REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Napęd 4x4: czy warto szukać czteropędnego auta?

Napęd 4x4: czy warto szukać czteropędnego auta?
Napęd 4x4: czy warto szukać czteropędnego auta?
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Napęd na cztery koła kojarzy się z off-roadem, ale i bezpieczeństwem. A bezpieczeństwo nabiera coraz większego znaczenia na rynku motoryzacyjnym. Tylko czy w codziennej eksploatacji rzeczywiście jest potrzeba posiadania napędu 4x4? Czy warto inwestować w jego zakup?

Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych napęd na cztery koła był oferowany głównie w samochodach terenowych. To w dużej mierze za jego sprawą były one w stanie radzić sobie na piachu, w błocie czy w czasie podjazdów na wzniesienia. Jedną z pierwszych firm, która postanowiła przenieść 4x4 do pozostałych segmentów stało się Audi - wystarczy wspomnieć o ich systemie wyposażonym w sprzęgło Haldex. Cel takiego zabiegu? Chodziło o poprawę warunków trakcyjnych.

REKLAMA

Z biegiem lat układy 4x4 stały się coraz bardziej skomplikowane. Nie były to już proste mechanizmy przekazujące moc na koła. AWD zyskało elektroniczne sterowanie oraz całą architekturę czujników. Na tym jednak ewolucja nie zatrzymała się. Bo dziś w napędzie na cztery koła mocy nie przekazuje most napędowy, a... kabel. Taką możliwość dała elektryfikacja pojazdów i stosowanie dodatkowych jednostek elektrycznych przy tylnych kołach.

Napęd 4x4: czy warto kupić auto AWD?

REKLAMA

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy tak naprawdę od sytuacji. O napędzie czterech kół powinni pomyśleć przede wszystkim ci kierowcy, którzy w ciągu roku często mają do czynienia z sytuacją na drodze potęgującą możliwość poślizgu - np. pokonują dalekie trasy, ewentualnie mieszkają pod miastem i zimą muszą przedzierać się mocno ośnieżonymi szlakami. Który napęd powinny wybrać? W ich przypadku nie ma konieczności stosowania stałego 4x4, wystarczy układ wyposażony w sprzęgło wielopłytkowe i dołączający napęd.

Co z osobami, które raczej rzadko wyjeżdżają z miasta? W strefach miejskich warunki drogowe co do zasady są naprawdę dobre. Nawet jeżeli panuje zima, służby oczyszczania reagują coraz sprawniej. A jako że mniej jest sytuacji, które wymagają perfekcyjnej trakcji, napęd 4x4 przestaje być pożądanym elementem wyposażenia. Czemu? Bo oznacza dodatkowe koszty - i to nie zawsze napraw, ale przede wszystkim serwisu. AWD to bowiem np. konieczność okresowej wymiany oleju oraz wyższe spalanie.

Napęd 4x4: w jakiej formie i kiedy warto?

Dla osób eksploatujących samochód głównie w mieście i oczekujących napędu na cztery koła, ciekawą alternatywą mogą być rozwiązania hybrydowe. W przypadku dołączania tylnej osi za pomocą kabla i silnika elektrycznego odchodzą dodatkowe koszty eksploatacji, a także czynniki wynikające np. z dodatkowego obciążenia jednostki napędowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA