REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie elementy silnika są najbardziej narażone na zatarcie?

Jakie części ulegają zatarciu w silniku? Fot. Fotolia
Jakie części ulegają zatarciu w silniku? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żywotność poszczególnych podzespołów silnika zależy w największym stopniu od jakości ich smarowania. Gdy w układzie brakuje oleju lub ma on zmienione właściwości to nietrudno o zatarcie silnika. Które elementy motoru są najbardziej narażone na zacieranie?

Co ulega najczęściej zatarciu w silniku?

Prawidłowa eksploatacja samochodu zaczyna się już pierwszego dnia po jego nabyciu. O ile jest to nowy pojazd, to większego problemu z nią nie ma. W przypadku używanego auta należy do sprawy podejść w sposób kompleksowy. Zacząć trzeba na pewno od wymiany oleju i dokładnych jego oględzin. Użytkowanie silnika na zużytym, rozcieńczonym lub zmieszany z płynem chłodniczym oleju grozi zatarciem silnika, bądź jego podzespołów.

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego silnik może się zatrzeć?

Zatarcie silnika to oczywiście ostateczność, ale wcale nie tak rzadka jak mogłoby się Wam wydawać. Nowoczesne silniki, mocno wyżyłowane, są bardzo podatne na jakość oleju i terminową wymianę części eksploatacyjnych. Jednak proces zatarcia jest dość złożony i tak naprawdę dotyczy poszczególnych podzespołów go budujących. Dlatego mówiąc o zatarciu silnika należy raczej skupić się na konkretnym jego elemencie.

Panewki korbowe

Najczęściej zatarciu ulegając elementy układu korbowo-tłokowego. W przypadku braku właściwego smarowania najczęściej dochodzi do zatarcia panewek korbowodowych. Problem ten jest bardzo poważny, bowiem grozi zablokowaniem korbowodu pracującego na wale i jego wybiciem poza blok silnika. W rezultacie silnik wymaga wymiany na nowy. Sek w tym, że wbrew pozorom problem ten jest zaskakująco częsty. Powinni pamiętać o nim m.in. właściciele aut z silnikiem 1.9 TDI z pechowej serii BXE. Problem ten boryka także starsze silniki 2.0 TDI oraz francuskie diesle 1.9 dCi i 1.5 dCi. Nie oznacza to jednak, że zacierające się panewki to awaria typowa dla silników wysokoprężnych. Trapi ona także benzynowe silniki BMW (np. M5 E60) czy Nissana (np. Nissan 200SX, Almera 1.5 i 1.8).

Tłoki i wał korbowy

Poza panewkami na zatarcie narażone są także tłoki silnika i wał korbowy, na którym one pracują. W przypadku braku smarowania motoru zatarte zostają zarówno tłoki jak i wał korbowy czy panewki. Z racji silnego zintegrowania tych podzespołów ze sobą awarie tylko jednej z wymienionych części następują niezwykle rzadko. To właśnie dlatego koszt naprawy takiego silnika jest bardzo wysoki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wałki rozrządu

Częstym problem niewłaściwego smarowania silnika spowodowanego np. usterką pompy oleju czy zatkanym filtrem oleju są ścierające się wałki rozrządu. Pracują one z ogromną prędkością obrotową generując wysoką temperaturę. Aby je schłodzić potrzebują oleju, który ogranicza siły tarcia pomiędzy krzywkami wałku a dźwigienkami zaworowymi oraz odprowadza od nich ciepło. Najgorsze jest to, że w chwili kiedy wałki zaczynają być słabiej smarowane zaczynają się ścierać, a powstałe opiłki zatykają kanały olejowe silnik i samą pompę. W rezultacie może dojść do zniszczenie jednostki napędowej.

Turbosprężarka

Turbosprężarka stała się elementem, którego wielu kierowców zaczyna unikać jak ognia. Liczne wpisy na forach samochodowych sugerują ogromną usterkowość tego podzespołu oraz oczywiście niemałe koszty jego naprawy/wymiany. Faktycznie, te ostatnie nie są małe. W zależności od silnika koszt wymiany turbosprężarki waha się w granicach 3-8 tys. zł. Większość awarii tego podzespołu wynika jednak z niewłaściwej eksploatacji auta z turbodoładowanym silnikiem.

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki warto zadbać o prawidłowe jej smarowanie. Pracuje ona na tym samym oleju co silnik, dlatego im lepszy jego stan, tym lepiej dla turbodoładowania. Stary olej będzie szybciej zatykał kanaliki olejowe turbosprężarki i gorzej smarował jej łożyska, przez co nie trudno o uszkodzenie np. bieżni wałka turbosprężarki. Jeśli masz zatem silnik z turbosprężarką i użytkujesz auto głównie na krótkich trasach w mieście, to skróć interwał wymiany oleju silnikowego do 10 tys. km.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

REKLAMA