Jak wprowadzić samochód w poślizg – lift-off oversteer?
REKLAMA
REKLAMA
Zadaniem techniki jest inicjacja lub pogłębienie nadsterowności przy stosunkowo dużych prędkościach. W teorii wygląda to tak, że zdjęcie nogi z pedału gazu powoduje transfer masy auta z tyłu do przodu. Dzięki temu tył robi się lekki i traci przyczepność – mamy, więc do czynienia z nadsterownością.
REKLAMA
Zobacz również: Jak uniknąć zderzenia czołowego?
Jak to zrobić?
Będąc już w ciasnym zakręcie gwałtownie lub stopniowo (w zależności od oczekiwanego efektu) zdejmij nogę z gazu. Manewr ten najlepiej sprawdza się w przypadku aut tylnonapędowych z silnikiem umieszczonym z przodu, gdyż daje się go kontrolować przy pomocy gazu – wbrew logice, więcej gazu oznacza więcej przyczepności, a mniej gazu mniej przyczepności. Należy jednak uważać w przypadku aut z silnikiem umieszczonym centralnie, niekiedy manewr jest nieodwracalny i mimo kontry prowadzi do bączka.
Zobacz również: Jak wyciągnąć samochód z rowu?
Manewr ten jest bardzo niebezpieczny głównie z powodu dużych prędkości, przy których się go stosuje. Wielu kierowców miało poważne wypadki stosując go nieświadomie, tj. ujmując gwałtownie gaz w zakręcie ze strachu lub w celu ominięcia przeszkody i prowadząc do niekontrolowanej nadsterowności.
REKLAMA
REKLAMA