REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wyjazd z drogi podporządkowanej wymaga dużej ostrożności, fot. moto.wieszjak.pl
Wyjazd z drogi podporządkowanej wymaga dużej ostrożności, fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.

Najłatwiejsza sytuacja jest wówczas, gdy droga podporządkowana kończy się na takim skrzyżowaniu, czyli nie jest możliwa dalsza jazda na wprost. Skręt w lewo jest wówczas łatwiejszy niż na klasycznym skrzyżowaniu, ponieważ nie ma pojazdów, nadjeżdżających z przeciwka.

REKLAMA

Trzeba jedynie zwracać uwagę na pojazdy, nadjeżdżające drogą główną z obu stron i zaczekać, aż będzie dostatecznie dużo miejsca na bezpieczne wykonanie zaplanowanego manewru. To samo dotyczy skrętu w prawo. Kierowcy, jadący główną drogą przez takie skrzyżowanie najczęściej często nie stosują się do przepisów, obowiązujących na skrzyżowaniach i do znaków drogowych. Tak więc przy wyjeździe w prawo można doprowadzić do czołowego zderzenia z pojazdem, którego kierowca uznał, że można na takim skrzyżowaniu wyprzedzać bezkarnie.

Zobacz też: Jak jeździć podczas mgły?

REKLAMA

Ponieważ przepis, mówiący o pierwszeństwie na skrzyżowaniach jest napisany w ten sposób, iż zawsze winnym wypadku jest kierowca, wyjeżdżający z drogi podporządkowanej, nawet gdy jadący główną złamie kilka przepisów, wiec na wszelki wypadek należy wyczekać na odpowiedni moment, kiedy pojazdy, zbliżające się drogą główna się do skrzyżowania z obu stron będą w dostatecznej odległości.

O wiele trudniej wyjechać z drogi podporządkowanej na tego typu skrzyżowanie, gdy droga główna skręca na nim w boczne odgałęzienie. Trudności stwarzają tu wyłącznie kierowcy, jadący tą drogą, ponieważ najczęściej nie włączają kierunkowskazu, aby zasygnalizować swoje zamiary. Kierowca, jadący drogą podporządkowaną, musi domyślać się, czy nadjeżdżający z przeciwka pojazd pojedzie prosto, czyli wjedzie w drogę podporządkowaną, czy będzie kontynuował jazdę drogą główną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ odgadywanie zamiarów innych kierowców ma wiele wspólnego z jasnowidzeniem, a to występuje niesłychanie rzadko, należy uznać, że wszystkie bez wyjątku pojazdy będą jechały główną drogą i oczekiwać, aż ostatni z nich przejedzie przez skrzyżowanie. Czasem może to trwać nawet kilkadziesiąt minut, przy czym część z nich wjedzie w drogę podporządkowaną, także tego nie sygnalizując wcześniej.

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Co gorsza, zarówno jazda na wprost z drogi podporządkowanej jak i skręt w prawo w drogę główną są na takim skrzyżowaniu manewrami o prawie identycznym stopniu trudności. Jedynie podczas skręcania w prawo można nie zwracać większej uwagi na pojazdy, dojeżdżające do skrzyżowania z naszej prawej strony – one jadą w większości przypadków swoim pasem i nasz manewr nie koliduje z ich torem jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA