Problem ze zmianą biegów. Co może oznaczać?
REKLAMA
REKLAMA
Problem ze zmianą biegów może objawiać się w różny sposób. Czasami dotyczy poważnego oporu występującego w czasie wrzucania przełożenia, czasami procesowi towarzyszy zgrzytanie, a czasami podczas jazdy kilkukrotnie trzeba wrzucić jedynkę lub wsteczny, aby bieg wszedł prawidłowo. Każda nieprawidłowość utrzymująca się w sytuacji, w której silnik jest nagrzany do temperatury roboczej świadczy o tym, że przekładnia została uszkodzona.
REKLAMA
Problem ze zmianą biegów - najczęstsze usterki:
- zużycie sprzęgła - w starych autach wynik naturalnego starzenia się, w młodszych może być wynikiem nieprawidłowej techniki jazdy.
- zużycie koła dwumasowego - uszkodzenie dwumasy przy przebiegu 300 tys. km jest procesem naturalnym, po pokonaniu 60 tys. km to często wynik błędów producenta lub kierowcy - głównie jazda na niskich obrotach lub dodawanie zbyt dużej ilości gazu w czasie ruszania,
- zużycie synchronizatorów - to wynik stosowania nieprawidłowego oleju w przekładni, ewentualnie błędnej techniki jazdy - gwałtowna jazda i zmiana przełożeń w sytuacji, w której sprzęgło nie jest do końca wciśnięte,
- zużycie łożysk - najczęściej to wynika to z wieku przekładni, ewentualnie błędów i oszczędności materiałowych producentów.
Problem ze zmianą biegów - częste błędy kierowców:
- dodawanie zbyt dużej ilości gazu w czasie ruszania,
- zmiana przełożenia, gdy sprzęgło nie jest wciśnięte do końca,
- brak wymiany oleju w przekładni,
- gwałtowna zmiana biegów,
- jazda przy zbyt niskich obrotach.
Problem ze zmianą biegów jest o tyle duży, że często wiąże się z drogą naprawą. Sama robocizna w przypadku rozbierania przekładni zostanie wyceniona na minimum 500 złotych. A do tego dojdą koszty związane z wymiana sprzęgła (od 300 do ponad 1000 zł), koła dwumasowego (od 800 do kilku tys. zł), synchronizatorów czy samego oleju.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.