Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?
REKLAMA
REKLAMA
Warto postarać się, aby sprzęgło zawsze było w doskonałym stanie. Oto kilka wskazówek, jak rozpoznać ewentualną usterkę sprzęgła.
REKLAMA
Gdy sprzęgło ślizga się
Jeśli sprzęgło się ślizga to oznacza, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła i nie może ono nadążyć za motorem. Aby sprawdzić, czy sprzęgło ślizga się, powinniśmy ustawić samochód na prostej, równej drodze, zaciągnąć hamulec ręczny i włączyć trzeci bieg. Następnie należy zwalniać stopniowo pedał sprzęgła i obserwować, co się dzieje. Jeśli silnik zgaśnie prawie natychmiast, nasze sprzęgło jest sprawne. Jeśli zaś usłyszymy nieregularne stukanie pochodzące z okolic motoru, sprzęgło ślizga się. Jeśli tak jest, należy szybko je wymienić, ponieważ uszkodzone może powodować dalsze usterki samochodu.
Zobacz też: Honda Accord V: regulacja popychacza i pedału sprzęgła
Pedał sprzęgła
Warto sprawdzić, czy pedał sprzegła nie stawia zbyt małego oporu. Jeśli poddaje się nam zbyt łatwo w stosunku do tego, czego się spodziewamy, to najpewniej trzeba wymienić cały mechanizm. Jeśli czujemy pod stopą charakterystyczne pstryknięcie przy wciskaniu pedału, najpewniej uszkodzona jest część zwana dociskiem. Jeśli zaś pedał obciera, może to oznaczać uszkodzenie którejś z gumowych poduszek pod silnikiem albo skrzynią biegów. Może to też oznaczać zużycie łożyska oporowego w mechanizmie sprzęgła.
Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania
Obroty i prędkość
Jeśli nasz samochód ma wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj lub obserwujemy problemy podczas przyspieszania ("ślizganie się sprzęgła"), prawdopodobnie sprzęgło jest uszkodzone.
Zmiana biegów
Może się zdarzyć, że zmiana biegów będzie utrudniona. Zazwyczaj powinny one wchodzić gładko, bez oporów a my powinniśmy mieć możliwość dokonania zmiany płynnie, bez żadnych problemów. Jeśli jest to utrudnione, musimy kilka razy próbować, aby wrzucić odpowiedni bieg lub skrzynia biegów zgrzyta, niestety pewnie musimy przyszykować się na wymianę sprzęgła. Oczywiście za niecałkowite wysprzęglenie może też odpowiadać naderwana linka sprzęgła bądź uszkodzony układ hydrauliczny.
Zobacz również: Jak określić stan sprzęgła?
REKLAMA
Jedną z głównych przyczyn uszkodzenia sprzęgła jest eksploatacyjne zużycie jego elementów. Oczywiście, możemy też sami je nadwerężyć, np. nadużywając pedału poza zmianami biegów. Możemy też z kolei zapominać o poprawnym jego dociskaniu, co również będzie niekorzystnie wpływać na stan mechanizmu. Pamiętajmy jednak, że bez niego nasz samochód nie będzie jeździł, o ile nie opanujemy umiejętności zmiany biegów bez użycia sprzęgła na poziomie doskonałym. Jest to oczywiście możliwe, jeśli dobrze znamy swoje auto i poziom obrotów silnika, przy których bezkolizyjnie możemy włączyć dany bieg.
W kryzysowej sytuacji, gdy sprzęgło kompletnie przestanie działać na środku drogi, taka umiejętność może być przydatna choćby po to, aby uniknąć drogiego holowania i bezpiecznie dostać się do mechanika. Pamiętajmy, aby wtedy zmieniać biegi bardzo delikatnie, dokładnie dopasowując obroty silnika do biegu za każdym razem, ponieważ w przeciwnym wypadku możemy uszkodzić zarówno silnik, jak i skrzynię biegów.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?
Jeśli nie umiemy w ten sposób zapanować nad uszkodzonym sprzęgłem a stoimy na środku skrzyżowania i musimy je szybko opuścić, wyłączmy silnik, wrzućmy pierwszy bieg (co jest możliwe przy uszkodzonym sprzęgle, jeśli motor jest wyłączony) a następnie przekręćmy kluczyk w stacyjce tak, jakbyśmy chcieli odpalić samochód. Silnik nie włączy się, ale będzie się obracał, efektem czego samochód będzie „skakał” do przodu i będziemy mogli awaryjnie opuścić skrzyżowanie.
Aby ograniczyć zużycie sprzęgła, powinniśmy całkowicie zdejmować nogę z pedału sprzęgła jeśli akurat nie musimy z niego korzystać.
REKLAMA
REKLAMA