REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać?

Max Trela
Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać? Fot.Ford
Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać? Fot.Ford

REKLAMA

REKLAMA

Samochód wpada w poślizg, gdy jedna lub więcej opon traci przyczepność z nawierzchnią po której jedzie. Im bardziej śliska nawierzchnia, im gorszy stan techniczny samochodu, im bardziej wyeksploatowane opony, tym szansa na wpadnięcie w niebezpieczny poślizg niekontrolowany jest większa.

Czynniki wpływające na powstanie poślizgu:

REKLAMA

  • prędkość pojazdu - im jest większa, tym większa jest szansa na zerwanie przyczepności np. w zakręcie, podczas ostrego hamowania lub przyspieszania
  • masa samochodu - im wyższa masa, tym większa bezwładność. O ile większa masa (i szersze opony) to lepsza przyczepność do drogi, jednak po zerwaniu przyczepności o wiele trudniej zapanować nad autem.
  • stan amortyzatorów - amortyzatory w złym stanie nie zapewniają odpowiedniego docisku opon do drogi. Przy pokonywaniu nierówności autem z niesprawnymi amortyzatorami koło może nawet całkowicie stracić na chwilę kontakt z nawierzchnią, a wtedy o poślizg bardzo łatwo.
  • stan ogumienia i ich rodzaj - za graniczną bezpieczną wysokość bieżnika w oponie samochodowej uznaje się 1,6 milimetra. Poniżej tej grubości, bieżnik przestaje odprowadzać wodę, bardzo obniżając przyczepność. Bardzo ważne jest też, aby stosować opon przystosowanych do danych warunków. W lecie korzystamy z opon letnich, w zimie z zimowych. W miejscach ciepłych ale narażonych na częste opady deszczu można skorzystać z opon deszczowych. Istnieją też opony całosezonowe, które jednak gwarantują gorszą przyczepność od opon letnich w lato i od opon zimowych w zimie: taki kompromis.
  • rodzaj nawierzchni - na suchym asfalcie/betonie jest najbezpieczniej, potem w skali łatwości utraty przyczepności mamy nawierzchnie: luźną (np. szuter, luźny żwir), mokrą od deszczu, zaśnieżoną, oblodzoną oraz pokrytą smarem (np. olejem). To oczywiste, ale wspominamy o tym dla porządku.
  • moc i moment obrotowy silnika - im mocniejszy silnik, tym łatwiej jest o zerwanie przyczepności przez napędzane koła po dodaniu gazu. Obecnie prawie wszystkie nowo produkowane auta posiadają kontrolę trakcji automatycznie odcinające lub regulujące ilość momentu obrotowego przenoszonego na napędzane oś/osie.

Ogromną role grają też umiejętności i doświadczenie kierowcy. Kierowca ma decydujący wpływ na to, co dzieje się z samochodem, nawet jeśli doszło już do poślizgu niekontrolowanego. Z tego powodu obowiązkiem kierowcy jest ciągłe doskonalenie własnych umiejętności. Absolutne minimum potrzebne do zminimalizowania szansy na poślizg to zmniejszenie prędkości i zapewnienie dobrego stanu ogumienia (lub dostosowania ogumienia do warunków, np. założenie opon zimowych na okres zimowy).

Rodzaje poślizgów

REKLAMA

W jeździe samochodem poślizgi dzielimy na kontrolowane i niekontrolowane. Poślizg kontrolowany jest wywoływany świadomie w celu wykorzystania go w konkretnym celu: np. szybszym przejechaniu przez śliski zakręt (używają go np. kierowcy rajdowi). Z poślizgu kontrolowanego można też korzystać podczas normalnej jazdy po śliskim terenie, wymaga to jednak ogromnego doświadczenia i umiejętności.

Poślizg niekontrolowany to najniebezpieczniejszy rodzaj poślizgu. Kierowca nie ma wówczas wpływu na zachowanie się samochodu, co może skończyć się wypadkiem. Odpowiedni trening pozwala na opanowanie poślizgu niekontrolowanego i przywrócenie prawidłowego kontrolowanego toru jazdy.

Nadsterowność i podsterowność

REKLAMA

Sam przebieg poślizgu z kolei zależy od właściwości auta zwanymi nadsterownością i podsterownością. Nadsterowność, w skrócie, oznacza, że większą przyczepność w danej chwili ma przednia oś, przez co poślizg zacznie się od osi tylnej. W efekcie może nas "postawić bokiem" lub nawet "obrócić". Podsterowność do odwrotność nadsterowności: w poślizg szybciej wpadnie oś przednia, co powoduje wyprostowanie toru jazdy, przy jednoczesnym braku kontroli nad pojazdem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsterowność i nadsterowność zależą nie tylko od konstrukcji auta (rozłożenia masy), żadne auto nie jest więc tylko nadsterowne lub tylko podsterowne. Właściwości te zależą też od położenia środka ciężkości auta: np. podczas gwałtownego hamowania przesuwa się on do przodu pogarszając docisk tylnej osi do jezdni i wywołując nadsterowność. Z zasady o wiele bardziej podatne na warunki jazdy są auta o krótszym rozstawie osi (z tego powodu rajdowa jazda Fiatem 126p wymaga mistrzowskiego opanowania technik poślizgu).

Zobacz też: Jak wprowadzić samochód w poślizg – lift-off oversteer?

Jak wyprowadzić auto z poślizgu - poślizg nadsterowny

W przypadku, gdy ucieka nam tył samochodu, należy jak najszybciej skontrować obracając kierownicę w tą samą stronę. Jeśli tył ucieka nam w lewo, kontrujemy w lewo. Jeśli w prawo: kontrujemy w prawo. Należy przy tym zadbać o jak największą przyczepność kół, dlatego najlepiej wtedy nie wciskać pedału gazu i nie hamować. Popularny jest mit, że w autach z przednim napędem wystarczy wcisnąć gaz a "auto samo się wyciągnie". Działa to w bardzo niewielu przypadkach, gdy poślizg lub niestabilność są jeszcze bardzo słabe. Skutkuje jednak również zwiększeniem prędkości, co jeszcze bardziej obniża margines bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jak wprowadzić samochód w poślizg? - Pendulum

Jak wyprowadzić auto z poślizgu - poślizg podsterowny

Kiedy auto traci przyczepność przedniej osi wpadamy w poślizg nadsterowny. Kierowca nie ma wówczas możliwości wpływania na kierunek jazdy za pomocą skręcania kół: dopóki się one ślizgają, dopóty auto będzie wyjeżdżało na zewnętrzną stronę zakrętu. Aby opanować poślizg nadsterowny należy przesunąć środek ciężkości samochodu do przodu aby przednia oś odzyskała przyczepność. Najprostszy na to sposób to puszczenie gazu i delikatne wciśnięcie hamulca. Niestety musimy być przygotowani, że chwilę potrwa, aby przód samochodu odzyskał przyczepność. Dlatego warto, wchodząc w zakręty, zostawiać sobie margines jezdni po zewnętrznej strony aby mieć gdzie "wyjechać". W ruchu ulicznym, jeśli wpadliśmy w poślizg tego rodzaju i kierujemy się przodem w bok innego samochodu można za pomocą hamulca ręcznego i ruchu kierownicą do wewnątrz zakrętu postawić auto w boczny poślizg. W ten sposób uderzymy w drugie auto większą powierzchnią boczną, co zmniejszy straty, a także pomoże ochronić kierowcę i pasażerów drugiego auta przed "wbiciem" się w bok.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA