REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niski poziom oleju: czy można jechać autem?

Niski poziom oleju czy można jechać
Niski poziom oleju czy można jechać
Shell

REKLAMA

REKLAMA

Niski poziom oleju. Czy w takiej sytuacji można dalej jechać autem? To tak naprawdę zależy od wielu czynników.

Niski poziom oleju a kontrolka silnika:

Niski poziom oleju zazwyczaj jest sygnalizowany przez kontrolkę. Jej pojawienie się może oznaczać jednak tak naprawdę dwa scenariusze. Po pierwsze wskazuje na ubytek - spowodowany spalaniem smarowidła lub np. wyciekami. Po drugie czasami informuje kierowcę o problemach ze smarowaniem - tak było np. w silniku 2.0 TDI, gdy ustawała praca pompy olejowej. Skutek? Gdy zapali się kontrola sygnalizująca niski poziom oleju, najlepiej od razu przerwać jazdę, a dodatkowo zgasić silnik. W ten sposób kierowca zminimalizuje skutki awarii.

REKLAMA

Niski poziom oleju na bagnecie. Co wtedy?

Pierwszym krokiem po zatrzymaniu powinno być zbadanie ilości oleju na bagnecie. Gdy ten wskazuje wartość minimalną, konieczna jest dolewka. Bez niej lepiej nie ruszać pojazdu z miejsca. Czemu? Jeszcze kilka lat temu producenci stosowali duże miski olejowe - mieściły co najmniej 5 - 6 litrów smarowidła. Obecnie ich rozmiar zdecydowanie zmniejszył się. Gdy miska mieści 3,5 litra środka smarnego, przy minimalnej granicy zaznaczonej na bagnecie, oleju może być już dużo za mało do prawidłowej pracy. Tym samym skutkiem jazdy może się stać uszkodzenie silnika (w tym jego zatarcie) lub awaria turbosprężarki.

Zbyt niski poziom oleju. Jest się czym martwić?

W czystej teorii ubytki środka smarnego między przeglądami olejowymi powinny być marginalne. Niestety prawdziwe życie i eksploatacja weryfikują ten scenariusz. A wszystko zależy nie tyle od stopnia zużycia motoru, co często też uwarunkowań technologicznych. Bo na rynku nie brakuje silników, których urodą jest spalanie nawet litra oleju na każde 1000 pokonanych kilometrów. Informacje takie warto sprawdzić w sieci, ewentualnie u fachowego mechanika zanim kierowca zacznie się niepokoić.

Niski poziom oleju: ile dolać środka smarnego?

REKLAMA

Ile dolać oleju? To podstawowe pytanie, które zadają kierowcy. Ciężko jednak znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Szczególnie że to zależy od wielkości ubytku. Kierowca powinien kupić litrową butelkę smarowidła np. na stacji benzynowej i powoli dolewać płyn do silnika. Konieczna jest kontrola stanu na bagnecie. Gdy ilość środka smarnego powróci do wartości optymalnej (między minimum a maksimum), można zakończyć jego uzupełnianie.

Warto pamiętać o tym, aby dolewać olej o takich samych parametrach jak ten, który jest eksploatowany w silniku. Należy też wiedzieć o tym, że ilość oleju nigdy nie może przekroczyć wartości maksymalnej na bagnecie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA