REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dlaczego psuje się katalizator?

Max Trela
Katalizator może popsuć się szybciej, niż przewiduje producent
Katalizator może popsuć się szybciej, niż przewiduje producent

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców sądzi, że katalizator powinien wytrzymywać cały okres użytkowania auta. Szacunki producentów są mniej optymistyczne i mówią o przebiegach rzędu 200–250 000 kilometrów. Wielokrotnie zdarza się jednak, że katalizatory psują się już przy 1/4 tego dystansu. Dlaczego? Przez nieprawidłowe użytkowanie auta... Jak można popsuć katalizator?

REKLAMA

REKLAMA

Zakładając poprawne działanie silnika oraz brak jakichkolwiek uszkodzeń mechanicznych, katalizator współczesnego samochodu powinien wytrzymać minimum 100 000 kilometrów, a jego skuteczność może zacząć znacząco spadać dopiero po dystansie 200 000 km. To jednak tylko teoria poparta badaniami w warunkach zamkniętych. W czasie normalnego użytkowania, awarie katalizatorów przytrafiają się już przy przebiegach rzędu 60 000 kilometrów, szczególnie jeśli samochód jeździ tylko po mieście.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą układu wydechowego?

Znani wrogowie: zmiany temperatury, nierozgrzany silnik, niewyregulowana instalacja LPG

REKLAMA

Katalizator to rodzaj ceramicznej gąbki, przez którą przepływają spaliny. Całość zamknięta jest w szczelnej blaszanej puszcze i działa w wysokiej temperaturze (rzędu 500-800 stopni Celsjusza). Po co ten wstęp? - otóż po to, żeby zrozumieć przyczyny najczęstszych awarii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprostszym sposobem na uszkodzenie katalizatora jest gwałtowne wychłodzenie układu wydechowego – ot, choćby przez szybki przejazd przez głęboką kałużę. Szok termiczny spowoduje gwałtowne kurczenie się blaszanej osłony i może doprowadzić do pokruszenia ceramiki. Konstruktorzy katalizatorów najczęściej przewidują możliwość drobnych ubytków struktury wewnętrznej, jeśli jednak wkład zacznie się ruszać w obudowie, wtedy zużycie będzie następować już bardzo szybko. Ceramiczny wkład może zostać wręcz całkowicie pokruszony, „wydmuchany”.

Kolejny problem to jazda ze stale nierozgrzanym silnikiem na bogatej mieszance. Niedopalone paliwo trafia do układu wydechowego i katalizatora. Spala się dopiero po zetknięciu z ceramiczną „gąbką”, powodując znaczny wzrost temperatury i nadmierne zużycie. To oczywiście sytuacja nie do uniknięcia, ale konstruktorzy zakładali, że katalizator będzie działał w takich warunkach nie dłużej niż 10–15% czasu jazdy. Tymczasem auta miejskie często przez 90% swojego życia jeżdżą właśnie na wzbogaconej mieszance.

Zobacz też: Volkswagen Passat B5 FL: wycięcie katalizatora. Krok po kroku

W końcu grzech numer 3 – ściśle związany z zamiłowaniem Polaków do paliwa LPG. Zacznijmy od stwierdzenia, że dobrze wyregulowana instalacja gazowa nie będzie znacząco wpływać na długowieczność katalizatora. Jeśli jednak mieszanka gazowo-powietrzna będzie zbyt bogata, wtedy katalizator można zniszczyć dosłownie po kilkuset kilometrach. Zasiarczone paliwo (a polski propan-butan ma wyjątkowo dużo siarki) bardzo szybko zapycha wkład i powoduje gromadzenie się gazu. Jeden wybuch i trzeba szukać metody, w jaki sposób zniszczyć katalizator.

Ile kosztuje nowy katalizator?

Skoro doszliśmy do nieprzyjemnego tematu wymiany lub naprawy katalizatora, warto podkreślić, że nie jest to operacja tania. W zależności od rodzaju awarii na doprowadzenie samochodu do stanu używalności wydamy od 250 do nawet 4 tysięcy złotych. A oto skrócona tabela cen najbardziej popularnych usług: 

- Wymiana katalizatora na uniwersalny do silnika benzynowego: 250-500 zł
- Wymiana katalizatora na dedykowany do konkretnego modelu (silnik benzynowy): 400-600 zł
- Katalizator z kolektorem oryginalny poza ASO: 1700-3000 zł
- Katalizator z kolektorem oryginalny w ASO: 3000-4000 zł
- Wymiana (wspawanie) nowego wkładu katalizatora do kolektora: 1200-1500 zł

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA