Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody
REKLAMA
REKLAMA
Filtry cząstek stałych na dobre zadomowiły się na rynku samochodów napędzanych jednostkami wysokoprężnymi. Silnik diesla w trakcie pracy wytwarza bowiem duże ilości sadzy i aby zredukować to niekorzystne zjawisko, musi zostać on wyposażony w specjalny filtr, który ją wypali.
REKLAMA
Samoczynne oczyszczanie filtra DPF podczas jazdy samochodem
Filtr DPF, położony tuż za katalizatorem, dzięki swej strukturze sit, wyłapuje cząstki sadzy. Gdy jego zapełnienie osiągnie poziom ok. 50%, komputer zainicjuje proces jego wypalania. Wtryskiwacze za pomocą tzw. dawki dopalającej dostarczą dodatkową porcję paliwa, co spowoduje wzrost temperatury spalin z poziomu ok. 200° C do ok. 550° C. To wystarczy do usunięcia z filtra DPF cząstek sadzy. Problem polega na tym, że w warunkach ruchu miejskiego, gdy auto pokonuje krótkie dystanse, komputer nie ma czasu dokończyć całego procesu wypalania, trwającego kilkanaście minut. Prowadzi to do zapchania filtra.
Samoczynne oczyszczanie filtra odbywa się w określonych warunkach. W większości przypadków należy nieprzerwanie utrzymywać obroty silnika w przedziale od 2500 – 3500 obr./ min. Czynność ta powinna trwać kilkanaście minut, a prędkość auta nie powinna być mniejsza niż 50 km/h.
Oczyszczanie filtra DPF w trybie diagnostycznym
Jeśli poruszamy się samochodem z silnikiem diesla głównie w zakorkowanym mieście, na krótkich dystansach i z bardzo niskimi prędkościami, prawie na pewno zapełnienie sadzą filtra DPF przekroczy dopuszczalne normy. Auto zasygnalizuje wtedy konieczność jego oczyszczenia za pomocą specjalnej kontrolki na desce rozdzielczej, bądź przejdzie w tryb awaryjny. Zapchany filtr można wtedy próbować oczyścić w serwisie wykonując wymuszone dopalanie sadzy. Pojazd w trakcie tej czynności nie porusza się, jednak silnik pracuje z prędkością ok. 3000 obr. /min. Zabieg ten trwa ok. 30 minut (czasem dłużej) i możliwy jest do przeprowadzenia w przypadku, gdy poziom sadzy zalegającej w filtrze nie przekroczył granicznego poziomu.
Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?
Po przeprowadzeniu oczyszczania filtra cząstek stałych w trybie serwisowym należy wymienić także olej silnikowy. Jest to konieczne, bowiem stary został rozrzedzony nadmiernymi dawkami paliwa, dodawanymi przez komputer w celu wypalenia zalegającej w filtrze DPF sadzy.
Chemiczne usuwanie sadzy z filtra DPF
W przypadku, gdy kierowca nie reaguje na sygnały wysyłane przez komputer o konieczności natychmiastowego usunięcia sadzy z filtra DPF może dojść do sytuacji, że jej wypalenie nie będzie możliwe w standardowym trybie diagnostycznym.
Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!
Ostatnią deską ratunkową pozostają wtedy próby zaaplikowania specjalistycznych środków chemicznych, które rozpuszczą nagromadzoną sadzę. Niektóre środki dodaje się do baku w celu obniżenia temperatury spalania sadzy (identycznie jak w przypadku płynu Eolys stosowanego głównie we francuskich autach wyposażonych w mokry filtr cząstek stałych tzw. FAP).
Koszty oczyszczania filtra DPF
Aby sprawdzić koszt oczyszczenia filtra cząstek z zalegającej w nim sadzy skontaktowaliśmy się z jednym z serwisów ASO Skody. Warto zauważyć, że koszt wymiany filtra DPF jest powiększony o wartość katalizatora, który w tym modelu jest integralną częścią filtra i nie można zakupić tych podzespołów oddzielnie.
Octavia RS 2.0 TDI 170 KM 2008r. | |
usługa | koszt w ASO |
dopalanie sadzy w trybie diagnostycznym | 300 zł |
chemiczne usuwanie sadzy z DPF | 600 zł |
wymiana filtra DPF (wraz z katalizatorem) | 3 100 zł |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.