Jakie objawy towarzyszą usterkom samochodu?
REKLAMA
REKLAMA
Niestety, wielu różnym usterkom i awariom towarzyszą bardo podobne objawy. Pozwalają one jednak na podjęcie decyzji o konieczności dokonania szczegółowej diagnostyki i wyeliminowania usterek dla uniknięcia poważniejszych awarii.
REKLAMA
Typowe objawy, towarzyszące dużemu zużyciu silnika spalinowego
- Silnik ma gorsze osiągi, mniejszą moc maksymalną, gorsze przyspieszenia,
- Występują trudności w uzyskaniu prędkości maksymalnej na najwyższym biegu,
- Trudno go uruchomić, gdy jest zimny,
- Pracuje nierównomiernie na wolnych obrotach, ma tendencje do samoistnego przerywania pracy,
- Słyszalne są stuki w jego dolnej części, w pobliżu miski olejowej,
- Słyszalne są stuki i dzwonienie w cylindrach przy pracy na wolnych obrotach i podczas jazdy,
- Słychać bardzo wyraźnie pracę rozrządu, „kłapanie” zaworów itp.,
- W spalinach widać wyraźnie dym, nawet gdy silnik jest w pełni rozgrzany,
- Widoczny wyraźny spadek ciśnienia oleju; lampka alarmu braku ciśnienia oleju zapala się przy wolnych obrotach,
- Wyraźnie wzrasta zużycie oleju silnikowego,
- Wzrasta zużycie paliwa,
- Silnik ma tendencje do przegrzewania się,
- Pojawiają się opiłki w oleju i w jego filtrze.
Zobacz też: Jak wykryć i usunąć usterki układu hamulcowego?
Typowe objawy towarzyszące zużyciu podzespołów skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego
- Bardzo głośna praca mechanizmów przekładni pod obciążeniem,
- Głośna praca łożysk przekładni na biegu jałowym,
- Nietypowe, wyraźnie wyczuwalne drgania zespołu napędowego,
- Drgania pojazdu spowodowane „biciem” wału napędowego (przy tylnym napędzie),
- Szarpnięcia i stuki po zmianie biegu na wyższy i po redukcji,
- Zwiększanie obrotów silnika bez równoczesnego wzrostu prędkości, zwłaszcza przy podjeżdżaniu pod wzniesienie – objaw wskazuje na poślizg sprzęgła,
- Szarpnięcia przy ruszaniu i podczas zmiany biegów – objaw wskazuje na wadliwe prowadzenie sprzęgła, skrzywienie tarczy sprzęgła lub uszkodzenie poduszek gumowych, na których spoczywa skrzynia biegów,
- Silne nagrzewania się obudów skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego; czasem towarzyszy mu wyciek oleju.
Zobacz też: Jak wykryć i usunąć usterki zawieszenia?
Typowe objawy usterek zespołów układu jezdnego
- Pisk opon podczas pokonywania zakrętów, nawet z niewielką prędkością,
- Pisk opon podczas każdego hamowania, nawet łagodnego,
- Miejscowe lub jednostronne wycieranie się bieżnika opony,
- Widoczne spękania gumy opony na jej bokach,
- Drgania pojazdu podczas jazdy o częstotliwości, zależnej od prędkości jazdy, odczuwalne także podczas jazdy na biegu jałowym,
- Drgania kierownicy,
- Trudności z utrzymaniem prostoliniowego kierunku jazdy,
- Łatwość wpadania w poślizgi nawet w normalnych warunkach, przy lekko wilgotnej nawierzchni.
Zobacz również: Jak rozpoznać przyczyny nadmiernego zużycia opon?
REKLAMA
REKLAMA