Zawór EGR - koszt wymiany na nowy
REKLAMA
REKLAMA
Normy czystości spalin z każdym rokiem zawężają liczbę nowych aut, będących wolnych od skomplikowanych i zawodnych części służących ograniczaniu szkodliwych substancji do atmosfery. Jednym z popularniejszych rozwiązań wykorzystywanym w tym celu jest wyposażanie silników w elektrozawór recyrkulacji spalin EGR. W dużym skrócie służy on ponownemu wprowadzeniu gazów spalinowych do kolektora dolotowego i spaleniu ich w komorze cylindra. Zabieg ten ma na celu obniżyć emisję tlenków azotu oraz niespalonych węglowodorów.
REKLAMA
Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?
Problem pojawia się, gdy zawór zaczyna zacinać się. Albo pozostaje cały czas otwarty albo zamknięty. Jeśli nie chce się zamknąć pojawiają się charakterystyczne szarpania silnika, braki mocy czy dymienie z rury wydechowej (diesel). Zasadniczo zawór EGR można skutecznie czyścić, ale w niektórych sytuacjach, okazuje się, że jedynym wyjściem jest jego wymiana na nowy egzemplarz.
Ile kosztuje nowy zawór EGR?
Postanowiliśmy sprawdzić koszt nowego zaworu EGR w czterech autach, które miewają dość często problemy z zaworem EGR. Opel Vectra jako jedyne auto w porównaniu napędzane jest silnikiem benzynowym (1.6 16V oznaczenie X16XEL). Na przykładzie Mazdy 6 sedan przedstawimy także różnicę w cenie części pomiędzy dwoma generacjami – GH z 2009 roku i GG z 2005 roku.
Koszt wymiany zaworu EGR : Opel Vectra, Ford Focus i Mazda 6
Samochód | Opel Vectra B 1.6 16V 100 KM 1997 rok | Ford Focus 1.6 TDCI 109 KM 2008 rok | Mazda 6 2.0 MZR-CD 136 KM 2005 rok | Mazda 6 2.0 MZR-CD 140KM 2009 rok |
zawór EGR (ASO) | 599 zł | 1 635 zł | 1 650 zł | 2 200 zł |
Cena zaworu EGR jest jak widać zróżnicowana, ale zauważalna jest zależność, że im nowsze auto, tym koszt części jest wyższy. Sytuacja znacząco się jednak odmienia jeśli weźmiemy pod uwagę cenę rynkową wszystkich czerech aut.
Samochód | Opel Vectra B 1.6 16V 100 KM 1997 rok | Ford Focus 1.6 TDCI 109 KM 2008 rok | Mazda 6 2.0 MZR-CD 136 KM 2005 rok | Mazda 6 2.0 MZR-CD 140KM 2009 rok |
średnia cena auta | 5 000 zł | 25 000 | 19 000 | 46 000 |
cena części do ceny auta (%) | 12% | 6,50% | 8,70% | 4,80% |
Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?
Zawór EGR: droga naprawa?
Widać wyraźnie, że wraz z upływem lat, sensowność wymiany danych części w samochodzie na nowe traci sens (przynajmniej ekonomiczny). Nie oznacza to jednak, że mamy nie naprawiać auta za pomocą nowych podzespołów, ale trzeba liczyć się z tym, że tani w zakupie pojazd, wcale nie oznacza jego taniej eksploatacji a wręcz przeciwnie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.