REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Postanowiliśmy sprawdzić jaki jest przeciętny koszt oczyszczenia filtra DPF na przykładzie Skody Octavii RS z silnikiem 2.0 TDI 170 KM.
Postanowiliśmy sprawdzić jaki jest przeciętny koszt oczyszczenia filtra DPF na przykładzie Skody Octavii RS z silnikiem 2.0 TDI 170 KM.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Aby zminimalizować ryzyko poniesienia dużych kosztów związanych z zakupem nowego filtra cząstek stałych, warto wiedzieć na czym polega czyszczenie filtra DPF. Przedstawiamy sposoby czyszczenia filtra cząstek stałych.

Filtry cząstek stałych na dobre zadomowiły się na rynku samochodów napędzanych jednostkami wysokoprężnymi. Silnik diesla w trakcie pracy wytwarza bowiem duże ilości sadzy i aby zredukować to niekorzystne zjawisko, musi zostać on wyposażony w specjalny filtr, który ją wypali.

REKLAMA

REKLAMA

Samoczynne oczyszczanie filtra DPF podczas jazdy samochodem

Filtr DPF, położony tuż za katalizatorem, dzięki swej strukturze sit, wyłapuje cząstki sadzy. Gdy jego zapełnienie osiągnie poziom ok. 50%, komputer zainicjuje proces jego wypalania. Wtryskiwacze za pomocą tzw. dawki dopalającej dostarczą dodatkową porcję paliwa, co spowoduje wzrost temperatury spalin z  poziomu ok. 200° C do ok. 550° C.  To wystarczy do usunięcia z filtra DPF cząstek sadzy. Problem polega na tym, że w warunkach ruchu miejskiego, gdy auto pokonuje krótkie dystanse, komputer nie ma czasu dokończyć całego procesu wypalania, trwającego kilkanaście minut. Prowadzi to do zapchania filtra.

Polecamy: Samochód w firmie

REKLAMA

Samoczynne oczyszczanie filtra odbywa się w określonych warunkach. W większości przypadków należy nieprzerwanie utrzymywać obroty silnika w przedziale od 2500 – 3500 obr./ min. Czynność ta powinna trwać kilkanaście minut,  a prędkość auta nie powinna być mniejsza niż 50 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczyszczanie filtra DPF w trybie diagnostycznym

Jeśli poruszamy się samochodem z silnikiem diesla głównie w zakorkowanym mieście, na krótkich dystansach i z bardzo niskimi prędkościami, prawie na pewno zapełnienie sadzą filtra DPF przekroczy dopuszczalne normy. Auto zasygnalizuje wtedy konieczność jego oczyszczenia za pomocą specjalnej kontrolki na desce rozdzielczej, bądź przejdzie w tryb awaryjny.  Zapchany filtr można wtedy próbować oczyścić w serwisie wykonując wymuszone dopalanie sadzy. Pojazd w trakcie tej czynności nie porusza się, jednak silnik pracuje z prędkością ok. 3000 obr. /min. Zabieg ten trwa ok. 30 minut (czasem dłużej) i możliwy jest do przeprowadzenia w przypadku, gdy poziom sadzy zalegającej w filtrze nie przekroczył granicznego poziomu.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Po przeprowadzeniu oczyszczania filtra cząstek stałych w trybie serwisowym należy wymienić także olej silnikowy. Jest to konieczne, bowiem stary został rozrzedzony nadmiernymi dawkami paliwa, dodawanymi przez komputer w celu wypalenia zalegającej w filtrze DPF sadzy.

Chemiczne usuwanie sadzy z filtra DPF

W przypadku, gdy kierowca nie reaguje na sygnały wysyłane przez komputer o konieczności natychmiastowego usunięcia sadzy z filtra DPF może dojść do sytuacji, że jej wypalenie nie będzie możliwe w standardowym  trybie diagnostycznym.

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

Ostatnią deską ratunkową pozostają wtedy próby zaaplikowania specjalistycznych środków chemicznych, które rozpuszczą nagromadzoną sadzę. Niektóre środki dodaje się do baku w celu obniżenia temperatury spalania sadzy (identycznie jak w przypadku płynu Eolys stosowanego głównie we francuskich autach wyposażonych w mokry filtr cząstek stałych tzw. FAP).

Koszty oczyszczania filtra DPF

Aby sprawdzić koszt oczyszczenia filtra cząstek z zalegającej w nim sadzy skontaktowaliśmy się z jednym z serwisów ASO Skody. Warto zauważyć, że koszt wymiany filtra DPF jest powiększony o wartość katalizatora, który w tym modelu jest integralną częścią filtra i nie można zakupić tych podzespołów oddzielnie.

Octavia RS 2.0 TDI 170 KM 2008r.
usługa koszt w ASO
dopalanie sadzy w trybie diagnostycznym 300 zł
chemiczne usuwanie sadzy z DPF 600 zł
wymiana filtra DPF (wraz z katalizatorem) 3 100 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA