REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać, aby uniknąć wyczerpania fizycznego i psychicznego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Nie istnieje uniwersalna recepta na walkę ze zmęczeniem i stresem za kierownicą Fot. Fotolia
Nie istnieje uniwersalna recepta na walkę ze zmęczeniem i stresem za kierownicą Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda samochodem jest zajęciem stresogennym. Stres jest jedną z przyczyn zmęczenia i zdenerwowania, a te w prostej linii prowadzą do popełniania błędów i podejmowania niewłaściwych decyzji. Niektóre z nich mogą mieć tragiczne skutki.

Nie istnieje uniwersalna recepta na walkę ze zmęczeniem i stresem za kierownicą, ponieważ każdy człowiek jest inny i każdy inaczej reaguje na wydarzenia i sytuacje, z którymi ma do czynienia. Wniosek, jaki z powyższego można wysnuć, jest prosty: Należy unikać sytuacji trudnych, stresujących i denerwujących.

REKLAMA

Zobacz też:Jak bezpiecznie odbyć podróż samochodem?

REKLAMA

Istnieje pewna stara i często zapominana prawda: Jazda samochodem powinna być środkiem do osiągnięcia celu, a nie – celem samym w sobie. Tak więc jadąc na wczasy z rodziną mamy tylko jeden cel: Dojechać cało do miejsca przeznaczenia. Nie jest i mnie może być naszym celem pokazywanie wszystkim napotkanym ludziom, jaki wspaniały kierowca wiezie swoich najbliższych i co potrafi robić ze swoim samochodem. Idealny kierowca zachowuje się na drodze tak, aby jak najmniej się rzucać w oczy innym, jak najrzadziej bezwzględnie egzekwować swoje prawa i przywileje a także trzymać się jak najdalej od rodzących się na drodze konfliktów z innymi kierowcami.

Niektórzy bardzo młodzi wiekiem i stażem kierowcy uważają taki styl jazdy za brak umiejętności. Jest to jednak, wbrew powielanym przez nich opiniom, jeden z najwyższych stopni wtajemniczenia, dający największe szanse na uniknięcie przykrych zdarzeń. Przeciętny użytkownik samochodu, a takich jest ponad 99% kierowców, nie jest i nie ma najmniejszych szans, aby zostać kierowcą rajdowym lub wyścigowym, tak więc nie musi uczyć się i trenować jazdy wyczynowej w drodze do pracy czy podczas podróży z rodziną. Im spokojniejsza i bardziej płynna jazda, tym mniejsze ryzyko wystąpienia zmęczenia i stresu.

Zmęczenie psychiczne kierowcy bardzo często jest przyczyną zmęczenia fizycznego, a ściślej – psychosomatycznego. Wygodny fotel, urządzenia wspomagające układ kierowniczy i hamulcowy, łatwość zmiany biegów lub skrzynia automatyczna – wszystkie te udogodnienia powodują, że kierowanie samochodem prawie wcale nie wymaga wysiłku fizycznego. Mimo to wielu kierowców po przejechaniu kilkuset kilometrów odczuwa realne zmęczenie, połączone z różnymi bólami mięsni i stawów, bólem głowy, opóźnioną reakcją na bodźce zewnętrzne itp. Jest to typowy objaw przekładania się zmęczenia psychicznego na fizyczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też:Jak najlepiej przygotować sie do podróży? Poradnik

Prowadząc samochód kierowca nie powinien się zbytnio rozpraszać, a więc jego udział w rozmowach z pasażerami powinien być ograniczony do tematów łatwych, nie budzących kontrowersji czy sporów. Nie jest wskazane komentowanie i dopuszczenie do komentowania zachowania innych kierowców i wydarzeń na drodze. Pasażerowie powinni powstrzymać się od udzielania rad i wskazówek kierowcy – tylko on odpowiada za bezpieczeństwo i za ewentualne skutki zdarzeń, których przyczyna może leżeć w zastosowaniu się do pouczeń ze strony pasażerów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA