REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak nie pogubić się w natłoku znaków drogowych?

Jakubowski Ryszard
Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych Fot. Fotolia
Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przy drogach i na drogach znajduje się wiele różnych znaków drogowych. W skrajnych przypadkach może być ich nawet kilkanaście na kilkusetmetrowym odcinku, wliczając w to zarówno znaki pionowe, jak i poziome, malowane na jezdni.

Prawo obliguje kierowcę do przestrzegania wszystkich przepisów, w teorii więc musimy zwracać uwagę na wszystkie znaki. Niektóre jednak warto potraktować bardziej priorytetowo niż inne i wyrobić sobie odruch szukania ich wzrokiem przy drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejszymi znakami, na które trzeba zwracać uwagę w pierwszej kolejności są:
- pionowe znaki pierwszeństwa i braku pierwszeństwa przejazdu (żółty romb z białą obwódką i odwrócony trójkąt, zółty z czerwoną obwódką).
- poziome znaki braku pierwszeństwa (pojedynczy odwrócony biały kwadrat namalowany na drodze, lub trójkątne "ząbki") i przejścia dla pieszych
- znaki ograniczenia prędkości (białe koło z czerwoną obwódką i czarną liczbą w środku)

Kłopoty z dostrzeżeniem i zrozumieniem wszystkich znaków mają w takich warunkach nawet doświadczeni kierowcy z kilkuletnim stażem za kierownicą. Czy jest sposób, aby podczas jazdy drogą „oklejoną” znakami odczytać je wszystkie i zastosować się do nich?

Przede wszystkim należy nauczyć się, a nie jest to trudne, odróżniania znaków które nas bezpośrednio dotyczą, od pozostałych. Po co kierowcy samochodu osobowego informacja, ze daną drogą nie mogą jeździć ciężarówki albo pojazdy z materiałami wybuchowymi? Po co wiedza, że dopuszczalny nacisk na oś pojazdu jadącego daną drogą nie może przekroczyć 6 ton, skoro jego pojazd waży z ładunkiem zaledwie 2 tony? Właśnie dlatego bardzo przydatna jest umiejętność szybkiego usuwania z pamięci takich znaków nie absorbowania sobie nimi uwagi.

REKLAMA

Jadąc samochodem osobowym głównym znakiem zakazu, który nas dotyczy, to B-1, czyli białe koło z czerwona obwódką, a także B-3, gdzie namalowany jest samochód osobowy. Pozostałe dotyczą innych użytkowników drog, aut cięzarowych, zaprzęgów konnych, rowerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych w Polsce  

Drugą grupę mało użytecznych znaków stanowią znaki informacyjne. Nie przyda się ani informacja o parkingu, jeżeli nie zamierzamy się zatrzymać, ani tym bardziej komunikat o zbliżaniu się do stacji paliw, jeżeli mamy pełny zbiornik paliwa i dobrze napompowane opony.

Znaki poziome

Pewien instruktor jazdy miał zwyczaj pytać kursantów, jaki znak właśnie minął ich pojazd. Pewien kursant odpowiedział mu rezolutnie „To był znak który MNIE nie dotyczy, więc go nie zapamiętałem”. To była bardzo mądra odpowiedź. Należy natychmiast eliminować z pamięci znaki, które nas nie dotyczą. Dotyczy to wszystkich bez wyjątku znaków pionowych, natomiast nie dotyczy znaków poziomych. Dotyczą one wszystkich bez wyjątku kierowców, z wyjątkiem kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Pozostali użytkownicy powinni więc swoją uwagę podczas jazdy, skierowaną na znaki drogowe, podzielić na kilka grup w następujących proporcjach:
- 60% na znaki na jezdni w obrębie rond, skrzyżowań i rozjazdów;
- 20% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki informacyjne.
Na pozostałych odcinkach dróg podział ten może wyglądać następująco:
- 70% na znaki nakazu i zakazu
- 20% na znaki na jezdni
- 10% na znaki informacyjne.

Zobacz też: Młody kierowca szybciej niż 50 km/h nie pojedzie  

Podziały te są bardzo orientacyjne, ponieważ każda sytuacja na drodze jest inna Mają one przede wszystkim wskazać, jak ważne dla kierowcy są w danych okolicznościach poszczególne grupy znaków.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA