REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak przewozić ciężkie łodzie na przyczepach?

Jakubowski Ryszard
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress
Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. Na poziom trudności jazdy wpływają czynniki takie jak masa łodzi z wózkiem i moc silnika pojazdu holującego.

W praktyce jest możliwe holowanie łodzi, ważącej z wózkiem ponad 1500 kg samochodem z silnikiem o mocy poniżej 100 KW, nie jest to jednak zalecane z wielu powodów. Jednym z nich jest ekonomia – tak mała moc silnika zmusi do jazdy na niskich biegach, a wówczas zużycie paliwa może znacznie przekroczyć normę.

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie przyczepy z dużą łodzią, zwłaszcza łodzią z falszkilem różni się bardzo od holowania przyczepy campingowej lub towarowej o podobnych gabarytach i masie. Środek ciężkości takiego zestawu znajduje się wysoko ponad drogą, co powoduje, że wózek zachowuje się bardzo niestabilnie na zakrętach w wyniku działania większego, niż normalnie, momentu siły odśrodkowej. Wynika stąd konieczność pokonywania ostrych zakrętów z mniejszą prędkością, niż w przypadku jazdy samochodem lub jazdy z przyczepą o niskim środku ciężkości.

Zobacz również: Jak jeździć z przyczepą w mieście?

Duża masa przyczepy z łodzią i niekorzystne rozłożenie ciężaru powodują, że wszystkie bez wyjątku manewry, jakie towarzyszą normalnej jeździe, należy wykonywać z dużą ostrożnością i bardzo płynnie. Gwałtowniejsza zmiana kierunku jazdy przy wyprzedzaniu lub podczas zmiany pasa ruchu może spowodować rozkołysanie przyczepy któremu prawdopodobnie nie będą wstanie przeciwstawić się jej amortyzatory. Co gorsza, może wystąpić bardzo niebezpieczne jej „wężykowanie”, którego nie da się opanować.

REKLAMA

Zobacz również: Jak holować pojazd z automatyczną skrzynia biegów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jadąc z dużą łodzią żaglową na przyczepie należy pamiętać, iż spoczywający na niej maszt zwykle wystaje na sporą odległość poza jej obrys, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Układając go należy dążyć do tego, aby jego jak najmniejsza część znajdowała się poza rufą łodzi. Mimo to należy zwrócić baczną uwagę, czy podczas pokonywania ciasnych zakrętów, takich jakie są często w wąskich uliczkach starych miast, nie zaczepi on o stojące przy drodze budynki albo nie stanie się zagrożeniem dla przechodniów. Z tego powodu należy jego koniec bardzo starannie oznakować (także światłem czerwonym) w sposób doskonale widoczny zarówno dla innych pojazdów, jak i dla kierowcy samochodu, ciągnącego przyczepę z łodzią. Należy przy tym bardzo starannie podwiązać do masztu wanty i inne elementy takielunku, aby nie zwisały swobodnie, gdyż mogą one zaczepiać o różne przydrożne przeszkody, mogą także prowokować dzieci i niektóre osoby do chwytania z nie, co może skończyć się tragicznie.

W przypadku holowania łodzi samochodem osobowym lub niewielkim dostawczym albo terenowym jej ciężar wraz z przyczepą nie może przekroczyć ciężaru pojazdu holującego. Łączny ciężar całkowity zespołu przyczepa + samochód przekracza 3500 kg, samochodu nie może prowadzić kierowca z kategorią B.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA