REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usunięty filtr cząstek stałych? Nowe przepisy zaostrzają wymogi!

wydech, spaliny Fot. Fotolia
wydech, spaliny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usuwanie filtrów DPF jest w Polsce prawdziwą plagą. Kierowcy płacą przeszło 1000 złotych za wyspawanie osadnika z układu wydechowego, aby pozbyć się problemów z jego nagminnym zapychaniem podczas jazdy w mieście. To jednak nie jest zgodne z przepisami. Prawo do tej pory było jednak w dużej mierze bezradne. Teraz sytuacja może się zmienić. Usunięty filtr cząstek stałych? Nowe przepisy sprawią, że twoje auto nie przejdzie przeglądu!

Filtr cząstek stałych ma dość proste zadanie. Wyłapuje szkodliwe związki ze spalin samochodów napędzanych głównie z silnikami diesla i dba o możliwość spełnienia wyższych norm emisji spalin. Niestety osadnik też ma kilka wad. A największa dotyczy tego, że niezbyt dobrze radzi sobie podczas eksploatacji auta w warunkach miejskich. Ciągłe zapychanie filtra potrafiło doprowadzać kierowców w Polsce do szewskiej pasji - szczególnie że nowy osadnik potrafi kosztować kilka tysięcy złotych. Ci znaleźli jednak sposób na poradzenie sobie z problemami. Popularnym zjawiskiem stało się usuwanie DPF-ów.

REKLAMA

REKLAMA

Usunięcie filtra cząstek stałych o ile jest środkiem dość skutecznym, o tyle w świetle przepisów homologacyjnych jest nielegalne. Drastycznie zmienia skład spalin i sprawia, że samochód staje się dużo bardziej toksyczny dla środowiska. Do tej pory usuwanie filtra groziło dwiema karami. Pierwszą było nieprzedłużenie ważności badania technicznego przez diagnostę - jeżeli ten zauważył brak filtra podczas badania. Drugą mandat o wartości 500 złotych wypisany przez policję podczas kontroli drogowej.

REKLAMA

Usunięty filtr cząstek stałych: nowe przepisy skomplikują badanie techniczne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stworzenie systemu kar nie zmieniło jednak sytuacji na rynku. Nadal usługi polegające na usuwaniu DPF-ów są popularne i nadal wielu kierowców z nich korzysta. Rząd chce zatem zaostrzyć przepisy. W pierwszej kolejności postulowana była wyższa kara - ta miałaby opiewać nawet na 5 tysięcy złotych. Ostatecznie na mocy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ustawodawca chce się jednak skupić na narzędziach kontrolnych, które dość mocno skomplikują proces przeprowadzania badania technicznego.

Pierwszym z kroków będzie wyznaczenie wymogów dotyczących jakości spalin dla silników spełniających normę Euro 5 i Euro 6. Wszelkie przekroczenia będą oznaczać awarię DPF-a lub jego brak. Wprowadzony może zostać również nakaz pomiaru składu gazów wydechowych w warunkach swobodnego przyspieszenia, nadzoru urządzeń pomiarowych oraz obligatoryjnego badania czystości spalin wraz z archiwizacją wyników badania. Wyniki mają być zamieszczane w rejestrze stacji kontroli pojazdów i zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym.

Zaostrzenie zasad dotyczących kontroli jakości spalin w samochodzie podczas corocznego przeglądu sprawia, że autom z usuniętym filtrem cząstek stałych ciężko będzie uzyskać pozytywny wynik. Do przedłużenia ważności badania właściciel auta z usuniętym DPF-em będzie musiał naprawić układ wydechowy - tj. zamontować ponownie osadnik.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA