Alfa Romeo 145 TS: wymiana sprzęgła. Poradnik
REKLAMA
REKLAMA
Co będzie nam potrzebne do wymiany sprzęgła w Alfie Romeo 145 TS?
REKLAMA
• 2 podnośniki
• Zestaw kluczy
• Klocki drewniane, deski
• Kanał
• Uszczelki pod kolektor i katalizator
• Olej do skrzyni
• Reperaturka wysprzęglika
Wymianę sprzęgła w Alfie Romeo 145 TS najlepiej wykonywać przy pomocy kanału. Mamy wówczas bardzo dobry dostęp do wszystkich elementów. Najczęściej spotykane powody wymiany to chociażby niewchodzący bieg, kiedy jest uruchomiony silnik, bądź ślizgające się sprzęgło podczas wchodzenia na obroty i wyraźny brak mocy. Zanim podejmiemy się tej naprawy, musimy liczyć się z tym, że potrzebujemy wolnego dnia i dodatkowych rąk do pomocy.
Zobacz również: Fiat Seicento: wymiana pompy wody. Poradnik
REKLAMA
Za pomocą podnośnika podnosimy przód Alfy Romeo 145, po czym zdejmujemy dwa koła przednie i opuszczamy (uprzednio przygotowujemy miejsce) na, chociażby, jakieś drewniane klocki. Następnie wyciągamy akumulator, po czym demontujemy półkę, na której się znajdował. Odczepiamy od niej również przekaźniki i wyjmujemy z zapięć wszystkie przewody.
Kiedy półka jest już wyjęta, jesteśmy w stanie zlokalizować wysprzęglik sprzęgła. Sięgamy więc do trzech wtyczek, które znajdują się na jego wsporniku i rozłączamy je. Następnie demontujemy wspornik razem z wysprzęglikiem (bez rozłączenia węża od pompy sprzęgła). Warto również zwrócić uwagę na stan uszczelniaczy. W kolejnym etapie rozłączamy przewód od wstecznego światła i masę od skrzyni oraz wtyczkę od sondy lambda.
Następnie spuszczamy olej ze skrzyni biegów, a potem demontujemy wydech od kolektora do samego katalizatora. Jednak wygodniej jest usunąć cały wydech za kolektorem. W tym celu musimy zaopatrzyć się w nowe uszczelki, które będą potrzebne przy montażu. W okolicy termostatu odkręcamy dwie śruby mocujące skrzynię do silnika, po czym podpieramy silnik na lewarku bądź unosimy go za pomocą wyciągarki.
Teraz odkręcamy lub luzujemy blachę oddzielającą wydech od podwozia. Pamiętajmy o tym, że im bardziej ją opuścimy, tym mniej będziemy mieć problemu z odczepieniem od niej belki zawieszenia. Później demontujemy i wyjmujemy śrubę mocującą wahacz do koła, po obydwu stronach. Następnie bierzemy się za odkręcenie dwóch (środkowych) śrub mocujących przekładnię kierowniczą do belki zawieszenia. Demontujemy środkowy wspornik skrzyni biegów.
W dalszej części pod belką zawieszenia, na samym środku, podstawiamy podnośnik, a następnie odkręcamy sześć śrub mocujących ją do podwozia (po trzy z każdej strony).
Przy przegubach mocujących belkę znajdujemy jeszcze dwie śruby, które również odkręcamy. Opuszczamy belkę na podnośniku i odkładamy ją na bok. Odkręcamy sześć śrub i demontujemy półoś napędową od strony kierowcy.
Zobacz również: Fiat Punto MK2: wymiana oleju i filtra w skrzyni biegów CVT
REKLAMA
Teraz zabieramy się za odłączenie wodzików od skrzyni biegów (nad zdemontowaną półośką), a potem odkręcamy trzy śruby mocujące rozrusznik do skrzyni biegów. Odkręcamy również kolejny wspornik skrzyni do podwozia. W tym momencie jest nam potrzebna dodatkowa pomoc. Druga osoba musi dociskać skrzynię do silnika, a w tym czasie odkręcamy ostatnie śruby mocujące, potem już tylko wysuwamy i opuszczamy skrzynię.
Następnie wykręcamy i demontujemy docisk oraz sprzęgło i wymieniamy na nowe. Chcąc dobrze ustawić sprzęgło, warto wyposażyć się w rurkę o średnicy takiej samej jak wałek sprzęgłowy. Wymieniamy też łożysko oporowe na skrzyni. Polecamy zwrócić uwagę na stan uszczelniacza wałka skrzyni. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA