REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Dziedzic
Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja. Fot. Fotolia
Katalizatory samochodowe - działanie, rodzaje, eksploatacja. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Katalizatory są obecnie stosowane we wszystkich samochodach osobowych, z powodu coraz bardziej rygorystycznych regulacji dotyczących ilości emisji szkodliwych substancji przez pojazdy spalinowe. W naszym poradniku dowiesz się jak działa katalizator, jakie są jego rodzaje, jak go prawidłowo eksploatować oraz czy można zarobić na zużytym katalizatorze.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu mało komu wydawało się potrzebne urządzenie, które powoduje, że spaliny z samochodu są czystsze, a przy tym bardziej przyjazne atmosferze i środowisku. Jednak rozwój motoryzacji – postęp technologiczny, wzrost ilości aut na drogach, a przede wszystkim postawienie na ekologię przez największych graczy tego świata, wymogło na producentach pewną zmianę w podejściu do tych zjawisk.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Działanie

Pełna nazwa brzmi: reaktor katalityczny. Wewnątrz urządzenia znajdują się substancje chemiczne, które powodują przyspieszenie reakcji wewnątrz samych spalin w samochodzie. W rezultacie powstają substancje, które są mniej uciążliwe dla środowiska. Aby osiągnąć jak najlepsze działanie, stosuje się sondy lambda, które dostarczają silnikowi danych o ilości i jakości spalin.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wycięcie katalizatora. Krok po kroku

Rodzaje

Zastosowanie konkretnego rodzaju tego urządzenia jest różne, w zależności od rodzaju zapłonu silnika:

REKLAMA

A/ Zapłon iskrowy: tutaj stosuje się reaktory trójfunkcyjne TWC, które redukują tlenki azotu oraz jednocześnie utleniają węglowodory do wody i dwutlenku węgla oraz tlenek węgla do postaci dwutlenku węgla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

B/ Zapłon samoczynny: w tym przypadku stosowane są  reaktory utleniające, które powodują utlenienie węglowodorów i tlenku węgla. Jednoczesna redukcja jest w tym przypadku niemożliwa ze względu na fakt pracy tych silników na mieszankach ubogich.

Zobacz też: Dlaczego psuje się katalizator?

W zasadzie można założyć katalizator w prawie każdym samochodzie, jednak warunkiem jest odpowiedni skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Ponadto, tylko silniki z wtryskiem paliwa i kontrolą np. przez sondy lambda, daje możliwość pełnego wykorzystania możliwości systemu.

Eksploatacja

Kilkanaście lat temu, katalizatory nie były najtrwalszym elementem, więc zalecało się sprawdzanie ich stanu co 30-50 tys. kilometrów. Dzisiaj w nowych pojazdach wytrzymują co najmniej 80 tys. km., a nawet dwukrotnie więcej. Pamiętajmy jednak, że wydajność mocno wyeksploatowanego katalizatora spada.

Należy pamiętać, że katalizator działa w bardzo wysokiej temperaturze wewnętrznej, nawet 500-800 stopni Celsjusza, dlatego jest podatny na wszelkie uszkodzenia zewnętrzne np. szok wywołany zetknięciem z bardzo niską temperaturą.

Problemem w trwałości może być ciągła jazda na nierozgrzanym silniku przy bogatej mieszance. Niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego, a w rezultacie do katalizatora. Mieszanka spala się dopiero po zetknięciu z ceramiczną „gąbką”, powodując znaczny wzrost temperatury i nadmierne zużycie elementu.

Zobacz też: Czy można stosować katalizatory uniwersalne?

Innym problemem są instalacje LPG. Przy dobrej regulacji, nie powinno się nic dziać, jednak przy zaburzonym stosunku propanu do butanu i mieszanki gazowo-powietrznej, można zatkać katalizator nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów.

Należy pamiętać, że wymiana na nowy w ASO lub ewentualna naprawa katalizatora  jest bardzo kosztowna. Dlatego też zaleca się poszukanie go na własną rękę – używanego z demontażu lub wśród zamienników

Dość popularne stało się usuwanie katalizatora, jednak to zależy od wyposażenia auta w sondę lambda lub inne czujniki. Demontaż może spowodować, że odczyt mieszanki będzie nadal prawidłowy i kontrolka: Check Engine, nie zapali się, a sonda nie „zwariuje”. Jednakże, istnieje bardzo wysokie prawdopodobieństwo, że wystąpi problem z prawidłowym działaniem silnika i elektronicznym sterowaniem jego pracą . Często zdarza się, że wzrasta spalanie, a poprawia się dźwięk silnika i ewentualnie wzrasta moc pojazdu.

Po usunięciu, proponuje się wspawanie fragmentu rury lub zamontowanie strumienicy.

Zobacz też: Kiedy należy wymienić katalizator?

Jednak inni rekomendują usunięcie „wnętrzności” i pozostawienie samej obudowy katalizatora.

Opinie co do celowości takich działań wśród właścicieli są podzielone, więc nie ma złotego środka i jednoznacznej odpowiedzi.

Czy na starym katalizatorze można zarobić?

Oddanie katalizatora do skupu może okazać się bardzo korzystne finansowo. Odzyskiwane z nich są: platyna, rod i pallat. Należy poszukać dobrego punktu zajmującego się skupem, a można zarobić od 100 do 1500 zł, w zależności od marki, modelu, wagi i wielkości. W przeszłości katalizatory były cięższe, wiec najwięcej otrzymamy ze starszych modeli z lat 1990-2000.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA