REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usunięty filtr cząstek stałych? Nowe przepisy zaostrzają wymogi!

wydech, spaliny Fot. Fotolia
wydech, spaliny Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usuwanie filtrów DPF jest w Polsce prawdziwą plagą. Kierowcy płacą przeszło 1000 złotych za wyspawanie osadnika z układu wydechowego, aby pozbyć się problemów z jego nagminnym zapychaniem podczas jazdy w mieście. To jednak nie jest zgodne z przepisami. Prawo do tej pory było jednak w dużej mierze bezradne. Teraz sytuacja może się zmienić. Usunięty filtr cząstek stałych? Nowe przepisy sprawią, że twoje auto nie przejdzie przeglądu!

Filtr cząstek stałych ma dość proste zadanie. Wyłapuje szkodliwe związki ze spalin samochodów napędzanych głównie z silnikami diesla i dba o możliwość spełnienia wyższych norm emisji spalin. Niestety osadnik też ma kilka wad. A największa dotyczy tego, że niezbyt dobrze radzi sobie podczas eksploatacji auta w warunkach miejskich. Ciągłe zapychanie filtra potrafiło doprowadzać kierowców w Polsce do szewskiej pasji - szczególnie że nowy osadnik potrafi kosztować kilka tysięcy złotych. Ci znaleźli jednak sposób na poradzenie sobie z problemami. Popularnym zjawiskiem stało się usuwanie DPF-ów.

REKLAMA

Usunięcie filtra cząstek stałych o ile jest środkiem dość skutecznym, o tyle w świetle przepisów homologacyjnych jest nielegalne. Drastycznie zmienia skład spalin i sprawia, że samochód staje się dużo bardziej toksyczny dla środowiska. Do tej pory usuwanie filtra groziło dwiema karami. Pierwszą było nieprzedłużenie ważności badania technicznego przez diagnostę - jeżeli ten zauważył brak filtra podczas badania. Drugą mandat o wartości 500 złotych wypisany przez policję podczas kontroli drogowej.

Usunięty filtr cząstek stałych: nowe przepisy skomplikują badanie techniczne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stworzenie systemu kar nie zmieniło jednak sytuacji na rynku. Nadal usługi polegające na usuwaniu DPF-ów są popularne i nadal wielu kierowców z nich korzysta. Rząd chce zatem zaostrzyć przepisy. W pierwszej kolejności postulowana była wyższa kara - ta miałaby opiewać nawet na 5 tysięcy złotych. Ostatecznie na mocy nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ustawodawca chce się jednak skupić na narzędziach kontrolnych, które dość mocno skomplikują proces przeprowadzania badania technicznego.

Pierwszym z kroków będzie wyznaczenie wymogów dotyczących jakości spalin dla silników spełniających normę Euro 5 i Euro 6. Wszelkie przekroczenia będą oznaczać awarię DPF-a lub jego brak. Wprowadzony może zostać również nakaz pomiaru składu gazów wydechowych w warunkach swobodnego przyspieszenia, nadzoru urządzeń pomiarowych oraz obligatoryjnego badania czystości spalin wraz z archiwizacją wyników badania. Wyniki mają być zamieszczane w rejestrze stacji kontroli pojazdów i zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym.

Zaostrzenie zasad dotyczących kontroli jakości spalin w samochodzie podczas corocznego przeglądu sprawia, że autom z usuniętym filtrem cząstek stałych ciężko będzie uzyskać pozytywny wynik. Do przedłużenia ważności badania właściciel auta z usuniętym DPF-em będzie musiał naprawić układ wydechowy - tj. zamontować ponownie osadnik.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

REKLAMA

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA