REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 145 TS: wymiana sprzęgła. Poradnik

Robert Kuśpiel
Jeżeli masz problemy z wrzuceniem biegu przy uruchomionym silniku, być może konieczna jest wymiana sprzęgła. Fot. Fotolia
Jeżeli masz problemy z wrzuceniem biegu przy uruchomionym silniku, być może konieczna jest wymiana sprzęgła. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone sprzęgło ma bardzo duży wpływ na poprawną pracę samochodu. Jeżeli masz problemy z wrzuceniem biegu przy uruchomionym silniku, być może konieczna jest wymiana sprzęgła. Oto poradnik jak zrobić to w Alfie Romeo 145 TS.

Co będzie nam potrzebne do wymiany sprzęgła w Alfie Romeo 145 TS?

REKLAMA

REKLAMA

• 2 podnośniki
• Zestaw kluczy
• Klocki drewniane, deski
• Kanał
• Uszczelki pod kolektor i katalizator
• Olej do skrzyni
• Reperaturka wysprzęglika

Wymianę sprzęgła w Alfie Romeo 145 TS najlepiej wykonywać przy pomocy kanału. Mamy wówczas bardzo dobry dostęp do wszystkich elementów. Najczęściej spotykane powody wymiany to chociażby niewchodzący bieg, kiedy jest uruchomiony silnik, bądź ślizgające się sprzęgło podczas wchodzenia na obroty i wyraźny brak mocy. Zanim podejmiemy się tej naprawy, musimy liczyć się z tym, że potrzebujemy wolnego dnia i dodatkowych rąk do pomocy.

Zobacz również: Fiat Seicento: wymiana pompy wody. Poradnik

REKLAMA

Za pomocą podnośnika podnosimy przód Alfy Romeo 145, po czym zdejmujemy dwa koła przednie i opuszczamy (uprzednio przygotowujemy miejsce) na, chociażby, jakieś drewniane klocki. Następnie wyciągamy akumulator, po czym demontujemy półkę, na której się znajdował. Odczepiamy od niej również przekaźniki i wyjmujemy z zapięć wszystkie przewody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy półka jest już wyjęta, jesteśmy w stanie zlokalizować wysprzęglik sprzęgła. Sięgamy więc do trzech wtyczek, które znajdują się na jego wsporniku i rozłączamy je. Następnie demontujemy wspornik razem z wysprzęglikiem (bez rozłączenia węża od pompy sprzęgła). Warto również zwrócić uwagę na stan uszczelniaczy. W kolejnym etapie rozłączamy przewód od wstecznego światła i masę od skrzyni oraz wtyczkę od sondy lambda.

Następnie spuszczamy olej ze skrzyni biegów, a potem demontujemy wydech od kolektora do samego katalizatora. Jednak wygodniej jest usunąć cały wydech za kolektorem. W tym celu musimy zaopatrzyć się w nowe uszczelki, które będą potrzebne przy montażu. W okolicy termostatu odkręcamy dwie śruby mocujące skrzynię do silnika, po czym podpieramy silnik na lewarku bądź unosimy go za pomocą wyciągarki.

Teraz odkręcamy lub luzujemy blachę oddzielającą wydech od podwozia. Pamiętajmy o tym, że im bardziej ją opuścimy, tym mniej będziemy mieć problemu z odczepieniem od niej belki zawieszenia. Później demontujemy i wyjmujemy śrubę mocującą wahacz do koła, po obydwu stronach. Następnie bierzemy się za odkręcenie dwóch (środkowych) śrub mocujących przekładnię kierowniczą do belki zawieszenia. Demontujemy środkowy wspornik skrzyni biegów.

W dalszej części pod belką zawieszenia, na samym środku, podstawiamy podnośnik, a następnie odkręcamy sześć śrub mocujących ją do podwozia (po trzy z każdej strony).

Przy przegubach mocujących belkę znajdujemy jeszcze dwie śruby, które również odkręcamy. Opuszczamy belkę na podnośniku i odkładamy ją na bok. Odkręcamy sześć śrub i demontujemy półoś napędową od strony kierowcy.

Zobacz również: Fiat Punto MK2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

Teraz zabieramy się za odłączenie wodzików od skrzyni biegów (nad zdemontowaną półośką), a potem odkręcamy trzy śruby mocujące rozrusznik do skrzyni biegów. Odkręcamy również kolejny wspornik skrzyni do podwozia. W tym momencie jest nam potrzebna dodatkowa pomoc. Druga osoba musi dociskać skrzynię do silnika, a w tym czasie odkręcamy ostatnie śruby mocujące, potem już tylko wysuwamy i opuszczamy skrzynię.

Następnie wykręcamy i demontujemy docisk oraz sprzęgło i wymieniamy na nowe. Chcąc dobrze ustawić sprzęgło, warto wyposażyć się w rurkę o średnicy takiej samej jak wałek sprzęgłowy. Wymieniamy też łożysko oporowe na skrzyni. Polecamy zwrócić uwagę na stan uszczelniacza wałka skrzyni. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA