REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2009 w gamie Alfy Romeo zagościła nowoczesność. I choć nietrudno znaleźć głosy narzekania na ten motor, silnik 1.75 TBI wcale nie jest taki zły, na jakiego wygląda.

Silnik 1.75 TBI trafił do gamy Alfy Romeo w roku 2009. To był moment, w którym władze włoskiej marki doskonale już wiedziały, że poprzednik - motor z serii JTS - z uwagi na wysokie spalanie, słabe osiągi i serię problemów technicznych nie ma przyszłości. Nowa jednostka była na wskroś nowoczesna. Po pierwsze miała pojemność ograniczoną do 1742 cm3, ale zachowała układ rzędowy i cztery cylindry. Po drugie została uzupełniona aluminiowym blokiem, doładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz podwójnymi, zmiennymi fazami rozrządu. Po trzecie początkowo zaoferowała 200 lub 235 koni mechanicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - wersje mocy:

  • 200 KM,
  • 235 KM,
  • 240 KM.

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie palia w litrach na 100 km
Alfa Romeo 159 200 KM 320 Nm 7,7 s. 235 km/h 8,1
Alfa Romeo Giulietta 235 KM 340 Nm 6,8 s. 242 km/h 7,6
Alfa Romeo 4C 240 KM 350 Nm 4,8 s. 256 km/h 6,8

Silnik 1.75 TBI Alfy Romeo był dedykowany czterem modelom. Pojawiał się pod maską limuzyny segmentu D - modelu 159, kompaktowego hatchbacka - Giulietty oraz dwóch coupe - Brery i 4C. Zalety? Podstawową jest więcej niż dobra dynamika. Nawet bazowy model 200-konny jest w stanie rozpędzić 159-tkę do pierwszej setki już w 7,7 sekundy. Wersja 235-konna spotykania w Alfie Giulietta Quadrifoglio Verde pozwala na osiągnięcie 100 km/h już po 6,8 sekundy. W świecie dynamicznej jazdy spod znaku włoskiej marki dość szybko pojawił się jednak zamęt. A wszystko za sprawą modeli 159, które weszły do służby w polskiej policji.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - bo policyjne Alfy psuły się…

Funkcjonariusze mocno narzekali na swoje Alfy. Twierdzili, że nękają je błędy komputerów sterujących oraz… nagminne awarie turbosprężarek, które powracają po naprawdę niewielkich przebiegach. Pod wpływem tych informacji wśród fanów włoskiej marki zapanowała konsternacja. Z perspektywy czasu wiadomo jednak z czego wynikała wysoka awaryjność silników 1.75 TBI eksploatowanych przez policję. To była w dużej mierze wina… funkcjonariuszy użytkujących 159-tki. Po pierwsze auta w służbach mundurowych nie mają łatwego życia. Eksploatacja jest wyjątkowo intensywna i trwa prawie 24 godziny na dobę.

REKLAMA

Po drugie te motory pracowały pod ciągłym obciążeniem - co było szczególnie groźne przed osiągnięciem temperatury roboczej. I wreszcie po trzecie, funkcjonariusze często przeciągali interwały serwisowe i nie dbali o jakość paliwa. A to dwa największe grzechy! Szczególnie że np. interwał wymiany oleju wyznaczony przez producenta już jest zbyt optymistyczny. Pokonanie większej ilości kilometrów nie może się zatem skończyć dobrze. Jeżeli chodzi o benzynę, jej jakość ma znaczenie z uwagi na zastosowanie precyzyjnego, bezpośredniego wtrysku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - świętością jest wymiana oleju!

A więc jaka w tej perspektywie była geneza problemów z turbosprężarką w silniku 1.75 TBI Alfy Romeo? Niskiej jakości olej zalecany przez producenta i wymieniany co 35 tysięcy kilometrów lub dwa lata nie zapewnia odpowiedniej ochrony przed siłami tarcia. Poza tym z uwagi na nagromadzenie zanieczyszczeń, zatyka sitko pojawiające się w układzie smarowania turbosprężarki. Skutek? Awaria doładowania gotowa! Aby zapewnić sprężarce długi czas życia, należy wymieniać smarowidło co 10 - 15 tysięcy kilometrów. To jednak nie koniec. Należy też zrezygnować z oleju Selenia zalecanego przez producenta na rzecz produktu wyższej jakości.

Fani włoskiej marki w postach zamieszczanych na forum zachęcają też do kontroli stanu filtra w układzie smarowania. Od czasu do czasu trzeba po prostu wymieniać śrubę z sitkiem pojawiającą się w okolicy rury doprowadzającej olej do turbosprężarki. Są też osoby, które proponują wymontowanie elementu na stałe - to jednak już zachowanie dość ryzykowne. Tak eksploatowana turbosprężarka powinna spokojnie wytrzymać bez awarii 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - uwaga na paliwo niskiej jakości

W silniku 1.75 TBI Alfy Romeo znane są też przypadku wyrzucania kontrolki „check engine” podczas jazdy. Na ogół to wina nieprawidłowych odczytów płynących z sondy lambda. Te nie są jednak powodowane przez ułomność elementu, a raczej paliwo niskiej jakości zatankowane przez kierowców. Jak uniknąć problemów? W pierwszej kolejności należy tankować tylko w renomowanych punktach. Poza tym warto też zalewać do baku np. benzynę 98-oktanową. Ostatni z problemów dotyczy paska rozrządu. Interwał jego wymiany to 100 tysięcy kilometrów lub 5 lat. Napęd może się jednak zerwać wcześniej.

Awarie paska rozrządu wynikają z dwóch rzeczy. Po pierwsze wadliwy jest napinacz. Po drugie czasami zaciera się łożysko zastosowane przy pompie wody. Aby uniknąć usterki skutkującej koniecznością przeprowadzenia generalnego remontu jednostki, mechanicy zalecają dość mocne skrócenie interwału wymiany. Optymalnie jest zmienić pasek nawet co 60 - 70 tysięcy kilometrów - tak krótki interwał jest koniecznością np. wtedy, gdy auto porusza się głównie w ruchu miejskim.

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - podsumowanie:

Tak naprawdę silnik 1.75 TBI Alfy Romeo z dzisiejszego punktu widzenia ma jeden problem i ten z całą pewnością nie dotyczy awaryjności. Kłopotliwe jest głównie... spalanie i to pomimo pięknie wyglądających danych oficjalnych producenta! W mieście dynamicznie eksploatowana Alfa 1.75 TBI potrafi zużyć nawet 12 - 13 litrów paliwa, a co gorsze z uwagi na zastosowanie wtrysku wielopunktowego nie nadaje się do zasilania LPG. To zatem motor dla prawdziwych fanów włoskiej marki, którzy będą w stanie finansowo przełknąć ten fakt.

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 39 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 286 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 307 zł
  • sprzęgło komplet - od 780 zł
  • koło dwumasowe - od 1306 zł
  • świeca zapłonowa - od 50 zł
  • cewka zapłonowa - od 196 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 196 zł
  • turbosprężarka - od 5365 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA