REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami

Hubert Krawczyk
Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami / Fot. Kamil Fraszkiewicz
Filtry cząstek stałych obowiązkowo także w autach z benzynowymi silnikami / Fot. Kamil Fraszkiewicz
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska podjęła decyzję o nakazie montowania filtra cząstek stałych (GPF) w nowych autach z silnikami benzynowymi. Oznacza to wzrost cen aut oraz droższą eksploatację tego typu samochodów.

Komisja Europejska zdecydowała o wprowadzeniu nowych norm emisji spalin, co oznacza, że producenci nowych samochodów od września bieżącego roku będą się musieli do nich dostosować i produkować samochody wyposażone w specjalne filtry ograniczające zawartość szkodliwych związków chemicznych w spalinach. Jest to warunek konieczny do uzyskania homologacji. Należy podkreślić, że Komisja Europejska jednoznacznie nie narzuca w jaki sposób mają być produkowane samochody albo jakie rozwiązania powinny posiadać, aby ograniczyć wydzielanie szkodliwych gazów. Jednak powszechnie stosowanym rozwiązaniem, ograniczającym emisję spalin w samochodach jest filtr cząstek stałych. Montowany obowiązkowo we wszystkich produkowanych od 2008 roku pojazdach posiadających silniki wysokoprężne. Jego masowe wprowadzenie wymusiły kolejno normy Euro 4 i Euro 5. W praktyce jest to najtańsze i najprostsze konstrukcyjnie rozwiązanie dla producentów. Dlatego podobne będzie musiało również być zastosowane w silnikach benzynowych. Według stowarzyszenia producentów samochodów (ACEA), montaż filtra cząstek stałych, na obecną chwilę jest jedynym możliwym sposobem na ograniczenie norm emisji spalin w tak krótkim czasie. Należy jednak wiedzieć, że powszechne wprowadzenie filtrów cząstek stałych do silników benzynowych, będzie wiązać się przede wszystkim ze wzrostem cen nowych samochodów, a ucierpią na tym głównie portfele klientów chcących nabyć nowy pojazd.

REKLAMA

Polecamy: Kodeks kierowcy - zmiany 2018

Co to jest filtr cząstek stałych?

Filtr cząstek stałych (DPF, FAP w silnikach diesla) lub (GPF w silnikach benzynowych) jest to niewielka puszka wykonana ze stali nierdzewnej, wewnątrz której znajduje się ceramiczny korpus z kanałami ułożonymi naprzemiennie tworzący siatkę przypominającą z wyglądu plaster miodu. Jak sama nazwa wskazuje filtr cząstek stałych odpowiedzialny jest za oczyszczanie szkodliwych gazów spalinowych z cząstek sadzy, popiołów i innych trujących substancji wydostających się z silnika podczas jego pracy.

Trudna eksploatacja

Filtr cząstek stałych jest uciążliwym i problematycznym rozwiązaniem, wymagający odpowiedniej wiedzy na temat jego użytkowania. Warto wiedzieć, że samochody wyposażone w filtr cząstek stałych nie lubią krótkich dystansów, na których silnik nie zdąży się nagrzać. Jazda w nie umiejętny sposób, może szybko spowodować awarię filtra, a co się z tym wiąże, dużymi kosztami jego wymiany lub regeneracji.

Wycinanie filtra filtra cząstek stałych

Właściciele samochodów z dieslem pod maską, których samochody zostały wyposażone w filtr cząstek stałych często decydują się na jego wycięcie w warsztacie specjalizującym się w tego typu usługach. Owszem, pozbycie się filtra eliminuje koszty jego wymiany bądź regeneracji, ale jest to rozwiązanie nielegalne, na które decyduje się wielu właścicieli pojazdów ze względu na bezkarność i znikomą wykrywalność tego czynu. Skutecznym sposobem ujawniania tego procederu mogłaby być obowiązkowa kontrola tego elementu podczas wykonywania przeglądu na stacji diagnostycznej. Filtr cząstek stałych jest rozwiązaniem skutecznie uprzykrzającym życie właściciel samochodów w niego wyposażonych, ale należy także pamiętać, że został stworzony przede wszystkim w trosce o środowisko, poprawę jakości powietrza i zdrowie publiczne, więc nie powinno się go usuwać tylko ze względu na swoje dobro finansowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA