REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Objawy usterek. Co oznaczają dźwięki występujące podczas jazdy?

mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia
mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dbanie o auto to nie tylko mycie nadwozia i tankowanie. To też wsłuchiwanie się w dźwięki jego pracy. Objawy usterek często są bowiem… akustyczne! Jak rozpoznać najpopularniejsze awarie?

Pisk dochodzący spod maski

Jeżeli zaraz po rozruchu silnika, ewentualnie w czasie jazdy spod maski dochodzi głośne piszczenie, może to oznaczać zużycie paska wielorowkowego. Pasek piszczy, bo ślizga się na elementach prowadzących. Usterka nie jest poważna. Paski zużywają się bowiem okresowo, kosztują nawet kilkanaście złotych i powinny być wymieniane np. razem z olejem. Czemu awaria paska klinowego może być brzemienna w skutkach? Jego zadaniem jest napędzanie osprzętu. Po zerwaniu lub ześlizgnięciu paska jednostka straci ładowania, a auto wspomaganie układu kierowniczego czy klimatyzację.

REKLAMA

REKLAMA

Metaliczny stukot

Metaliczny stukot dochodzący spod maski jest jednym z najgorszych objawów, jakie kierowca może usłyszeć podczas jazdy. Najczęściej wiąże się bowiem z tym, że wewnątrz jednostki napędowej ustało właśnie smarowanie. Powód? Jest zbyt mało oleju, uszkodził się napęd pompy olejowej lub po prostu zużyły się ruchome elementy silnika. Taka usterka jest o tyle tragiczna, że oznacza naprawdę duże koszty. Czasami bowiem zniszczenia są na tyle duże, że silnika nie opłaca się naprawiać. Dużo tańsza okazuje się wymiana np. na używany motor przełożony z innego auta.

Pisk na zewnątrz

Hamulce piszczą w czasie jazdy? To wiąże się na ogół z dwoma powodami. Po pierwsze może być tak, że kierowca zamontował w aucie słabej klasy klocki. Te często mają wysoką zawartość opiłków. Po drugie piszczenie pojawia się też wtedy, gdy granicznie zużyte są tarcze hamulcowe. Wyeksploatowanie można poznać m.in. po głębokich rowkach występujących na powierzchni tarczy i oznacza konieczność wymiany elementów na nowe. Piszemy elementów, bo w zestawie z tarczami wymienia się klocki hamulcowe.

Zobacz również: Awaria silnika wycieraczek. I co wtedy?

REKLAMA

Wyraźnie słyszalne tarcie podczas hamowania

Hamulce w samochodzie powinny pracować bezdźwięcznie. Jeżeli w trakcie zwalniania do uszu kierowcy dobiega wyraźnie słyszalne tarcie, to może oznaczać graniczne zużycie klocków hamulcowych, ewentualnie korozję tarcz. Obydwa problemy wymagają ingerencji mechanika. Na zużytych klockach nie można kontynuować jazdy, bo osłabia się siła hamowania. Korozja z kolei powoduje, że hamulce mogą „stanąć” - np. po zaciągnięciu ręcznego na postoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Głośne uderzenia występujące w czasie pracy zawieszenia

Jeżeli podczas pokonywania nierówności z okolicy przedniego lub tylnego zawieszenia dochodzą hałasy, w ten sposób zwiastowane jest zużycie jednego z elementów resorowania. W tej chwili ciężko wskazać konkretną część - może to być bowiem łącznik stabilizatora, tuleja wahacza lub np. tuleja belki. Rozstrzygnięcie w kwestii elementów wymagających wymiany, może przynieść opinia mechanika lub diagnosty. Jeżeli chodzi o koszty, cena ewentualnej naprawy może sięgnąć od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od klasy pojazdu i stopnia zaawansowania konstrukcji resorowania.

Bezwładne uderzenia w czasie pokonywania nierówności

W sytuacji, w której po pokonaniu nierówności któreś z kół zaczyna bezwładnie podskakiwać, spokojnie można mówić o granicznym zużyciu amortyzatorów. Konieczna jest ich wymiana, bowiem auto w takim stanie nie gwarantuje właściwej trakcji ani w czasie pokonywania zakrętu, ani w czasie hamowania. Nowe amortyzatory maja zróżnicowane ceny. Element dedykowany Fiatowi Seicento kosztuje już 50 złotych. W przypadku kompaktów segmentu C standardem jest raczej kwota na poziomie 100 - 150 złotych za sztukę.

Zobacz również: Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?

Hałas pochodzący z okolicy opon

Może zdarzyć się tak, że podczas jazdy w aucie zaczynają buczeć opony. Hałas generowany przez ogumienie staje się głośniejszy wraz ze wzrostem prędkości. Co to może oznaczać? Zazwyczaj jest to objawem usterki nazywanej ząbkowaniem opon. Polega to na tym, że kolejne klocki na kole są ścierane w nierównomierny sposób. W ten sposób na bieżniku tworzą się zęby, które są wyraźnie wyczuwalne np. po przejechaniu dłonią po bieżniku. Wyząbkowanych opon nie da się naprawić. Można w zamian usunąć usterkę powodującą ząbkowanie przed wymianą ogumienia na nowe. Co to może oznaczać? Chociażby naprawdę niesprawnych elementów zawieszenia czy prawidłowe ustawienie geometrii kół.

Mocne buczenie dochodzące z okolicy kół

Objawy usterki łożyska koła są podobne do tych, które występują przy wyząbkowanych oponach. Pojawia się wyraźne buczenie, które intensywność rośnie wraz ze wzrostem prędkości. Jak zatem rozpoznać zużycie łożyska? Wystarczy skręcić kierownicą na boki. Wtedy hałas powinien na chwilę ustać. Łożyska zużywają się w sposób naturalny. Ich uszkodzenie zazwyczaj nie jest wynikiem działania kierowcy. Ceny nowych części są zróżnicowane - wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Najdroższe są te łożyska, które zostały zintegrowane np. z tarczą hamulcową.

Głośna praca silnika

Zauważyliście może, że od kilku dni samochód bardzo głośno pracuje zaraz po rozruchu? To może być usterka układu wydechowego. W takim przypadku dźwięki generowane wewnątrz silnika nie są właściwie wyciszane w tłumiku. Podwyższona głośność to jednak dopiero pierwszy z problemów. Układ wydechowy w wyniku korozji nie gwarantuje też właściwego odprowadzania spalin. A to oznacza, że może powodować np. podwyższone zużycie paliwa, osłabione osiągi czy przedostawanie się gazów wydechowych do kabiny pasażerskiej. Poza tym pojazd nie spełnia warunków technicznych i staje się bardziej toksyczny dla środowiska.

Zobacz również: Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

"Dieslowski" rozruch w benzyniaku

"Dieslowski" rozruch polega na tym, że na kilka sekund po odpaleniu silnika, motor zaczyna terkotać. Z jaką usterką może to być związane? W przypadku jednostek wyposażonych w układ zmiennych faz rozrządu może to oznaczać uszkodzenie wariatora przełączającego fazy. Problem jest o tyle duży, że nowa część może kosztować nawet 1000 złotych. Skąd biorą się tego typu uszkodzenia? Jednym z powodów może być długotrwała jazda ze zbyt niskim poziomem oleju w silniku.

Jak uniknąć poważnych usterek?

Kierowca powinien przede wszystkim cały czas dbać o stan techniczny pojazdu. Co to oznacza? Nie tylko konieczność wykonywania corocznego badania technicznego, ale też regularnie wymieniać olej i filtry oraz na bieżąco usuwać występujące usterki. Czemu to takie kluczowe? W samochodzie niestety jest tak, że prowodyrem do powstania dużego uszkodzenia często jest mała i ignorowana przez prowadzącego usterka. Dobrym przykładem są chociażby nieszczelności w układzie chłodzenia. Te oznaczają wymianę wartego często kilka złotych wężyka i płynu. Gdy jednak właściciel auta zignoruje problem, może dojść do przegrzania sinika. W takim przypadku remont kosztuje około 3 tysięcy złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA