REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Filtr cząstek stałych GPF i benzyna - na czym polega jego działanie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Filtr cząstek stałych GPF
Filtr cząstek stałych GPF
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch lat producenci montują filtr cząstek stałych GPF w silnikach benzynowych. I pomysł wcale nie jest zły. Przynajmniej z ekologicznego punktu widzenia.

Przez lata na rynku motoryzacyjnym mówiło się przede wszystkim o szkodliwości silników wysokoprężnych. Stąd nad jakością ich spalin inżynierowie bardzo intensywnie pracowali jeszcze od końca lat dziewięćdziesiątych. Niestety kilka lat temu okazało się, że w czasie w którym diesle kneblowane filtrami cząstek stałych i konwerterów katalitycznych stały się naprawdę czyste, silniki benzynowe zostały sporo w tyle.

REKLAMA

Skutek tej sytuacji było dość dobrze widać po wprowadzeniu w życie nowego cyklu badana spalania WLTP. Na dość długi czas w gamie niektórych modeli zniknęły nie diesle, a... benzyniaki. Sytuacja bardzo jasno pokazała, że motory zasilane bezołowiową same z siebie nie staną się ekologiczne i nie będą w stanie spełniać wyśrubowanych norm emisji spalin. A to zmobilizowało producentów do działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Filtr cząstek stałych GPF - benzyna też go wymaga!

Na czym polega problem cząstek stałych w benzyniaku? Choć bezpośredni wtrysk paliwa jest nazywany ekologicznym dobrodziejstwem, niestety potęguje ilość sadzy wytwarzanej podczas eksploatacji. A wszystko za sprawą mieszanki paliwowej, która jest nierównomiernie rozprowadzona w cylindrze. Skutkiem okazuje się nie tylko często omawiane osadzanie się nagaru w silniku, ale też zwiększona emisja cząstek stałych do atmosfery poprzez układ wydechowy.

Problem sadzy wydalanej przez benzyniaki był znany producentom. Jako pierwszy postanowili go zniwelować inżynierowie Mercedesa. Filtr w roku 2014 stał się częścią 455-konnego silnika benzynowego 4.6 litra V8 biturbo montowanego m.in. w klasie S. Decyzja dotycząca zastosowania technologii w jednym z topowych motorów sprawiła, że o wynalazku naprawdę niewiele się mówiło. Mercedes w ten sposób wygrał jednak dość ważną rzecz. Stworzył sobie bezpieczne pole do testów na klientach. W końcu gdyby coś poszło nie tak z filtrem, łatwiej jest wezwać na akcję naprawczą kilkaset czy kilka tysięcy modeli S500, niż kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy A klas.

Dwa lata później na podobne rozwiązanie zdecydował się Volkswagen. Układ GPF (Gasoline Particular Filter) według zapowiedzi Niemców ma wyłapywać podczas jazdy nawet 90 proc. cząsteczek sadzy. Co więcej, dziś powoli staje się standardem w niemieckiej gamie. Jednak nie tylko silniki z serii TSI otrzymują ekologiczny kaganiec. Ten jest znany również w gamie francuskich modeli, a wszystko za sprawą takich jednostek jak 1.2 PureTech czy 1.3 TCe.

Filtr GPF - doświadczenie i… inne warunki pracy!

Jak filtr cząstek stałych sprawdza się w benzyniakach w praktyce? W chwili obecnej doświadczenia rynkowe z rozwiązaniem są zbyt krótkie, aby można było wysunąć odpowiedź ostateczną. Tak naprawdę system jest szerzej stosowany od zaledwie dwóch lat, a do tego proces największej popularyzacji dopiero znajduje się przed nim. W GPF cieszyć mogą mimo wszystko dwie rzeczy. Pierwszą jest doświadczenie jaką producenci wyciągnęli podczas wieloletnich prac nad DPF. To nieoceniona wiedza, która mogła pozwolić wydłużyć życie osadników stosowanych w benzyniakach.

Drugi aspekt dotyczy specyfiki pracy silnika benzynowego. Otóż z automatu wytwarza on spaliny o dużo wyższej temperaturze od diesli. Co to daje? W ten sposób dużo łatwiej w układzie wydechowym wytworzyć warunki sprzyjające przeprowadzeniu procesu wypalania sadzy. Dzięki temu procedura może być inicjowana częściej i wymagać krótszych okresów obciążenia silnika. Poza tym prawdopodobieństwo że zostanie przerwana przez kierowcę jest mniejsze, a tym samym trwałość GPF-ów powinna być wyższa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

REKLAMA