REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jeździć motocyklem po zimie? Jak rozpocząć sezon motocyklowy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuźmiuk
Jak jeździć motocyklem po zimie? Jak rozpocząć sezon motocyklowy? / fot. Harley
Jak jeździć motocyklem po zimie? Jak rozpocząć sezon motocyklowy? / fot. Harley
Harley-Davidson

REKLAMA

REKLAMA

W trakcie zimy większość motocyklistów zapada w swoisty „sen zimowy”. Odstawiają swoje maszyny do garaży, odwieszają na kołki swoje stroje i kaski motocyklowe i czekają na pierwsze oznaki wiosny. Jak jeździć motocyklem po zimie i jak rozpocząć sezon motocyklowy?

Harley-Davidson

Harley-Davidson

Tuż po nadejściu cieplejszych dni większość motocyklistów najchętniej od razu wsiadłaby na swoje maszyny i zaczęła jeździć tak, jak w trakcie poprzedniego sezonu motocyklowego. Sęk w tym, że te kilka miesięcy przerwy od jeżdżenia motocyklem jednak robią różnicę, dlatego warto po prostu przygotować się do nadchodzącego sezonu.

REKLAMA

REKLAMA

Rozruszaj się

Zimowe dni nie zachęcają do ćwiczeń fizycznych, ale warto trochę rozruszać mięśnie przed pierwszymi przejażdżkami motocyklem. Niektóre mięśnie mogą mieć kilka miesięcy przerwy np. od sportowej pozycji na jednośladzie, a złapanie skurczu w trakcie jazdy nie jest niczym przyjemnym. Kilka serii przysiadów, pompek, brzuszków i pajacyków pozwoli na nowo aktywować mięśnie, aczkolwiek warto też zastanowić się nad regularnymi wizytami na siłowni ot tak dla siebie.

Przygotuj motocykl, akcesoria i strój motocyklowy

Jeśli nie zrobiłeś serwisu maszyny w trakcie zimowej przerwy, to wiosną należałoby się zająć maszyną. W tekście „Jak przygotować motocykl na zimę?” udzieliłem kilka porad jak zadbać o jednoślad w trakcie przerwy od jazd, a skoro nie zrobiliśmy tego tuż po zakończeniu ostatniego sezonu, to trzeba się tym zająć tuż przed początkiem nadchodzącego. Nasz „motung” sam się nie naprawi, a jak powszechnie wiadomo, potencjalna usterka wyjdzie na jaw w najmniej odpowiednim momencie.

Warto również sprawdzić stan akcesoriów motocyklowych. Uchwyt na telefon się połamał? Trzeba go wymienić na nowy. Gniazdo zapalniczki lub USB nie działa, przez co nie można naładować nawigacji? Należałoby się tym zająć już teraz. Kolejnym krokiem powinien być również przegląd ubrań motocyklowych i kasku. Może wypadałoby uprać i zakonserwować kurtkę, a także odświeżyć wyściółkę kasku? O wiele przyjemniej jest ubrać się na pierwsze jazdy w sezonie w czyste i pachnące ciuchy niż w uwalane błotem i martwym robactwem.

REKLAMA

Przypomnij sobie technikę jazdy

Wydawać by się mogło, że skoro mamy wyrobioną technikę jazdy, to po kilku miesiącach przerwy nie powinniśmy mieć problemów z prawidłowym prowadzeniem motocykla. Błąd! Organizm może się odzwyczaić od pewnych zachowań, dlatego dobrym pomysłem jest udanie się na plac manewrowy lub bezpieczny pusty plac w celu przypomnienia sobie odruchów oraz ponownego wyczucia motocykla. Godzinka lub dwie spędzone na trenowaniu slalomów, przeciwbalansu, przeciwskrętu, hamowania i operowania manetką oraz dźwigniami sprawią, że poczujesz się pewniej a wyćwiczone nawyki powrócą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Myśl podwójnie

Warto pamiętać, że także kierowcy samochodów mieli wolne od motocyklistów, dlatego niektórzy z nich wraz z nadejściem wiosny mogą dalej nie zwracać uwagi na jednoślady. Niestety, wiosną bardzo często dochodzi do wypadków zaistniałych na skutek wymuszenia pierwszeństwa przez „puszkarzy” lub zajechanie przez nich drogi motocyklistom. Załóż kamizelkę odblaskową, która poprawi Twoją widoczność, a także myśl za innych. Lepiej uznać, że jest się niewidzialnym i zachować większą ostrożność niż skończyć w szpitalu już na początku sezonu.  

Nie szarżuj

Pamiętaj o tym, że nadejście wiosny wcale nie oznacza idealnych warunków na drogach. Temperatury wciąż są stosunkowo niskie, przez co asfalt jest mało przyczepny, a jednocześnie opony nie „kleją” jeszcze tak, jak powinny. Ponadto polskie drogi po zimie zazwyczaj przypominają pole ostrzału artyleryjskiego – czasami asfalt jest dziurawy jak sito. Także zalegające na drogach sól i piasek nie zachęcają do dynamicznej jazdy – na takiej mieszance łatwo zaliczyć „glebę”. Z każdym dniem będzie coraz lepiej, dlatego pamiętaj – cierpliwość popłaca.  

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA