REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka!

Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka! Fot. Fotolia
Top 10: Dlaczego diesel kopci? Powodów może być kilka! Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nadmierna ilość spalin wydobywająca się z wydechu jest jednym z objawów uszkodzenia silnika. Z czego może wynikać? Diesel kopci pod wpływem występowania wielu usterek, z których część to drobnostki!

Zużycie wtryskiwaczy

Układ wtryskowy jest kluczowym elementem każdego diesla. To za sprawą wtryskiwaczy paliwo jest precyzyjnie dawkowane do komory spalania i to one decydują w dużej mierze o mocy czy oszczędności auta. Aparatura jest precyzyjna i naprawdę delikatna. Czasami już jedno tankowanie niskiej jakości paliwa może ją uszkodzić. A wtedy? Wtryski zaczną „lać” paliwem. W efekcie cała mieszanka nie zostanie spalona podczas pracy silnika, a rury wydechowej zacznie wydobywać się czarny dym. Ten nie pojawi się jednak od razu. Najpierw będzie musiał… zatkać filtr cząstek stałych! Usterki wtryskiwaczy mogą narobić kosztownych problemów.

REKLAMA

Zobacz również: Jak działa wtryskiwacz?

Uszkodzenie filtra cząstek stałych

Filtr cząstek stałych jest świetnie znany na rynku samochodowym od końca lat dziewięćdziesiątych. Jego zadanie jest proste. Najpierw wyłapuje ze spalin cząstki stałe, a po ich nagromadzeniu wszczyna procedurę wypalania. Jej skutkiem jest redukcja szkodliwych związków do dwutlenku węgla i wody. Czemu zatem w autach pojawiają się problemy z DPF-em? Bo choć teoria brzmi idealnie, podczas eksploatacji nie zawsze auto ma idealne warunki do wypalenia osadnika. W efekcie procedura choć zostanie zainicjowana, złogi zamiast zniknąć z wypełnienia filtra, zeszkliwią się w nim i ograniczą jego pojemność. Usterkę DPF-a sygnalizuje kontrolka pojawiająca się na tablicy zegarów. W tym samym czasie silnik może wejść w tryb serwisowy i ograniczyć moc.

Zobacz również: Top 10: Diesle bez DPF. Jaki silnik wybrać?

Uszkodzenie turbosprężarki

Receptą na moc i oszczędność współczesnych silników jest m.in. turbosprężarka. Ta ma wirnik napędzany spalinami, który zwiększa ilość powietrza wtłaczanego do komory spalania. Co w tym procesie może pójść nie tak? Jeżeli kierowca nie zadba o właściwą kondycję filtra powietrza, drobinki w postaci ziarenek piasku dość szybko wyszczerbią łopatki turbo. W efekcie mechanizm nie będzie w stanie w wystarczającym stopniu nadawać pędu powietrzu. Skutek? Do komory spalania nie dotrze właściwa ilość tlenu, przez co mieszanka paliwowa nie spali się w pełni. Objawem tego stanie się czarny dym pojawiający się za rurą wydechową w momencie dynamiczniejszego przyspieszania.

Zobacz również: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Turbo przepuszcza olej

Uszkodzenia turbosprężarek mogą być dwojakie. Czasami usterki dotyczą bowiem nie mechaniki, a układu smarowania. Praca obrotowa sprężarki jest możliwa za sprawą oleju. Ten niweluje siły tarcia i chłodzi mechanizm. Może się jednak okazać, że w czasie eksploatacji szczelność obiegu oleju zostanie zaburzona. W efekcie do komory spalania wraz z powietrzem zacznie trafiać dodatek smarowidła. Pierwszym objawem takiego stanu rzeczy stanie się niebieskie zabarwienie spalin. Drugim może być np. tragiczne w skutkach rozbieganie silnika. W tym przypadku motor będzie pracował samoczynnie do momentu wyssania całego oleju z układu smarowania i zatarcia jednostki.

Zobacz również: Elektroniczne sterowanie turbosprężarką - awaryjne czy trwałe?

Uszkodzenie uszczelki pod głowicą

Diesel kopci też z powodu uszkodzeń dotyczących nie tylko elementów osprzętu. Dobry przykład dotyczy uszczelki pod głowicą. Czemu ta się poddaje? Winne są albo nadmierne obciążenia występujące w silniku, albo przegrzanie. Tak czy tak skutkiem uszkodzenia jest mieszanie się oleju z płynem chłodzącym. A to dość mocno ogranicza skuteczność pracy nie tylko układu odprowadzania ciepła z silnika, ale także i smarowania metalowych elementów jednostki napędowej. Skutkiem jest jasny dym wydobywający się z rury wydechowej oraz... konieczność wykonania remontu. Wymiana uszczelki oznacza np. konieczność planowania głowicy. Cena? W sumie jakieś 2 - 3 tysiące złotych.

Zobacz również: Jak rozpoznać uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?

Nieszczelności układu dolotowego

Recepta na sprawne działanie współczesnych silników jest jedna - chodzi o szczelność i prawidłowe ciśnienie. Może się zatem okazać, że drobne uszkodzenie przewodu doprowadzającego powietrze np. do turbosprężarki sprawi, że nie będzie mowy o prawidłowej pracy motoru. Objawy? Nieszczelności układu dolotowego oznaczają głośniejszą pracę turbo, brak mocy oraz sprawiają, że diesel kopci. Na szczęście ich usunięcie często jest tanie - z uwagi na niską cenę wymiany elastycznych przewodów.

Zobacz również: Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Niesprawny zawór EGR

Diesel kopci czasami z uwagi na usterkę zaworu EGR. Jak działa ten mechanizm? Zadanie postawione przed tym mechanizmem jest proste. Ponownie wpuszcza on do komory spalania część spalin, aby dopalić w nich resztki paliwa. Gdy zawór zostanie uszkodzony, na ogół o dopalaniu drobinek mieszanki nie może być mowy. W efekcie spaliny stają się bardziej toksyczne, z rury wydechowej wydobywa się czarny dym, a na tablicy zegarów zapala się kontrolka check engine.

Zobacz również: Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Zużycie pierścieni

Silnik składa się z serii metalowych elementów. Aby te mogły pracować w ramach bloku, konieczne jest zastosowanie substancji smarującej. Ta tworzy filtr redukujący siłę tarcia, a do tego odprowadza nadmiar ciepła z wnętrza motoru. Dlaczego olej nie jest spalany? Odpowiadają za to różnego rodzaju uszczelniacze, w postaci chociażby pierścieni. Ich zużycie oznacza rozszczepienie układu i mieszanie się oleju z mieszanką paliwową. Skutek takiego stanu rzeczy jest dość łatwy do zauważenia. Diesel kopci wtedy na jasno.

Zobacz również: Honda Civic LSi: wymiana pierścienia uszczelniającego aparat zapłonowy

Nieprawidłowo ustawiony kąt wtrysku paliwa

Bardzo duże znaczenie dla emisji zwiększonej ilości spalin ma np. sposób pracy pompy wtryskowej, a konkretnie kąt wtrysku paliwa. Ustawiony zbyt późno sprawia, że jednostka napędowa nie ma możliwości spalenia całej mieszanki paliwowej. A skutkiem takiego stanu rzeczy musi być zwiększona ilość sadzy wydobywająca się z rury wydechowej.

Zobacz również: Olej w układzie dolotowym silnika – skutki

Silnik zasysa olej przez odmę

Zadaniem postawionym przed odmą jest odpowietrzanie skrzyni korbowej. Wraz z powietrzem układ zasysa jednak niewielkie ilości oleju. Taka mieszanka następnie trafia np. do intercoolera. Jakie są scenariusze usterki? Albo odma ulegnie uszkodzeniu i zasysa większą ilość smarowidła niż przewidział to producent, albo dojdzie do nagromadzenia oleju w układzie. Raz na 2 - 3 lata warto wymienić odmę lub membrany separatora na nowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA