REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody

Postanowiliśmy sprawdzić jaki jest przeciętny koszt oczyszczenia filtra DPF na przykładzie Skody Octavii RS z silnikiem 2.0 TDI 170 KM.
Postanowiliśmy sprawdzić jaki jest przeciętny koszt oczyszczenia filtra DPF na przykładzie Skody Octavii RS z silnikiem 2.0 TDI 170 KM.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Aby zminimalizować ryzyko poniesienia dużych kosztów związanych z zakupem nowego filtra cząstek stałych, warto wiedzieć na czym polega czyszczenie filtra DPF. Przedstawiamy sposoby czyszczenia filtra cząstek stałych.

Filtry cząstek stałych na dobre zadomowiły się na rynku samochodów napędzanych jednostkami wysokoprężnymi. Silnik diesla w trakcie pracy wytwarza bowiem duże ilości sadzy i aby zredukować to niekorzystne zjawisko, musi zostać on wyposażony w specjalny filtr, który ją wypali.

REKLAMA

REKLAMA

Samoczynne oczyszczanie filtra DPF podczas jazdy samochodem

Filtr DPF, położony tuż za katalizatorem, dzięki swej strukturze sit, wyłapuje cząstki sadzy. Gdy jego zapełnienie osiągnie poziom ok. 50%, komputer zainicjuje proces jego wypalania. Wtryskiwacze za pomocą tzw. dawki dopalającej dostarczą dodatkową porcję paliwa, co spowoduje wzrost temperatury spalin z  poziomu ok. 200° C do ok. 550° C.  To wystarczy do usunięcia z filtra DPF cząstek sadzy. Problem polega na tym, że w warunkach ruchu miejskiego, gdy auto pokonuje krótkie dystanse, komputer nie ma czasu dokończyć całego procesu wypalania, trwającego kilkanaście minut. Prowadzi to do zapchania filtra.

Polecamy: Samochód w firmie

REKLAMA

Samoczynne oczyszczanie filtra odbywa się w określonych warunkach. W większości przypadków należy nieprzerwanie utrzymywać obroty silnika w przedziale od 2500 – 3500 obr./ min. Czynność ta powinna trwać kilkanaście minut,  a prędkość auta nie powinna być mniejsza niż 50 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczyszczanie filtra DPF w trybie diagnostycznym

Jeśli poruszamy się samochodem z silnikiem diesla głównie w zakorkowanym mieście, na krótkich dystansach i z bardzo niskimi prędkościami, prawie na pewno zapełnienie sadzą filtra DPF przekroczy dopuszczalne normy. Auto zasygnalizuje wtedy konieczność jego oczyszczenia za pomocą specjalnej kontrolki na desce rozdzielczej, bądź przejdzie w tryb awaryjny.  Zapchany filtr można wtedy próbować oczyścić w serwisie wykonując wymuszone dopalanie sadzy. Pojazd w trakcie tej czynności nie porusza się, jednak silnik pracuje z prędkością ok. 3000 obr. /min. Zabieg ten trwa ok. 30 minut (czasem dłużej) i możliwy jest do przeprowadzenia w przypadku, gdy poziom sadzy zalegającej w filtrze nie przekroczył granicznego poziomu.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Po przeprowadzeniu oczyszczania filtra cząstek stałych w trybie serwisowym należy wymienić także olej silnikowy. Jest to konieczne, bowiem stary został rozrzedzony nadmiernymi dawkami paliwa, dodawanymi przez komputer w celu wypalenia zalegającej w filtrze DPF sadzy.

Chemiczne usuwanie sadzy z filtra DPF

W przypadku, gdy kierowca nie reaguje na sygnały wysyłane przez komputer o konieczności natychmiastowego usunięcia sadzy z filtra DPF może dojść do sytuacji, że jej wypalenie nie będzie możliwe w standardowym  trybie diagnostycznym.

Zobacz też: Masz auto z filtrem cząstek stałych? O tym musisz pamietać!

Ostatnią deską ratunkową pozostają wtedy próby zaaplikowania specjalistycznych środków chemicznych, które rozpuszczą nagromadzoną sadzę. Niektóre środki dodaje się do baku w celu obniżenia temperatury spalania sadzy (identycznie jak w przypadku płynu Eolys stosowanego głównie we francuskich autach wyposażonych w mokry filtr cząstek stałych tzw. FAP).

Koszty oczyszczania filtra DPF

Aby sprawdzić koszt oczyszczenia filtra cząstek z zalegającej w nim sadzy skontaktowaliśmy się z jednym z serwisów ASO Skody. Warto zauważyć, że koszt wymiany filtra DPF jest powiększony o wartość katalizatora, który w tym modelu jest integralną częścią filtra i nie można zakupić tych podzespołów oddzielnie.

Octavia RS 2.0 TDI 170 KM 2008r.
usługa koszt w ASO
dopalanie sadzy w trybie diagnostycznym 300 zł
chemiczne usuwanie sadzy z DPF 600 zł
wymiana filtra DPF (wraz z katalizatorem) 3 100 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA