REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Diesel dymi na biało. Czy to dobrze?

wydech, spaliny Fot. Fotolia
wydech, spaliny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolor spalin jest jednym z ważniejszych symptomów, które mogą świadczyć o uszkodzeniu silnika. Jaki sygnał dostaje kierowca w sytuacji, w której diesel dymi na biało? Ten kolor akurat nie zawsze musi być prognostykiem wysokich kosztów.

Nowoczesne silniki diesla z ekologicznego punktu widzenia mają jedno zadanie. Powinny sprawić że spaliny staną się jak najmniej toksyczne. I jest ono realizowane na wielu poziomach. W pierwszej kolejności jednostka niezwykle precyzyjnie dobiera dawkę paliwa i powietrza wpuszczonych do cylindra - tak, aby mieszanka została spalona w maksymalnie pełny sposób. Następnie powstałe w wyniku procesu gazy wydechowe są katalizowane w konwerterze katalitycznym SCR, filtrze cząstek stałych i katalizatorze. Skutek? Widok dymiącego na czarno diesla już dawno przestał być aktualny.

REKLAMA

Diesel dymi na biało? To jeszcze nie oznacza remontu!

Wysiłki inżynierów powodowane przez restrykcyjne przepisy emisyjne przyniosły nową jakość na rynku samochodów osobowych. Czy to jednak oznacza, że całkowicie wyeliminowały możliwość wydobywania się dymu z rury wydechowej? Nie zawsze. Teraz widoczne spaliny pojawiają się jednak przede wszystkim wtedy, gdy dochodzi do uszkodzenia silnika. To zatem dobry moment na zadanie pytania przedstawionego w materiale: co oznacza sytuacja, w której diesel dymi na biało? Może to wynikać z działania dwóch czynników. Pierwszy jest optymistyczny dla kierowcy, drugi nieco mniej…

Zobacz również: Silnik dymi na niebiesko. To nie jest dobra wróżba...

Auto kopci na biało na zimnym silniku: to dobrze czy źle?

REKLAMA

Gdy jasne opary pojawiają się zaraz po rozruchu silnika, właściciel samochodu nie ma absolutnie żadnych powodów do zmartwień. Jednostka napędowa po prostu zaczyna wypychać z układu wydechowego wilgoć, która nagromadziła się np. w czasie nocnego postoju. Jako że po odpaleniu silnik nagrzewa się i rośnie temperatura spalin, woda przybiera formę pary wodnej. Stąd biały kolor „spalin”. Nieco gorszy scenariusz dotyczy sytuacji, w której diesel dymi na biało i efekt pojawia się dopiero po rozgrzaniu jednostki. To prawdopodobnie oznacza już naprawdę poważne uszkodzenie!

Gdy samochód dymi na biało na zimnym, efekt jest działaniem... czystej fizyki. Kierowca nie musi obawiać się np. o stan głowicy silnika i nie musi bać się wysokich kosztów naprawy. Może spać spokojnie! Kiedy diesel kopci na biało na zimnym silniku? Przede wszystkim zimą lub jesienią, gdy temperatury mocno spadają.

Diesel dymi na biało, ale po rozgrzaniu? Wnioski mało optymistyczne…

REKLAMA

W jakiej sytuacji ciepły diesel dymi na biało? Przede wszystkim wtedy, gdy w obrębie głowicy lub bloku doszło do uszkodzenia skutkującego wyciekami płynu chłodniczego. W wyniku pęknięcia np. uszczelki pod głowicą lub samej głowicy ciecz przedostaje się do cylindrów i zaczyna być spalana razem z mieszanką paliwową. Stąd jasny dym pojawiający się w rurze wydechowej. Dymienie na biało nie jest jednak wyłącznym symptomem uszkodzenia w takim przypadku. Objawami towarzyszącymi jest wyraźny brak mocy, ubytki płynu chłodniczego oraz możliwość przegrzewania się jednostki napędowej.

W tym punkcie warto zdać sobie sprawę z tego, że potężne znaczenie ma to jak bardzo silnik kopci na biało. Jeżeli dymek jest delikatny, usterka nie jest mocno zaawansowana. Gdy biały dym jest mocny, intensywny i np. śmierdzi spalanym olejem, sytuacja musi być mocno poważna. Silnik diesla jest bowiem skrajnie nieszczelny wewnętrznie. To znaczy, że auto dymi i dymić bez ingerencji mechanika nie przestanie.

Zobacz również: Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

Diesel kopci na biało. Mocno złapiesz się za portfel!

Poważne uszkodzenia silnika związane z tym, że diesel dymi na biało nie stanowią scenariusza mocno optymistycznego. Wiążą się bowiem z poważnymi kosztami dla kierowcy. Przykład? Wydmuchnięcie uszczelki pod głowicą oznacza remont wraz z planowaniem głowicy i koszty sięgające przeciętnie 2 - 3 tysięcy złotych. Jeszcze gorzej jest w sytuacji, w której winne uszkodzeniu są pęknięcia występujące w obrębie głowicy czy bloku. Przy tak zasadniczych uszkodzeniach naprawa często nie jest możliwa, a jedynym skutecznym środkiem zaradczym staje się wymiana silnika na nowy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Szkolenia redukujące punkty karne. W 10 dni WORD-y zredukowały 34 tys. punktów

    Polscy kierowcy pokochali szkolenia. Właściwie to jeden typ szkolenia. Mowa oczywiście o kursach redukujących 6 punktów karnych. Te wróciły do WORD-ów i stały się hitem. Jak informuje RMF FM, w 10 dni na szkoleniu pojawiło się blisko 6 tys. kierowców.

    Prawo jazdy plus, czyli darmowe prawo jazdy dla uczniów. Kto, co i dlaczego?

    Polacy uwielbiają słowo "darmowy". Jeszcze mocniej kochają je jednak politycy, zwłaszcza w okresie kampanii wyborczej. PiS przedstawiło zatem swój kolejny pomysł. A tym jest darmowe prawo jazdy dla uczniów. Na czym polega program prawo jazdy plus?

    Ile czasu można przechowywać paliwo?

    Zakupowy szał na stacjach paliwowych trwa. Kierowcy leją tańszy olej napędowy i benzynę do kanistrów i baniek. Czy wiedzą jednak ile czasu można przechowywać paliwo w takich pojemnikach? I w jakich warunkach należy to zrobić, aby nie łamać przepisów?

    Kierowca dostał mandat przed 17 września. Zapłacił go po 17 września. Przedawnienie punktów po roku czy dwóch?

    Kierowcy mają wątpliwości dotyczące zastosowania przepisów skracających okres przedawnienia punktów karnych do roku. Wątpliwości te postanowiłem zatem rozwiać. Sytuacja modelowa na dziś brzmi: kierowca dostał mandat przed 17 września, ale zapłacił go po 17 września. Co z punktami i ich przedawnieniem? Jaki termin go obowiązuje?

    REKLAMA

    Więzienie za tablice rejestracyjne. Nowe przepisy już obowiązują w Polsce

    Legislatorzy nie chcieli bawić się w półśrodki. Osoba, która będzie majstrować przy tablicach rejestracyjnych, może na 5 lat trafić do więzienia. Co jednak to majstrowanie oznacza w praktyce? Sprawdziliśmy to.

    Koniec używanych instalacji LPG? A to dopiero początek nowelizacji

    Rządzący przygotowali kolejną zmianę dla aut z LPG. Od teraz będą musiały być wyposażane w dodatkową tabliczkę. Kogo dotyczy ten wymóg? I kiedy wejdzie w życie? Poszukajcie odpowiedzi w naszym materiale.

    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    REKLAMA

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA