REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie pogubić się w natłoku znaków drogowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych Fot. Fotolia
Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy drogach i na drogach znajduje się wiele różnych znaków drogowych. W skrajnych przypadkach może być ich nawet kilkanaście na kilkusetmetrowym odcinku, wliczając w to zarówno znaki pionowe, jak i poziome, malowane na jezdni.

Prawo obliguje kierowcę do przestrzegania wszystkich przepisów, w teorii więc musimy zwracać uwagę na wszystkie znaki. Niektóre jednak warto potraktować bardziej priorytetowo niż inne i wyrobić sobie odruch szukania ich wzrokiem przy drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszymi znakami, na które trzeba zwracać uwagę w pierwszej kolejności są:
- pionowe znaki pierwszeństwa i braku pierwszeństwa przejazdu (żółty romb z białą obwódką i odwrócony trójkąt, zółty z czerwoną obwódką).
- poziome znaki braku pierwszeństwa (pojedynczy odwrócony biały kwadrat namalowany na drodze, lub trójkątne "ząbki") i przejścia dla pieszych
- znaki ograniczenia prędkości (białe koło z czerwoną obwódką i czarną liczbą w środku)

Kłopoty z dostrzeżeniem i zrozumieniem wszystkich znaków mają w takich warunkach nawet doświadczeni kierowcy z kilkuletnim stażem za kierownicą. Czy jest sposób, aby podczas jazdy drogą „oklejoną” znakami odczytać je wszystkie i zastosować się do nich?

Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych. Po co kierowcy samochodu osobowego informacja, ze daną drogą nie mogą jeździć ciężarówki albo pojazdy z materiałami wybuchowymi? Po co wiedza, że dopuszczalny nacisk na oś pojazdu jadącego daną drogą nie może przekroczyć 6 ton, skoro jego pojazd waży z ładunkiem zaledwie 2 tony? Właśnie dlatego bardzo przydatna jest umiejętność szybkiego usuwania z pamięci takich znaków nie absorbowania sobie nimi uwagi.

Jadąc samochodem osobowym głównym znakiem zakazu, który nas dotyczy, to B-1, czyli białe koło z czerwona obwódką, a także B-3, gdzie namalowany jest samochód osobowy. Pozostałe dotyczą innych użytkowników drog, aut cięzarowych, zaprzęgów konnych, rowerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w Polsce  

Drugą grupę mało użytecznych znaków stanowią znaki informacyjne. Nie przyda się ani informacja o parkingu, jeżeli nie zamierzamy się zatrzymać, ani tym bardziej komunikat o zbliżaniu się do stacji paliw, jeżeli mamy pełny zbiornik paliwa i dobrze napompowane opony.

Znaki poziome

Pewien instruktor jazdy miał zwyczaj pytać kursantów, jaki znak właśnie minął ich pojazd. Pewien kursant odpowiedział mu rezolutnie „To był znak który MNIE nie dotyczy, więc go nie zapamiętałem”. To była bardzo mądra odpowiedź. Należy natychmiast eliminować z pamięci znaki, które nas nie dotyczą. Dotyczy to wszystkich bez wyjątku znaków pionowych, natomiast nie dotyczy znaków poziomych. Dotyczą one wszystkich bez wyjątku kierowców, z wyjątkiem kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Pozostali użytkownicy powinni więc swoją uwagę podczas jazdy, skierowaną na znaki drogowe, podzielić na kilka grup w następujących proporcjach:
- 60% na znaki na jezdni w obrębie rond, skrzyżowań i rozjazdów;
- 20% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki informacyjne.
Na pozostałych odcinkach dróg podział ten może wyglądać następująco:
- 70% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki na jezdni
- 10% na znaki informacyjne.

Zobacz też: Młody kierowca szybciej niż 50 km/h nie pojedzie  

Podziały te są bardzo orientacyjne, ponieważ każda sytuacja na drodze jest inna Mają one przede wszystkim wskazać, jak ważne dla kierowcy są w danych okolicznościach poszczególne grupy znaków.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA