REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Japończycy potrzebowali mocy, a tą dostarczył im silnik 2.3 DISI Turbo. Topowy benzyniak nie jest jednak wolny od wad. I powinien o nich wiedzieć każdy kupujący.

Japończycy na początku nowego millenium potrzebowali mocnego silnika benzynowego. Odpowiedzią na to stała się jednostka 2.3 DISI Turbo o oznaczeniu L3-VDT. Motor miał pojemność 2261 cm3, 4 cylindry ustawione w rzędzie oraz dość dużą ilość nowoczesnego osprzętu. Na początek częścią konstrukcji stała się turbosprężarka. Inżynierowie uzupełnili benzyniaka też technologią DISI. A skrót oznacza Direct Injection, Spark Ignition, czyli bezpośredni wtrysk i zapłon iskrowy. Tak opracowana konstrukcja oferowała 260 koni mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ciekawostki dotyczące benzyniaka

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy dysponował momentem obrotowym na poziomie 380 Nm. Co ważne, był on dostępny już od 3000 obr./min. - a to dość nisko. Motoru L3-VDT dotyczy kilka ciekawostek. Pierwsza jest taka, że inżynierowie komputerowo ograniczali moc do 230 koni mechanicznych na pierwszych bigach. Po co? Aby uniknąć efektu szarpania kierownicą podczas dynamicznego przyspieszania. Poza tym w Mazdzie 6 MPS i CX-7 był stosowany czteronapęd, a modelu 3 MPS mechaniczna szpera przedniej osi.

Zobacz również: Używana Mazda CX-7 (2006-2012) – usterki

Na rynku pojawił się też słabszy wariant silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. Wersję motoru L3-VDT o mocy na poziomie 244 koni mechanicznych stosowano tylko w wersjach współpracujących z automatyczną przekładnią - tak, aby nie przeciążać skrzyni. Z czego wynikał spadek mocy? Nie był on wynikiem wyłącznie ingerencji elektronicznej. Inżynierowie zastosowali też mniejszą turbosprężarkę, która dla odmiany wkraczała do akcji jeszcze szybciej niż większa. Dodatkowym skutkiem był spadek wartości momentu obrotowego. Tu wynosił on 350 Nm.

REKLAMA

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - lista modeli:

  • 3 MPS
  • 6 MPS
  • CX-7
  • 8

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 -100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie paliwa w l na 100 km
Mazda 3 MPS 260 KM 380 Nm 6,1 s. 250 km/h 9,6
Mazda CX-7 260 KM 380 Nm 8,2 s. 211 km/h 10,4

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy już w momencie opuszczenia salonu japońskiej marki miał dość poważny problem. A ten dotyczył… spalania! W cyklu miejskim CX-siódemka potrzebowała nawet 15 litrów na pokonanie każdych stu kilometrów. To wynik, który mrozi krew w żyłach. Czy można się mu dziwić? Nie do końca. Raz, że auto ma wysoką moc, a dwa, że mówimy o dość ciężkim - bo ważącym prawie 1800 kg - SUV-ie. Spalanie silnika 2.3 T naprawdę rzadko schodziło poniżej 10 litrów. I co gorsze, w jego przypadku instalacja LPG jest tylko półśrodkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używana Mazda 3 BK (2003 – 2009 ) – usterki

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - LPG to półśrodek!

Problem z zasilaniem gazem jest taki, że Japończycy wyposażyli motor w bezpośredni wtrysk benzyny. To oznacza że montaż instalacji może kosztować nawet 7 - 9 tysięcy złotych. Kwota jest na tyle wysoka, że inwestowanie w tańsze paliwo jest opłacalne tylko i wyłącznie w takim przypadku, w którym kierowca jeździ naprawdę dużo. Inaczej układ zasilania LPG w silniku 2.3 DISI Turbo Mazdy nie będzie miał okazji wygenerować na tyle wysokich oszczędności na paliwie, że właścicielowi auta zwróci się jego montaż.

Drugi z problemów dotyczy mocy. Kierowcy wybierający Mazdę 3 MPS lub CX-7 mogli przeżyć dość poważne rozczarowanie po badaniu auta na hamowni. Często okazywało się bowiem, że fabryczna moc na poziomie 260 koni mechanicznych jest wyłącznie pobożną mrzonką. Czemu? Wynikało to z działania kilku czynników, z których podstawowym był np. źle ustawiony zapłon lub skład mieszanki. Brakom mocy towarzyszyło szarpanie podczas przyspieszania. Szczęście w nieszczęściu jest takie, że ASO dość szybko poradziły sobie z prawidłowym programowaniem sterownika.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - łańcuch rozrządu nie jest wieczny…

Błędy popełnione jeszcze w fabryce niestety nie wyczerpują listy awarii silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. A pierwsza z usterek dotyczy łańcucha rozrządu. Choć element był przewidziany na całe życie jednostki napędowej, zdarza się że nie wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów - bardzo często piszą o tym właściciele CX-siódemek na forach internetowych. Problem z wymianą jest o tyle duży, że szczególnie drogi jest zestaw części. Za komplet nowego rozrządu trzeba zapłacić od 1290 do 3285 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze koszt robocizny.

Zobacz również: Używana Mazda 6 GG/GY: niezawodna elegancja

Użytkownicy Mazd z silnikiem 2.3 DISI Turbo podkreślają, że na tym usterki motoru L3-VDT nie kończą się. Kolejny problem dotyczy np. koła zmiennych faz rozrządu. Zużycie mechanizmu oznacza konieczność zakupu nowej części - a tak kosztuje jakieś 680 złotych. Popularne są też uszkodzenia turbosprężarek - regeneracja kosztuje 1000 złotych oraz przypadki przedwczesnego zużycia sprzęgła. Sprzęgło obciąża wysoki moment obrotowy, a komplet części zawierający koło dwumasowe zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na prawie 3 tysiące złotych.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - podsumowanie:

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy jest zaawansowany technologicznie i za sprawą wysokiej mocy, daje kierowcy masę frajdy podczas jazdy. Jednostka mimo wszystko jest daleka od ideału. Po pierwsze z uwagi na niepohamowany apetyt. Po drugie poważny problem dotyczy części zamiennych. Choć auta napędzane japońską jednostką zdecydowanie staniały, tego samego nie da się powiedzieć o niektórych podzespołach. I powinien o tym pamiętać każdy kierowca, który za cel obierze sobie Mazdę 3 MPS, 6 MPS czy CX-7.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 19 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 1290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 363 zł
  • sprzęgło komplet - od 854 zł
  • koło dwumasowe - od 1945 zł
  • wtryskiwacz - od 925 zł
  • świeca zapłonowa - od 21 zł
  • cewka zapłonowa - od 139 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 170 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA