REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać od filtr DPF? Jak wydłużyć jego żywotność?

Żywotność filtra DPF można wydłużyć. Nowy kosztuje od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Żywotność filtra DPF można wydłużyć. Nowy kosztuje od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Filtr cząstek stałych kosztuje krocie. Dlatego wiele osób próbuje wydłużyć żywotność filtra DPF poprzez odpowiedni styl jazdy i eksploatację silnika. Zobacz jak należy dbać o auto z silnikiem wyposażonym w filtr cząstek stałych.

Rakotwórcze cząstki PM

Filtr cząstek stałych pełni rolę zbliżoną do katalizatora. Jego zadaniem jest przechwytywanie ze spalin cząstek sadzy i popiołów oznaczanych jako PM. Wielkość ich jest zróżnicowana i wynosi od 0,05 do 10 µm. Dla porównania ludzki włos ma grubość 60 µm. To sprawia, że cząstki łatwo dostają się do płuc, osadzają się tam i podnoszą wyraźnie ryzyko pojawienia się nowotworu.

REKLAMA

REKLAMA

Filtr cząstek stałych

Problem nowoczesnych silników Diesla polega na tym, że ich duża moc powoduje też wytwarzanie dużych ilości sadzy. Częściowo ich ilość zmniejszyło zastosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku, ale aby spełnić europejskie normy emisji spalin potrzeba było zastosować dodatkowe filtry cząstek stałych. Szybko okazało się, że eksploatacja auta z filtrem DPF w mieście błyskawicznie go zapycha co niejednokrotnie kończy się koniecznością jego wymiany. Nowy, potrafi kosztować od 4 000 zł do nawet 10 000 zł (Mazda 6).

Zobacz też: Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Aby wydłużyć żywotność filtra DPF należy:

a) unikać gwałtownego wciskania pedału gazu przy małych obrotach jednostki napędowej – większość nowych diesli ma wysoki moment obrotowy już od ok. 1500 obr./min. ale wciśnięcie gazu do połowy albo zupełnie do końca przy takich obrotach powoduje, że paliwo nie spala się całkowicie, tworząc tym samym duże ilości sadzy zapychającej filtr DPF;

REKLAMA

b) sprawdzać systematycznie szczelność turbiny i wtryskiwaczy – jeśli pojawił się luz na wirniku lub któryś z wtryskiwaczy „cieknie”, to do komory cylindra dostaje się olej silnikowy. Jego spalaniu towarzyszy powstawanie związków trale zatykających filtr cząstek stałych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

c) stosować specjalne oleje silnikowe przeznaczone do jednostek z filtrem DPF – na rynku dostępne są oleje niskopopiołowe oznaczane napisem Low SAPS, które oprócz tego, że nie zatykają swoimi pozostałościami filtra w takim stopniu jak klasyczne oleje silnikowe, to na dodatek zachowują lepsze właściwości smarne nawet wtedy, gdy ulegają rozrzedzaniu przez paliwo ściekające do miski olejowej;

d) unikać jazdy w dużych korkach – do poprawnego działania filtra niezbędne są określone warunki jazdy. Aby procedura wypalania sadzy zakończyła się pomyślnie, auto musi poruszać się przez kilkanaście minut z prędkością większą niż 50 km/h ze względnie równą prędkością obrotową silnika. Zwiększona dawka paliwa podniesie temperaturę spalin wypalając sadzę. Jeśli procedura nie zostanie zakończona, filtr będzie się sukcesywnie zapychał, a olej silnikowy będzie zwiększał swoją objętość w wyniku mieszania się z nadwyżkami paliwa;

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

e) dbać o czystość zaworu EGR lub go wymontować – jego działanie przyczynia się do powstawania nagaru, który także zapycha filtr cząstek stałych;

f) starać się płynnie pracować gazem, używać auta także poza miastem, na długich dystansach i tankować lepszej jakości paliwo klasy Premium

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA