Jak objawia się nadsterowność i podsterowność?
REKLAMA
REKLAMA
A co o obu zjawiskach powinni wiedzieć właściciele starszych samochodów? Pojęciami: nadsterowność i podsterowność, określa się zachowanie samochodu na drodze. Samochód może być nadsterowny lub podsterowny. Nigdy nie będą występować oba te zjawiska jednocześnie.
REKLAMA
Nadsterowność
Jest to tendencja samochodu do zacieśniania łuku zakrętu. W momencie, gdy samochód zacznie skręcać w lewo, jego przód wchodzi w zakręt mocniej niż tył. Innymi słowy, tył zaczyna wyprzedzać przód samochodu, powodując obrót wokół własnej osi i spychając samochód do rowu po tej stronie drogi, w którą skręca auto.
Podsterowność
Jest to dokładnie przeciwstawne określenie do nadsterowności. Samochód podsterowny ma tendencję do poszerzania zakrętu. Na łuku jest wynoszony na zewnątrz drogi, czyli reaguje z opóźnieniem na skręt kierownicy.
Zobacz również: Jak pokonywać zakręty na bardzo krętej drodze?
Ani jeden, ani drugi przypadek nie jest korzystny.
Trzeba jednak nauczyć się reagować na nietypowe zachowanie samochodu - zacieśniając zakręt (podsterowność) lub popuszczając kierownicę (nadsterowność).
Na szczęście w normalnych warunkach eksploatacji auto może mieć tylko jedną z tych cech. Zatem, jeśli przyzwyczaimy się do zachowania naszego samochodu, będziemy korygować jego ruch podświadomie, nie zdając sobie nawet sprawy z delikatnego manewru.
Zobacz również: Bezpieczeństwo podczas podróży
REKLAMA
REKLAMA