REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie
Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy pracuje w cyklu Atkinsona, spala benzynę jak diesel i ma bezpośredni wtrysk paliwa. Czy wyrafinowana technologia z Japonii jest też trwała? To zasadnicze pytanie z punktu widzenia rynku wtórnego.

Japończycy w roku 2012 zaprezentowali nowy typ silnika benzynowego. Motor 2.0 Skyactiv-G Mazdy był dość rewolucyjny, bo choć nie oferuje doładowania, ma bezpośredni wtrysk (wtryskiwacze wielootworowe) i niespotykanie wysoką wartość stopnia sprężania na poziomie 14.0:1. Co więcej, jednostka napędowa pracuje trochę na zasadzie diesla. Za sprawą wysokiego ciśnienia i temperatury dokonuje samozapłonu benzyny. Kluczem do sukcesu okazuje się też eliminacja spalania stukowego - osiągnięta poprzez nowy kształt tłoków i dłuższe kolektory wydechowe zapobiegające dodatkowemu nagrzewaniu się bloku.

REKLAMA

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - trochę z hybrydy, trochę z diesla, trochę z… F1!

REKLAMA

Na tym jednak nie kończy się lista innowacji silnika Skyactiv-G Mazdy. Bo jednostka pracuje w oparciu o cykl… Atkinsona. To ten sam, który szeroko wykorzystują chociażby hybrydy Toyoty. Niedomykanie zaworów w początkowym cyklu pracy gwarantuje wysoką sprawność benzyniakowi. Poza tym niektóre wersje Mazdy 6 były uzupełniane systemem i-ELOOP. To rozwiązanie inspirowane Formułą 1, które odzyskuje energię kinetyczną podczas jazdy samochodem. Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy ma 1998 cm3 pojemności, cztery cylindry ustawione w rzędzie, łańcuch rozrządu oraz aluminiową głowicę i blok.

Charakterystyka pracy silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy jest dość specyficzna. Silnik choć wolnossący, może mieć nawet 165 koni mechanicznych mocy. Poza tym ma płasko przebiegający moment obrotowy oraz oferuje dobrą dynamikę, jednak w szczególności przy niższych prędkościach. Gdy samochód porusza się np. po autostradzie, przyspieszanie staje się coraz bardziej leniwe. Szczególnie w przypadku, w którym kierowca podczas konfigurowania pojazdu zdecyduje się na przekładnię automatyczną - ta choć ma łopatki, nie w każdej sytuacji pozwala kierowcy np. na redukcję przełożenia. Zalety? Benzyniak jest cichy i naprawdę oszczędny.

Zobacz również: Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - wersje mocy:

  • 120 KM, 210 Nm
  • 122 KM, 213 Nm
  • 145 KM, 210 Nm
  • 150 KM, 204 Nm
  • 165 KM, 210 Nm

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - modele:

  • Mazda 3
  • Mazda CX-3
  • Mazda CX-30
  • Mazda 5
  • Mazda 6
  • Mazda CX-5
  • Mazda MX-5

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Mazda 3 III 120 KM 210 Nm 8,9 s. 195 km/h 5,1
Mazda CX-3 150 KM 204 Nm 8,7 s. 200 km/h 6,4
Mazda 6 III 165 KM 210 Nm 9,1 s. 216 km/h 6,0

Na koniec powstaje zasadnicze pytanie. Jak ten nowoczesny benzyniak sprawdza się w praktyce? Aby przekonać się jak wygląda kwestia awaryjności silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy, przejrzałem fora fanów japońskiej marki. Wnioski? W postach przewijały się głównie informacje o trzech typach usterek. Kierowcy opowiadali m.in. o przypadku, w którym jednostka napędowa zaraz po rozruchu gasła. Powodem takiego stanu rzeczy nie był jednak akumulator czy immobiliser - na takie przyczyny w pierwszej kolejności stawiają mechanicy. Winny okazał się uszkodzony przepływomierz. Wystarczy odłączyć urządzenie od silnika, a ten zaczyna pracować normalnie - tak w ramach sprawdzenia. Ostatecznie konieczna jest i tak wymiana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używane: Mazda 6 III GJ GL (od 2012) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - spadek mocy? Powody są dwa!

REKLAMA

Druga z usterek dotyczyła wyraźnego spadku mocy silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy oraz pogorszenia osiągów. Powód? Bardzo często o niesprawności decyduje nieszczelność układu dolotowego. Dodatkowa porcja powietrza trafiająca do komory spalania zmienia skład mieszanki paliwowej i sprawia, że proces spalania przebiega mniej efektywnie. W tym przypadku warto zaznaczyć, że pęknięcia pojawiające się na kolektorze dolotowym często mają charakter mikro. A to oznacza, że w pierwszym momencie nie zostaną dostrzeżone przez kierowcę czy mechanika.

Trzeci problem z silnikiem 2.0 Skyactiv-G Mazdy dotyczy zaworu odmy. Usterka jest ekstremalnie trudna w zdiagnozowaniu. Objawy? Głośniejsza praca jednostki oraz brak mocy. Warsztaty działając trochę na oślep na ogół w takim przypadku najpierw wymieniają świece, a później np. czujnik spalania stukowego. Druga z procedur jest wyjątkowo droga - sama sonda kosztuje jakieś 700 złotych, a do tego za jej wymianę - z uwagi na fakt, że jest głęboko schowana w silniku - trzeba zapłacić często kolejne 700 złotych. Jak poznać uszkodzenie zaworu odmy? Należy stwierdzić niewielkie śladu oleju w dolocie. Te przedostają się do komory spalania i powodują spalanie stukowe - źródło dźwięków i niskiej mocy.

Zobacz również: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - mało awarii i duże przebiegi

W postach odnalezionych na forum zapaleńców Mazdy interesujące są dwie rzeczy. Po pierwsze wszelkie usterki, które udało mi się namierzyć, dotyczą samochodów z przebiegiem niższym niż 100 tysięcy kilometrów. Po drugie nie brakuje informacji od kierowców, którzy eksploatują Mazdę z silnikiem 2.0 Skyactiv-G na dystansie 200 - 300 tysięcy kilometrów i do tej pory nie mieli żadnej usterki! A to świadczy tylko i wyłącznie o tym, że japońska jednostka napędowa potrafi być naprawdę trwała. Jak utrzymać ją w dobrej kondycji? Oczywiście poprzez regularny serwis - Mazda zaleca wymianę oleju i filtrów co 20 tysięcy kilometrów lub raz w roku.

Jak silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy wróży na przyszłość? Potencjalnie i z eksploatacyjnego punktu widzenia dostrzec można dwa główne problemy. To bez wątpienia niezwykle trwała konstrukcja. To jednak oznacza, że ciężko liczyć na bogatą ofertę części zamiennych. W efekcie części takie jak wcześniej wspomniany zawór odmy będą dostępne prawdopodobnie głównie w ASO w postaci naprawdę drogiego oryginału. Poza tym warto pamiętać, że japoński wolnossak to mimo wszystko nowoczesna i dość nietypowa konstrukcja. Tym samym nie każdy mechanik będzie ją znał i nie każdy będzie ją w stanie naprawić.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - podsumowanie:

Od premiery silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy minęło parę lat, a do tego jednostka jest montowana w serii modeli popularnych. Optymistyczne jest to, że jak na razie nie ma zbyt wielu informacji mówiących o nadmiernej awaryjności konstrukcji. A jako że do tego motor oferuje zadowalające osiągi i charakteryzuje się niskim spalaniem, staje się jednym z tych benzyniaków, które można polecić kupującym na rynku wtórnym.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 11 zł
  • filtr paliwa - od 78 zł
  • filtr kabinowy - od 23 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 325 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 114 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 75 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 63 zł
  • łącznik stabilizatora - od 37 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 41 zł
  • amortyzator - od 188 zł
  • sprzęgło komplet - od 620 zł
  • cewka zapłonowa - od 332 zł
  • świeca zapłonowa - od 30 zł
  • sonda lambda - od 604 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA