REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Sprzęgło jest jednym z elementów odpowiadających za działanie samochodu Fot. newspress
Sprzęgło jest jednym z elementów odpowiadających za działanie samochodu Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Sprzęgło jest jednym z podstawowych elementów odpowiadających za działanie samochodu. Kontroluje ono moc silnika, która przekazywana jest na koła pojazdu, napędzające całą jego masę. Usterka sprzęgła zwykle kończy się unieruchomieniem samochodu.

Warto postarać się, aby sprzęgło zawsze było w doskonałym stanie. Oto kilka wskazówek, jak rozpoznać ewentualną usterkę sprzęgła.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy sprzęgło ślizga się

Jeśli sprzęgło się ślizga to oznacza, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła i nie może ono nadążyć za motorem. Aby sprawdzić, czy sprzęgło ślizga się, powinniśmy ustawić samochód na prostej, równej drodze, zaciągnąć hamulec ręczny i włączyć trzeci bieg. Następnie należy zwalniać stopniowo pedał sprzęgła i obserwować, co się dzieje. Jeśli silnik zgaśnie prawie natychmiast, nasze sprzęgło jest sprawne. Jeśli zaś usłyszymy nieregularne stukanie pochodzące z okolic motoru, sprzęgło ślizga się. Jeśli tak jest, należy szybko je wymienić, ponieważ uszkodzone może powodować dalsze usterki samochodu.

Zobacz też: Honda Accord V: regulacja popychacza i pedału sprzęgła

Pedał sprzęgła

Warto sprawdzić, czy pedał sprzegła nie stawia zbyt małego oporu. Jeśli poddaje się nam zbyt łatwo w stosunku do tego, czego się spodziewamy, to najpewniej trzeba wymienić cały mechanizm. Jeśli czujemy pod stopą charakterystyczne pstryknięcie przy wciskaniu pedału, najpewniej uszkodzona jest część zwana dociskiem. Jeśli zaś pedał obciera, może to oznaczać uszkodzenie którejś z gumowych poduszek pod silnikiem albo skrzynią biegów. Może to też oznaczać zużycie łożyska oporowego w mechanizmie sprzęgła.

REKLAMA

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obroty i prędkość

Jeśli nasz samochód ma wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj lub obserwujemy problemy podczas przyspieszania ("ślizganie się sprzęgła"), prawdopodobnie sprzęgło jest uszkodzone.

Zmiana biegów

Może się zdarzyć, że zmiana biegów będzie utrudniona. Zazwyczaj powinny one wchodzić gładko, bez oporów a my powinniśmy mieć możliwość dokonania zmiany płynnie, bez żadnych problemów. Jeśli jest to utrudnione, musimy kilka razy próbować, aby wrzucić odpowiedni bieg lub skrzynia biegów zgrzyta, niestety pewnie musimy przyszykować się na wymianę sprzęgła. Oczywiście za niecałkowite wysprzęglenie może też odpowiadać naderwana linka sprzęgła bądź uszkodzony układ hydrauliczny.

Zobacz również: Jak określić stan sprzęgła?

Jedną z głównych przyczyn uszkodzenia sprzęgła jest eksploatacyjne zużycie jego elementów. Oczywiście, możemy też sami je nadwerężyć, np. nadużywając pedału poza zmianami biegów. Możemy też z kolei zapominać o poprawnym jego dociskaniu, co również będzie niekorzystnie wpływać na stan mechanizmu. Pamiętajmy jednak, że bez niego nasz samochód nie będzie jeździł, o ile nie opanujemy umiejętności zmiany biegów bez użycia sprzęgła na poziomie doskonałym. Jest to oczywiście możliwe, jeśli dobrze znamy swoje auto i poziom obrotów silnika, przy których bezkolizyjnie możemy włączyć dany bieg.

W kryzysowej sytuacji, gdy sprzęgło kompletnie przestanie działać na środku drogi, taka umiejętność może być przydatna choćby po to, aby uniknąć drogiego holowania i bezpiecznie dostać się do mechanika. Pamiętajmy, aby wtedy zmieniać biegi bardzo delikatnie, dokładnie dopasowując obroty silnika do biegu za każdym razem, ponieważ w przeciwnym wypadku możemy uszkodzić zarówno silnik, jak i skrzynię biegów.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Jeśli nie umiemy w ten sposób zapanować nad uszkodzonym sprzęgłem a stoimy na środku skrzyżowania i musimy je szybko opuścić, wyłączmy silnik, wrzućmy pierwszy bieg (co jest możliwe przy uszkodzonym sprzęgle, jeśli motor jest wyłączony) a następnie przekręćmy kluczyk w stacyjce tak, jakbyśmy chcieli odpalić samochód. Silnik nie włączy się, ale będzie się obracał, efektem czego samochód będzie „skakał” do przodu i będziemy mogli awaryjnie opuścić skrzyżowanie.

Aby ograniczyć zużycie sprzęgła, powinniśmy całkowicie zdejmować nogę z pedału sprzęgła jeśli akurat nie musimy z niego korzystać.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA