Objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów. Na co zawrócić uwagę?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Skrzynia biegów to jeden z kluczowych elementów układu napędowego. To za jej sprawą moc jest transferowana na koła. Sprawność przekładni warunkuje zatem nie tylko osiągi czy spalanie. Ma też wpływ na bezpieczeństwo - niesprawna przekładnia może opóźnić ruszenie z podporządkowanej czy utrudnić redukcję w czasie wyprzedzania. Jakie elementy są ważne w skrzyni? Oczywiście podstawą jest sprawne sprzęgło. Poza tym kluczowy jest stan łożysk.
REKLAMA
Kiedy psują się i jakie są objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów? Bardzo często o usterce łożysk decydują błędy popełnione przez producenta. Takim właśnie przykładem jest manualna przekładnia montowana w Toyocie Corolli E12 z silnikiem 1.4 VVT-i. W niej łożyska zużywają się już po pokonaniu 150 - 160 tysięcy kilometrów. Poza tym winne mogą być też błędy popełnione przez kierowcę. Przykład? To dotyczy chociażby jazdy na starym oleju przekładniowym. Tak, olej ten również należy regularnie wymieniać! Poza tym łożyska osłabia permanentna jazda z wysokim obciążeniem poszczególnych biegów.
Objawy zużytych łożysk w skrzyni biegów:
- szum lub wycie występujące w okolicy skrzyni w czasie jazdy,
- natężenie dźwięku zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika,
- bardzo często hałas dotyczy tylko jednego biegu,
- objawów nie należy bagatelizować,
- uszkodzone łożyska będą powodować usterkę pozostałych podzespołów w przekładni,
- przykładem jest uszkodzenie kół zębatych lub obudowy skrzyni biegów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.