REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przewozić ciężkie łodzie na przyczepach?

Jakubowski Ryszard
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. Na poziom trudności jazdy wpływają czynniki takie jak masa łodzi z wózkiem i moc silnika pojazdu holującego.

W praktyce jest możliwe holowanie łodzi, ważącej z wózkiem ponad 1500 kg samochodem z silnikiem o mocy poniżej 100 KW, nie jest to jednak zalecane z wielu powodów. Jednym z nich jest ekonomia – tak mała moc silnika zmusi do jazdy na niskich biegach, a wówczas zużycie paliwa może znacznie przekroczyć normę.

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie przyczepy z dużą łodzią, zwłaszcza łodzią z falszkilem różni się bardzo od holowania przyczepy campingowej lub towarowej o podobnych gabarytach i masie. Środek ciężkości takiego zestawu znajduje się wysoko ponad drogą, co powoduje, że wózek zachowuje się bardzo niestabilnie na zakrętach w wyniku działania większego, niż normalnie, momentu siły odśrodkowej. Wynika stąd konieczność pokonywania ostrych zakrętów z mniejszą prędkością, niż w przypadku jazdy samochodem lub jazdy z przyczepą o niskim środku ciężkości.

Zobacz również: Jak jeździć z przyczepą w mieście?

Duża masa przyczepy z łodzią i niekorzystne rozłożenie ciężaru powodują, że wszystkie bez wyjątku manewry, jakie towarzyszą normalnej jeździe, należy wykonywać z dużą ostrożnością i bardzo płynnie. Gwałtowniejsza zmiana kierunku jazdy przy wyprzedzaniu lub podczas zmiany pasa ruchu może spowodować rozkołysanie przyczepy któremu prawdopodobnie nie będą wstanie przeciwstawić się jej amortyzatory. Co gorsza, może wystąpić bardzo niebezpieczne jej „wężykowanie”, którego nie da się opanować.

REKLAMA

Zobacz również: Jak holować pojazd z automatyczną skrzynia biegów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jadąc z dużą łodzią żaglową na przyczepie należy pamiętać, iż spoczywający na niej maszt zwykle wystaje na sporą odległość poza jej obrys, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Układając go należy dążyć do tego, aby jego jak najmniejsza część znajdowała się poza rufą łodzi. Mimo to należy zwrócić baczną uwagę, czy podczas pokonywania ciasnych zakrętów, takich jakie są często w wąskich uliczkach starych miast, nie zaczepi on o stojące przy drodze budynki albo nie stanie się zagrożeniem dla przechodniów. Z tego powodu należy jego koniec bardzo starannie oznakować (także światłem czerwonym) w sposób doskonale widoczny zarówno dla innych pojazdów, jak i dla kierowcy samochodu, ciągnącego przyczepę z łodzią. Należy przy tym bardzo starannie podwiązać do masztu wanty i inne elementy takielunku, aby nie zwisały swobodnie, gdyż mogą one zaczepiać o różne przydrożne przeszkody, mogą także prowokować dzieci i niektóre osoby do chwytania z nie, co może skończyć się tragicznie.

W przypadku holowania łodzi samochodem osobowym lub niewielkim dostawczym albo terenowym jej ciężar wraz z przyczepą nie może przekroczyć ciężaru pojazdu holującego. Łączny ciężar całkowity zespołu przyczepa + samochód przekracza 3500 kg, samochodu nie może prowadzić kierowca z kategorią B.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA