REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami

Hubert Krawczyk
Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami / Fot. Kamil Fraszkiewicz
Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami / Fot. Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska podjęła decyzję o nakazie montowania filtra cząstek stałych (GPF) w nowych autach z silnikami benzynowymi. Oznacza to wzrost cen aut oraz droższą eksploatację tego typu samochodów.

Komisja Europejska zdecydowała o wprowadzeniu nowych norm emisji spalin, co oznacza, że producenci nowych samochodów od września bieżącego roku będą się musieli do nich dostosować i produkować samochody wyposażone w specjalne filtry ograniczające zawartość szkodliwych związków chemicznych w spalinach. Jest to warunek konieczny do uzyskania homologacji. Należy podkreślić, że Komisja Europejska jednoznacznie nie narzuca w jaki sposób mają być produkowane samochody albo jakie rozwiązania powinny posiadać, aby ograniczyć wydzielanie szkodliwych gazów. Jednak powszechnie stosowanym rozwiązaniem, ograniczającym emisję spalin w samochodach jest filtr cząstek stałych. Montowany obowiązkowo we wszystkich produkowanych od 2008 roku pojazdach posiadających silniki wysokoprężne. Jego masowe wprowadzenie wymusiły kolejno normy Euro 4 i Euro 5. W praktyce jest to najtańsze i najprostsze konstrukcyjnie rozwiązanie dla producentów. Dlatego podobne będzie musiało również być zastosowane w silnikach benzynowych. Według stowarzyszenia producentów samochodów (ACEA), montaż filtra cząstek stałych, na obecną chwilę jest jedynym możliwym sposobem na ograniczenie norm emisji spalin w tak krótkim czasie. Należy jednak wiedzieć, że powszechne wprowadzenie filtrów cząstek stałych do silników benzynowych, będzie wiązać się przede wszystkim ze wzrostem cen nowych samochodów, a ucierpią na tym głównie portfele klientów chcących nabyć nowy pojazd.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018

Co to jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych (DPF, FAP w silnikach diesla) lub (GPF w silnikach benzynowych) jest to niewielka puszka wykonana ze stali nierdzewnej, wewnątrz której znajduje się ceramiczny korpus z kanałami ułożonymi naprzemiennie tworzący siatkę przypominającą z wyglądu plaster miodu. Jak sama nazwa wskazuje filtr cząstek stałych odpowiedzialny jest za oczyszczanie szkodliwych gazów spalinowych z cząstek sadzy, popiołów i innych trujących substancji wydostających się z silnika podczas jego pracy.

Trudna eksploatacja

Filtr cząstek stałych jest uciążliwym i problematycznym rozwiązaniem, wymagający odpowiedniej wiedzy na temat jego użytkowania. Warto wiedzieć, że samochody wyposażone w filtr cząstek stałych nie lubią krótkich dystansów, na których silnik nie zdąży się nagrzać. Jazda w nie umiejętny sposób, może szybko spowodować awarię filtra, a co się z tym wiąże, dużymi kosztami jego wymiany lub regeneracji.

REKLAMA

Wycinanie filtra filtra cząstek stałych

Właściciele samochodów z dieslem pod maską, których samochody zostały wyposażone w filtr cząstek stałych często decydują się na jego wycięcie w warsztacie specjalizującym się w tego typu usługach. Owszem, pozbycie się filtra eliminuje koszty jego wymiany bądź regeneracji, ale jest to rozwiązanie nielegalne, na które decyduje się wielu właścicieli pojazdów ze względu na bezkarność i znikomą wykrywalność tego czynu. Skutecznym sposobem ujawniania tego procederu mogłaby być obowiązkowa kontrola tego elementu podczas wykonywania przeglądu na stacji diagnostycznej. Filtr cząstek stałych jest rozwiązaniem skutecznie uprzykrzającym życie właściciel samochodów w niego wyposażonych, ale należy także pamiętać, że został stworzony przede wszystkim w trosce o środowisko, poprawę jakości powietrza i zdrowie publiczne, więc nie powinno się go usuwać tylko ze względu na swoje dobro finansowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA