REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka! Fot. Fotolia
Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka! Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nadmierna ilość spalin wydobywająca się z wydechu jest jednym z objawów uszkodzenia silnika. Z czego może wynikać? Diesel kopci pod wpływem występowania wielu usterek, z których część to drobnostki!

Zużycie wtryskiwaczy

Układ wtryskowy jest kluczowym elementem każdego diesla. To za sprawą wtryskiwaczy paliwo jest precyzyjnie dawkowane do komory spalania i to one decydują w dużej mierze o mocy czy oszczędności auta. Aparatura jest precyzyjna i naprawdę delikatna. Czasami już jedno tankowanie niskiej jakości paliwa może ją uszkodzić. A wtedy? Wtryski zaczną „lać” paliwem. W efekcie cała mieszanka nie zostanie spalona podczas pracy silnika, a rury wydechowej zacznie wydobywać się czarny dym. Ten nie pojawi się jednak od razu. Najpierw będzie musiał… zatkać filtr cząstek stałych! Usterki wtryskiwaczy mogą narobić kosztownych problemów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa wtryskiwacz?

Uszkodzenie filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych jest świetnie znany na rynku samochodowym od końca lat dziewięćdziesiątych. Jego zadanie jest proste. Najpierw wyłapuje ze spalin cząstki stałe, a po ich nagromadzeniu wszczyna procedurę wypalania. Jej skutkiem jest redukcja szkodliwych związków do dwutlenku węgla i wody. Czemu zatem w autach pojawiają się problemy z DPF-em? Bo choć teoria brzmi idealnie, podczas eksploatacji nie zawsze auto ma idealne warunki do wypalenia osadnika. W efekcie procedura choć zostanie zainicjowana, złogi zamiast zniknąć z wypełnienia filtra, zeszkliwią się w nim i ograniczą jego pojemność. Usterkę DPF-a sygnalizuje kontrolka pojawiająca się na tablicy zegarów. W tym samym czasie silnik może wejść w tryb serwisowy i ograniczyć moc.

Zobacz również: Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?

Uszkodzenie turbosprężarki

Receptą na moc i oszczędność współczesnych silników jest m.in. turbosprężarka. Ta ma wirnik napędzany spalinami, który zwiększa ilość powietrza wtłaczanego do komory spalania. Co w tym procesie może pójść nie tak? Jeżeli kierowca nie zadba o właściwą kondycję filtra powietrza, drobinki w postaci ziarenek piasku dość szybko wyszczerbią łopatki turbo. W efekcie mechanizm nie będzie w stanie w wystarczającym stopniu nadawać pędu powietrzu. Skutek? Do komory spalania nie dotrze właściwa ilość tlenu, przez co mieszanka paliwowa nie spali się w pełni. Objawem tego stanie się czarny dym pojawiający się za rurą wydechową w momencie dynamiczniejszego przyspieszania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Turbo przepuszcza olej

Uszkodzenia turbosprężarek mogą być dwojakie. Czasami usterki dotyczą bowiem nie mechaniki, a układu smarowania. Praca obrotowa sprężarki jest możliwa za sprawą oleju. Ten niweluje siły tarcia i chłodzi mechanizm. Może się jednak okazać, że w czasie eksploatacji szczelność obiegu oleju zostanie zaburzona. W efekcie do komory spalania wraz z powietrzem zacznie trafiać dodatek smarowidła. Pierwszym objawem takiego stanu rzeczy stanie się niebieskie zabarwienie spalin. Drugim może być np. tragiczne w skutkach rozbieganie silnika. W tym przypadku motor będzie pracował samoczynnie do momentu wyssania całego oleju z układu smarowania i zatarcia jednostki.

Zobacz również: Elektroniczne sterowanie turbosprężarką - awaryjne czy trwałe?

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Diesel kopci też z powodu uszkodzeń dotyczących nie tylko elementów osprzętu. Dobry przykład dotyczy uszczelki pod głowicą. Czemu ta się poddaje? Winne są albo nadmierne obciążenia występujące w silniku, albo przegrzanie. Tak czy tak skutkiem uszkodzenia jest mieszanie się oleju z płynem chłodzącym. A to dość mocno ogranicza skuteczność pracy nie tylko układu odprowadzania ciepła z silnika, ale także i smarowania metalowych elementów jednostki napędowej. Skutkiem jest jasny dym wydobywający się z rury wydechowej oraz... konieczność wykonania remontu. Wymiana uszczelki oznacza np. konieczność planowania głowicy. Cena? W sumie jakieś 2 - 3 tysiące złotych.

Zobacz również: Jak rozpoznać uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?

Nieszczelności układu dolotowego

Recepta na sprawne działanie współczesnych silników jest jedna - chodzi o szczelność i prawidłowe ciśnienie. Może się zatem okazać, że drobne uszkodzenie przewodu doprowadzającego powietrze np. do turbosprężarki sprawi, że nie będzie mowy o prawidłowej pracy motoru. Objawy? Nieszczelności układu dolotowego oznaczają głośniejszą pracę turbo, brak mocy oraz sprawiają, że diesel kopci. Na szczęście ich usunięcie często jest tanie - z uwagi na niską cenę wymiany elastycznych przewodów.

Zobacz również: Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Niesprawny zawór EGR

Diesel kopci czasami z uwagi na usterkę zaworu EGR. Jak działa ten mechanizm? Zadanie postawione przed tym mechanizmem jest proste. Ponownie wpuszcza on do komory spalania część spalin, aby dopalić w nich resztki paliwa. Gdy zawór zostanie uszkodzony, na ogół o dopalaniu drobinek mieszanki nie może być mowy. W efekcie spaliny stają się bardziej toksyczne, z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, a na tablicy zegarów zapala się kontrolka check engine.

Zobacz również: Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Zużycie pierścieni

Silnik składa się z serii metalowych elementów. Aby te mogły pracować w ramach bloku, konieczne jest zastosowanie substancji smarującej. Ta tworzy filtr redukujący siłę tarcia, a do tego odprowadza nadmiar ciepła z wnętrza motoru. Dlaczego olej nie jest spalany? Odpowiadają za to różnego rodzaju uszczelniacze, w postaci chociażby pierścieni. Ich zużycie oznacza rozszczepienie układu i mieszanie się oleju z mieszanką paliwową. Skutek takiego stanu rzeczy jest dość łatwy do zauważenia. Diesel kopci wtedy na jasno.

Zobacz również: Honda Civic LSi: wymiana pierścienia uszczelniającego aparat zapłonowy

Nieprawidłowo ustawiony kąt wtrysku paliwa

Bardzo duże znaczenie dla emisji zwiększonej ilości spalin ma np. sposób pracy pompy wtryskowej, a konkretnie kąt wtrysku paliwa. Ustawiony zbyt późno sprawia, że jednostka napędowa nie ma możliwości spalenia całej mieszanki paliwowej. A skutkiem takiego stanu rzeczy musi być zwiększona ilość sadzy wydobywająca się z rury wydechowej.

Zobacz również: Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Silnik zasysa olej przez odmę

Zadaniem postawionym przed odmą jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wraz z powietrzem układ zasysa jednak niewielkie ilości oleju. Taka mieszanka następnie trafia np. do intercoolera. Jakie są scenariusze usterki? Albo odma ulegnie uszkodzeniu i zasysa większą ilość smarowidła niż przewidział to producent, albo dojdzie do nagromadzenia oleju w układzie. Raz na 2 - 3 lata warto wymienić odmę lub membrany separatora na nowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA