REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać od filtr DPF? Jak wydłużyć jego żywotność?

Żywotność filtra DPF można wydłużyć. Nowy kosztuje od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Żywotność filtra DPF można wydłużyć. Nowy kosztuje od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Filtr cząstek stałych kosztuje krocie. Dlatego wiele osób próbuje wydłużyć żywotność filtra DPF poprzez odpowiedni styl jazdy i eksploatację silnika. Zobacz jak należy dbać o auto z silnikiem wyposażonym w filtr cząstek stałych.

Rakotwórcze cząstki PM

Filtr cząstek stałych pełni rolę zbliżoną do katalizatora. Jego zadaniem jest przechwytywanie ze spalin cząstek sadzy i popiołów oznaczanych jako PM. Wielkość ich jest zróżnicowana i wynosi od 0,05 do 10 µm. Dla porównania ludzki włos ma grubość 60 µm. To sprawia, że cząstki łatwo dostają się do płuc, osadzają się tam i podnoszą wyraźnie ryzyko pojawienia się nowotworu.

REKLAMA

Filtr cząstek stałych

Problem nowoczesnych silników Diesla polega na tym, że ich duża moc powoduje też wytwarzanie dużych ilości sadzy. Częściowo ich ilość zmniejszyło zastosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku, ale aby spełnić europejskie normy emisji spalin potrzeba było zastosować dodatkowe filtry cząstek stałych. Szybko okazało się, że eksploatacja auta z filtrem DPF w mieście błyskawicznie go zapycha co niejednokrotnie kończy się koniecznością jego wymiany. Nowy, potrafi kosztować od 4 000 zł do nawet 10 000 zł (Mazda 6).

Zobacz też: Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Aby wydłużyć żywotność filtra DPF należy:

REKLAMA

a) unikać gwałtownego wciskania pedału gazu przy małych obrotach jednostki napędowej – większość nowych diesli ma wysoki moment obrotowy już od ok. 1500 obr./min. ale wciśnięcie gazu do połowy albo zupełnie do końca przy takich obrotach powoduje, że paliwo nie spala się całkowicie, tworząc tym samym duże ilości sadzy zapychającej filtr DPF;

b) sprawdzać systematycznie szczelność turbiny i wtryskiwaczy – jeśli pojawił się luz na wirniku lub któryś z wtryskiwaczy „cieknie”, to do komory cylindra dostaje się olej silnikowy. Jego spalaniu towarzyszy powstawanie związków trale zatykających filtr cząstek stałych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

REKLAMA

c) stosować specjalne oleje silnikowe przeznaczone do jednostek z filtrem DPF – na rynku dostępne są oleje niskopopiołowe oznaczane napisem Low SAPS, które oprócz tego, że nie zatykają swoimi pozostałościami filtra w takim stopniu jak klasyczne oleje silnikowe, to na dodatek zachowują lepsze właściwości smarne nawet wtedy, gdy ulegają rozrzedzaniu przez paliwo ściekające do miski olejowej;

d) unikać jazdy w dużych korkach – do poprawnego działania filtra niezbędne są określone warunki jazdy. Aby procedura wypalania sadzy zakończyła się pomyślnie, auto musi poruszać się przez kilkanaście minut z prędkością większą niż 50 km/h ze względnie równą prędkością obrotową silnika. Zwiększona dawka paliwa podniesie temperaturę spalin wypalając sadzę. Jeśli procedura nie zostanie zakończona, filtr będzie się sukcesywnie zapychał, a olej silnikowy będzie zwiększał swoją objętość w wyniku mieszania się z nadwyżkami paliwa;

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

e) dbać o czystość zaworu EGR lub go wymontować – jego działanie przyczynia się do powstawania nagaru, który także zapycha filtr cząstek stałych;

f) starać się płynnie pracować gazem, używać auta także poza miastem, na długich dystansach i tankować lepszej jakości paliwo klasy Premium

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA