Katalizator - dlaczego jest taki drogi?
REKLAMA
REKLAMA
Katalizator to urządzenie służące redukcji szkodliwych substancji emitowanych przez silnik spalinowy w wyniku zamiany paliwa w energię cieplną. W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych wyśrubowane normy czystości spalin spowodowały, że liczba katalizatorów wzrosła z jednego do nawet czterech! Łatwo sobie wyobrazić koszta jakie za kilka czy kilkanaście lat może generować wyeksploatowany pojazd tego typu.
REKLAMA
Katalizator: Mercedes E300 W211 BlueTec
W Mercedesie E 300 BLUETEC zastosowano układ składających się z trzech katalizatorów oraz filtra cząstek stałych. Tak naprawdę ten ostatni też jest katalizatorem, a różni się od pozostałych sposobem działania.
Zobacz też: Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?
Katalizator utleniający
Pierwszy katalizator, tzw. utleniający umieszczony jest blisko silnika, dzięki czemu szybko osiąga swoją roboczą temperaturę (powyżej 150 ⁰ C). Jego główną rolą jest redukcja tlenku węgla i szkodliwych węglowodorów.
Katalizator NOx
Tuż zanim znajduje się katalizator NOx którego zadaniem jest magazynować tlenki azotu. Co pewien czas zamienia je do czystego azotu N2.
Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy
Filtr cząstek stałych DPF
Gdy spaliny są już częściowo oczyszczone trafiają do filtra cząstek stałych DPF. Jego zadaniem jest zatrzymanie rakotwórczych cząstek sadzy. Najpierw filtr zbiera sadzę wykorzystując w tym celu swoją specjalną strukturę przypominającą sito, po czym za pomocą układu sterowania silnika generowana jest specjalna, tzw. dopalająca, dawka paliwa. Podnosi ona temperaturę wewnątrz filtra, pozwalają tym samym dopalić się sadzy.
Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody
Katalizator SCR
Ostatnim etapem, który muszą pokonać spaliny jest katalizator SCR. Gromadzi on amoniak NH3 w celu późniejszej redukcji NOx. W nowszej wersji BlueTec katalizator SCR współpracuje z wtryskiwaczem dostarczającym płyn w fazie płynnej substancję AdBlue. Amoniak potrzebny do redukcji tlenków azotu NOx pochodzi z mocznika (AdBlue). W rezultacie powstaje woda i i nieszkodliwy azot.
Zobacz też: Katalizatory trójfunkcyjne, utleniające oraz SCR i DeNOx. Do czego one służą?
Jak widać, system stosowany w dieslu Mercedesa to znacznie bardziej rozbudowany katalizator 3-funkcyjny. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że koszt ewentualnej naprawy będzie duży.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA