REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Postanowiliśmy sprawdzić jaki jest przeciętny koszt oczyszczenia filtra DPF na przykładzie Skody Octavii RS z silnikiem 2.0 TDI 170 KM.
Postanowiliśmy sprawdzić jaki jest przeciętny koszt oczyszczenia filtra DPF na przykładzie Skody Octavii RS z silnikiem 2.0 TDI 170 KM.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Aby zminimalizować ryzyko poniesienia dużych kosztów związanych z zakupem nowego filtra cząstek stałych, warto wiedzieć na czym polega czyszczenie filtra DPF. Przedstawiamy sposoby czyszczenia filtra cząstek stałych.

Filtry cząstek stałych na dobre zadomowiły się na rynku samochodów napędzanych jednostkami wysokoprężnymi. Silnik diesla w trakcie pracy wytwarza bowiem duże ilości sadzy i aby zredukować to niekorzystne zjawisko, musi zostać on wyposażony w specjalny filtr, który ją wypali.

REKLAMA

REKLAMA

Samoczynne oczyszczanie filtra DPF podczas jazdy samochodem

Filtr DPF, położony tuż za katalizatorem, dzięki swej strukturze sit, wyłapuje cząstki sadzy. Gdy jego zapełnienie osiągnie poziom ok. 50%, komputer zainicjuje proces jego wypalania. Wtryskiwacze za pomocą tzw. dawki dopalającej dostarczą dodatkową porcję paliwa, co spowoduje wzrost temperatury spalin z  poziomu ok. 200° C do ok. 550° C.  To wystarczy do usunięcia z filtra DPF cząstek sadzy. Problem polega na tym, że w warunkach ruchu miejskiego, gdy auto pokonuje krótkie dystanse, komputer nie ma czasu dokończyć całego procesu wypalania, trwającego kilkanaście minut. Prowadzi to do zapchania filtra.

Polecamy: Samochód w firmie

REKLAMA

Samoczynne oczyszczanie filtra odbywa się w określonych warunkach. W większości przypadków należy nieprzerwanie utrzymywać obroty silnika w przedziale od 2500 – 3500 obr./ min. Czynność ta powinna trwać kilkanaście minut,  a prędkość auta nie powinna być mniejsza niż 50 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczyszczanie filtra DPF w trybie diagnostycznym

Jeśli poruszamy się samochodem z silnikiem diesla głównie w zakorkowanym mieście, na krótkich dystansach i z bardzo niskimi prędkościami, prawie na pewno zapełnienie sadzą filtra DPF przekroczy dopuszczalne normy. Auto zasygnalizuje wtedy konieczność jego oczyszczenia za pomocą specjalnej kontrolki na desce rozdzielczej, bądź przejdzie w tryb awaryjny.  Zapchany filtr można wtedy próbować oczyścić w serwisie wykonując wymuszone dopalanie sadzy. Pojazd w trakcie tej czynności nie porusza się, jednak silnik pracuje z prędkością ok. 3000 obr. /min. Zabieg ten trwa ok. 30 minut (czasem dłużej) i możliwy jest do przeprowadzenia w przypadku, gdy poziom sadzy zalegającej w filtrze nie przekroczył granicznego poziomu.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Po przeprowadzeniu oczyszczania filtra cząstek stałych w trybie serwisowym należy wymienić także olej silnikowy. Jest to konieczne, bowiem stary został rozrzedzony nadmiernymi dawkami paliwa, dodawanymi przez komputer w celu wypalenia zalegającej w filtrze DPF sadzy.

Chemiczne usuwanie sadzy z filtra DPF

W przypadku, gdy kierowca nie reaguje na sygnały wysyłane przez komputer o konieczności natychmiastowego usunięcia sadzy z filtra DPF może dojść do sytuacji, że jej wypalenie nie będzie możliwe w standardowym  trybie diagnostycznym.

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

Ostatnią deską ratunkową pozostają wtedy próby zaaplikowania specjalistycznych środków chemicznych, które rozpuszczą nagromadzoną sadzę. Niektóre środki dodaje się do baku w celu obniżenia temperatury spalania sadzy (identycznie jak w przypadku płynu Eolys stosowanego głównie we francuskich autach wyposażonych w mokry filtr cząstek stałych tzw. FAP).

Koszty oczyszczania filtra DPF

Aby sprawdzić koszt oczyszczenia filtra cząstek z zalegającej w nim sadzy skontaktowaliśmy się z jednym z serwisów ASO Skody. Warto zauważyć, że koszt wymiany filtra DPF jest powiększony o wartość katalizatora, który w tym modelu jest integralną częścią filtra i nie można zakupić tych podzespołów oddzielnie.

Octavia RS 2.0 TDI 170 KM 2008r.
usługa koszt w ASO
dopalanie sadzy w trybie diagnostycznym 300 zł
chemiczne usuwanie sadzy z DPF 600 zł
wymiana filtra DPF (wraz z katalizatorem) 3 100 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA