REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
Alfa Romeo

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2009 w gamie Alfy Romeo zagościła nowoczesność. I choć nietrudno znaleźć głosy narzekania na ten motor, silnik 1.75 TBI wcale nie jest taki zły, na jakiego wygląda.

Silnik 1.75 TBI trafił do gamy Alfy Romeo w roku 2009. To był moment, w którym władze włoskiej marki doskonale już wiedziały, że poprzednik - motor z serii JTS - z uwagi na wysokie spalanie, słabe osiągi i serię problemów technicznych nie ma przyszłości. Nowa jednostka była na wskroś nowoczesna. Po pierwsze miała pojemność ograniczoną do 1742 cm3, ale zachowała układ rzędowy i cztery cylindry. Po drugie została uzupełniona aluminiowym blokiem, doładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz podwójnymi, zmiennymi fazami rozrządu. Po trzecie początkowo zaoferowała 200 lub 235 koni mechanicznych.

REKLAMA

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - wersje mocy:

  • 200 KM,
  • 235 KM,
  • 240 KM.

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie palia w litrach na 100 km
Alfa Romeo 159 200 KM 320 Nm 7,7 s. 235 km/h 8,1
Alfa Romeo Giulietta 235 KM 340 Nm 6,8 s. 242 km/h 7,6
Alfa Romeo 4C 240 KM 350 Nm 4,8 s. 256 km/h 6,8

Silnik 1.75 TBI Alfy Romeo był dedykowany czterem modelom. Pojawiał się pod maską limuzyny segmentu D - modelu 159, kompaktowego hatchbacka - Giulietty oraz dwóch coupe - Brery i 4C. Zalety? Podstawową jest więcej niż dobra dynamika. Nawet bazowy model 200-konny jest w stanie rozpędzić 159-tkę do pierwszej setki już w 7,7 sekundy. Wersja 235-konna spotykania w Alfie Giulietta Quadrifoglio Verde pozwala na osiągnięcie 100 km/h już po 6,8 sekundy. W świecie dynamicznej jazdy spod znaku włoskiej marki dość szybko pojawił się jednak zamęt. A wszystko za sprawą modeli 159, które weszły do służby w polskiej policji.

Zobacz również: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - bo policyjne Alfy psuły się…

REKLAMA

Funkcjonariusze mocno narzekali na swoje Alfy. Twierdzili, że nękają je błędy komputerów sterujących oraz… nagminne awarie turbosprężarek, które powracają po naprawdę niewielkich przebiegach. Pod wpływem tych informacji wśród fanów włoskiej marki zapanowała konsternacja. Z perspektywy czasu wiadomo jednak z czego wynikała wysoka awaryjność silników 1.75 TBI eksploatowanych przez policję. To była w dużej mierze wina… funkcjonariuszy użytkujących 159-tki. Po pierwsze auta w służbach mundurowych nie mają łatwego życia. Eksploatacja jest wyjątkowo intensywna i trwa prawie 24 godziny na dobę.

Po drugie te motory pracowały pod ciągłym obciążeniem - co było szczególnie groźne przed osiągnięciem temperatury roboczej. I wreszcie po trzecie, funkcjonariusze często przeciągali interwały serwisowe i nie dbali o jakość paliwa. A to dwa największe grzechy! Szczególnie że np. interwał wymiany oleju wyznaczony przez producenta już jest zbyt optymistyczny. Pokonanie większej ilości kilometrów nie może się zatem skończyć dobrze. Jeżeli chodzi o benzynę, jej jakość ma znaczenie z uwagi na zastosowanie precyzyjnego, bezpośredniego wtrysku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - świętością jest wymiana oleju!

REKLAMA

A więc jaka w tej perspektywie była geneza problemów z turbosprężarką w silniku 1.75 TBI Alfy Romeo? Niskiej jakości olej zalecany przez producenta i wymieniany co 35 tysięcy kilometrów lub dwa lata nie zapewnia odpowiedniej ochrony przed siłami tarcia. Poza tym z uwagi na nagromadzenie zanieczyszczeń, zatyka sitko pojawiające się w układzie smarowania turbosprężarki. Skutek? Awaria doładowania gotowa! Aby zapewnić sprężarce długi czas życia, należy wymieniać smarowidło co 10 - 15 tysięcy kilometrów. To jednak nie koniec. Należy też zrezygnować z oleju Selenia zalecanego przez producenta na rzecz produktu wyższej jakości.

Fani włoskiej marki w postach zamieszczanych na forum zachęcają też do kontroli stanu filtra w układzie smarowania. Od czasu do czasu trzeba po prostu wymieniać śrubę z sitkiem pojawiającą się w okolicy rury doprowadzającej olej do turbosprężarki. Są też osoby, które proponują wymontowanie elementu na stałe - to jednak już zachowanie dość ryzykowne. Tak eksploatowana turbosprężarka powinna spokojnie wytrzymać bez awarii 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - uwaga na paliwo niskiej jakości

W silniku 1.75 TBI Alfy Romeo znane są też przypadku wyrzucania kontrolki „check engine” podczas jazdy. Na ogół to wina nieprawidłowych odczytów płynących z sondy lambda. Te nie są jednak powodowane przez ułomność elementu, a raczej paliwo niskiej jakości zatankowane przez kierowców. Jak uniknąć problemów? W pierwszej kolejności należy tankować tylko w renomowanych punktach. Poza tym warto też zalewać do baku np. benzynę 98-oktanową. Ostatni z problemów dotyczy paska rozrządu. Interwał jego wymiany to 100 tysięcy kilometrów lub 5 lat. Napęd może się jednak zerwać wcześniej.

Awarie paska rozrządu wynikają z dwóch rzeczy. Po pierwsze wadliwy jest napinacz. Po drugie czasami zaciera się łożysko zastosowane przy pompie wody. Aby uniknąć usterki skutkującej koniecznością przeprowadzenia generalnego remontu jednostki, mechanicy zalecają dość mocne skrócenie interwału wymiany. Optymalnie jest zmienić pasek nawet co 60 - 70 tysięcy kilometrów - tak krótki interwał jest koniecznością np. wtedy, gdy auto porusza się głównie w ruchu miejskim.

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - podsumowanie:

Tak naprawdę silnik 1.75 TBI Alfy Romeo z dzisiejszego punktu widzenia ma jeden problem i ten z całą pewnością nie dotyczy awaryjności. Kłopotliwe jest głównie... spalanie i to pomimo pięknie wyglądających danych oficjalnych producenta! W mieście dynamicznie eksploatowana Alfa 1.75 TBI potrafi zużyć nawet 12 - 13 litrów paliwa, a co gorsze z uwagi na zastosowanie wtrysku wielopunktowego nie nadaje się do zasilania LPG. To zatem motor dla prawdziwych fanów włoskiej marki, którzy będą w stanie finansowo przełknąć ten fakt.

Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 39 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 286 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 307 zł
  • sprzęgło komplet - od 780 zł
  • koło dwumasowe - od 1306 zł
  • świeca zapłonowa - od 50 zł
  • cewka zapłonowa - od 196 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 196 zł
  • turbosprężarka - od 5365 zł

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA