REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przewozić ciężkie łodzie na przyczepach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. Na poziom trudności jazdy wpływają czynniki takie jak masa łodzi z wózkiem i moc silnika pojazdu holującego.

W praktyce jest możliwe holowanie łodzi, ważącej z wózkiem ponad 1500 kg samochodem z silnikiem o mocy poniżej 100 KW, nie jest to jednak zalecane z wielu powodów. Jednym z nich jest ekonomia – tak mała moc silnika zmusi do jazdy na niskich biegach, a wówczas zużycie paliwa może znacznie przekroczyć normę.

REKLAMA

Holowanie przyczepy z dużą łodzią, zwłaszcza łodzią z falszkilem różni się bardzo od holowania przyczepy campingowej lub towarowej o podobnych gabarytach i masie. Środek ciężkości takiego zestawu znajduje się wysoko ponad drogą, co powoduje, że wózek zachowuje się bardzo niestabilnie na zakrętach w wyniku działania większego, niż normalnie, momentu siły odśrodkowej. Wynika stąd konieczność pokonywania ostrych zakrętów z mniejszą prędkością, niż w przypadku jazdy samochodem lub jazdy z przyczepą o niskim środku ciężkości.

Zobacz również: Jak jeździć z przyczepą w mieście?

Duża masa przyczepy z łodzią i niekorzystne rozłożenie ciężaru powodują, że wszystkie bez wyjątku manewry, jakie towarzyszą normalnej jeździe, należy wykonywać z dużą ostrożnością i bardzo płynnie. Gwałtowniejsza zmiana kierunku jazdy przy wyprzedzaniu lub podczas zmiany pasa ruchu może spowodować rozkołysanie przyczepy któremu prawdopodobnie nie będą wstanie przeciwstawić się jej amortyzatory. Co gorsza, może wystąpić bardzo niebezpieczne jej „wężykowanie”, którego nie da się opanować.

Zobacz również: Jak holować pojazd z automatyczną skrzynia biegów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jadąc z dużą łodzią żaglową na przyczepie należy pamiętać, iż spoczywający na niej maszt zwykle wystaje na sporą odległość poza jej obrys, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Układając go należy dążyć do tego, aby jego jak najmniejsza część znajdowała się poza rufą łodzi. Mimo to należy zwrócić baczną uwagę, czy podczas pokonywania ciasnych zakrętów, takich jakie są często w wąskich uliczkach starych miast, nie zaczepi on o stojące przy drodze budynki albo nie stanie się zagrożeniem dla przechodniów. Z tego powodu należy jego koniec bardzo starannie oznakować (także światłem czerwonym) w sposób doskonale widoczny zarówno dla innych pojazdów, jak i dla kierowcy samochodu, ciągnącego przyczepę z łodzią. Należy przy tym bardzo starannie podwiązać do masztu wanty i inne elementy takielunku, aby nie zwisały swobodnie, gdyż mogą one zaczepiać o różne przydrożne przeszkody, mogą także prowokować dzieci i niektóre osoby do chwytania z nie, co może skończyć się tragicznie.

W przypadku holowania łodzi samochodem osobowym lub niewielkim dostawczym albo terenowym jej ciężar wraz z przyczepą nie może przekroczyć ciężaru pojazdu holującego. Łączny ciężar całkowity zespołu przyczepa + samochód przekracza 3500 kg, samochodu nie może prowadzić kierowca z kategorią B.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA