REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przewozić ciężkie łodzie na przyczepach?

Jakubowski Ryszard
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. Na poziom trudności jazdy wpływają czynniki takie jak masa łodzi z wózkiem i moc silnika pojazdu holującego.

W praktyce jest możliwe holowanie łodzi, ważącej z wózkiem ponad 1500 kg samochodem z silnikiem o mocy poniżej 100 KW, nie jest to jednak zalecane z wielu powodów. Jednym z nich jest ekonomia – tak mała moc silnika zmusi do jazdy na niskich biegach, a wówczas zużycie paliwa może znacznie przekroczyć normę.

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie przyczepy z dużą łodzią, zwłaszcza łodzią z falszkilem różni się bardzo od holowania przyczepy campingowej lub towarowej o podobnych gabarytach i masie. Środek ciężkości takiego zestawu znajduje się wysoko ponad drogą, co powoduje, że wózek zachowuje się bardzo niestabilnie na zakrętach w wyniku działania większego, niż normalnie, momentu siły odśrodkowej. Wynika stąd konieczność pokonywania ostrych zakrętów z mniejszą prędkością, niż w przypadku jazdy samochodem lub jazdy z przyczepą o niskim środku ciężkości.

Zobacz również: Jak jeździć z przyczepą w mieście?

Duża masa przyczepy z łodzią i niekorzystne rozłożenie ciężaru powodują, że wszystkie bez wyjątku manewry, jakie towarzyszą normalnej jeździe, należy wykonywać z dużą ostrożnością i bardzo płynnie. Gwałtowniejsza zmiana kierunku jazdy przy wyprzedzaniu lub podczas zmiany pasa ruchu może spowodować rozkołysanie przyczepy któremu prawdopodobnie nie będą wstanie przeciwstawić się jej amortyzatory. Co gorsza, może wystąpić bardzo niebezpieczne jej „wężykowanie”, którego nie da się opanować.

REKLAMA

Zobacz również: Jak holować pojazd z automatyczną skrzynia biegów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jadąc z dużą łodzią żaglową na przyczepie należy pamiętać, iż spoczywający na niej maszt zwykle wystaje na sporą odległość poza jej obrys, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Układając go należy dążyć do tego, aby jego jak najmniejsza część znajdowała się poza rufą łodzi. Mimo to należy zwrócić baczną uwagę, czy podczas pokonywania ciasnych zakrętów, takich jakie są często w wąskich uliczkach starych miast, nie zaczepi on o stojące przy drodze budynki albo nie stanie się zagrożeniem dla przechodniów. Z tego powodu należy jego koniec bardzo starannie oznakować (także światłem czerwonym) w sposób doskonale widoczny zarówno dla innych pojazdów, jak i dla kierowcy samochodu, ciągnącego przyczepę z łodzią. Należy przy tym bardzo starannie podwiązać do masztu wanty i inne elementy takielunku, aby nie zwisały swobodnie, gdyż mogą one zaczepiać o różne przydrożne przeszkody, mogą także prowokować dzieci i niektóre osoby do chwytania z nie, co może skończyć się tragicznie.

W przypadku holowania łodzi samochodem osobowym lub niewielkim dostawczym albo terenowym jej ciężar wraz z przyczepą nie może przekroczyć ciężaru pojazdu holującego. Łączny ciężar całkowity zespołu przyczepa + samochód przekracza 3500 kg, samochodu nie może prowadzić kierowca z kategorią B.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA