REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady! Fot. Fotolia
Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady! Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To sprzęgło sprawia, że z łatwością możemy zmieniać biegi w skrzyni. A z uwagi na wysoką cenę naprawy, jego awarię kierowca będzie wspominać naprawdę długo. Jak zatem dbać o sprzęgło i sprawić żeby się nie spaliło zbyt szybko?

REKLAMA

Zastosowanie sprzęgła jest dość proste. To mechanizm, którego uruchomienie odłącza silnik od układu przeniesienia napędu. Skutek? Moment obrotowy jednostki napędowej przestaje trafiać na koła, a kierowca może zatrzymać auto, ewentualnie zmienić bieg. Rosnące moce silników i nowoczesna technologia zaczynają jednak stawiać coraz większe wymogi przed sprzęgłem. To musi stawać się bardziej wytrzymałe oraz dla wyciszenia np. drgań skrętnych jest uzupełniane kołem dwumasowym.

REKLAMA

Efekt takich działań jest prosty. Dziś zestaw nowych elementów koniecznych do wymiany układu wysprzęglania w aucie segmentu C może kosztować nawet 3 tysiące złotych. To jednak nie koniec. Bo do kwoty tej należy doliczyć jeszcze robociznę mechanika. Potężna skala wydatków sprawia, że każdy kierowca powinien bezwzględnie dbać o sprzęgło w samochodzie. Tylko stosując się do kilku zasad eksploatacyjnych sprawi, że układ pozwoli na bezawaryjną jazdę na dystansie sięgającym 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów. O jakich konkretnie zasadach mowa?

Zobacz również: Jak uniknąć napraw skrzyń biegów?

1. Stoisz na światłach? Wrzuć na luz!

Wielu kierowców w Polsce popełnia ten sam błąd. Na czym on polega? Oczekują na włączenie światła zielonego z wrzuconym biegiem. To groźne dla sprzęgła z podstawowego powodu. Zwiększa czas jego pracy w czasie jazdy i przyspiesza zużycie. Dlatego najlepiej do momentu pojawienia się światła pomarańczowego trzymać skrzynię na luzie. Bieg można wcześniej wrzucić głównie w momencie, w którym przy sygnalizatorze jest zamontowany np. licznik czasu pozostałej do zmiany sygnału.

2. Nie dawaj za dużo gazu przy starcie i nie przetrzymuj sprzęgła!

Podczas ruszania sprzęgło przejmuje na siebie spore obciążenia. Im więcej gazu doda kierowca, tym wyższe siły działają na jego elementy. Dodawania dużej ilości gazu podczas ruszania nie lubi nie tylko samo sprzęgło, ale i koło dwumasowe - a sytuacja w szczególności dotyczy dysponujących wysokim momentem obrotowym silników diesla. To jednak nie koniec, bo kierowcy czasami przesadzają nie tylko z ilością gazu, ale i czasem przytrzymywania sprzęgła. Zaraz po ruszeniu pedał najlepiej zwolnić. Jazda na półsprzęgle jest groźna dla mechanizmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

3. Nie wciskaj sprzęgła jak nie musisz!

Kierowcy dojeżdżający do skrzyżowania, na którym sygnalizator wskazuje światło czerwone, często mają nawyk wciskania sprzęgła. Na sprzęgle dojeżdżają do linii zatrzymania i dopiero wtedy wrzucają na luz. W tym przypadku działa identyczna zasada jak w punkcie pierwszym. Im rzadziej wciska się sprzęgło, tym dłuższy dystans będzie ono w stanie pokonać bezawaryjnie.

4. Nie trzymaj nogi nad sprzęgłem podczas jazdy

Kierowcy bardzo często podczas jazdy trzymają nogę nad pedałem sprzęgła. Czemu to błąd? Bo czasami nawet delikatne wciśnięcie powoduje, że sprzęgło zaczyna pracować. W efekcie auto jeździ z punktu A do punktu B, a mechanizm po cichu zużywa się. Niedopatrzenie jest o tyle kosztowne, że bardzo szybko odbija się na stanie sprzęgła i koła dwumasowego.

Zobacz również: Łożysko oporowe sprzęgła - jak działa i do czego służy?

5. Hamuj silnikiem!

Hamowanie silnikiem - tj. używanie dość niskiego przełożenia podczas zjazdu ze wzniesienia - jest zdrowe dla silnika z trzech powodów. Po pierwsze dlatego, że minimalizowany jest czas użycia sprzęgła. Kierowca nie zmienia biegu bez potrzeby. Po drugie hamowanie silnikiem sprawia, że prowadzący nie przegrzeje hamulców np. podczas jazdy w górach. Po trzecie zjazd ze wzniesienia na niskim biegu minimalizuje zużycie paliwa. To najoszczędniejszy ze wszystkich sposobów jazdy!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA