Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Silnik 1.75 TBI trafił do gamy Alfy Romeo w roku 2009. To był moment, w którym władze włoskiej marki doskonale już wiedziały, że poprzednik - motor z serii JTS - z uwagi na wysokie spalanie, słabe osiągi i serię problemów technicznych nie ma przyszłości. Nowa jednostka była na wskroś nowoczesna. Po pierwsze miała pojemność ograniczoną do 1742 cm3, ale zachowała układ rzędowy i cztery cylindry. Po drugie została uzupełniona aluminiowym blokiem, doładowaniem, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz podwójnymi, zmiennymi fazami rozrządu. Po trzecie początkowo zaoferowała 200 lub 235 koni mechanicznych.
REKLAMA
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - wersje mocy:
- 200 KM,
- 235 KM,
- 240 KM.
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie palia w litrach na 100 km |
Alfa Romeo 159 | 200 KM | 320 Nm | 7,7 s. | 235 km/h | 8,1 |
Alfa Romeo Giulietta | 235 KM | 340 Nm | 6,8 s. | 242 km/h | 7,6 |
Alfa Romeo 4C | 240 KM | 350 Nm | 4,8 s. | 256 km/h | 6,8 |
Silnik 1.75 TBI Alfy Romeo był dedykowany czterem modelom. Pojawiał się pod maską limuzyny segmentu D - modelu 159, kompaktowego hatchbacka - Giulietty oraz dwóch coupe - Brery i 4C. Zalety? Podstawową jest więcej niż dobra dynamika. Nawet bazowy model 200-konny jest w stanie rozpędzić 159-tkę do pierwszej setki już w 7,7 sekundy. Wersja 235-konna spotykania w Alfie Giulietta Quadrifoglio Verde pozwala na osiągnięcie 100 km/h już po 6,8 sekundy. W świecie dynamicznej jazdy spod znaku włoskiej marki dość szybko pojawił się jednak zamęt. A wszystko za sprawą modeli 159, które weszły do służby w polskiej policji.
Zobacz również: Używana Alfa Romeo 159: najtrwalsza ze wszystkich Alf
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - bo policyjne Alfy psuły się…
REKLAMA
Funkcjonariusze mocno narzekali na swoje Alfy. Twierdzili, że nękają je błędy komputerów sterujących oraz… nagminne awarie turbosprężarek, które powracają po naprawdę niewielkich przebiegach. Pod wpływem tych informacji wśród fanów włoskiej marki zapanowała konsternacja. Z perspektywy czasu wiadomo jednak z czego wynikała wysoka awaryjność silników 1.75 TBI eksploatowanych przez policję. To była w dużej mierze wina… funkcjonariuszy użytkujących 159-tki. Po pierwsze auta w służbach mundurowych nie mają łatwego życia. Eksploatacja jest wyjątkowo intensywna i trwa prawie 24 godziny na dobę.
Po drugie te motory pracowały pod ciągłym obciążeniem - co było szczególnie groźne przed osiągnięciem temperatury roboczej. I wreszcie po trzecie, funkcjonariusze często przeciągali interwały serwisowe i nie dbali o jakość paliwa. A to dwa największe grzechy! Szczególnie że np. interwał wymiany oleju wyznaczony przez producenta już jest zbyt optymistyczny. Pokonanie większej ilości kilometrów nie może się zatem skończyć dobrze. Jeżeli chodzi o benzynę, jej jakość ma znaczenie z uwagi na zastosowanie precyzyjnego, bezpośredniego wtrysku.
Zobacz również: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - świętością jest wymiana oleju!
REKLAMA
A więc jaka w tej perspektywie była geneza problemów z turbosprężarką w silniku 1.75 TBI Alfy Romeo? Niskiej jakości olej zalecany przez producenta i wymieniany co 35 tysięcy kilometrów lub dwa lata nie zapewnia odpowiedniej ochrony przed siłami tarcia. Poza tym z uwagi na nagromadzenie zanieczyszczeń, zatyka sitko pojawiające się w układzie smarowania turbosprężarki. Skutek? Awaria doładowania gotowa! Aby zapewnić sprężarce długi czas życia, należy wymieniać smarowidło co 10 - 15 tysięcy kilometrów. To jednak nie koniec. Należy też zrezygnować z oleju Selenia zalecanego przez producenta na rzecz produktu wyższej jakości.
Fani włoskiej marki w postach zamieszczanych na forum zachęcają też do kontroli stanu filtra w układzie smarowania. Od czasu do czasu trzeba po prostu wymieniać śrubę z sitkiem pojawiającą się w okolicy rury doprowadzającej olej do turbosprężarki. Są też osoby, które proponują wymontowanie elementu na stałe - to jednak już zachowanie dość ryzykowne. Tak eksploatowana turbosprężarka powinna spokojnie wytrzymać bez awarii 250 czy nawet 300 tysięcy kilometrów.
Zobacz również: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - uwaga na paliwo niskiej jakości
W silniku 1.75 TBI Alfy Romeo znane są też przypadku wyrzucania kontrolki „check engine” podczas jazdy. Na ogół to wina nieprawidłowych odczytów płynących z sondy lambda. Te nie są jednak powodowane przez ułomność elementu, a raczej paliwo niskiej jakości zatankowane przez kierowców. Jak uniknąć problemów? W pierwszej kolejności należy tankować tylko w renomowanych punktach. Poza tym warto też zalewać do baku np. benzynę 98-oktanową. Ostatni z problemów dotyczy paska rozrządu. Interwał jego wymiany to 100 tysięcy kilometrów lub 5 lat. Napęd może się jednak zerwać wcześniej.
Awarie paska rozrządu wynikają z dwóch rzeczy. Po pierwsze wadliwy jest napinacz. Po drugie czasami zaciera się łożysko zastosowane przy pompie wody. Aby uniknąć usterki skutkującej koniecznością przeprowadzenia generalnego remontu jednostki, mechanicy zalecają dość mocne skrócenie interwału wymiany. Optymalnie jest zmienić pasek nawet co 60 - 70 tysięcy kilometrów - tak krótki interwał jest koniecznością np. wtedy, gdy auto porusza się głównie w ruchu miejskim.
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - podsumowanie:
Tak naprawdę silnik 1.75 TBI Alfy Romeo z dzisiejszego punktu widzenia ma jeden problem i ten z całą pewnością nie dotyczy awaryjności. Kłopotliwe jest głównie... spalanie i to pomimo pięknie wyglądających danych oficjalnych producenta! W mieście dynamicznie eksploatowana Alfa 1.75 TBI potrafi zużyć nawet 12 - 13 litrów paliwa, a co gorsze z uwagi na zastosowanie wtrysku wielopunktowego nie nadaje się do zasilania LPG. To zatem motor dla prawdziwych fanów włoskiej marki, którzy będą w stanie finansowo przełknąć ten fakt.
Silnik 1.75 TBI Alfa Romeo - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 14 zł
- filtr powietrza - od 39 zł
- zestaw paska rozrządu - od 286 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 307 zł
- sprzęgło komplet - od 780 zł
- koło dwumasowe - od 1306 zł
- świeca zapłonowa - od 50 zł
- cewka zapłonowa - od 196 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 196 zł
- turbosprężarka - od 5365 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.