REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka! Fot. Fotolia
Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka! Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nadmierna ilość spalin wydobywająca się z wydechu jest jednym z objawów uszkodzenia silnika. Z czego może wynikać? Diesel kopci pod wpływem występowania wielu usterek, z których część to drobnostki!

Zużycie wtryskiwaczy

Układ wtryskowy jest kluczowym elementem każdego diesla. To za sprawą wtryskiwaczy paliwo jest precyzyjnie dawkowane do komory spalania i to one decydują w dużej mierze o mocy czy oszczędności auta. Aparatura jest precyzyjna i naprawdę delikatna. Czasami już jedno tankowanie niskiej jakości paliwa może ją uszkodzić. A wtedy? Wtryski zaczną „lać” paliwem. W efekcie cała mieszanka nie zostanie spalona podczas pracy silnika, a rury wydechowej zacznie wydobywać się czarny dym. Ten nie pojawi się jednak od razu. Najpierw będzie musiał… zatkać filtr cząstek stałych! Usterki wtryskiwaczy mogą narobić kosztownych problemów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa wtryskiwacz?

Uszkodzenie filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych jest świetnie znany na rynku samochodowym od końca lat dziewięćdziesiątych. Jego zadanie jest proste. Najpierw wyłapuje ze spalin cząstki stałe, a po ich nagromadzeniu wszczyna procedurę wypalania. Jej skutkiem jest redukcja szkodliwych związków do dwutlenku węgla i wody. Czemu zatem w autach pojawiają się problemy z DPF-em? Bo choć teoria brzmi idealnie, podczas eksploatacji nie zawsze auto ma idealne warunki do wypalenia osadnika. W efekcie procedura choć zostanie zainicjowana, złogi zamiast zniknąć z wypełnienia filtra, zeszkliwią się w nim i ograniczą jego pojemność. Usterkę DPF-a sygnalizuje kontrolka pojawiająca się na tablicy zegarów. W tym samym czasie silnik może wejść w tryb serwisowy i ograniczyć moc.

Zobacz również: Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?

REKLAMA

Uszkodzenie turbosprężarki

Receptą na moc i oszczędność współczesnych silników jest m.in. turbosprężarka. Ta ma wirnik napędzany spalinami, który zwiększa ilość powietrza wtłaczanego do komory spalania. Co w tym procesie może pójść nie tak? Jeżeli kierowca nie zadba o właściwą kondycję filtra powietrza, drobinki w postaci ziarenek piasku dość szybko wyszczerbią łopatki turbo. W efekcie mechanizm nie będzie w stanie w wystarczającym stopniu nadawać pędu powietrzu. Skutek? Do komory spalania nie dotrze właściwa ilość tlenu, przez co mieszanka paliwowa nie spali się w pełni. Objawem tego stanie się czarny dym pojawiający się za rurą wydechową w momencie dynamiczniejszego przyspieszania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Turbo przepuszcza olej

Uszkodzenia turbosprężarek mogą być dwojakie. Czasami usterki dotyczą bowiem nie mechaniki, a układu smarowania. Praca obrotowa sprężarki jest możliwa za sprawą oleju. Ten niweluje siły tarcia i chłodzi mechanizm. Może się jednak okazać, że w czasie eksploatacji szczelność obiegu oleju zostanie zaburzona. W efekcie do komory spalania wraz z powietrzem zacznie trafiać dodatek smarowidła. Pierwszym objawem takiego stanu rzeczy stanie się niebieskie zabarwienie spalin. Drugim może być np. tragiczne w skutkach rozbieganie silnika. W tym przypadku motor będzie pracował samoczynnie do momentu wyssania całego oleju z układu smarowania i zatarcia jednostki.

Zobacz również: Elektroniczne sterowanie turbosprężarką - awaryjne czy trwałe?

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Diesel kopci też z powodu uszkodzeń dotyczących nie tylko elementów osprzętu. Dobry przykład dotyczy uszczelki pod głowicą. Czemu ta się poddaje? Winne są albo nadmierne obciążenia występujące w silniku, albo przegrzanie. Tak czy tak skutkiem uszkodzenia jest mieszanie się oleju z płynem chłodzącym. A to dość mocno ogranicza skuteczność pracy nie tylko układu odprowadzania ciepła z silnika, ale także i smarowania metalowych elementów jednostki napędowej. Skutkiem jest jasny dym wydobywający się z rury wydechowej oraz... konieczność wykonania remontu. Wymiana uszczelki oznacza np. konieczność planowania głowicy. Cena? W sumie jakieś 2 - 3 tysiące złotych.

Zobacz również: Jak rozpoznać uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?

Nieszczelności układu dolotowego

Recepta na sprawne działanie współczesnych silników jest jedna - chodzi o szczelność i prawidłowe ciśnienie. Może się zatem okazać, że drobne uszkodzenie przewodu doprowadzającego powietrze np. do turbosprężarki sprawi, że nie będzie mowy o prawidłowej pracy motoru. Objawy? Nieszczelności układu dolotowego oznaczają głośniejszą pracę turbo, brak mocy oraz sprawiają, że diesel kopci. Na szczęście ich usunięcie często jest tanie - z uwagi na niską cenę wymiany elastycznych przewodów.

Zobacz również: Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Niesprawny zawór EGR

Diesel kopci czasami z uwagi na usterkę zaworu EGR. Jak działa ten mechanizm? Zadanie postawione przed tym mechanizmem jest proste. Ponownie wpuszcza on do komory spalania część spalin, aby dopalić w nich resztki paliwa. Gdy zawór zostanie uszkodzony, na ogół o dopalaniu drobinek mieszanki nie może być mowy. W efekcie spaliny stają się bardziej toksyczne, z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, a na tablicy zegarów zapala się kontrolka check engine.

Zobacz również: Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Zużycie pierścieni

Silnik składa się z serii metalowych elementów. Aby te mogły pracować w ramach bloku, konieczne jest zastosowanie substancji smarującej. Ta tworzy filtr redukujący siłę tarcia, a do tego odprowadza nadmiar ciepła z wnętrza motoru. Dlaczego olej nie jest spalany? Odpowiadają za to różnego rodzaju uszczelniacze, w postaci chociażby pierścieni. Ich zużycie oznacza rozszczepienie układu i mieszanie się oleju z mieszanką paliwową. Skutek takiego stanu rzeczy jest dość łatwy do zauważenia. Diesel kopci wtedy na jasno.

Zobacz również: Honda Civic LSi: wymiana pierścienia uszczelniającego aparat zapłonowy

Nieprawidłowo ustawiony kąt wtrysku paliwa

Bardzo duże znaczenie dla emisji zwiększonej ilości spalin ma np. sposób pracy pompy wtryskowej, a konkretnie kąt wtrysku paliwa. Ustawiony zbyt późno sprawia, że jednostka napędowa nie ma możliwości spalenia całej mieszanki paliwowej. A skutkiem takiego stanu rzeczy musi być zwiększona ilość sadzy wydobywająca się z rury wydechowej.

Zobacz również: Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Silnik zasysa olej przez odmę

Zadaniem postawionym przed odmą jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wraz z powietrzem układ zasysa jednak niewielkie ilości oleju. Taka mieszanka następnie trafia np. do intercoolera. Jakie są scenariusze usterki? Albo odma ulegnie uszkodzeniu i zasysa większą ilość smarowidła niż przewidział to producent, albo dojdzie do nagromadzenia oleju w układzie. Raz na 2 - 3 lata warto wymienić odmę lub membrany separatora na nowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA