REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hubert Krawczyk
Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami / Fot. Kamil Fraszkiewicz
Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami / Fot. Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska podjęła decyzję o nakazie montowania filtra cząstek stałych (GPF) w nowych autach z silnikami benzynowymi. Oznacza to wzrost cen aut oraz droższą eksploatację tego typu samochodów.

Komisja Europejska zdecydowała o wprowadzeniu nowych norm emisji spalin, co oznacza, że producenci nowych samochodów od września bieżącego roku będą się musieli do nich dostosować i produkować samochody wyposażone w specjalne filtry ograniczające zawartość szkodliwych związków chemicznych w spalinach. Jest to warunek konieczny do uzyskania homologacji. Należy podkreślić, że Komisja Europejska jednoznacznie nie narzuca w jaki sposób mają być produkowane samochody albo jakie rozwiązania powinny posiadać, aby ograniczyć wydzielanie szkodliwych gazów. Jednak powszechnie stosowanym rozwiązaniem, ograniczającym emisję spalin w samochodach jest filtr cząstek stałych. Montowany obowiązkowo we wszystkich produkowanych od 2008 roku pojazdach posiadających silniki wysokoprężne. Jego masowe wprowadzenie wymusiły kolejno normy Euro 4 i Euro 5. W praktyce jest to najtańsze i najprostsze konstrukcyjnie rozwiązanie dla producentów. Dlatego podobne będzie musiało również być zastosowane w silnikach benzynowych. Według stowarzyszenia producentów samochodów (ACEA), montaż filtra cząstek stałych, na obecną chwilę jest jedynym możliwym sposobem na ograniczenie norm emisji spalin w tak krótkim czasie. Należy jednak wiedzieć, że powszechne wprowadzenie filtrów cząstek stałych do silników benzynowych, będzie wiązać się przede wszystkim ze wzrostem cen nowych samochodów, a ucierpią na tym głównie portfele klientów chcących nabyć nowy pojazd.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018

Co to jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych (DPF, FAP w silnikach diesla) lub (GPF w silnikach benzynowych) jest to niewielka puszka wykonana ze stali nierdzewnej, wewnątrz której znajduje się ceramiczny korpus z kanałami ułożonymi naprzemiennie tworzący siatkę przypominającą z wyglądu plaster miodu. Jak sama nazwa wskazuje filtr cząstek stałych odpowiedzialny jest za oczyszczanie szkodliwych gazów spalinowych z cząstek sadzy, popiołów i innych trujących substancji wydostających się z silnika podczas jego pracy.

Trudna eksploatacja

Filtr cząstek stałych jest uciążliwym i problematycznym rozwiązaniem, wymagający odpowiedniej wiedzy na temat jego użytkowania. Warto wiedzieć, że samochody wyposażone w filtr cząstek stałych nie lubią krótkich dystansów, na których silnik nie zdąży się nagrzać. Jazda w nie umiejętny sposób, może szybko spowodować awarię filtra, a co się z tym wiąże, dużymi kosztami jego wymiany lub regeneracji.

Wycinanie filtra filtra cząstek stałych

Właściciele samochodów z dieslem pod maską, których samochody zostały wyposażone w filtr cząstek stałych często decydują się na jego wycięcie w warsztacie specjalizującym się w tego typu usługach. Owszem, pozbycie się filtra eliminuje koszty jego wymiany bądź regeneracji, ale jest to rozwiązanie nielegalne, na które decyduje się wielu właścicieli pojazdów ze względu na bezkarność i znikomą wykrywalność tego czynu. Skutecznym sposobem ujawniania tego procederu mogłaby być obowiązkowa kontrola tego elementu podczas wykonywania przeglądu na stacji diagnostycznej. Filtr cząstek stałych jest rozwiązaniem skutecznie uprzykrzającym życie właściciel samochodów w niego wyposażonych, ale należy także pamiętać, że został stworzony przede wszystkim w trosce o środowisko, poprawę jakości powietrza i zdrowie publiczne, więc nie powinno się go usuwać tylko ze względu na swoje dobro finansowe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

REKLAMA

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA