REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Alfa Romeo 145 TS: wymiana sprzęgła. Poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Jeżeli masz problemy z wrzuceniem biegu przy uruchomionym silniku, być może konieczna jest wymiana sprzęgła. Fot. Fotolia
Jeżeli masz problemy z wrzuceniem biegu przy uruchomionym silniku, być może konieczna jest wymiana sprzęgła. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzone sprzęgło ma bardzo duży wpływ na poprawną pracę samochodu. Jeżeli masz problemy z wrzuceniem biegu przy uruchomionym silniku, być może konieczna jest wymiana sprzęgła. Oto poradnik jak zrobić to w Alfie Romeo 145 TS.

Co będzie nam potrzebne do wymiany sprzęgła w Alfie Romeo 145 TS?

REKLAMA

• 2 podnośniki
• Zestaw kluczy
• Klocki drewniane, deski
• Kanał
• Uszczelki pod kolektor i katalizator
• Olej do skrzyni
• Reperaturka wysprzęglika

Wymianę sprzęgła w Alfie Romeo 145 TS najlepiej wykonywać przy pomocy kanału. Mamy wówczas bardzo dobry dostęp do wszystkich elementów. Najczęściej spotykane powody wymiany to chociażby niewchodzący bieg, kiedy jest uruchomiony silnik, bądź ślizgające się sprzęgło podczas wchodzenia na obroty i wyraźny brak mocy. Zanim podejmiemy się tej naprawy, musimy liczyć się z tym, że potrzebujemy wolnego dnia i dodatkowych rąk do pomocy.

Zobacz również: Fiat Seicento: wymiana pompy wody. Poradnik

REKLAMA

Za pomocą podnośnika podnosimy przód Alfy Romeo 145, po czym zdejmujemy dwa koła przednie i opuszczamy (uprzednio przygotowujemy miejsce) na, chociażby, jakieś drewniane klocki. Następnie wyciągamy akumulator, po czym demontujemy półkę, na której się znajdował. Odczepiamy od niej również przekaźniki i wyjmujemy z zapięć wszystkie przewody.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy półka jest już wyjęta, jesteśmy w stanie zlokalizować wysprzęglik sprzęgła. Sięgamy więc do trzech wtyczek, które znajdują się na jego wsporniku i rozłączamy je. Następnie demontujemy wspornik razem z wysprzęglikiem (bez rozłączenia węża od pompy sprzęgła). Warto również zwrócić uwagę na stan uszczelniaczy. W kolejnym etapie rozłączamy przewód od wstecznego światła i masę od skrzyni oraz wtyczkę od sondy lambda.

Następnie spuszczamy olej ze skrzyni biegów, a potem demontujemy wydech od kolektora do samego katalizatora. Jednak wygodniej jest usunąć cały wydech za kolektorem. W tym celu musimy zaopatrzyć się w nowe uszczelki, które będą potrzebne przy montażu. W okolicy termostatu odkręcamy dwie śruby mocujące skrzynię do silnika, po czym podpieramy silnik na lewarku bądź unosimy go za pomocą wyciągarki.

Teraz odkręcamy lub luzujemy blachę oddzielającą wydech od podwozia. Pamiętajmy o tym, że im bardziej ją opuścimy, tym mniej będziemy mieć problemu z odczepieniem od niej belki zawieszenia. Później demontujemy i wyjmujemy śrubę mocującą wahacz do koła, po obydwu stronach. Następnie bierzemy się za odkręcenie dwóch (środkowych) śrub mocujących przekładnię kierowniczą do belki zawieszenia. Demontujemy środkowy wspornik skrzyni biegów.

W dalszej części pod belką zawieszenia, na samym środku, podstawiamy podnośnik, a następnie odkręcamy sześć śrub mocujących ją do podwozia (po trzy z każdej strony).

Przy przegubach mocujących belkę znajdujemy jeszcze dwie śruby, które również odkręcamy. Opuszczamy belkę na podnośniku i odkładamy ją na bok. Odkręcamy sześć śrub i demontujemy półoś napędową od strony kierowcy.

Zobacz również: Fiat Punto MK2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT

REKLAMA

Teraz zabieramy się za odłączenie wodzików od skrzyni biegów (nad zdemontowaną półośką), a potem odkręcamy trzy śruby mocujące rozrusznik do skrzyni biegów. Odkręcamy również kolejny wspornik skrzyni do podwozia. W tym momencie jest nam potrzebna dodatkowa pomoc. Druga osoba musi dociskać skrzynię do silnika, a w tym czasie odkręcamy ostatnie śruby mocujące, potem już tylko wysuwamy i opuszczamy skrzynię.

Następnie wykręcamy i demontujemy docisk oraz sprzęgło i wymieniamy na nowe. Chcąc dobrze ustawić sprzęgło, warto wyposażyć się w rurkę o średnicy takiej samej jak wałek sprzęgłowy. Wymieniamy też łożysko oporowe na skrzyni. Polecamy zwrócić uwagę na stan uszczelniacza wałka skrzyni. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA