REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Te nawyki niszczą Twoje auto. Sprawdź czego się wystrzegać

Top 10: Te nawyki niszczą Twoje auto. Sprawdź czego się wystrzegać
Top 10: Te nawyki niszczą Twoje auto. Sprawdź czego się wystrzegać
Yanosik

REKLAMA

REKLAMA

Z pozoru błahe sprawy mają ogromny wpływ na stan auta. Jakich nawyków się wystrzegać, by samochód "żył długo i szczęśliwie” bez zbędnych i kosztownych wizyt u mechanika? Oto 10 grzechów każdego kierowcy, które prowadzą do usterek w samochodzie.

Wiele awarii w aucie zależy od czynności wykonywanych przez samych kierowców. Jeden nawyk, który stosowany jest od lat może doprowadzić do kosztownych napraw. Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek przygotowaliśmy listę grzechów popełnianych przez zmotoryzowanych, które mogą doprowadzić do poważnych w skutkach usterek w samochodzie - komentuje Paweł Bahyrycz, Yanosik.

REKLAMA

Jakie nawyki są gehenną dla Twojego samochodu? Kłopoty mogą zacząć się już od uruchomienia auta.

Dynamiczna jazda na nierozgrzanym silniku

Wielu kierowców zaraz po włączeniu silnika dodaje gazu i doprowadza do jego wysokich obrotów. Niestety takie działanie, chodź przyśpieszy nagrzanie lub schłodzenie wnętrza auta, szkodzi silnikowi. Jeśli nie chcesz doprowadzić do szybszego zużycia “serca” auta, warto po uruchomieniu samochodu przez pierwsze kilka minut jazdy unikać większych obrotów i obciążeń. W ten sposób olej dotrze do wszystkich części silnika.

Zobacz również: Jak długo należy rozgrzewać silnik?

Jazda z ręką na dźwigni zmiany biegów

Częstą praktyką kierowców jest ciągłe trzymanie ręki na drążku służącym do zmiany biegów. Nawet niewielki, ale nieustanny nacisk powoduje zużycie wybieraka w skrzyni biegów.

Jazda z nogą na sprzęgle

Niektórzy kierowcy mają w zwyczaju trzymanie nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy, bo tak jest im wygodniej. Podobnie jak w przypadku skrzyni biegów, taki niepozorny nacisk może doprowadzić do przedwczesnego zużycia sprzęgła i bardzo kosztownej usterki.

Zobacz również: Top 8: Dlaczego nowoczesne benzyniaki nie są tak trwałe? Oto powody!

Nierozgrzewanie i niechłodzenie turbosprężarki

Zaczynanie jazdy na wysokich obrotach i szybkie gaszenie auta po zakończonej podróży nie jest korzystne dla turbosprężarki. Ta część samochodu jest bardzo wrażliwa na jakość oleju oraz zmiany temperatury. Właściwą praktyką jest łagodna jazda przez pierwsze minuty od uruchomienia silnika. Taki “manewr” warto powtórzyć przed dotarciem do punktu docelowego i np. jeśli to możliwe to przez ostatni kilometr poruszać się na niskich obrotach lub odczekać chwilę na parkingu z włączonym silnikiem. Turbosprężarka chłodzi się również w trakcie parkowania.

Jazda zimą na głębokiej rezerwie

Jazda na resztkach paliwa nie jest najlepszym pomysłem, szczególnie zimą. Kiedy w nocy panują minusowe temperatury to para wodna, która wpływa tam przez zawory i przewody odpowietrzające, zamarza. Drobinki powstałego w ten sposób lodu mogą doprowadzić do zablokowania układu paliwowego. Prowadzenie auta na głębokiej rezerwie może też doprowadzić do zatarcia pompy paliwowej.

Zobacz również: Jazda na rezerwie i jej wpływ na pompę paliwa

Niemycie auta

Często słyszy się o tym, żeby zimą unikać myjni. W rzeczywistości powinno być zupełnie odwrotnie: w okresie zimowym auto nie tylko można, ale nawet należy myć. Z jednym warunkiem: jeśli panują temperatury ujemne to samochód po umyciu należy dokładnie osuszyć. Podczas silnego mrozu warto wystrzegać się myjni bezdotykowych, gdyż woda dostająca się do zamków zamarza. Lepiej skorzystać z myjni automatycznej lub myć auto kiedy temperatura jest na plusie.

Zostawianie auta na noc na hamulcu ręcznym (zimą)

Obecne praktyki uczą, by po zakończonej jeździe zostawić auto na luzie z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Taki zwyczaj nie stanowi problemu wśród nowych aut, natomiast w przypadku starszych samochodów i postoju zimą może to rodzić pewne problemy. W znacznej części aut hamulec ręczny składa się z systemu dźwigienek i linek. Osłony linek mogą z czasem stracić szczelność i do środka dostanie się woda. Wtedy często dochodzi do zablokowania ręcznego i tym samym tylnych kół. Dla kierowcy oznacza to, że nie będzie mógł ruszyć z miejsca.

Dokręcanie kierownicy aż do oporu

Najczęściej podczas parkowania kierowcom zdarza się skręcać kierownicą aż do momentu, w którym ta stawia opór. To na ogół kończy się uderzeniem lub szarpnięciem. Powtarzanie tej czynności sprawia, że szybciej zużywają się elementy przekładni i pojawia się luz.

Zobacz również: Łożysko kolumny McPhersona: objawy awarii, opis, wymiana

Hamowanie tuż przed i na samym progu zwalniającym

Zaleca się nie hamować tuż przed samym progiem, prędkość należy wytracać wcześniej i powoli wjechać na “przeszkodę”. Dlaczego? Podczas hamowania auto pochyla się do przodu, co może prowadzić do problemów z zawieszeniem. Znajdując się na samym progu również nie powinno się hamować. Użycie w tej sytuacji hamulca może spowodować uszkodzenie elementów układu hamulcowego.

Holowanie auta z automatyczną skrzynią biegów

REKLAMA

Auta z automatyczną skrzynią biegów z reguły nie można holować - konkretne informacje w tej sprawie można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Holowanie wbrew zakazowi oznacza kilka możliwych usterek. Przede wszystkim przekładnia może się przegrzać. Poza tym możliwe jest uszkodzenie zbiornika oleju - przez to smarowidło wycieknie, a po rozruchu skrzynia zatrze się. Naprawa? Ta będzie warta tysiące złotych.

Do zasad z powyższej listy powinien stosować się każdy kierowca, któremu zależy na dobrym stanie swojego samochodu. W ten sposób właściciele aut zaoszczędzą pieniądze i czas poświęcony na naprawy.

Źródło: Materiały prasowe Yanosik.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA