REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

Jakubowski Ryszard
Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać? fot.Ford
Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać? fot.Ford

REKLAMA

REKLAMA

Hamowanie pulsacyjne, zwane także „ABSem dla ubogich” pozwala na uniknięcie zablokowania się kół i utrzymanie sterowności pojazdu w czasie hamowania na śliskiej nawierzchni. Dzięki hamowaniu pulsacyjnym kierowca może utrzymać panowanie nad samochodem i ominąć przeszkodę, przed którą np. nie można już zahamować.

Kiedy wymyślono hamowanie pulsacyjne, nikt nie przewidywał że po kilkudziesięciu latach na podstawie tej zasady zostanie skonstruowany elektroniczny system wspomagania hamowania. Tak powstał ABS, czyli Anti-lock Braking System. Obowiązek montowania ABS-u seryjnie we wszystkich nowych autach wprowadzanych na rynek w Unii Europejskiej pojawił się w 1 lipca 2006 roku. Wiele aut nawet sprzed tego okresu wyposażonych jest w ABS, należy jednak pamiętać, że w zalewie tanich aut sprowadzanych z zagranicy do Polski (tu jest na nie rynek), znaczny procent nie jest w ABS wyposażonych.

REKLAMA

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Hamowanie pulsacyjne tym różni się od ABS, że częstotliwością impulsów hamujących steruje nie komputer, lecz człowiek, który wciska i odpuszcza pedał hamulca z dużą częstotliwością. Jedynym sposobem na opanowanie hamowania pulsacyjnego jest trening, najlepiej na jak najbardziej śliskiej nawierzchni.

Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc w opanowaniu tej niełatwej sztuki:

REKLAMA

1. W przeciwieństwie do hamowania jednostajnego, na pedał hamulca lepiej jest naciskać nie palcami stopy z piętą opartą o podłogę samochodu, lecz częścią stopy w pobliżu śródstopia, z palcami opartymi o oś pedału hamulca lub o jego dźwignię powyżej częścią z nakładką gumową. Takie ułożenie stopy utrudnia całkowite zwolnienie pedału hamulca, który ma zawsze pewien skok jałowy dla zapewnienia prawidłowej pracy pompy hamulcowej. Dzięki temu częstotliwość nacisków na pedał może wzrosnąć nawet dwukrotnie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Szybkie naciskanie i zwalnianie pedału hamulca należy rozpocząć natychmiast po zauważeniu, że po naciśnięciu pedału hamulca pojazd nie zwalnia, lecz przemieszcza się dalej, na dodatek słabo reaguje lub w ogóle nie reaguje na ruchy kierownicy.

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABS?

REKLAMA

3. Siła nacisku na pedał nie powinna być duża, podobnie jak amplituda pulsacji. Ważne jest, aby każde zwolnienie pedału hamulca odblokowywało koła, zaś naciśnięcie doprowadzało do stanu lekkiego blokowania. Jest to bardzo trudne do opanowania, ponieważ kierowca odruchowo wciska pedał bardzo mocno, chcą zapobiec wpadnięciu na nieodległą przeszkodę. Trzeba więc w pewnym sensie działać wbrew swojemu instynktowi. Jednocześnie wydłuża się czas, w jakim koła znajdują się w stadium pomiędzy hamowaniem które ich nie blokuje a ich zablokowaniem. Ten przejściowy okres ma decydujące znaczenie dla długości drogi hamowania. Im będzie dłuższy, tym droga hamowania będzie krótsza. Różnica pomiędzy drogą hamowania spowodowanego szybkimi silnymi uderzeniami stopą w pedał hamulca, a szybkim płynnym naciskaniem go i zwalnianiem w opisany sposób może wynosić nawet do 20% na korzyść tego ostatniego. Trzeba go bardzo dokładnie i wielokrotnie przećwiczyć, aby móc skutecznie zastosować w awaryjnej sytuacji.

Należy pamiętać, że zarówno hamowanie pulsacyjne jak i ABS powodują wydłużenie drogi hamowania, pozwalając jednak zachować kontrolę nad samochodem. ABS i technika hamowania pulsacyjnego nie ochronią nas przed wypadkiem jeśli nasza prędkość jest zbyt duża.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA