REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie elementy silnika są najbardziej narażone na zatarcie?

Jakie części ulegają zatarciu w silniku? Fot. Fotolia
Jakie części ulegają zatarciu w silniku? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Żywotność poszczególnych podzespołów silnika zależy w największym stopniu od jakości ich smarowania. Gdy w układzie brakuje oleju lub ma on zmienione właściwości to nietrudno o zatarcie silnika. Które elementy motoru są najbardziej narażone na zacieranie?

Co ulega najczęściej zatarciu w silniku?

Prawidłowa eksploatacja samochodu zaczyna się już pierwszego dnia po jego nabyciu. O ile jest to nowy pojazd, to większego problemu z nią nie ma. W przypadku używanego auta należy do sprawy podejść w sposób kompleksowy. Zacząć trzeba na pewno od wymiany oleju i dokładnych jego oględzin. Użytkowanie silnika na zużytym, rozcieńczonym lub zmieszany z płynem chłodniczym oleju grozi zatarciem silnika, bądź jego podzespołów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Dlaczego silnik może się zatrzeć?

Zatarcie silnika to oczywiście ostateczność, ale wcale nie tak rzadka jak mogłoby się Wam wydawać. Nowoczesne silniki, mocno wyżyłowane, są bardzo podatne na jakość oleju i terminową wymianę części eksploatacyjnych. Jednak proces zatarcia jest dość złożony i tak naprawdę dotyczy poszczególnych podzespołów go budujących. Dlatego mówiąc o zatarciu silnika należy raczej skupić się na konkretnym jego elemencie.

Panewki korbowe

Najczęściej zatarciu ulegając elementy układu korbowo-tłokowego. W przypadku braku właściwego smarowania najczęściej dochodzi do zatarcia panewek korbowodowych. Problem ten jest bardzo poważny, bowiem grozi zablokowaniem korbowodu pracującego na wale i jego wybiciem poza blok silnika. W rezultacie silnik wymaga wymiany na nowy. Sek w tym, że wbrew pozorom problem ten jest zaskakująco częsty. Powinni pamiętać o nim m.in. właściciele aut z silnikiem 1.9 TDI z pechowej serii BXE. Problem ten boryka także starsze silniki 2.0 TDI oraz francuskie diesle 1.9 dCi i 1.5 dCi. Nie oznacza to jednak, że zacierające się panewki to awaria typowa dla silników wysokoprężnych. Trapi ona także benzynowe silniki BMW (np. M5 E60) czy Nissana (np. Nissan 200SX, Almera 1.5 i 1.8).

REKLAMA

Tłoki i wał korbowy

Poza panewkami na zatarcie narażone są także tłoki silnika i wał korbowy, na którym one pracują. W przypadku braku smarowania motoru zatarte zostają zarówno tłoki jak i wał korbowy czy panewki. Z racji silnego zintegrowania tych podzespołów ze sobą awarie tylko jednej z wymienionych części następują niezwykle rzadko. To właśnie dlatego koszt naprawy takiego silnika jest bardzo wysoki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wałki rozrządu

Częstym problem niewłaściwego smarowania silnika spowodowanego np. usterką pompy oleju czy zatkanym filtrem oleju są ścierające się wałki rozrządu. Pracują one z ogromną prędkością obrotową generując wysoką temperaturę. Aby je schłodzić potrzebują oleju, który ogranicza siły tarcia pomiędzy krzywkami wałku a dźwigienkami zaworowymi oraz odprowadza od nich ciepło. Najgorsze jest to, że w chwili kiedy wałki zaczynają być słabiej smarowane zaczynają się ścierać, a powstałe opiłki zatykają kanały olejowe silnik i samą pompę. W rezultacie może dojść do zniszczenie jednostki napędowej.

Turbosprężarka

Turbosprężarka stała się elementem, którego wielu kierowców zaczyna unikać jak ognia. Liczne wpisy na forach samochodowych sugerują ogromną usterkowość tego podzespołu oraz oczywiście niemałe koszty jego naprawy/wymiany. Faktycznie, te ostatnie nie są małe. W zależności od silnika koszt wymiany turbosprężarki waha się w granicach 3-8 tys. zł. Większość awarii tego podzespołu wynika jednak z niewłaściwej eksploatacji auta z turbodoładowanym silnikiem.

Zobacz też: Gaszenie silnika z turbosprężarką - potencjalne problemy

Aby wydłużyć żywotność turbosprężarki warto zadbać o prawidłowe jej smarowanie. Pracuje ona na tym samym oleju co silnik, dlatego im lepszy jego stan, tym lepiej dla turbodoładowania. Stary olej będzie szybciej zatykał kanaliki olejowe turbosprężarki i gorzej smarował jej łożyska, przez co nie trudno o uszkodzenie np. bieżni wałka turbosprężarki. Jeśli masz zatem silnik z turbosprężarką i użytkujesz auto głównie na krótkich trasach w mieście, to skróć interwał wymiany oleju silnikowego do 10 tys. km.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA