REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa silnik z technologią Wankla?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak działa silnik z technologią Wankla?
Jak działa silnik z technologią Wankla?

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa silnik z technologią Wankla? Czym różni się silnik rotorowy od silnika z tłokami wykonującymi ruchy posuwisto-zwrotne?

Jak działa silnik z technologią Wankla?

REKLAMA

W konwencjonalnym czterosuwowym silniku spalinowym tłok porusza się ruchem posuwisto-zwrotnym wewnątrz cylindrycznej komory. Mechaniczna siła lub energia rozprężania uwalniana w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej przekazywana jest, za pośrednictwem korbowodu, na wał korbowy, który obracając się napędza koła pojazdu przy udziale skrzyni biegów. Cały cykl pracy silnika, na który składają się cztery fazy, tzn. suw dolotu, suw sprężania, suw pracy i suw wydechu, realizowany jest wewnątrz cylindra.

REKLAMA

Tymczasem rotorowe silniki oparte na technologii Wankla, czyli takie, jakie produkuje Mazda, wyposażone są w trójścienny wirnik o wypukłych bokach, który zastępuje klasyczny tłok. Energia rozprężania oddziałuje na bok wirnika, wprawiając go w ruch obrotowy wewnątrz epitrochoidalnego korpusu (o kształcie zbliżonym do cyfry 8). Następnie ruch tłoka przenoszony jest na mimośrodowy odcinek wału centralnego, a każda z faz cyklu pracy silnika realizowana jest w innej części komory.

Zobacz też: Mazda RX-VISION 2016

Zalety silnika rotorowego

W przeciwieństwie do klasycznego silnika, gdzie tłok zmienia kierunek ruchu przy każdym suwie, wirnik silnika rotorowego pozostaje w ciągłym ruchu, co gwarantuje spokojny bieg. A ponieważ wał wprawiany jest w ruch bezpośrednio przez wirnik, taka konstrukcja nie wymaga tylu elementów ruchomych co konwencjonalny silnik spalinowy. Dokładniej rzecz ujmując, silnik rotorowy pozbawiony jest korbowodów oraz mechanizmu zaworowego, w którego skład zwyczajowo wchodzi pasek i wałek rozrządu, dźwigienki zaworowe i same zawory. Dzięki temu silnik rotorowy jest mniejszy i lżejszy od konwencjonalnych konstrukcji generujących podobną moc i osiągi.

Zobacz też: Nowa Toyota GT86 z silnikiem Mazdy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną zaletą napędu rotorowego jest fakt, iż podczas całego cyklu czterosuwowego wał wprawiany jest w ruch obrotowy trzykrotnie, natomiast w klasycznym silniku tłok obraca wałem jedynie dwukrotnie. Dzięki temu silnik rotorowy jest mniej podatny na wahania momentu obrotowego oraz wykazuje bardziej płynny przybór mocy. Co więcej, nawet przy wysokich prędkościach obrotowych (w odniesieniu do prędkości wału), wirnik nadal obraca się wolniej niż pracuje tłok w silniku o konwencjonalnej konstrukcji. Dzięki temu silnik rotorowy wykazuje się bardzo wysoką sprawnością mechaniczną, co w skrócie oznacza, iż przy niewielkiej pojemności może generować dużą moc.

Źródło: Mazda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA