REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - awarie, problemy, opinie
Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy pracuje w cyklu Atkinsona, spala benzynę jak diesel i ma bezpośredni wtrysk paliwa. Czy wyrafinowana technologia z Japonii jest też trwała? To zasadnicze pytanie z punktu widzenia rynku wtórnego.

Japończycy w roku 2012 zaprezentowali nowy typ silnika benzynowego. Motor 2.0 Skyactiv-G Mazdy był dość rewolucyjny, bo choć nie oferuje doładowania, ma bezpośredni wtrysk (wtryskiwacze wielootworowe) i niespotykanie wysoką wartość stopnia sprężania na poziomie 14.0:1. Co więcej, jednostka napędowa pracuje trochę na zasadzie diesla. Za sprawą wysokiego ciśnienia i temperatury dokonuje samozapłonu benzyny. Kluczem do sukcesu okazuje się też eliminacja spalania stukowego - osiągnięta poprzez nowy kształt tłoków i dłuższe kolektory wydechowe zapobiegające dodatkowemu nagrzewaniu się bloku.

REKLAMA

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - trochę z hybrydy, trochę z diesla, trochę z… F1!

REKLAMA

Na tym jednak nie kończy się lista innowacji silnika Skyactiv-G Mazdy. Bo jednostka pracuje w oparciu o cykl… Atkinsona. To ten sam, który szeroko wykorzystują chociażby hybrydy Toyoty. Niedomykanie zaworów w początkowym cyklu pracy gwarantuje wysoką sprawność benzyniakowi. Poza tym niektóre wersje Mazdy 6 były uzupełniane systemem i-ELOOP. To rozwiązanie inspirowane Formułą 1, które odzyskuje energię kinetyczną podczas jazdy samochodem. Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy ma 1998 cm3 pojemności, cztery cylindry ustawione w rzędzie, łańcuch rozrządu oraz aluminiową głowicę i blok.

Charakterystyka pracy silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy jest dość specyficzna. Silnik choć wolnossący, może mieć nawet 165 koni mechanicznych mocy. Poza tym ma płasko przebiegający moment obrotowy oraz oferuje dobrą dynamikę, jednak w szczególności przy niższych prędkościach. Gdy samochód porusza się np. po autostradzie, przyspieszanie staje się coraz bardziej leniwe. Szczególnie w przypadku, w którym kierowca podczas konfigurowania pojazdu zdecyduje się na przekładnię automatyczną - ta choć ma łopatki, nie w każdej sytuacji pozwala kierowcy np. na redukcję przełożenia. Zalety? Benzyniak jest cichy i naprawdę oszczędny.

Zobacz również: Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - wersje mocy:

  • 120 KM, 210 Nm
  • 122 KM, 213 Nm
  • 145 KM, 210 Nm
  • 150 KM, 204 Nm
  • 165 KM, 210 Nm

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - modele:

  • Mazda 3
  • Mazda CX-3
  • Mazda CX-30
  • Mazda 5
  • Mazda 6
  • Mazda CX-5
  • Mazda MX-5

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazda - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Mazda 3 III 120 KM 210 Nm 8,9 s. 195 km/h 5,1
Mazda CX-3 150 KM 204 Nm 8,7 s. 200 km/h 6,4
Mazda 6 III 165 KM 210 Nm 9,1 s. 216 km/h 6,0

Na koniec powstaje zasadnicze pytanie. Jak ten nowoczesny benzyniak sprawdza się w praktyce? Aby przekonać się jak wygląda kwestia awaryjności silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy, przejrzałem fora fanów japońskiej marki. Wnioski? W postach przewijały się głównie informacje o trzech typach usterek. Kierowcy opowiadali m.in. o przypadku, w którym jednostka napędowa zaraz po rozruchu gasła. Powodem takiego stanu rzeczy nie był jednak akumulator czy immobiliser - na takie przyczyny w pierwszej kolejności stawiają mechanicy. Winny okazał się uszkodzony przepływomierz. Wystarczy odłączyć urządzenie od silnika, a ten zaczyna pracować normalnie - tak w ramach sprawdzenia. Ostatecznie konieczna jest i tak wymiana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używane: Mazda 6 III GJ GL (od 2012) - opinie i typowe usterki

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - spadek mocy? Powody są dwa!

REKLAMA

Druga z usterek dotyczyła wyraźnego spadku mocy silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy oraz pogorszenia osiągów. Powód? Bardzo często o niesprawności decyduje nieszczelność układu dolotowego. Dodatkowa porcja powietrza trafiająca do komory spalania zmienia skład mieszanki paliwowej i sprawia, że proces spalania przebiega mniej efektywnie. W tym przypadku warto zaznaczyć, że pęknięcia pojawiające się na kolektorze dolotowym często mają charakter mikro. A to oznacza, że w pierwszym momencie nie zostaną dostrzeżone przez kierowcę czy mechanika.

Trzeci problem z silnikiem 2.0 Skyactiv-G Mazdy dotyczy zaworu odmy. Usterka jest ekstremalnie trudna w zdiagnozowaniu. Objawy? Głośniejsza praca jednostki oraz brak mocy. Warsztaty działając trochę na oślep na ogół w takim przypadku najpierw wymieniają świece, a później np. czujnik spalania stukowego. Druga z procedur jest wyjątkowo droga - sama sonda kosztuje jakieś 700 złotych, a do tego za jej wymianę - z uwagi na fakt, że jest głęboko schowana w silniku - trzeba zapłacić często kolejne 700 złotych. Jak poznać uszkodzenie zaworu odmy? Należy stwierdzić niewielkie śladu oleju w dolocie. Te przedostają się do komory spalania i powodują spalanie stukowe - źródło dźwięków i niskiej mocy.

Zobacz również: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - mało awarii i duże przebiegi

W postach odnalezionych na forum zapaleńców Mazdy interesujące są dwie rzeczy. Po pierwsze wszelkie usterki, które udało mi się namierzyć, dotyczą samochodów z przebiegiem niższym niż 100 tysięcy kilometrów. Po drugie nie brakuje informacji od kierowców, którzy eksploatują Mazdę z silnikiem 2.0 Skyactiv-G na dystansie 200 - 300 tysięcy kilometrów i do tej pory nie mieli żadnej usterki! A to świadczy tylko i wyłącznie o tym, że japońska jednostka napędowa potrafi być naprawdę trwała. Jak utrzymać ją w dobrej kondycji? Oczywiście poprzez regularny serwis - Mazda zaleca wymianę oleju i filtrów co 20 tysięcy kilometrów lub raz w roku.

Jak silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy wróży na przyszłość? Potencjalnie i z eksploatacyjnego punktu widzenia dostrzec można dwa główne problemy. To bez wątpienia niezwykle trwała konstrukcja. To jednak oznacza, że ciężko liczyć na bogatą ofertę części zamiennych. W efekcie części takie jak wcześniej wspomniany zawór odmy będą dostępne prawdopodobnie głównie w ASO w postaci naprawdę drogiego oryginału. Poza tym warto pamiętać, że japoński wolnossak to mimo wszystko nowoczesna i dość nietypowa konstrukcja. Tym samym nie każdy mechanik będzie ją znał i nie każdy będzie ją w stanie naprawić.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - podsumowanie:

Od premiery silnika 2.0 Skyactiv-G Mazdy minęło parę lat, a do tego jednostka jest montowana w serii modeli popularnych. Optymistyczne jest to, że jak na razie nie ma zbyt wielu informacji mówiących o nadmiernej awaryjności konstrukcji. A jako że do tego motor oferuje zadowalające osiągi i charakteryzuje się niskim spalaniem, staje się jednym z tych benzyniaków, które można polecić kupującym na rynku wtórnym.

Silnik 2.0 Skyactiv-G Mazdy - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 13 zł
  • filtr powietrza - od 11 zł
  • filtr paliwa - od 78 zł
  • filtr kabinowy - od 23 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 325 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 114 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 75 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 63 zł
  • łącznik stabilizatora - od 37 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 41 zł
  • amortyzator - od 188 zł
  • sprzęgło komplet - od 620 zł
  • cewka zapłonowa - od 332 zł
  • świeca zapłonowa - od 30 zł
  • sonda lambda - od 604 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA