REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diesel dymi na biało. Czy to dobrze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
wydech, spaliny Fot. Fotolia
wydech, spaliny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolor spalin jest jednym z ważniejszych symptomów, które mogą świadczyć o uszkodzeniu silnika. Jaki sygnał dostaje kierowca w sytuacji, w której diesel dymi na biało? Ten kolor akurat nie zawsze musi być prognostykiem wysokich kosztów.

Nowoczesne silniki diesla z ekologicznego punktu widzenia mają jedno zadanie. Powinny sprawić że spaliny staną się jak najmniej toksyczne. I jest ono realizowane na wielu poziomach. W pierwszej kolejności jednostka niezwykle precyzyjnie dobiera dawkę paliwa i powietrza wpuszczonych do cylindra - tak, aby mieszanka została spalona w maksymalnie pełny sposób. Następnie powstałe w wyniku procesu gazy wydechowe są katalizowane w konwerterze katalitycznym SCR, filtrze cząstek stałych i katalizatorze. Skutek? Widok dymiącego na czarno diesla już dawno przestał być aktualny.

REKLAMA

REKLAMA

Diesel dymi na biało? To jeszcze nie oznacza remontu!

Wysiłki inżynierów powodowane przez restrykcyjne przepisy emisyjne przyniosły nową jakość na rynku samochodów osobowych. Czy to jednak oznacza, że całkowicie wyeliminowały możliwość wydobywania się dymu z rury wydechowej? Nie zawsze. Teraz widoczne spaliny pojawiają się jednak przede wszystkim wtedy, gdy dochodzi do uszkodzenia silnika. To zatem dobry moment na zadanie pytania przedstawionego w materiale: co oznacza sytuacja, w której diesel dymi na biało? Może to wynikać z działania dwóch czynników. Pierwszy jest optymistyczny dla kierowcy, drugi nieco mniej…

Zobacz również: Silnik dymi na niebiesko. To nie jest dobra wróżba...

Auto kopci na biało na zimnym silniku: to dobrze czy źle?

Gdy jasne opary pojawiają się zaraz po rozruchu silnika, właściciel samochodu nie ma absolutnie żadnych powodów do zmartwień. Jednostka napędowa po prostu zaczyna wypychać z układu wydechowego wilgoć, która nagromadziła się np. w czasie nocnego postoju. Jako że po odpaleniu silnik nagrzewa się i rośnie temperatura spalin, woda przybiera formę pary wodnej. Stąd biały kolor „spalin”. Nieco gorszy scenariusz dotyczy sytuacji, w której diesel dymi na biało i efekt pojawia się dopiero po rozgrzaniu jednostki. To prawdopodobnie oznacza już naprawdę poważne uszkodzenie!

REKLAMA

Gdy samochód dymi na biało na zimnym, efekt jest działaniem... czystej fizyki. Kierowca nie musi obawiać się np. o stan głowicy silnika i nie musi bać się wysokich kosztów naprawy. Może spać spokojnie! Kiedy diesel kopci na biało na zimnym silniku? Przede wszystkim zimą lub jesienią, gdy temperatury mocno spadają.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Diesel dymi na biało, ale po rozgrzaniu? Wnioski mało optymistyczne…

W jakiej sytuacji ciepły diesel dymi na biało? Przede wszystkim wtedy, gdy w obrębie głowicy lub bloku doszło do uszkodzenia skutkującego wyciekami płynu chłodniczego. W wyniku pęknięcia np. uszczelki pod głowicą lub samej głowicy ciecz przedostaje się do cylindrów i zaczyna być spalana razem z mieszanką paliwową. Stąd jasny dym pojawiający się w rurze wydechowej. Dymienie na biało nie jest jednak wyłącznym symptomem uszkodzenia w takim przypadku. Objawami towarzyszącymi jest wyraźny brak mocy, ubytki płynu chłodniczego oraz możliwość przegrzewania się jednostki napędowej.

W tym punkcie warto zdać sobie sprawę z tego, że potężne znaczenie ma to jak bardzo silnik kopci na biało. Jeżeli dymek jest delikatny, usterka nie jest mocno zaawansowana. Gdy biały dym jest mocny, intensywny i np. śmierdzi spalanym olejem, sytuacja musi być mocno poważna. Silnik diesla jest bowiem skrajnie nieszczelny wewnętrznie. To znaczy, że auto dymi i dymić bez ingerencji mechanika nie przestanie.

Zobacz również: Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

Diesel kopci na biało. Mocno złapiesz się za portfel!

Poważne uszkodzenia silnika związane z tym, że diesel dymi na biało nie stanowią scenariusza mocno optymistycznego. Wiążą się bowiem z poważnymi kosztami dla kierowcy. Przykład? Wydmuchnięcie uszczelki pod głowicą oznacza remont wraz z planowaniem głowicy i koszty sięgające przeciętnie 2 - 3 tysięcy złotych. Jeszcze gorzej jest w sytuacji, w której winne uszkodzeniu są pęknięcia występujące w obrębie głowicy czy bloku. Przy tak zasadniczych uszkodzeniach naprawa często nie jest możliwa, a jedynym skutecznym środkiem zaradczym staje się wymiana silnika na nowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA