REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyjechać z ulicy podporządkowanej na główną na skrzyżowaniu w kształcie litery „T”?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Wyjazd z drogi podporządkowanej wymaga dużej ostrożności, fot. moto.wieszjak.pl
Wyjazd z drogi podporządkowanej wymaga dużej ostrożności, fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Przejazd przez tego rodzaju skrzyżowania nie należy do przyjemnych. Konieczne jest bezwzględne dostosowanie się do znaków drogowych. Wymaga to sporej uwagi.

Najłatwiejsza sytuacja jest wówczas, gdy droga podporządkowana kończy się na takim skrzyżowaniu, czyli nie jest możliwa dalsza jazda na wprost. Skręt w lewo jest wówczas łatwiejszy niż na klasycznym skrzyżowaniu, ponieważ nie ma pojazdów, nadjeżdżających z przeciwka.

REKLAMA

Trzeba jedynie zwracać uwagę na pojazdy, nadjeżdżające drogą główną z obu stron i zaczekać, aż będzie dostatecznie dużo miejsca na bezpieczne wykonanie zaplanowanego manewru. To samo dotyczy skrętu w prawo. Kierowcy, jadący główną drogą przez takie skrzyżowanie najczęściej często nie stosują się do przepisów, obowiązujących na skrzyżowaniach i do znaków drogowych. Tak więc przy wyjeździe w prawo można doprowadzić do czołowego zderzenia z pojazdem, którego kierowca uznał, że można na takim skrzyżowaniu wyprzedzać bezkarnie.

Zobacz też: Jak jeździć podczas mgły?

REKLAMA

Ponieważ przepis, mówiący o pierwszeństwie na skrzyżowaniach jest napisany w ten sposób, iż zawsze winnym wypadku jest kierowca, wyjeżdżający z drogi podporządkowanej, nawet gdy jadący główną złamie kilka przepisów, wiec na wszelki wypadek należy wyczekać na odpowiedni moment, kiedy pojazdy, zbliżające się drogą główna się do skrzyżowania z obu stron będą w dostatecznej odległości.

O wiele trudniej wyjechać z drogi podporządkowanej na tego typu skrzyżowanie, gdy droga główna skręca na nim w boczne odgałęzienie. Trudności stwarzają tu wyłącznie kierowcy, jadący tą drogą, ponieważ najczęściej nie włączają kierunkowskazu, aby zasygnalizować swoje zamiary. Kierowca, jadący drogą podporządkowaną, musi domyślać się, czy nadjeżdżający z przeciwka pojazd pojedzie prosto, czyli wjedzie w drogę podporządkowaną, czy będzie kontynuował jazdę drogą główną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponieważ odgadywanie zamiarów innych kierowców ma wiele wspólnego z jasnowidzeniem, a to występuje niesłychanie rzadko, należy uznać, że wszystkie bez wyjątku pojazdy będą jechały główną drogą i oczekiwać, aż ostatni z nich przejedzie przez skrzyżowanie. Czasem może to trwać nawet kilkadziesiąt minut, przy czym część z nich wjedzie w drogę podporządkowaną, także tego nie sygnalizując wcześniej.

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Co gorsza, zarówno jazda na wprost z drogi podporządkowanej jak i skręt w prawo w drogę główną są na takim skrzyżowaniu manewrami o prawie identycznym stopniu trudności. Jedynie podczas skręcania w prawo można nie zwracać większej uwagi na pojazdy, dojeżdżające do skrzyżowania z naszej prawej strony – one jadą w większości przypadków swoim pasem i nasz manewr nie koliduje z ich torem jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA