Kiedy wymieniać wycieraczki w samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
Czemu wycieraczki samochodowe zużywają się? Powód jest jeden. Wodę na powierzchni szyby zbiera naprawdę cienka warstwa gumy. A ta może zostać nie tylko uszkodzona mechanicznie w wyniku np. tarcia po szybie pokrytej zimą lodem, ale też naturalnie zużywa się. Guma podlega procesom starzenia. W wyniku ich działania pióra tracą elastyczność, twardnieją, a co za tym idzie nie są w stanie idealnie dolegać do powierzchni szyby. Skutek? Nie pełnią swojej roli, a konkretnie nie zbierają prawidłowo zabrudzeń z powierzchni szkła.
REKLAMA
Kiedy wymieniać wycieraczki w samochodzie? Trzy powody.
Kiedy wymieniać wycieraczki w samochodzie? Są trzy podstawowe objawy mówiące o tym, że pióra zużyły się. Pierwszym jest pojawienie się smug na powierzchni szyby po pracy wycieraczki. Te mogą być wąskie i punktowe lub bardziej przypominać mgłę. Skutek jest jeden - wycieraczka nie jest w stanie prawidłowo zbierać zabrudzeń. A to może się okazać brzemienne w skutkach w sytuacji, w której auto porusza się np. w czasie deszczu za ciężarówką. Warto w tym momencie zaznaczyć, że przed podjęciem decyzji o wymianie piór, kierowca powinien wykonać jeszcze jeden zabieg. W pierwszej kolejności warto dokładnie oczyścić i wycieraczki, i szybę. Czasami o niesprawności decydują zalegające zabrudzenia.
Zobacz również: Mandat za brak płynu do spryskiwaczy? Tak, to możliwe!
Drugim z objawów jest głośna praca wycieraczek. Te podczas poruszania się po szybie szarpią lub piszczą. Powód? Guma stwardniała pod wpływem zbyt długiego okresu pracy, ewentualnie ramię wywiera na nią zbyt duży nacisk. Po trzecie zdarza się tak, że po tym jak wycieraczki przetrą przednią szybę, na jej powierzchni zostaje jedno lub więcej miejsc z pozostającymi zabrudzeniami. Przyczyny? Winny takiego stanu rzeczy może być zbyt mały nacisk, który pióro kładzie na powierzchnię szkła. To wynika na ogół ze zużycia gumowej powierzchni, ewentualnie mechanicznego odkształcenia ramienia wycieraczki np. w czasie zdarzenia drogowego.
Czasami to nie wycieraczki są winne brudnej szyby!
W związku z pracą wycieraczek mogą pojawić się jeszcze inne uszkodzenia. Te nie będą już jednak dotyczyć samych piór. Przykład? Najczęściej zdarzają się dwie usterki. Pierwszą jest awaria spryskiwacza. Najczęściej pompka zamontowana w układzie psuje się wtedy, gdy przed pierwszymi mrozami kierowca nie zdąży pozbyć się z układu płynu letniego. Ten zamarza i uszkadza mechanizm. Drugą usterką jest spalenie się silnika napędzającego wycieraczki. W takim przypadku albo ramię nie ruszy się z miejsca po poruszeniu manetki przy kierownicy, albo będzie się poruszać po szybie niezwykle powolnie.
Zobacz również: Zamarznięty płyn do spryskiwaczy. Co robić?
Wymiany wycieraczek w samochodzie nie należy odwlekać. Wycieraczki gwarantują właściwe pole widzenia w czasie trudnych warunków drogowych w postaci opadów deszczu, śniegu czy zalegania na drodze błota. Tym samym mają potężny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. O tym, że wycieraczki warto wymieniać regularnie, powoduje jeszcze jeden przypadek. Wymiana piór jest jednym z najmniejszych wydatków eksploatacyjnych! W sytuacji, w której kierowca postawi na niemarkowy produkt z dolnej części przedziału cenowego, będzie się mógł cieszyć nowymi wycieraczkami już za 10 złotych za sztukę.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.