REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.8 TSI z grupy oznaczonej symbolem EA888 miał stanowić odpowiedź na nowe potrzeby kierowców w XXI wieku w gamie Grupy Volkswagena. Niestety jednostka napędowa stała się jednym z jaskrawych przykładów technologicznego niedopracowania.

Niemcy chcieli, aby XXI wiek przyniósł silnikową rewolucję w gamie samochodów Grupy Volkswagena. I choć rewolucja rzeczywiście stała się faktem, faktem były też coraz poważniejsze problemy nowych motorów wprowadzonych do sprzedaży. Jednym z jaskrawych przykładów technologicznego niedopracowania stał się silnik 1.8 TSI. Inżynierowie popełnili błąd, za który kierowcy płacili nawet kilkanaście tysięcy złotych!

REKLAMA

Zobacz też: Koszt wymiany turbosprężarki w BMW 335i i Audi A4 2.0 TFSI

Silnik 1.8 TSI z grupy oznaczonej symbolem EA888 miał stanowić odpowiedź na nowe potrzeby kierowców w XXI wieku w gamie Grupy Volkswagena. Jednostka zaprezentowana w roku 2007 z jednej strony odwoływała się do niedawnej legendy - motoru 1.8 turbo. Silnika, który był ceniony za trwałość, moc i wszechstronność. Z drugiej była naszpikowana najnowszymi zdobyczami techniki. Wtrysk paliwa odbywał się za pośrednictwem nowoczesnych wtryskiwaczy wprost do cylindra, powietrze było wtłaczane przy użyciu turbosprężarki, rozrząd opierał się o łańcuch, a nad kulturą pracy czuwało koło dwumasowe.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG

Volkswagen

Oczywiście na tym lista inżynieryjnych innowacji nie kończyła się. Bardzo ciekawy wynalazek został zastosowany w przypadku turbosprężarki. Niemcy wyposażyli ją we własny obieg układu chłodzącego. Przepływ płynu chłodzącego był wymuszany dodatkową pompką elektryczną. System komplikował budowę silnika. Korzyść płynąca z jego obecności jest jednak dużo większa. Sprawnie chłodzone doładowanie okazuje się w toku eksploatacji jednym z najtrwalszych elementów osprzętu silnika 1,8 TSI.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1,8 TSI/TFSI VAG - moc i szeroka gama modeli

Nowoczesna konstrukcja gwarantowała dobre parametry pracy. W sumie od roku 2007 do chwili obecnej na rynku zadebiutowało co najmniej kilka wersji mocy jednostki. W sprzedaży funkcjonowały samochody oferujące 120, 152, 160, 170, 180 i 192 konie mechaniczne. Motor praktycznie od początku był profilowany pod kątem modeli nieco droższych. Właśnie dlatego stał się częścią takich samochodów jak Audi A3, Audi A4, Audi A5, Audi TT, Seat Ibiza Cupra, Seat Leon, Seat Altea, Seat Exeo, Skoda Octavia, Skoda Yeti, Skoda Superb, Volkswagen Polo GTI, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat czy Volkswagen Passat CC.

Zobacz też: Jak działa nowoczesne turbodoładowanie w silnikach TDI?

REKLAMA

Silnik 1,8 TSI miał przynieść niemieckiej gamie powiew świeżości. Miał pokazać, że Grupa Volkswagena też potrafi zbudować nowoczesną jednostkę napędową, która wyważy moc z oszczędnością. I choć założenia okazały się naprawdę szczytne, dosyć szybko przełożyły się na szarą rzeczywistość eksploatacyjną. Doładowany benzyniak mimo niewielkich przebiegów wyrażał duży apetyt na olej silnikowy. Autoryzowane serwisy oczywiście starały się nie dostrzegać usterki - zaznaczały, że Volkswagen przewidział pobór nawet 0,5 litra smarowidła na każde 1000 kilometrów!

Ogromny apetyt na olej silnikowy wynikał z wadliwie zaprojektowanych pierścieni tłokowych. Te z czasem zamiast zgarniać całe smarowidło podczas pracy, pozostawiały na ścianach komory cienką warstwę, która była spalana razem z mieszanką paliwową. Sam ubytek oleju przy tak napisanym scenariuszu był najmniejszym problemem. Olej w czasie procesu spalania potęgował ilość nagaru odkładanego na elementach głowicy i powoli zatykał katalizator. Mniejsza ilość smarowidła w układzie z kolei prowadziła do zerwania rozrządu, ewentualnie zatarcia silnika.

Zobacz też: Wymiana rozrządu w Audi 3.0 TDI (A4, A6, A8, Q7) - ceny części i robocizny

1,8 TSI/TFSI VAG - spala olej? Trzeba wymienić… pół silnika!

W sytuacji, w które motor 1,8 TSI potrafił spalić ponad litr oleju na 1000 kilometrów, autoryzowane stacje obsługi Grupy Volkswagena nie mogły udawać, że nie widzą problemu. Proponowały zatem klientom wymianę wadliwych pierścieni na zmodernizowany model. Pół biedy jeżeli procedura miała zostać wykonana w ramach gwarancji. Po gwarancji jej koszt zazwyczaj sięgał kilkunastu tysięcy złotych. Abstrakcyjna kwota wynika z kilku czynników. Nie da się wymienić samych pierścieni. Jako że mają one inny rozmiar od tych stosowanych w fabryce, jednocześnie zmianie podlegają tłoki, korbowody, panewki, uszczelki i rozrząd.

Choć dla wielu kierowców procedura naprawcza stosowana przez autoryzowane stacje obsługi wydaje się być ostateczna, warsztaty niezrzeszone znalazły inną metodę usunięcia usterki. W pierwszej kolejności przetaczają w silnikach 1,8 TSI rowki pierścieni w tłokach i dopiero do tak wygospodarowanej przestrzeni montują większe pierścienie. Naprawa wykonana sposobem alternatywnym jest kilkakrotnie tańsza. Trzeba jednak pamiętać, że aby przyniosła wymierny skutek i rzeczywiście usunęła wysoki apetyt na olej, musi zostać wykonana przez naprawdę fachowy warsztat.

Problem z wysokim zużyciem oleju jest prawdziwym koszmarem. To jednak nie jedyna wada niemieckiego silnika 1,8 TSI. Identycznie jak w przypadku reszty gamy nowoczesnych silników tak i w tym przypadku inżynierowie Grupy Volkswagena postawili na wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. A ten niezwykle szybko odbijał się na stanie całego napędu silnika. Objawy usterki? Początkowo rozciągnięty łańcuch metalicznie hałasuje przy rozruchu. Nie warto bagatelizować tej awarii.

Zobacz też: Do czego służy aktywny mechanizm różnicowy?

1,8 TSI/TFSI VAG - problemy z łańcuchem rozrządu

Rozciągnięty łańcuch może m.in. przeskoczyć o jedno oczko. W takim przypadku silnik zacznie pracować nierówno, a auto może stracić moc. W najgorszym scenariuszu dojdzie do zerwania łańcucha. Skutkiem będzie kolizja zaworów z tłokami i konieczność przeprowadzenia generalnego remontu jednostki napędowej. Wymiana łańcucha rozrządu w silniku 1,8 TSI wykonana poza autoryzowaną stacją obsługi kosztuje przeciętnie od 1500 do 2000 złotych. Warto też zaznaczyć, że usterka występuje dużo rzadziej w modelach wyprodukowanych od wiosny 2010 roku. Wtedy do fabryk trafił zmodernizowany napinacz łańcucha.

Zobacz też: Jakie są zalety i wady silnika Wankla?


Kolejna, znana awaria silników 1,8 TSI dotyczy wariatorów zmiennych faz rozrządu. Z czego może wynikać? Nadmiernie szybkie zużywanie się mechanizmu często jest łączone z dużymi ubytkami oleju. Osłabione smarowanie nieuchronnie musi prędzej lub później zniszczyć nastawnik. A podstawowym objawem uszkodzenia jest nierównomierna praca na biegu jałowym. Wymiana wariatora zmiennych faz rozrządu niestety nie jest tania. I to nie ze względu na skomplikowanie mechanizmu, a fakt że został połączony z wałkiem rozrządu odpowiadającym za pracę zaworów ssących! Część jest dostępna wyłącznie w ASO, a jej cena wynosi niespełna 2700 złotych.

Zobacz też: Wtrysk wody do silnika spalinowego - jak to działa?

REKLAMA

Drogi wariator to oczywiście pierwszy z problemów kierowców. Do wykonania wymiany konieczne jest rozpięcie napędu rozrządu. A używanego łańcucha nie da się założyć ponownie. Zakup wszystkich części koniecznych do naprawy oraz koszt robocizny sprawiają, że usunięcie problemów z wariatorem zmiennych faz rozrządu zostanie wycenione na niespełna 6 tysięcy złotych. I to też tylko w przypadku, w którym kierowca postanowi wykonać naprawę w warsztacie niezrzeszonym.

Listę problematycznego osprzętu silnika 1,8 TSI uzupełniają wtryskiwacze. Te przede wszystkim są wrażliwe na jakość tankowanego paliwa. Aby ich szybko nie uszkodzić lub zapchać, kierowca powinien tankować samochód wyłącznie na renomowanych stacjach. Całe szczęście jest takie, że wtryskiwacze dedykowane niemieckiej jednostce napędowej nie są drogie. Fabrycznie nowy mechanizm kosztuje w sklepach motoryzacyjnych już nieco ponad 260 złotych.

Zobacz też: Boschowska pompa VP44 - co musisz o niej wiedzieć?

Opis silnika 1,8 TSI/TFSI VAG - podsumowanie

Niemcy mieli wszystko, co mogło ich popchnąć do kolejnego sukcesu na rynku motoryzacyjnym. Posiadali wystarczające doświadczenie w tworzeniu trwałych silników, dysponowali środkami na badania rozwojowe oraz doskonale wiedzieli o tym, że wolumen późniejszej sprzedaży pokryje wszystkie wydatki inwestycyjne. Mimo wszystko poszli drogą na skróty, za którą dziś płacić muszą kierowcy. Szkoda, że tak poważne błędy dotknęły akurat silnika 1,8 TSI. To naprawdę ciekawe źródło napędu, które z powodzeniem mogłoby bardziej pozytywnie wpisać się do kanonu Grupy Volkswagena.

Ceny części zamiennych do silnika 1,8 TSI/TFSI:

  • filtr oleju - od 38 zł
  • filtr powietrza - od 27 zł
  • filtr paliwa - od 63 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 666 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 435 zł
  • sprzęgło komplet - od 841 zł
  • koło dwumasowe - od 1308 zł
  • wtryskiwacz - od 262 zł
  • świeca zapłonowa - od 33 zł
  • cewka zapłonowa - od 96 zł
  • sonda lambda - od 203 zł
  • turbosprężarka - od 2899 zł
Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.8 TSI/TFSI VAG
Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA