REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co najszybciej psuje się w układzie wydechowym? Jak naprawiać proste awarie?

Max Trela
Co najczęściej psuje się w układzie wydechowym?
Co najczęściej psuje się w układzie wydechowym?

REKLAMA

REKLAMA

Głośna praca układu wydechowego, metaliczny brzęk i dziwne stuki na nierównościach nie zawsze oznaczają poważną awarię. Układ wydechowy ma kilka słabych punktów, na szczęście dużą część uszkodzeń można skutecznie i niskim kosztem naprawić.

Gumowe elementy mocujące wydech do podwozia auta to najsłabszy punkt całego układu. Wieszaki – bo tak się je nazywa – mają dość ograniczoną żywotność, poza tym gumy potrafią się ześlizgnąć z punktów mocowania. Efekt? Zawsze ten sam. Wydech zaczyna się przemieszczać, obijając się o podwozie, w skrajnych przypadkach może nawet spaść całkowicie.

REKLAMA

Gumowe wieszaki to elementy uniwersalne. Nie musimy trzymać się konkretnej formy czy marki. Ważne jest jedynie to, żeby element pewnie trzymały się trzpieni. Zbyt duży luz spowoduje, że wieszak, nawet zabezpieczony nakrętką czy zapinką sprężynująca, będzie spadał.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Większość warsztatów zajmujących się tłumikami ma na stanie kilka różnych modeli wieszaków. Koszt jednej „gumy” to około 10 – 15 złotych. Montaż potrwa nie więcej niż 20 minut.

Nietrwałe spawy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejny słaby punkt każdego wydechu to łączenia sztywne, czyli spawy. Występują one głównie w miejscach, gdzie rury dochodzą i wychodzą z tzw. puszek tłumików. Spawane do rur są również wszystkie kryzy na łączeniach. W tych miejscach prędzej czy później pojawi się korozja i... kłopoty.

Jeśli pęknięty lub nieszczelny jest wyłącznie spaw, wtedy możliwa jest naprawa. Sprawny spawacz poradzi sobie z wstawieniem „łatki” - odetnie skorodowany fragment rury i zastąpi go nowym o większej średnicy. Duża średnica wstawki daje również możliwość przytwierdzenia rury do ściany tłumika lub kryzy.

Taka naprawa jest skuteczna, choć niestety nie na długo. Jeden spaw zastępujemy dwoma - a więc zamiast jednego mamy dwa słabe punkty! Nawet pokrycie spoin lakierem piecowym przedłuży życie naprawionego tłumika najwyżej o kilkanaście miesięcy.

Jeśli przerdzewieje spaw na ściance tłumika, wtedy nie ma już czego naprawiać. Można go jeszcze próbować załatać specjalną pastą i tkaniną niepalną (zestawy dostępne są w większości marketów motoryzacyjnych), ale to rozwiązanie tymczasowe. Generalnie skorodowana na wylot puszka tłumika oznacza konieczność wymiany.

Łączniki elastyczne – po co ta „siatka”?

Podatnym na uszkodzenie elementem układu wydechowego są również tzw „łączniki elastyczne”. To krótkie fragmenty wydechu wykonane nie z litej rury, a ze stalowej plecionki. Rdza na przegubach pojawia się szybko i niestety nie ma na nią skutecznego sposobu.

Zobacz też: Skąd bierze się dym z rury podczas jazdy?

Pamiętajmy, że połączenie musi pozostać elastyczne, gdyż niweluje wówczas wibracje układu wydechowego. Gdy łącznik pęknie lub przerdzewieje, nie zastępujmy go kawałkiem rury.  Może to skutkować szybszym zużyciem uszczelki „portek” kolektora wydechowego. Przedmuchy w tym miejscu mogą powodować błędy  odczytach sondy lambda, szczególnie w samochodach wyposażonych w silniki z turbosprężarką.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

REKLAMA

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

REKLAMA

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

REKLAMA