Ile kosztuje nowy filtr cząstek stałych DPF?
REKLAMA
REKLAMA
Suchy filtr cząstek stałych
Filtry cząstek stałych zostały wprowadzone do samochodów osobowych w celu zredukowania emisji rakotwórczych cząstek sadzy wytwarzanych przez silnik Diesla w wyniku spalania oleju napędowego. Na rynku dostępne są dwa rodzaje filtrów – tzw. suche i mokre. Suche usuwają sadzę poprzez jej spalenie w temperaturze ponad 500 ⁰ C. Aby temperatura w układzie wydechowym, a dokładniej w filtrze cząstek stałych, wzrosła z 220⁰ do tak wysokiej wartości, wtryskiwacze muszą podać specjalne dawki paliwa, tzw. dopalające.
REKLAMA
Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy
Mokry filtr cząstek stałych
REKLAMA
Z kolei w przypadku filtrów mokrych operacja polega na wzbogacaniu paliwa dodatkiem, który obniża temperaturę spalania sadzy. Najczęściej rozwiązanie to stosują francuscy producenci. Dodatek ten znajduje się w specjalnym zbiorniku (średnio ma pojemność ok. 5 l) i jest on dozowany w konkretnej proporcji do baku, w zależności od ilości paliwa jaka została do niego dodana.
Jeśli użytkujemy pojazd głównie w mieście, na krótkich dystansach, to proces wypalania sadzy bardzo często nie zostaje zakończony. W rezultacie, filtr ulega zapchaniu. Jeśli nie można wyczyścić filtra DPF poprzez wypalenie nagromadzonej w nim sadzy w trybie serwisowym, to pozostaje nam tylko jego wymiana na nowy bądź jego całkowite usunięcie.
Zobacz też: Czyszczenie filtra DPF – koszty i metody
Na przykładzie czterech samochodów, bardzo popularnych na rynku pojazdów używanych, postaramy się przybliżyć koszt wymiany filtra cząstek stałych.
Samochód | Ford Focus 1.6 TDCI 109 KM 2008 rok | Peugeot 308 1.6 HDI 90 KM 2011 rok. | Mazda 6 2.0 MZR-CD 140KM 2009 rok | BMW 330d 231 KM 2006 rok |
Filtr cząstek stałych | 6 457 zł | 2 730 zł | 10 000 zł | 6 935 zł |
płyn do filtra DPF | nie występuje | 3 L = 500 zł | nie występuje | nie występuje |
Mazda 6 MZR-CD: wysoka cena filtra DPF
Najtańszy w zakupie okazuje się filtr do kompaktowego Peugeota 308 z silnikiem 1.6 HDI 90KM. Trzeba jednak pamiętać o regularnym uzupełnianiu co ok. 80 - 120 tys. km zapasu płynu marki Eoyls (lub Aditive, Ad Blue czy Walker). Zaskakuje bardzo wysoka cena filtra DPF w przypadku Mazdy 6. Niebotyczna wręcz kwota za to w gruncie rzeczy proste konstrukcyjnie urządzenie sprawia, że właściciele Mazd raczej nie decydują się na jego wymianę. Zamiast z usług serwisu ASO korzystają z warsztatów trudniących się programowym lub mechanicznym usuwaniem filtrów cząstek stałych. Koszt takiego zabiegu to ok. 1000 zł. Warto zaznaczyć, że wycięcie DPF w europejskich warunkach prawnych jest nielegalne i może rodzić problemy podczas przeglądu technicznego.
Źródło: wszystkie ceny pochodzą z ASO.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.