REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady!

Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady! Fot. Fotolia
Jak nie spalić sprzęgła? Oto złote zasady! Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To sprzęgło sprawia, że z łatwością możemy zmieniać biegi w skrzyni. A z uwagi na wysoką cenę naprawy, jego awarię kierowca będzie wspominać naprawdę długo. Jak zatem dbać o sprzęgło i sprawić żeby się nie spaliło zbyt szybko?

REKLAMA

Zastosowanie sprzęgła jest dość proste. To mechanizm, którego uruchomienie odłącza silnik od układu przeniesienia napędu. Skutek? Moment obrotowy jednostki napędowej przestaje trafiać na koła, a kierowca może zatrzymać auto, ewentualnie zmienić bieg. Rosnące moce silników i nowoczesna technologia zaczynają jednak stawiać coraz większe wymogi przed sprzęgłem. To musi stawać się bardziej wytrzymałe oraz dla wyciszenia np. drgań skrętnych jest uzupełniane kołem dwumasowym.

REKLAMA

Efekt takich działań jest prosty. Dziś zestaw nowych elementów koniecznych do wymiany układu wysprzęglania w aucie segmentu C może kosztować nawet 3 tysiące złotych. To jednak nie koniec. Bo do kwoty tej należy doliczyć jeszcze robociznę mechanika. Potężna skala wydatków sprawia, że każdy kierowca powinien bezwzględnie dbać o sprzęgło w samochodzie. Tylko stosując się do kilku zasad eksploatacyjnych sprawi, że układ pozwoli na bezawaryjną jazdę na dystansie sięgającym 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów. O jakich konkretnie zasadach mowa?

Zobacz również: Jak uniknąć napraw skrzyń biegów?

1. Stoisz na światłach? Wrzuć na luz!

Wielu kierowców w Polsce popełnia ten sam błąd. Na czym on polega? Oczekują na włączenie światła zielonego z wrzuconym biegiem. To groźne dla sprzęgła z podstawowego powodu. Zwiększa czas jego pracy w czasie jazdy i przyspiesza zużycie. Dlatego najlepiej do momentu pojawienia się światła pomarańczowego trzymać skrzynię na luzie. Bieg można wcześniej wrzucić głównie w momencie, w którym przy sygnalizatorze jest zamontowany np. licznik czasu pozostałej do zmiany sygnału.

2. Nie dawaj za dużo gazu przy starcie i nie przetrzymuj sprzęgła!

Podczas ruszania sprzęgło przejmuje na siebie spore obciążenia. Im więcej gazu doda kierowca, tym wyższe siły działają na jego elementy. Dodawania dużej ilości gazu podczas ruszania nie lubi nie tylko samo sprzęgło, ale i koło dwumasowe - a sytuacja w szczególności dotyczy dysponujących wysokim momentem obrotowym silników diesla. To jednak nie koniec, bo kierowcy czasami przesadzają nie tylko z ilością gazu, ale i czasem przytrzymywania sprzęgła. Zaraz po ruszeniu pedał najlepiej zwolnić. Jazda na półsprzęgle jest groźna dla mechanizmu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Top 10: Diesle bez koła dwumasowego. Proste i tańsze w obsłudze!

3. Nie wciskaj sprzęgła jak nie musisz!

Kierowcy dojeżdżający do skrzyżowania, na którym sygnalizator wskazuje światło czerwone, często mają nawyk wciskania sprzęgła. Na sprzęgle dojeżdżają do linii zatrzymania i dopiero wtedy wrzucają na luz. W tym przypadku działa identyczna zasada jak w punkcie pierwszym. Im rzadziej wciska się sprzęgło, tym dłuższy dystans będzie ono w stanie pokonać bezawaryjnie.

4. Nie trzymaj nogi nad sprzęgłem podczas jazdy

Kierowcy bardzo często podczas jazdy trzymają nogę nad pedałem sprzęgła. Czemu to błąd? Bo czasami nawet delikatne wciśnięcie powoduje, że sprzęgło zaczyna pracować. W efekcie auto jeździ z punktu A do punktu B, a mechanizm po cichu zużywa się. Niedopatrzenie jest o tyle kosztowne, że bardzo szybko odbija się na stanie sprzęgła i koła dwumasowego.

Zobacz również: Łożysko oporowe sprzęgła - jak działa i do czego służy?

5. Hamuj silnikiem!

Hamowanie silnikiem - tj. używanie dość niskiego przełożenia podczas zjazdu ze wzniesienia - jest zdrowe dla silnika z trzech powodów. Po pierwsze dlatego, że minimalizowany jest czas użycia sprzęgła. Kierowca nie zmienia biegu bez potrzeby. Po drugie hamowanie silnikiem sprawia, że prowadzący nie przegrzeje hamulców np. podczas jazdy w górach. Po trzecie zjazd ze wzniesienia na niskim biegu minimalizuje zużycie paliwa. To najoszczędniejszy ze wszystkich sposobów jazdy!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kierowca autobusu był pod wpływem amfetaminy, został zatrzymany dzięki nastolatkom

Gdyby nie dwaj trzynastolatkowie, nie wiadomo, jak zakończyłaby się podróż autobusem dla pasażerów. Chłopcy zwrócili uwagę na dziwne zachowanie kierowcy i zadzwonili po pomoc. Wstępne badanie wykazało, że kierowca był pod wpływem amfetaminy. 

KGP: 74 740 interwencji, 333 wypadków drogowych, 36 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 74 740 interwencji. Podsumowanie nie zawiera danych z dwóch dni.

Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

REKLAMA

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

REKLAMA

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA