REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak dbać od filtr DPF? Jak wydłużyć jego żywotność?

Żywotność filtra DPF można wydłużyć. Nowy kosztuje od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Żywotność filtra DPF można wydłużyć. Nowy kosztuje od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Filtr cząstek stałych kosztuje krocie. Dlatego wiele osób próbuje wydłużyć żywotność filtra DPF poprzez odpowiedni styl jazdy i eksploatację silnika. Zobacz jak należy dbać o auto z silnikiem wyposażonym w filtr cząstek stałych.

Rakotwórcze cząstki PM

Filtr cząstek stałych pełni rolę zbliżoną do katalizatora. Jego zadaniem jest przechwytywanie ze spalin cząstek sadzy i popiołów oznaczanych jako PM. Wielkość ich jest zróżnicowana i wynosi od 0,05 do 10 µm. Dla porównania ludzki włos ma grubość 60 µm. To sprawia, że cząstki łatwo dostają się do płuc, osadzają się tam i podnoszą wyraźnie ryzyko pojawienia się nowotworu.

REKLAMA

REKLAMA

Filtr cząstek stałych

Problem nowoczesnych silników Diesla polega na tym, że ich duża moc powoduje też wytwarzanie dużych ilości sadzy. Częściowo ich ilość zmniejszyło zastosowanie wysokiego ciśnienia wtrysku, ale aby spełnić europejskie normy emisji spalin potrzeba było zastosować dodatkowe filtry cząstek stałych. Szybko okazało się, że eksploatacja auta z filtrem DPF w mieście błyskawicznie go zapycha co niejednokrotnie kończy się koniecznością jego wymiany. Nowy, potrafi kosztować od 4 000 zł do nawet 10 000 zł (Mazda 6).

Zobacz też: Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?

Aby wydłużyć żywotność filtra DPF należy:

a) unikać gwałtownego wciskania pedału gazu przy małych obrotach jednostki napędowej – większość nowych diesli ma wysoki moment obrotowy już od ok. 1500 obr./min. ale wciśnięcie gazu do połowy albo zupełnie do końca przy takich obrotach powoduje, że paliwo nie spala się całkowicie, tworząc tym samym duże ilości sadzy zapychającej filtr DPF;

REKLAMA

b) sprawdzać systematycznie szczelność turbiny i wtryskiwaczy – jeśli pojawił się luz na wirniku lub któryś z wtryskiwaczy „cieknie”, to do komory cylindra dostaje się olej silnikowy. Jego spalaniu towarzyszy powstawanie związków trale zatykających filtr cząstek stałych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

c) stosować specjalne oleje silnikowe przeznaczone do jednostek z filtrem DPF – na rynku dostępne są oleje niskopopiołowe oznaczane napisem Low SAPS, które oprócz tego, że nie zatykają swoimi pozostałościami filtra w takim stopniu jak klasyczne oleje silnikowe, to na dodatek zachowują lepsze właściwości smarne nawet wtedy, gdy ulegają rozrzedzaniu przez paliwo ściekające do miski olejowej;

d) unikać jazdy w dużych korkach – do poprawnego działania filtra niezbędne są określone warunki jazdy. Aby procedura wypalania sadzy zakończyła się pomyślnie, auto musi poruszać się przez kilkanaście minut z prędkością większą niż 50 km/h ze względnie równą prędkością obrotową silnika. Zwiększona dawka paliwa podniesie temperaturę spalin wypalając sadzę. Jeśli procedura nie zostanie zakończona, filtr będzie się sukcesywnie zapychał, a olej silnikowy będzie zwiększał swoją objętość w wyniku mieszania się z nadwyżkami paliwa;

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

e) dbać o czystość zaworu EGR lub go wymontować – jego działanie przyczynia się do powstawania nagaru, który także zapycha filtr cząstek stałych;

f) starać się płynnie pracować gazem, używać auta także poza miastem, na długich dystansach i tankować lepszej jakości paliwo klasy Premium

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA