REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Objawy usterek. Co oznaczają dźwięki występujące podczas jazdy?

mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia
mechanik naprawa auta awaria Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dbanie o auto to nie tylko mycie nadwozia i tankowanie. To też wsłuchiwanie się w dźwięki jego pracy. Objawy usterek często są bowiem… akustyczne! Jak rozpoznać najpopularniejsze awarie?

Pisk dochodzący spod maski

Jeżeli zaraz po rozruchu silnika, ewentualnie w czasie jazdy spod maski dochodzi głośne piszczenie, może to oznaczać zużycie paska wielorowkowego. Pasek piszczy, bo ślizga się na elementach prowadzących. Usterka nie jest poważna. Paski zużywają się bowiem okresowo, kosztują nawet kilkanaście złotych i powinny być wymieniane np. razem z olejem. Czemu awaria paska klinowego może być brzemienna w skutkach? Jego zadaniem jest napędzanie osprzętu. Po zerwaniu lub ześlizgnięciu paska jednostka straci ładowania, a auto wspomaganie układu kierowniczego czy klimatyzację.

REKLAMA

Metaliczny stukot

Metaliczny stukot dochodzący spod maski jest jednym z najgorszych objawów, jakie kierowca może usłyszeć podczas jazdy. Najczęściej wiąże się bowiem z tym, że wewnątrz jednostki napędowej ustało właśnie smarowanie. Powód? Jest zbyt mało oleju, uszkodził się napęd pompy olejowej lub po prostu zużyły się ruchome elementy silnika. Taka usterka jest o tyle tragiczna, że oznacza naprawdę duże koszty. Czasami bowiem zniszczenia są na tyle duże, że silnika nie opłaca się naprawiać. Dużo tańsza okazuje się wymiana np. na używany motor przełożony z innego auta.

Pisk na zewnątrz

Hamulce piszczą w czasie jazdy? To wiąże się na ogół z dwoma powodami. Po pierwsze może być tak, że kierowca zamontował w aucie słabej klasy klocki. Te często mają wysoką zawartość opiłków. Po drugie piszczenie pojawia się też wtedy, gdy granicznie zużyte są tarcze hamulcowe. Wyeksploatowanie można poznać m.in. po głębokich rowkach występujących na powierzchni tarczy i oznacza konieczność wymiany elementów na nowe. Piszemy elementów, bo w zestawie z tarczami wymienia się klocki hamulcowe.

Zobacz również: Awaria silnika wycieraczek. I co wtedy?

Wyraźnie słyszalne tarcie podczas hamowania

Hamulce w samochodzie powinny pracować bezdźwięcznie. Jeżeli w trakcie zwalniania do uszu kierowcy dobiega wyraźnie słyszalne tarcie, to może oznaczać graniczne zużycie klocków hamulcowych, ewentualnie korozję tarcz. Obydwa problemy wymagają ingerencji mechanika. Na zużytych klockach nie można kontynuować jazdy, bo osłabia się siła hamowania. Korozja z kolei powoduje, że hamulce mogą „stanąć” - np. po zaciągnięciu ręcznego na postoju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Głośne uderzenia występujące w czasie pracy zawieszenia

Jeżeli podczas pokonywania nierówności z okolicy przedniego lub tylnego zawieszenia dochodzą hałasy, w ten sposób zwiastowane jest zużycie jednego z elementów resorowania. W tej chwili ciężko wskazać konkretną część - może to być bowiem łącznik stabilizatora, tuleja wahacza lub np. tuleja belki. Rozstrzygnięcie w kwestii elementów wymagających wymiany, może przynieść opinia mechanika lub diagnosty. Jeżeli chodzi o koszty, cena ewentualnej naprawy może sięgnąć od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych. Wszystko zależy od klasy pojazdu i stopnia zaawansowania konstrukcji resorowania.

