. Takie ułożenie stopy utrudnia całkowite zwolnienie pedału hamulca, który ma zawsze pewien skok jałowy dla zapewnienia prawidłowej pracy pompy hamulcowej. Dzięki temu częstotliwość nacisków na pedał może wzrosnąć nawet dwukrotnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szybkie naciskanie i zwalnianie pedału hamulca należy rozpocząć natychmiast po zauważeniu, że po naciśnięciu pedału hamulca pojazd nie zwalnia, lecz przemieszcza się dalej, na dodatek słabo reaguje lub w ogóle nie reaguje na ruchy kierownicy.

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

REKLAMA

3. Siła nacisku na pedał nie powinna być duża, podobnie jak amplituda pulsacji. Ważne jest, aby każde zwolnienie pedału hamulca odblokowywało koła, zaś naciśnięcie doprowadzało do stanu lekkiego blokowania. Jest to bardzo trudne do opanowania, ponieważ kierowca odruchowo wciska pedał bardzo mocno, chcą zapobiec wpadnięciu na nieodległą przeszkodę. Trzeba więc w pewnym sensie działać wbrew swojemu instynktowi. Jednocześnie wydłuża się czas, w jakim koła znajdują się w stadium pomiędzy hamowaniem które ich nie blokuje a ich zablokowaniem. Ten przejściowy okres ma decydujące znaczenie dla długości drogi hamowania. Im będzie dłuższy, tym droga hamowania będzie krótsza. Różnica pomiędzy drogą hamowania spowodowanego szybkimi silnymi uderzeniami stopą w pedał hamulca, a szybkim płynnym naciskaniem go i zwalnianiem w opisany sposób może wynosić nawet do 20% na korzyść tego ostatniego. Trzeba go bardzo dokładnie i wielokrotnie przećwiczyć, aby móc skutecznie zastosować w awaryjnej sytuacji.

Należy pamiętać, że zarówno hamowanie pulsacyjne jak i ABS powodują wydłużenie drogi hamowania, pozwalając jednak zachować kontrolę nad samochodem. ABS i technika hamowania pulsacyjnego nie ochronią nas przed wypadkiem jeśli nasza prędkość jest zbyt duża.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA