REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działa silnik z technologią Wankla?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak działa silnik z technologią Wankla?
Jak działa silnik z technologią Wankla?

REKLAMA

REKLAMA

Jak działa silnik z technologią Wankla? Czym różni się silnik rotorowy od silnika z tłokami wykonującymi ruchy posuwisto-zwrotne?

Jak działa silnik z technologią Wankla?

REKLAMA

W konwencjonalnym czterosuwowym silniku spalinowym tłok porusza się ruchem posuwisto-zwrotnym wewnątrz cylindrycznej komory. Mechaniczna siła lub energia rozprężania uwalniana w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej przekazywana jest, za pośrednictwem korbowodu, na wał korbowy, który obracając się napędza koła pojazdu przy udziale skrzyni biegów. Cały cykl pracy silnika, na który składają się cztery fazy, tzn. suw dolotu, suw sprężania, suw pracy i suw wydechu, realizowany jest wewnątrz cylindra.

REKLAMA

Tymczasem rotorowe silniki oparte na technologii Wankla, czyli takie, jakie produkuje Mazda, wyposażone są w trójścienny wirnik o wypukłych bokach, który zastępuje klasyczny tłok. Energia rozprężania oddziałuje na bok wirnika, wprawiając go w ruch obrotowy wewnątrz epitrochoidalnego korpusu (o kształcie zbliżonym do cyfry 8). Następnie ruch tłoka przenoszony jest na mimośrodowy odcinek wału centralnego, a każda z faz cyklu pracy silnika realizowana jest w innej części komory.

Zobacz też: Mazda RX-VISION 2016

Zalety silnika rotorowego

W przeciwieństwie do klasycznego silnika, gdzie tłok zmienia kierunek ruchu przy każdym suwie, wirnik silnika rotorowego pozostaje w ciągłym ruchu, co gwarantuje spokojny bieg. A ponieważ wał wprawiany jest w ruch bezpośrednio przez wirnik, taka konstrukcja nie wymaga tylu elementów ruchomych co konwencjonalny silnik spalinowy. Dokładniej rzecz ujmując, silnik rotorowy pozbawiony jest korbowodów oraz mechanizmu zaworowego, w którego skład zwyczajowo wchodzi pasek i wałek rozrządu, dźwigienki zaworowe i same zawory. Dzięki temu silnik rotorowy jest mniejszy i lżejszy od konwencjonalnych konstrukcji generujących podobną moc i osiągi.

Zobacz też: Nowa Toyota GT86 z silnikiem Mazdy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejną zaletą napędu rotorowego jest fakt, iż podczas całego cyklu czterosuwowego wał wprawiany jest w ruch obrotowy trzykrotnie, natomiast w klasycznym silniku tłok obraca wałem jedynie dwukrotnie. Dzięki temu silnik rotorowy jest mniej podatny na wahania momentu obrotowego oraz wykazuje bardziej płynny przybór mocy. Co więcej, nawet przy wysokich prędkościach obrotowych (w odniesieniu do prędkości wału), wirnik nadal obraca się wolniej niż pracuje tłok w silniku o konwencjonalnej konstrukcji. Dzięki temu silnik rotorowy wykazuje się bardzo wysoką sprawnością mechaniczną, co w skrócie oznacza, iż przy niewielkiej pojemności może generować dużą moc.

Źródło: Mazda

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA