REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Japończycy potrzebowali mocy, a tą dostarczył im silnik 2.3 DISI Turbo. Topowy benzyniak nie jest jednak wolny od wad. I powinien o nich wiedzieć każdy kupujący.

Japończycy na początku nowego millenium potrzebowali mocnego silnika benzynowego. Odpowiedzią na to stała się jednostka 2.3 DISI Turbo o oznaczeniu L3-VDT. Motor miał pojemność 2261 cm3, 4 cylindry ustawione w rzędzie oraz dość dużą ilość nowoczesnego osprzętu. Na początek częścią konstrukcji stała się turbosprężarka. Inżynierowie uzupełnili benzyniaka też technologią DISI. A skrót oznacza Direct Injection, Spark Ignition, czyli bezpośredni wtrysk i zapłon iskrowy. Tak opracowana konstrukcja oferowała 260 koni mechanicznych.

REKLAMA

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ciekawostki dotyczące benzyniaka

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy dysponował momentem obrotowym na poziomie 380 Nm. Co ważne, był on dostępny już od 3000 obr./min. - a to dość nisko. Motoru L3-VDT dotyczy kilka ciekawostek. Pierwsza jest taka, że inżynierowie komputerowo ograniczali moc do 230 koni mechanicznych na pierwszych bigach. Po co? Aby uniknąć efektu szarpania kierownicą podczas dynamicznego przyspieszania. Poza tym w Mazdzie 6 MPS i CX-7 był stosowany czteronapęd, a modelu 3 MPS mechaniczna szpera przedniej osi.

Zobacz również: Używana Mazda CX-7 (2006-2012) – usterki

Na rynku pojawił się też słabszy wariant silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. Wersję motoru L3-VDT o mocy na poziomie 244 koni mechanicznych stosowano tylko w wersjach współpracujących z automatyczną przekładnią - tak, aby nie przeciążać skrzyni. Z czego wynikał spadek mocy? Nie był on wynikiem wyłącznie ingerencji elektronicznej. Inżynierowie zastosowali też mniejszą turbosprężarkę, która dla odmiany wkraczała do akcji jeszcze szybciej niż większa. Dodatkowym skutkiem był spadek wartości momentu obrotowego. Tu wynosił on 350 Nm.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - lista modeli:

  • 3 MPS
  • 6 MPS
  • CX-7
  • 8

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 -100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie paliwa w l na 100 km
Mazda 3 MPS 260 KM 380 Nm 6,1 s. 250 km/h 9,6
Mazda CX-7 260 KM 380 Nm 8,2 s. 211 km/h 10,4

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy już w momencie opuszczenia salonu japońskiej marki miał dość poważny problem. A ten dotyczył… spalania! W cyklu miejskim CX-siódemka potrzebowała nawet 15 litrów na pokonanie każdych stu kilometrów. To wynik, który mrozi krew w żyłach. Czy można się mu dziwić? Nie do końca. Raz, że auto ma wysoką moc, a dwa, że mówimy o dość ciężkim - bo ważącym prawie 1800 kg - SUV-ie. Spalanie silnika 2.3 T naprawdę rzadko schodziło poniżej 10 litrów. I co gorsze, w jego przypadku instalacja LPG jest tylko półśrodkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używana Mazda 3 BK (2003 – 2009 ) – usterki

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - LPG to półśrodek!

REKLAMA

Problem z zasilaniem gazem jest taki, że Japończycy wyposażyli motor w bezpośredni wtrysk benzyny. To oznacza że montaż instalacji może kosztować nawet 7 - 9 tysięcy złotych. Kwota jest na tyle wysoka, że inwestowanie w tańsze paliwo jest opłacalne tylko i wyłącznie w takim przypadku, w którym kierowca jeździ naprawdę dużo. Inaczej układ zasilania LPG w silniku 2.3 DISI Turbo Mazdy nie będzie miał okazji wygenerować na tyle wysokich oszczędności na paliwie, że właścicielowi auta zwróci się jego montaż.

Drugi z problemów dotyczy mocy. Kierowcy wybierający Mazdę 3 MPS lub CX-7 mogli przeżyć dość poważne rozczarowanie po badaniu auta na hamowni. Często okazywało się bowiem, że fabryczna moc na poziomie 260 koni mechanicznych jest wyłącznie pobożną mrzonką. Czemu? Wynikało to z działania kilku czynników, z których podstawowym był np. źle ustawiony zapłon lub skład mieszanki. Brakom mocy towarzyszyło szarpanie podczas przyspieszania. Szczęście w nieszczęściu jest takie, że ASO dość szybko poradziły sobie z prawidłowym programowaniem sterownika.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - łańcuch rozrządu nie jest wieczny…

Błędy popełnione jeszcze w fabryce niestety nie wyczerpują listy awarii silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. A pierwsza z usterek dotyczy łańcucha rozrządu. Choć element był przewidziany na całe życie jednostki napędowej, zdarza się że nie wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów - bardzo często piszą o tym właściciele CX-siódemek na forach internetowych. Problem z wymianą jest o tyle duży, że szczególnie drogi jest zestaw części. Za komplet nowego rozrządu trzeba zapłacić od 1290 do 3285 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze koszt robocizny.

Zobacz również: Używana Mazda 6 GG/GY: niezawodna elegancja

Użytkownicy Mazd z silnikiem 2.3 DISI Turbo podkreślają, że na tym usterki motoru L3-VDT nie kończą się. Kolejny problem dotyczy np. koła zmiennych faz rozrządu. Zużycie mechanizmu oznacza konieczność zakupu nowej części - a tak kosztuje jakieś 680 złotych. Popularne są też uszkodzenia turbosprężarek - regeneracja kosztuje 1000 złotych oraz przypadki przedwczesnego zużycia sprzęgła. Sprzęgło obciąża wysoki moment obrotowy, a komplet części zawierający koło dwumasowe zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na prawie 3 tysiące złotych.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - podsumowanie:

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy jest zaawansowany technologicznie i za sprawą wysokiej mocy, daje kierowcy masę frajdy podczas jazdy. Jednostka mimo wszystko jest daleka od ideału. Po pierwsze z uwagi na niepohamowany apetyt. Po drugie poważny problem dotyczy części zamiennych. Choć auta napędzane japońską jednostką zdecydowanie staniały, tego samego nie da się powiedzieć o niektórych podzespołach. I powinien o tym pamiętać każdy kierowca, który za cel obierze sobie Mazdę 3 MPS, 6 MPS czy CX-7.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 19 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 1290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 363 zł
  • sprzęgło komplet - od 854 zł
  • koło dwumasowe - od 1945 zł
  • wtryskiwacz - od 925 zł
  • świeca zapłonowa - od 21 zł
  • cewka zapłonowa - od 139 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 170 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 119 918 interwencji, 545 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie pierwszego tygodnia września. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 119 918 interwencji.

Odcinkowe pomiary prędkości nielegalne? Sprawdzamy. Co grozi kierowcom i kiedy mogą nie przyjąć mandatu?

Odcinkowe pomiary prędkości to coraz popularniejszy w Polsce sposób na wychwytywanie i karanie kierowców, którzy nie przestrzegają przepisów prawa o ruchu drogowym w zakresie dopuszczalnych prędkości. Nowe urządzenia rejestrujące, służące do automatycznej kontroli średniej prędkości na wyznaczonym odcinku drogi, wyrastają jak grzyby po deszczu, a wraz z nimi mnożą się pytania kierowców o legalność tej formy pomiarów prędkości. Jak się okazuje – wątpliwości te są uzasadnione.

Nowa funkcja dla kierowców. Google Maps wprowadza aktualizację

Mapy Google są na bieżąco udoskonalane. Google często wprowadza nowe, przydatne funkcje, w tym wiele udogodnień dla kierowców. Tym razem na użytkowników czekają aż dwie nowości. Na czym polegają te nowe funkcje Google Maps? Dowiesz się z tego artykułu.

Ten dokument będzie mógł mieć już 17-latek. Zaskakująca propozycja ministerstwa

Posiadanie prawa jazdy to dla wielu bardzo ważna kwestia. Możliwość prowadzenia samochodu przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu codziennym i zawodowym. Coraz częściej z wybranych kategorii prawa jazdy (takich jak AM czy B1) korzystają już 14- czy 16-latkowie. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zmiany w dostępie do prawa jazdy kat. B. Czego one dotyczą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

REKLAMA

KGP: 103 519 interwencji, 401 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała dane z ostatniego tygodnia dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci od poniedziałku do niedzieli przeprowadzili 103 519 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 375 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowco, uważaj na to! Nowe przepisy przewidują konfiskatę pojazdu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar za wjazd do lasu w miejscach niedozwolonych. Nowe przepisy znacząco zwiększyłyby kary za tego typu wykroczenia. Na co warto uważać, by uniknąć kłopotów i wysokiego mandatu? Kiedy kierowca mógłby stracić pojazd?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy? Wszystko na to wskazuje, bo ministerstwo infrastruktury poinformowało, że jest już gotowy projekt zmian pozwalający uzyskać prawo jazdy siedemnastolatkom.

Pierwszy przepadek pojazdu. Zapadł prawomocny wyrok

W Skierniewicach zapadł pierwszy w kraju prawomocny wyrok orzekający przepadek pojazdu, którego kierowca miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Chodzi o przepisy, które weszły w życie 14 marca 2024 r. Kierująca miała ponad 2 promile.

REKLAMA

Rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Warszawie 3 lutego 2025 r.? Radni zadecydują już w najbliższy czwartek

W czwartek, 29 sierpnia warszawscy radni mają zadecydować, czy strefa płatnego parkowania niestrzeżonego w Warszawie zostanie rozszerzona. Zgodnie z projektem ustawy, rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania niestrzeżonego ma nastąpić 3 lutego 2025 r. 

QUIZ Dopasuj model do marki samochodu. 12/12 tylko dla fanów motoryzacji
Dopasujesz poprawnie model do marki? Pytania dotyczą także modeli i marek, które już nie są produkowane.

REKLAMA