Bezwładne uderzenia w czasie pokonywania nierówności

W sytuacji, w której po pokonaniu nierówności któreś z kół zaczyna bezwładnie podskakiwać, spokojnie można mówić o granicznym zużyciu amortyzatorów. Konieczna jest ich wymiana, bowiem auto w takim stanie nie gwarantuje właściwej trakcji ani w czasie pokonywania zakrętu, ani w czasie hamowania. Nowe amortyzatory maja zróżnicowane ceny. Element dedykowany Fiatowi Seicento kosztuje już 50 złotych. W przypadku kompaktów segmentu C standardem jest raczej kwota na poziomie 100 - 150 złotych za sztukę.

Zobacz również: Top 10: Usterki samochodów z LPG. Jakie awarie mogą się zdarzyć?

Hałas pochodzący z okolicy opon

Może zdarzyć się tak, że podczas jazdy w aucie zaczynają buczeć opony. Hałas generowany przez ogumienie staje się głośniejszy wraz ze wzrostem prędkości. Co to może oznaczać? Zazwyczaj jest to objawem usterki nazywanej ząbkowaniem opon. Polega to na tym, że kolejne klocki na kole są ścierane w nierównomierny sposób. W ten sposób na bieżniku tworzą się zęby, które są wyraźnie wyczuwalne np. po przejechaniu dłonią po bieżniku. Wyząbkowanych opon nie da się naprawić. Można w zamian usunąć usterkę powodującą ząbkowanie przed wymianą ogumienia na nowe. Co to może oznaczać? Chociażby naprawdę niesprawnych elementów zawieszenia czy prawidłowe ustawienie geometrii kół.

Mocne buczenie dochodzące z okolicy kół

Objawy usterki łożyska koła są podobne do tych, które występują przy wyząbkowanych oponach. Pojawia się wyraźne buczenie, które intensywność rośnie wraz ze wzrostem prędkości. Jak zatem rozpoznać zużycie łożyska? Wystarczy skręcić kierownicą na boki. Wtedy hałas powinien na chwilę ustać. Łożyska zużywają się w sposób naturalny. Ich uszkodzenie zazwyczaj nie jest wynikiem działania kierowcy. Ceny nowych części są zróżnicowane - wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Najdroższe są te łożyska, które zostały zintegrowane np. z tarczą hamulcową.

Głośna praca silnika

Zauważyliście może, że od kilku dni samochód bardzo głośno pracuje zaraz po rozruchu? To może być usterka układu wydechowego. W takim przypadku dźwięki generowane wewnątrz silnika nie są właściwie wyciszane w tłumiku. Podwyższona głośność to jednak dopiero pierwszy z problemów. Układ wydechowy w wyniku korozji nie gwarantuje też właściwego odprowadzania spalin. A to oznacza, że może powodować np. podwyższone zużycie paliwa, osłabione osiągi czy przedostawanie się gazów wydechowych do kabiny pasażerskiej. Poza tym pojazd nie spełnia warunków technicznych i staje się bardziej toksyczny dla środowiska.

Zobacz również: Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

"Dieslowski" rozruch w benzyniaku

"Dieslowski" rozruch polega na tym, że na kilka sekund po odpaleniu silnika, motor zaczyna terkotać. Z jaką usterką może to być związane? W przypadku jednostek wyposażonych w układ zmiennych faz rozrządu może to oznaczać uszkodzenie wariatora przełączającego fazy. Problem jest o tyle duży, że nowa część może kosztować nawet 1000 złotych. Skąd biorą się tego typu uszkodzenia? Jednym z powodów może być długotrwała jazda ze zbyt niskim poziomem oleju w silniku.

Jak uniknąć poważnych usterek?

Kierowca powinien przede wszystkim cały czas dbać o stan techniczny pojazdu. Co to oznacza? Nie tylko konieczność wykonywania corocznego badania technicznego, ale też regularnie wymieniać olej i filtry oraz na bieżąco usuwać występujące usterki. Czemu to takie kluczowe? W samochodzie niestety jest tak, że prowodyrem do powstania dużego uszkodzenia często jest mała i ignorowana przez prowadzącego usterka. Dobrym przykładem są chociażby nieszczelności w układzie chłodzenia. Te oznaczają wymianę wartego często kilka złotych wężyka i płynu. Gdy jednak właściciel auta zignoruje problem, może dojść do przegrzania sinika. W takim przypadku remont kosztuje około 3 tysięcy złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA