REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady! Fot. Fotolia
Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady! Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To sprzęgło sprawia, że z łatwością możemy zmieniać biegi w skrzyni. A z uwagi na wysoką cenę naprawy, jego awarię kierowca będzie wspominać naprawdę długo. Jak zatem dbać o sprzęgło i sprawić żeby się nie spaliło zbyt szybko?

REKLAMA

Zastosowanie sprzęgła jest dość proste. To mechanizm, którego uruchomienie odłącza silnik od układu przeniesienia napędu. Skutek? Moment obrotowy jednostki napędowej przestaje trafiać na koła, a kierowca może zatrzymać auto, ewentualnie zmienić bieg. Rosnące moce silników i nowoczesna technologia zaczynają jednak stawiać coraz większe wymogi przed sprzęgłem. To musi stawać się bardziej wytrzymałe oraz dla wyciszenia np. drgań skrętnych jest uzupełniane kołem dwumasowym.

REKLAMA

Efekt takich działań jest prosty. Dziś zestaw nowych elementów koniecznych do wymiany układu wysprzęglania w aucie segmentu C może kosztować nawet 3 tysiące złotych. To jednak nie koniec. Bo do kwoty tej należy doliczyć jeszcze robociznę mechanika. Potężna skala wydatków sprawia, że każdy kierowca powinien bezwzględnie dbać o sprzęgło w samochodzie. Tylko stosując się do kilku zasad eksploatacyjnych sprawi, że układ pozwoli na bezawaryjną jazdę na dystansie sięgającym 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów. O jakich konkretnie zasadach mowa?

Zobacz również: Jak uniknąć napraw skrzyń biegów?

1. Stoisz na światłach? Wrzuć na luz!

Wielu kierowców w Polsce popełnia ten sam błąd. Na czym on polega? Oczekują na włączenie światła zielonego z wrzuconym biegiem. To groźne dla sprzęgła z podstawowego powodu. Zwiększa czas jego pracy w czasie jazdy i przyspiesza zużycie. Dlatego najlepiej do momentu pojawienia się światła pomarańczowego trzymać skrzynię na luzie. Bieg można wcześniej wrzucić głównie w momencie, w którym przy sygnalizatorze jest zamontowany np. licznik czasu pozostałej do zmiany sygnału.

2. Nie dawaj za dużo gazu przy starcie i nie przetrzymuj sprzęgła!

Podczas ruszania sprzęgło przejmuje na siebie spore obciążenia. Im więcej gazu doda kierowca, tym wyższe siły działają na jego elementy. Dodawania dużej ilości gazu podczas ruszania nie lubi nie tylko samo sprzęgło, ale i koło dwumasowe - a sytuacja w szczególności dotyczy dysponujących wysokim momentem obrotowym silników diesla. To jednak nie koniec, bo kierowcy czasami przesadzają nie tylko z ilością gazu, ale i czasem przytrzymywania sprzęgła. Zaraz po ruszeniu pedał najlepiej zwolnić. Jazda na półsprzęgle jest groźna dla mechanizmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

3. Nie wciskaj sprzęgła jak nie musisz!

Kierowcy dojeżdżający do skrzyżowania, na którym sygnalizator wskazuje światło czerwone, często mają nawyk wciskania sprzęgła. Na sprzęgle dojeżdżają do linii zatrzymania i dopiero wtedy wrzucają na luz. W tym przypadku działa identyczna zasada jak w punkcie pierwszym. Im rzadziej wciska się sprzęgło, tym dłuższy dystans będzie ono w stanie pokonać bezawaryjnie.

4. Nie trzymaj nogi nad sprzęgłem podczas jazdy

Kierowcy bardzo często podczas jazdy trzymają nogę nad pedałem sprzęgła. Czemu to błąd? Bo czasami nawet delikatne wciśnięcie powoduje, że sprzęgło zaczyna pracować. W efekcie auto jeździ z punktu A do punktu B, a mechanizm po cichu zużywa się. Niedopatrzenie jest o tyle kosztowne, że bardzo szybko odbija się na stanie sprzęgła i koła dwumasowego.

Zobacz również: Łożysko oporowe sprzęgła - jak działa i do czego służy?

5. Hamuj silnikiem!

Hamowanie silnikiem - tj. używanie dość niskiego przełożenia podczas zjazdu ze wzniesienia - jest zdrowe dla silnika z trzech powodów. Po pierwsze dlatego, że minimalizowany jest czas użycia sprzęgła. Kierowca nie zmienia biegu bez potrzeby. Po drugie hamowanie silnikiem sprawia, że prowadzący nie przegrzeje hamulców np. podczas jazdy w górach. Po trzecie zjazd ze wzniesienia na niskim biegu minimalizuje zużycie paliwa. To najoszczędniejszy ze wszystkich sposobów jazdy!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA