REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa silnik z technologią Wankla?

Jak działa silnik z technologią Wankla?
Jak działa silnik z technologią Wankla?

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa silnik z technologią Wankla? Czym różni się silnik rotorowy od silnika z tłokami wykonującymi ruchy posuwisto-zwrotne?

Jak działa silnik z technologią Wankla?

REKLAMA

W konwencjonalnym czterosuwowym silniku spalinowym tłok porusza się ruchem posuwisto-zwrotnym wewnątrz cylindrycznej komory. Mechaniczna siła lub energia rozprężania uwalniana w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej przekazywana jest, za pośrednictwem korbowodu, na wał korbowy, który obracając się napędza koła pojazdu przy udziale skrzyni biegów. Cały cykl pracy silnika, na który składają się cztery fazy, tzn. suw dolotu, suw sprężania, suw pracy i suw wydechu, realizowany jest wewnątrz cylindra.

REKLAMA

Tymczasem rotorowe silniki oparte na technologii Wankla, czyli takie, jakie produkuje Mazda, wyposażone są w trójścienny wirnik o wypukłych bokach, który zastępuje klasyczny tłok. Energia rozprężania oddziałuje na bok wirnika, wprawiając go w ruch obrotowy wewnątrz epitrochoidalnego korpusu (o kształcie zbliżonym do cyfry 8). Następnie ruch tłoka przenoszony jest na mimośrodowy odcinek wału centralnego, a każda z faz cyklu pracy silnika realizowana jest w innej części komory.

Zobacz też: Mazda RX-VISION 2016

Zalety silnika rotorowego

W przeciwieństwie do klasycznego silnika, gdzie tłok zmienia kierunek ruchu przy każdym suwie, wirnik silnika rotorowego pozostaje w ciągłym ruchu, co gwarantuje spokojny bieg. A ponieważ wał wprawiany jest w ruch bezpośrednio przez wirnik, taka konstrukcja nie wymaga tylu elementów ruchomych co konwencjonalny silnik spalinowy. Dokładniej rzecz ujmując, silnik rotorowy pozbawiony jest korbowodów oraz mechanizmu zaworowego, w którego skład zwyczajowo wchodzi pasek i wałek rozrządu, dźwigienki zaworowe i same zawory. Dzięki temu silnik rotorowy jest mniejszy i lżejszy od konwencjonalnych konstrukcji generujących podobną moc i osiągi.

Zobacz też: Nowa Toyota GT86 z silnikiem Mazdy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną zaletą napędu rotorowego jest fakt, iż podczas całego cyklu czterosuwowego wał wprawiany jest w ruch obrotowy trzykrotnie, natomiast w klasycznym silniku tłok obraca wałem jedynie dwukrotnie. Dzięki temu silnik rotorowy jest mniej podatny na wahania momentu obrotowego oraz wykazuje bardziej płynny przybór mocy. Co więcej, nawet przy wysokich prędkościach obrotowych (w odniesieniu do prędkości wału), wirnik nadal obraca się wolniej niż pracuje tłok w silniku o konwencjonalnej konstrukcji. Dzięki temu silnik rotorowy wykazuje się bardzo wysoką sprawnością mechaniczną, co w skrócie oznacza, iż przy niewielkiej pojemności może generować dużą moc.

Źródło: Mazda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA