REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachowywać się na rondach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami Fot. Fotolia
Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pokonywanie rond jest utrapieniem i zmorą nie tylko dla kierowców początkujących, ale także dla tych, którzy mają już za sobą przejechane wiele tysięcy kilometrów. Wszystkiemu winna zasada, na podstawie której ruch pojazdów dojeżdżających do ronda jest w Polsce najczęściej podporządkowany ruchowi pojazdów już znajdujących się na rondzie. Jest to przyczyna wielu stłuczek i poważnych wypadków.

Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami. Jeżeli jest to rondo o normalnych wymiarach, czyli o średnicy kilkudziesięciu metrów, wówczas zwykle ruch, zarówno na nim, jak i na dochodzących do niego drogach odbywa się kilkoma pasami. Dojeżdżając do niego należy od razu zająć właściwy pas, zwracając baczną uwagę zarówno na pionowe znaki informacyjne, jak i na oznakowanie poziome. Bywają przypadki, że oznakowania te różnią się.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

W tej sytuacji należy przyjąć dla bezpieczeństwa zasadę, ze skręca się w lewo wyłącznie z pasa lewego, jedzie na wprost tylko z pasa środkowego, zaś skręca w prawo wyłącznie z pasa prawego. Po wjechaniu na rondo należy uważnie wpatrywać się w znaki na jezdni, a zwłaszcza w białe pasy, wyznaczające tor jazdy pojazdów i miejsca, gdzie jest możliwa jego zmiana. Gdy pasów na jezdni nie ma, trzeba pamiętać o tym, że pojazd może jechać albo w równej odległości od osi (punktu centralnego) ronda, albo się od niego oddalać, natomiast nie może się do niego w żadnym wypadku zbliżać.

Bardzo ważnym zagadnieniem jest na rondach umiejętne posługiwanie się kierunkowskazami. Przepisy nakazują jedynie sygnalizowanie zamiaru opuszczenia ronda i wjechania w najbliższą z dochodzących do niego ulic. Jest to logicznie uzasadnione w przypadku rond dużych. Natomiast w przypadku rond-koszmarków, o średnicy środkowej wysepki zaledwie kilku metrów lub mniejszej, takie używanie kierunkowskazów jest fizycznie niemożliwe, a w wielu przypadkach niebezpieczne. Ustawodawca nie przewidział, że powstaną ronda o średnicy dużej miednicy, których pokonanie niemal nie wymaga zmiany toru jazdy.

REKLAMA

Zobacz również: Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie ronda pokonuje się na tyle szybko, że nie jest fizycznie możliwe włącznie kierunkowskazu i jego zadziałanie na odcinku, jaki dzieli mijaną ulicę lub jezdnię od następnej, w którą planujemy zjechać. Brak włączonego kierunkowskazu, nawet gdy kierowca już go uruchomił, powoduje, że wyjeżdżający z bocznej jezdni kierowcy myślą, iż jadący przez rondo pojazd pojedzie prosto. Tymczasem on skręca w lewo, czego zgodnie z przepisami nie ma prawa sygnalizować. Winę za stłuczkę ponosi więc formalnie kierowca, który nie domyślił się, że pojazd na rondzie skręca w lewo. Dlatego na takich mikro-rodach dla własnego dobra należy sygnalizować także zamiar skrętu w lewo, łamiąc tym samym złe, szkodliwe i niebezpieczne przepisy. Grożący kilkuset-złotowy mandat jest mniejszym złem, niż rozbity samochód a nawet – utrata zdrowia lub życia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA