Jak jechać, aby uniknąć wyczerpania fizycznego i psychicznego?
REKLAMA
REKLAMA
Nie istnieje uniwersalna recepta na walkę ze zmęczeniem i stresem za kierownicą, ponieważ każdy człowiek jest inny i każdy inaczej reaguje na wydarzenia i sytuacje, z którymi ma do czynienia. Wniosek, jaki z powyższego można wysnuć, jest prosty: Należy unikać sytuacji trudnych, stresujących i denerwujących.
REKLAMA
Zobacz też:Jak bezpiecznie odbyć podróż samochodem?
REKLAMA
Istnieje pewna stara i często zapominana prawda: Jazda samochodem powinna być środkiem do osiągnięcia celu, a nie – celem samym w sobie. Tak więc jadąc na wczasy z rodziną mamy tylko jeden cel: Dojechać cało do miejsca przeznaczenia. Nie jest i mnie może być naszym celem pokazywanie wszystkim napotkanym ludziom, jaki wspaniały kierowca wiezie swoich najbliższych i co potrafi robić ze swoim samochodem. Idealny kierowca zachowuje się na drodze tak, aby jak najmniej się rzucać w oczy innym, jak najrzadziej bezwzględnie egzekwować swoje prawa i przywileje a także trzymać się jak najdalej od rodzących się na drodze konfliktów z innymi kierowcami.
Niektórzy bardzo młodzi wiekiem i stażem kierowcy uważają taki styl jazdy za brak umiejętności. Jest to jednak, wbrew powielanym przez nich opiniom, jeden z najwyższych stopni wtajemniczenia, dający największe szanse na uniknięcie przykrych zdarzeń. Przeciętny użytkownik samochodu, a takich jest ponad 99% kierowców, nie jest i nie ma najmniejszych szans, aby zostać kierowcą rajdowym lub wyścigowym, tak więc nie musi uczyć się i trenować jazdy wyczynowej w drodze do pracy czy podczas podróży z rodziną. Im spokojniejsza i bardziej płynna jazda, tym mniejsze ryzyko wystąpienia zmęczenia i stresu.
Zmęczenie psychiczne kierowcy bardzo często jest przyczyną zmęczenia fizycznego, a ściślej – psychosomatycznego. Wygodny fotel, urządzenia wspomagające układ kierowniczy i hamulcowy, łatwość zmiany biegów lub skrzynia automatyczna – wszystkie te udogodnienia powodują, że kierowanie samochodem prawie wcale nie wymaga wysiłku fizycznego. Mimo to wielu kierowców po przejechaniu kilkuset kilometrów odczuwa realne zmęczenie, połączone z różnymi bólami mięsni i stawów, bólem głowy, opóźnioną reakcją na bodźce zewnętrzne itp. Jest to typowy objaw przekładania się zmęczenia psychicznego na fizyczne.
Zobacz też:Jak najlepiej przygotować sie do podróży? Poradnik
Prowadząc samochód kierowca nie powinien się zbytnio rozpraszać, a więc jego udział w rozmowach z pasażerami powinien być ograniczony do tematów łatwych, nie budzących kontrowersji czy sporów. Nie jest wskazane komentowanie i dopuszczenie do komentowania zachowania innych kierowców i wydarzeń na drodze. Pasażerowie powinni powstrzymać się od udzielania rad i wskazówek kierowcy – tylko on odpowiada za bezpieczeństwo i za ewentualne skutki zdarzeń, których przyczyna może leżeć w zastosowaniu się do pouczeń ze strony pasażerów.
REKLAMA
REKLAMA