REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja. Fot. Fotolia
Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Katalizatory są obecnie stosowane we wszystkich samochodach osobowych, z powodu coraz bardziej rygorystycznych regulacji dotyczących ilości emisji szkodliwych substancji przez pojazdy spalinowe. W naszym poradniku dowiesz się jak działa katalizator, jakie są jego rodzaje, jak go prawidłowo eksploatować oraz czy można zarobić na zużytym katalizatorze.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu mało komu wydawało się potrzebne urządzenie, które powoduje, że spaliny z samochodu są czystsze, a przy tym bardziej przyjazne atmosferze i środowisku. Jednak rozwój motoryzacji – postęp technologiczny, wzrost ilości aut na drogach, a przede wszystkim postawienie na ekologię przez największych graczy tego świata, wymogło na producentach pewną zmianę w podejściu do tych zjawisk.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Działanie

Pełna nazwa brzmi: reaktor katalityczny. Wewnątrz urządzenia znajdują się substancje chemiczne, które powodują przyspieszenie reakcji wewnątrz samych spalin w samochodzie. W rezultacie powstają substancje, które są mniej uciążliwe dla środowiska. Aby osiągnąć jak najlepsze działanie, stosuje się sondy lambda, które dostarczają silnikowi danych o ilości i jakości spalin.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wycięcie katalizatora. Krok po kroku

Rodzaje

Zastosowanie konkretnego rodzaju tego urządzenia jest różne, w zależności od rodzaju zapłonu silnika:

A/ Zapłon iskrowy: tutaj stosuje się reaktory trójfunkcyjne TWC, które redukują tlenki azotu oraz jednocześnie utleniają węglowodory do wody i dwutlenku węgla oraz tlenek węgla do postaci dwutlenku węgla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

B/ Zapłon samoczynny: w tym przypadku stosowane są  reaktory utleniające, które powodują utlenienie węglowodorów i tlenku węgla. Jednoczesna redukcja jest w tym przypadku niemożliwa ze względu na fakt pracy tych silników na mieszankach ubogich.

Zobacz też: Dlaczego psuje się katalizator?

W zasadzie można założyć katalizator w prawie każdym samochodzie, jednak warunkiem jest odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Ponadto, tylko silniki z wtryskiem paliwa i kontrolą np. przez sondy lambda, daje możliwość pełnego wykorzystania możliwości systemu.

Eksploatacja

REKLAMA

Kilkanaście lat temu, katalizatory nie były najtrwalszym elementem, więc zalecało się sprawdzanie ich stanu co 30-50 tys. kilometrów. Dzisiaj w nowych pojazdach wytrzymują co najmniej 80 tys. km., a nawet dwukrotnie więcej. Pamiętajmy jednak, że wydajność mocno wyeksploatowanego katalizatora spada.

Należy pamiętać, że katalizator działa w bardzo wysokiej temperaturze wewnętrznej, nawet 500-800 stopni Celsjusza, dlatego jest podatny na wszelkie uszkodzenia zewnętrzne np. szok wywołany zetknięciem z bardzo niską temperaturą.

Problemem w trwałości może być ciągła jazda na nierozgrzanym silniku przy bogatej mieszance. Niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego, a w rezultacie do katalizatora. Mieszanka spala się dopiero po zetknięciu z ceramiczną „gąbką”, powodując znaczny wzrost temperatury i nadmierne zużycie elementu.

Zobacz też: Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

Innym problemem są instalacje LPG. Przy dobrej regulacji, nie powinno się nic dziać, jednak przy zaburzonym stosunku propanu do butanu i mieszanki gazowo-powietrznej, można zatkać katalizator nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów.

Należy pamiętać, że wymiana na nowy w ASO lub ewentualna naprawa katalizatora  jest bardzo kosztowna. Dlatego też zaleca się poszukanie go na własną rękę – używanego z demontażu lub wśród zamienników

Dość popularne stało się usuwanie katalizatora, jednak to zależy od wyposażenia auta w sondę lambda lub inne czujniki. Demontaż może spowodować, że odczyt mieszanki będzie nadal prawidłowy i kontrolka: Check Engine, nie zapali się, a sonda nie „zwariuje”. Jednakże, istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że wystąpi problem z prawidłowym działaniem silnika i elektronicznym sterowaniem jego pracą . Często zdarza się, że wzrasta spalanie, a poprawia się dźwięk silnika i ewentualnie wzrasta moc pojazdu.

Po usunięciu, proponuje się wspawanie fragmentu rury lub zamontowanie strumienicy.

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Jednak inni rekomendują usunięcie „wnętrzności” i pozostawienie samej obudowy katalizatora.

Opinie co do celowości takich działań wśród właścicieli są podzielone, więc nie ma złotego środka i jednoznacznej odpowiedzi.

Czy na starym katalizatorze można zarobić?

Oddanie katalizatora do skupu może okazać się bardzo korzystne finansowo. Odzyskiwane z nich są: platyna, rod i pallat. Należy poszukać dobrego punktu zajmującego się skupem, a można zarobić od 100 do 1500 zł, w zależności od marki, modelu, wagi i wielkości. W przeszłości katalizatory były cięższe, wiec najwięcej otrzymamy ze starszych modeli z lat 1990-2000.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA