REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Filtr cząstek stałych GPF i benzyna - na czym polega jego działanie?

Filtr cząstek stałych GPF
Filtr cząstek stałych GPF
Materiały prasowe PSA

REKLAMA

REKLAMA

Od dwóch lat producenci montują filtr cząstek stałych GPF w silnikach benzynowych. I pomysł wcale nie jest zły. Przynajmniej z ekologicznego punktu widzenia.

Przez lata na rynku motoryzacyjnym mówiło się przede wszystkim o szkodliwości silników wysokoprężnych. Stąd nad jakością ich spalin inżynierowie bardzo intensywnie pracowali jeszcze od końca lat dziewięćdziesiątych. Niestety kilka lat temu okazało się, że w czasie w którym diesle kneblowane filtrami cząstek stałych i konwerterów katalitycznych stały się naprawdę czyste, silniki benzynowe zostały sporo w tyle.

REKLAMA

REKLAMA

Skutek tej sytuacji było dość dobrze widać po wprowadzeniu w życie nowego cyklu badana spalania WLTP. Na dość długi czas w gamie niektórych modeli zniknęły nie diesle, a... benzyniaki. Sytuacja bardzo jasno pokazała, że motory zasilane bezołowiową same z siebie nie staną się ekologiczne i nie będą w stanie spełniać wyśrubowanych norm emisji spalin. A to zmobilizowało producentów do działania.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Filtr cząstek stałych GPF - benzyna też go wymaga!

Na czym polega problem cząstek stałych w benzyniaku? Choć bezpośredni wtrysk paliwa jest nazywany ekologicznym dobrodziejstwem, niestety potęguje ilość sadzy wytwarzanej podczas eksploatacji. A wszystko za sprawą mieszanki paliwowej, która jest nierównomiernie rozprowadzona w cylindrze. Skutkiem okazuje się nie tylko często omawiane osadzanie się nagaru w silniku, ale też zwiększona emisja cząstek stałych do atmosfery poprzez układ wydechowy.

Problem sadzy wydalanej przez benzyniaki był znany producentom. Jako pierwszy postanowili go zniwelować inżynierowie Mercedesa. Filtr w roku 2014 stał się częścią 455-konnego silnika benzynowego 4.6 litra V8 biturbo montowanego m.in. w klasie S. Decyzja dotycząca zastosowania technologii w jednym z topowych motorów sprawiła, że o wynalazku naprawdę niewiele się mówiło. Mercedes w ten sposób wygrał jednak dość ważną rzecz. Stworzył sobie bezpieczne pole do testów na klientach. W końcu gdyby coś poszło nie tak z filtrem, łatwiej jest wezwać na akcję naprawczą kilkaset czy kilka tysięcy modeli S500, niż kilkadziesiąt lub kilkaset tysięcy A klas.

Dwa lata później na podobne rozwiązanie zdecydował się Volkswagen. Układ GPF (Gasoline Particular Filter) według zapowiedzi Niemców ma wyłapywać podczas jazdy nawet 90 proc. cząsteczek sadzy. Co więcej, dziś powoli staje się standardem w niemieckiej gamie. Jednak nie tylko silniki z serii TSI otrzymują ekologiczny kaganiec. Ten jest znany również w gamie francuskich modeli, a wszystko za sprawą takich jednostek jak 1.2 PureTech czy 1.3 TCe.

Filtr GPF - doświadczenie i… inne warunki pracy!

Jak filtr cząstek stałych sprawdza się w benzyniakach w praktyce? W chwili obecnej doświadczenia rynkowe z rozwiązaniem są zbyt krótkie, aby można było wysunąć odpowiedź ostateczną. Tak naprawdę system jest szerzej stosowany od zaledwie dwóch lat, a do tego proces największej popularyzacji dopiero znajduje się przed nim. W GPF cieszyć mogą mimo wszystko dwie rzeczy. Pierwszą jest doświadczenie jaką producenci wyciągnęli podczas wieloletnich prac nad DPF. To nieoceniona wiedza, która mogła pozwolić wydłużyć życie osadników stosowanych w benzyniakach.

Drugi aspekt dotyczy specyfiki pracy silnika benzynowego. Otóż z automatu wytwarza on spaliny o dużo wyższej temperaturze od diesli. Co to daje? W ten sposób dużo łatwiej w układzie wydechowym wytworzyć warunki sprzyjające przeprowadzeniu procesu wypalania sadzy. Dzięki temu procedura może być inicjowana częściej i wymagać krótszych okresów obciążenia silnika. Poza tym prawdopodobieństwo że zostanie przerwana przez kierowcę jest mniejsze, a tym samym trwałość GPF-ów powinna być wyższa.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA