REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachowywać się na rondach?

Jakubowski Ryszard
Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami Fot. Fotolia
Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pokonywanie rond jest utrapieniem i zmorą nie tylko dla kierowców początkujących, ale także dla tych, którzy mają już za sobą przejechane wiele tysięcy kilometrów. Wszystkiemu winna zasada, na podstawie której ruch pojazdów dojeżdżających do ronda jest w Polsce najczęściej podporządkowany ruchowi pojazdów już znajdujących się na rondzie. Jest to przyczyna wielu stłuczek i poważnych wypadków.

Aby w miarę bezpiecznie przejechać przez polskie rondo, należy uzbroić się w ogromną dozę cierpliwości i nauczyć się panowania nad nerwami. Jeżeli jest to rondo o normalnych wymiarach, czyli o średnicy kilkudziesięciu metrów, wówczas zwykle ruch, zarówno na nim, jak i na dochodzących do niego drogach odbywa się kilkoma pasami. Dojeżdżając do niego należy od razu zająć właściwy pas, zwracając baczną uwagę zarówno na pionowe znaki informacyjne, jak i na oznakowanie poziome. Bywają przypadki, że oznakowania te różnią się.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Dlaczego nie należy jeździć „na luzie”?

W tej sytuacji należy przyjąć dla bezpieczeństwa zasadę, ze skręca się w lewo wyłącznie z pasa lewego, jedzie na wprost tylko z pasa środkowego, zaś skręca w prawo wyłącznie z pasa prawego. Po wjechaniu na rondo należy uważnie wpatrywać się w znaki na jezdni, a zwłaszcza w białe pasy, wyznaczające tor jazdy pojazdów i miejsca, gdzie jest możliwa jego zmiana. Gdy pasów na jezdni nie ma, trzeba pamiętać o tym, że pojazd może jechać albo w równej odległości od osi (punktu centralnego) ronda, albo się od niego oddalać, natomiast nie może się do niego w żadnym wypadku zbliżać.

Bardzo ważnym zagadnieniem jest na rondach umiejętne posługiwanie się kierunkowskazami. Przepisy nakazują jedynie sygnalizowanie zamiaru opuszczenia ronda i wjechania w najbliższą z dochodzących do niego ulic. Jest to logicznie uzasadnione w przypadku rond dużych. Natomiast w przypadku rond-koszmarków, o średnicy środkowej wysepki zaledwie kilku metrów lub mniejszej, takie używanie kierunkowskazów jest fizycznie niemożliwe, a w wielu przypadkach niebezpieczne. Ustawodawca nie przewidział, że powstaną ronda o średnicy dużej miednicy, których pokonanie niemal nie wymaga zmiany toru jazdy.

REKLAMA

Zobacz również: Miejsce parkingowe – jak je wybrać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie ronda pokonuje się na tyle szybko, że nie jest fizycznie możliwe włącznie kierunkowskazu i jego zadziałanie na odcinku, jaki dzieli mijaną ulicę lub jezdnię od następnej, w którą planujemy zjechać. Brak włączonego kierunkowskazu, nawet gdy kierowca już go uruchomił, powoduje, że wyjeżdżający z bocznej jezdni kierowcy myślą, iż jadący przez rondo pojazd pojedzie prosto. Tymczasem on skręca w lewo, czego zgodnie z przepisami nie ma prawa sygnalizować. Winę za stłuczkę ponosi więc formalnie kierowca, który nie domyślił się, że pojazd na rondzie skręca w lewo. Dlatego na takich mikro-rodach dla własnego dobra należy sygnalizować także zamiar skrętu w lewo, łamiąc tym samym złe, szkodliwe i niebezpieczne przepisy. Grożący kilkuset-złotowy mandat jest mniejszym złem, niż rozbity samochód a nawet – utrata zdrowia lub życia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA