REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachowywać się na rondach?

Jakubowski Ryszard
Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami Fot. Fotolia
Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pokonywanie rond jest utrapieniem i zmorą nie tylko dla kierowców początkujących, ale także dla tych, którzy mają już za sobą przejechane wiele tysięcy kilometrów. Wszystkiemu winna zasada, na podstawie której ruch pojazdów dojeżdżających do ronda jest w Polsce najczęściej podporządkowany ruchowi pojazdów już znajdujących się na rondzie. Jest to przyczyna wielu stłuczek i poważnych wypadków.

Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami. Jeżeli jest to rondo o normalnych wymiarach, czyli o średnicy kilkudziesięciu metrów, wówczas zwykle ruch, zarówno na nim, jak i na dochodzących do niego drogach odbywa się kilkoma pasami. Dojeżdżając do niego należy od razu zająć właściwy pas, zwracając baczną uwagę zarówno na pionowe znaki informacyjne, jak i na oznakowanie poziome. Bywają przypadki, że oznakowania te różnią się.

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

REKLAMA

W tej sytuacji należy przyjąć dla bezpieczeństwa zasadę, ze skręca się w lewo wyłącznie z pasa lewego, jedzie na wprost tylko z pasa środkowego, zaś skręca w prawo wyłącznie z pasa prawego. Po wjechaniu na rondo należy uważnie wpatrywać się w znaki na jezdni, a zwłaszcza w białe pasy, wyznaczające tor jazdy pojazdów i miejsca, gdzie jest możliwa jego zmiana. Gdy pasów na jezdni nie ma, trzeba pamiętać o tym, że pojazd może jechać albo w równej odległości od osi (punktu centralnego) ronda, albo się od niego oddalać, natomiast nie może się do niego w żadnym wypadku zbliżać.

Bardzo ważnym zagadnieniem jest na rondach umiejętne posługiwanie się kierunkowskazami. Przepisy nakazują jedynie sygnalizowanie zamiaru opuszczenia ronda i wjechania w najbliższą z dochodzących do niego ulic. Jest to logicznie uzasadnione w przypadku rond dużych. Natomiast w przypadku rond-koszmarków, o średnicy środkowej wysepki zaledwie kilku metrów lub mniejszej, takie używanie kierunkowskazów jest fizycznie niemożliwe, a w wielu przypadkach niebezpieczne. Ustawodawca nie przewidział, że powstaną ronda o średnicy dużej miednicy, których pokonanie niemal nie wymaga zmiany toru jazdy.

Zobacz również: Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie ronda pokonuje się na tyle szybko, że nie jest fizycznie możliwe włącznie kierunkowskazu i jego zadziałanie na odcinku, jaki dzieli mijaną ulicę lub jezdnię od następnej, w którą planujemy zjechać. Brak włączonego kierunkowskazu, nawet gdy kierowca już go uruchomił, powoduje, że wyjeżdżający z bocznej jezdni kierowcy myślą, iż jadący przez rondo pojazd pojedzie prosto. Tymczasem on skręca w lewo, czego zgodnie z przepisami nie ma prawa sygnalizować. Winę za stłuczkę ponosi więc formalnie kierowca, który nie domyślił się, że pojazd na rondzie skręca w lewo. Dlatego na takich mikro-rodach dla własnego dobra należy sygnalizować także zamiar skrętu w lewo, łamiąc tym samym złe, szkodliwe i niebezpieczne przepisy. Grożący kilkuset-złotowy mandat jest mniejszym złem, niż rozbity samochód a nawet – utrata zdrowia lub życia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA