REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zdiagnozować usterkę sprzęgła?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Sprzęgło jest jednym z elementów odpowiadających za działanie samochodu Fot. newspress
Sprzęgło jest jednym z elementów odpowiadających za działanie samochodu Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Sprzęgło jest jednym z podstawowych elementów odpowiadających za działanie samochodu. Kontroluje ono moc silnika, która przekazywana jest na koła pojazdu, napędzające całą jego masę. Usterka sprzęgła zwykle kończy się unieruchomieniem samochodu.

Warto postarać się, aby sprzęgło zawsze było w doskonałym stanie. Oto kilka wskazówek, jak rozpoznać ewentualną usterkę sprzęgła.

REKLAMA

REKLAMA

Gdy sprzęgło ślizga się

Jeśli sprzęgło się ślizga to oznacza, że moc nie jest w całości przekazywana z silnika na koła i nie może ono nadążyć za motorem. Aby sprawdzić, czy sprzęgło ślizga się, powinniśmy ustawić samochód na prostej, równej drodze, zaciągnąć hamulec ręczny i włączyć trzeci bieg. Następnie należy zwalniać stopniowo pedał sprzęgła i obserwować, co się dzieje. Jeśli silnik zgaśnie prawie natychmiast, nasze sprzęgło jest sprawne. Jeśli zaś usłyszymy nieregularne stukanie pochodzące z okolic motoru, sprzęgło ślizga się. Jeśli tak jest, należy szybko je wymienić, ponieważ uszkodzone może powodować dalsze usterki samochodu.

Zobacz też: Honda Accord V: regulacja popychacza i pedału sprzęgła

Pedał sprzęgła

Warto sprawdzić, czy pedał sprzegła nie stawia zbyt małego oporu. Jeśli poddaje się nam zbyt łatwo w stosunku do tego, czego się spodziewamy, to najpewniej trzeba wymienić cały mechanizm. Jeśli czujemy pod stopą charakterystyczne pstryknięcie przy wciskaniu pedału, najpewniej uszkodzona jest część zwana dociskiem. Jeśli zaś pedał obciera, może to oznaczać uszkodzenie którejś z gumowych poduszek pod silnikiem albo skrzynią biegów. Może to też oznaczać zużycie łożyska oporowego w mechanizmie sprzęgła.

REKLAMA

Zobacz też: Sprzęgła. Zasada pracy, rodzaje, sposoby sterowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obroty i prędkość

Jeśli nasz samochód ma wyższe obroty przy danej prędkości, niż zazwyczaj lub obserwujemy problemy podczas przyspieszania ("ślizganie się sprzęgła"), prawdopodobnie sprzęgło jest uszkodzone.

Zmiana biegów

Może się zdarzyć, że zmiana biegów będzie utrudniona. Zazwyczaj powinny one wchodzić gładko, bez oporów a my powinniśmy mieć możliwość dokonania zmiany płynnie, bez żadnych problemów. Jeśli jest to utrudnione, musimy kilka razy próbować, aby wrzucić odpowiedni bieg lub skrzynia biegów zgrzyta, niestety pewnie musimy przyszykować się na wymianę sprzęgła. Oczywiście za niecałkowite wysprzęglenie może też odpowiadać naderwana linka sprzęgła bądź uszkodzony układ hydrauliczny.

Zobacz również: Jak określić stan sprzęgła?

Jedną z głównych przyczyn uszkodzenia sprzęgła jest eksploatacyjne zużycie jego elementów. Oczywiście, możemy też sami je nadwerężyć, np. nadużywając pedału poza zmianami biegów. Możemy też z kolei zapominać o poprawnym jego dociskaniu, co również będzie niekorzystnie wpływać na stan mechanizmu. Pamiętajmy jednak, że bez niego nasz samochód nie będzie jeździł, o ile nie opanujemy umiejętności zmiany biegów bez użycia sprzęgła na poziomie doskonałym. Jest to oczywiście możliwe, jeśli dobrze znamy swoje auto i poziom obrotów silnika, przy których bezkolizyjnie możemy włączyć dany bieg.

W kryzysowej sytuacji, gdy sprzęgło kompletnie przestanie działać na środku drogi, taka umiejętność może być przydatna choćby po to, aby uniknąć drogiego holowania i bezpiecznie dostać się do mechanika. Pamiętajmy, aby wtedy zmieniać biegi bardzo delikatnie, dokładnie dopasowując obroty silnika do biegu za każdym razem, ponieważ w przeciwnym wypadku możemy uszkodzić zarówno silnik, jak i skrzynię biegów.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Jeśli nie umiemy w ten sposób zapanować nad uszkodzonym sprzęgłem a stoimy na środku skrzyżowania i musimy je szybko opuścić, wyłączmy silnik, wrzućmy pierwszy bieg (co jest możliwe przy uszkodzonym sprzęgle, jeśli motor jest wyłączony) a następnie przekręćmy kluczyk w stacyjce tak, jakbyśmy chcieli odpalić samochód. Silnik nie włączy się, ale będzie się obracał, efektem czego samochód będzie „skakał” do przodu i będziemy mogli awaryjnie opuścić skrzyżowanie.

Aby ograniczyć zużycie sprzęgła, powinniśmy całkowicie zdejmować nogę z pedału sprzęgła jeśli akurat nie musimy z niego korzystać.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA