Jak uniknąć podsterowności?
REKLAMA
REKLAMA
Dla kierowcy podsterowność będzie odbierana jako wyjeżdżanie przodu auta z zakrętu. Kąt poślizgu jest zawarty pomiędzy płaszczyzną kół a rzeczywistym kierunkiem poruszania się samochodu. Czym różni się od nadsterowności? Różnica polega na poślizgu osi:
- poślizg kół przednich – podsterowność,
- poślizg kół tylnych - nadsterowność.
REKLAMA
Zobacz również: Konserwacja auta przed zimą
Jak sobie radzić z podsterownością?
Najlepiej zobrazować to na przykładzie. Wjeżdżamy za szybko w zakręt, koła zaczynają piszczeć, zauważamy, że samochód zmienia tor jazdy. Jedzie szerzej niż zakładaliśmy. Co robić? Przede wszystkim nie należy pogłębiać skrętu, pogorszy to naszą sytuację – koła będą się ślizgać jeszcze intensywniej. Zmniejszenie wychylenia kierownicy, zmniejszy kąt poślizgu osi przedniej, a samochód powoli odzyska przyczepność. Można również zastosować tzw. hamowanie lewą nogą oraz opóźnione hamowanie, jednak to techniki, które wymagają jednak bardzo dużego doświadczenia kierowcy i wielu godzin praktyki.
Zobacz również: Jak umyć silnik?
A może jest sposób na uniknięcie podsterowności?
Tak, ale jedynie pośredni. W tym celu powinno się: regularnie kontrolować ciśnienie w oponach oraz ich stan. Kierowcy lubiący poruszać się w okolicach limitu przyczepności, powinni pomyśleć o zakupie opon klasy premium.
REKLAMA
REKLAMA