REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie
Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy pracuje w cyklu Atkinsona, spala benzynę jak diesel i ma bezpośredni wtrysk paliwa. Czy wyrafinowana technologia z Japonii jest też trwała? To zasadnicze pytanie z punktu widzenia rynku wtórnego.

Japończycy w roku 2012 zaprezentowali nowy typ silnika benzynowego. Motor 2.0 Skyactiv-G Mazdy był dość rewolucyjny, bo choć nie oferuje doładowania, ma bezpośredni wtrysk (wtryskiwacze wielootworowe) i niespotykanie wysoką wartość stopnia sprężania na poziomie 14.0:1. Co więcej, jednostka napędowa pracuje trochę na zasadzie diesla. Za sprawą wysokiego ciśnienia i temperatury dokonuje samozapłonu benzyny. Kluczem do sukcesu okazuje się też eliminacja spalania stukowego - osiągnięta poprzez nowy kształt tłoków i dłuższe kolektory wydechowe zapobiegające dodatkowemu nagrzewaniu się bloku.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - trochę z hybrydy, trochę z diesla, trochę z… F1!

Na tym jednak nie kończy się lista innowacji silnika Skyactiv-G Mazdy. Bo jednostka pracuje w oparciu o cykl… Atkinsona. To ten sam, który szeroko wykorzystują chociażby hybrydy Toyoty. Niedomykanie zaworów w początkowym cyklu pracy gwarantuje wysoką sprawność benzyniakowi. Poza tym niektóre wersje Mazdy 6 były uzupełniane systemem i-ELOOP. To rozwiązanie inspirowane Formułą 1, które odzyskuje energię kinetyczną podczas jazdy samochodem. Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy ma 1998 cm3 pojemności, cztery cylindry ustawione w rzędzie, łańcuch rozrządu oraz aluminiową głowicę i blok.

Charakterystyka pracy silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy jest dość specyficzna. Silnik choć wolnossący, może mieć nawet 165 koni mechanicznych mocy. Poza tym ma płasko przebiegający moment obrotowy oraz oferuje dobrą dynamikę, jednak w szczególności przy niższych prędkościach. Gdy samochód porusza się np. po autostradzie, przyspieszanie staje się coraz bardziej leniwe. Szczególnie w przypadku, w którym kierowca podczas konfigurowania pojazdu zdecyduje się na przekładnię automatyczną - ta choć ma łopatki, nie w każdej sytuacji pozwala kierowcy np. na redukcję przełożenia. Zalety? Benzyniak jest cichy i naprawdę oszczędny.

Zobacz również: Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

REKLAMA

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - wersje mocy:

  • 120 KM, 210 Nm
  • 122 KM, 213 Nm
  • 145 KM, 210 Nm
  • 150 KM, 204 Nm
  • 165 KM, 210 Nm

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - modele:

  • Mazda 3
  • Mazda CX-3
  • Mazda CX-30
  • Mazda 5
  • Mazda 6
  • Mazda CX-5
  • Mazda MX-5

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Mazda 3 III 120 KM 210 Nm 8,9 s. 195 km/h 5,1
Mazda CX-3 150 KM 204 Nm 8,7 s. 200 km/h 6,4
Mazda 6 III 165 KM 210 Nm 9,1 s. 216 km/h 6,0

Na koniec powstaje zasadnicze pytanie. Jak ten nowoczesny benzyniak sprawdza się w praktyce? Aby przekonać się jak wygląda kwestia awaryjności silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy, przejrzałem fora fanów japońskiej marki. Wnioski? W postach przewijały się głównie informacje o trzech typach usterek. Kierowcy opowiadali m.in. o przypadku, w którym jednostka napędowa zaraz po rozruchu gasła. Powodem takiego stanu rzeczy nie był jednak akumulator czy immobiliser - na takie przyczyny w pierwszej kolejności stawiają mechanicy. Winny okazał się uszkodzony przepływomierz. Wystarczy odłączyć urządzenie od silnika, a ten zaczyna pracować normalnie - tak w ramach sprawdzenia. Ostatecznie konieczna jest i tak wymiana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używane: Mazda 6 III GJ GL (od 2012) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - spadek mocy? Powody są dwa!

Druga z usterek dotyczyła wyraźnego spadku mocy silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy oraz pogorszenia osiągów. Powód? Bardzo często o niesprawności decyduje nieszczelność układu dolotowego. Dodatkowa porcja powietrza trafiająca do komory spalania zmienia skład mieszanki paliwowej i sprawia, że proces spalania przebiega mniej efektywnie. W tym przypadku warto zaznaczyć, że pęknięcia pojawiające się na kolektorze dolotowym często mają charakter mikro. A to oznacza, że w pierwszym momencie nie zostaną dostrzeżone przez kierowcę czy mechanika.

Trzeci problem z silnikiem 2.0 Skyactiv-G Mazdy dotyczy zaworu odmy. Usterka jest ekstremalnie trudna w zdiagnozowaniu. Objawy? Głośniejsza praca jednostki oraz brak mocy. Warsztaty działając trochę na oślep na ogół w takim przypadku najpierw wymieniają świece, a później np. czujnik spalania stukowego. Druga z procedur jest wyjątkowo droga - sama sonda kosztuje jakieś 700 złotych, a do tego za jej wymianę - z uwagi na fakt, że jest głęboko schowana w silniku - trzeba zapłacić często kolejne 700 złotych. Jak poznać uszkodzenie zaworu odmy? Należy stwierdzić niewielkie śladu oleju w dolocie. Te przedostają się do komory spalania i powodują spalanie stukowe - źródło dźwięków i niskiej mocy.

Zobacz również: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - mało awarii i duże przebiegi

W postach odnalezionych na forum zapaleńców Mazdy interesujące są dwie rzeczy. Po pierwsze wszelkie usterki, które udało mi się namierzyć, dotyczą samochodów z przebiegiem niższym niż 100 tysięcy kilometrów. Po drugie nie brakuje informacji od kierowców, którzy eksploatują Mazdę z silnikiem 2.0 Skyactiv-G na dystansie 200 - 300 tysięcy kilometrów i do tej pory nie mieli żadnej usterki! A to świadczy tylko i wyłącznie o tym, że japońska jednostka napędowa potrafi być naprawdę trwała. Jak utrzymać ją w dobrej kondycji? Oczywiście poprzez regularny serwis - Mazda zaleca wymianę oleju i filtrów co 20 tysięcy kilometrów lub raz w roku.

Jak silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy wróży na przyszłość? Potencjalnie i z eksploatacyjnego punktu widzenia dostrzec można dwa główne problemy. To bez wątpienia niezwykle trwała konstrukcja. To jednak oznacza, że ciężko liczyć na bogatą ofertę części zamiennych. W efekcie części takie jak wcześniej wspomniany zawór odmy będą dostępne prawdopodobnie głównie w ASO w postaci naprawdę drogiego oryginału. Poza tym warto pamiętać, że japoński wolnossak to mimo wszystko nowoczesna i dość nietypowa konstrukcja. Tym samym nie każdy mechanik będzie ją znał i nie każdy będzie ją w stanie naprawić.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - podsumowanie:

Od premiery silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy minęło parę lat, a do tego jednostka jest montowana w serii modeli popularnych. Optymistyczne jest to, że jak na razie nie ma zbyt wielu informacji mówiących o nadmiernej awaryjności konstrukcji. A jako że do tego motor oferuje zadowalające osiągi i charakteryzuje się niskim spalaniem, staje się jednym z tych benzyniaków, które można polecić kupującym na rynku wtórnym.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 11 zł
  • filtr paliwa - od 78 zł
  • filtr kabinowy - od 23 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 325 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 114 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 75 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 63 zł
  • łącznik stabilizatora - od 37 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 41 zł
  • amortyzator - od 188 zł
  • sprzęgło komplet - od 620 zł
  • cewka zapłonowa - od 332 zł
  • świeca zapłonowa - od 30 zł
  • sonda lambda - od 604 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA