REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Mazda CX-3 to najnowszy crossover japońskiego producenta. Według zapewnień producenta o jego sukcesie ma zadecydować nie tylko efektowny wygląd, ale i bardzo nowoczesna technologia. Postanowiliśmy to sprawdzić na krętych drogach pod Barceloną.

Mazda CX-3: pierwsza jazda

Mazda jest wyraźnie na fali wznoszącej, a zainteresowanie jej samochodami rośnie w bardzo szybkim tempie. Kierunek rozwoju marki wskazała Mazda 6 III generacji, która stworzona w duchu filozofii KODO - „Dusza ruchu”-  szybko okrzyknięta została jedną z najpiękniejszych limuzyn klasy średniej. Niesztampowa linia nadwozia w połączeniu z technologią SKYACTIV zagwarantowały ogromny sukces tego modelu. Później pojawiła się Mazda CX-5 i w ciągu 3,5 roku z taśm montażowych zjechało ponad milion egzemplarzy tego modelu. Japoński koncern nie spoczął jednak na laurach i postanowił rozszerzyć swoje wpływy także w klasie miejskich crossoverów segmentu B, czego efektem jest najnowsza Mazda CX-3.

REKLAMA

Mazda CX-3: nadwozie

Nowa Mazda CX-3 powstała w oparciu o model 2, a o jej bliskich konotacjach z nim świadczy m.in. identyczny rozstaw osi obu aut równy 2570 mm. Na tle swojej mniejszej siostry CX-3 wyróżnia się jednak nie tylko dłuższym (o 215 mm), wyższym (o 40 mm) i szerszym (o 70 mm) nadwoziem, ale i podwyższonym (do 155 mm) prześwitem oraz zwiększonym rozstawem kół na obu osiach mającym zapewnić lepsze prowadzenie pojazdu.

CX-3 to także model o znacznie masywniejszej sylwetce, którą wyróżnia mocno wznosząca się ku górze linia bocznych szyb (zwłaszcza w tylnych drzwiach), mała tylna szyba, podwójny układ wydechowy oraz plastikowe nakładki zderzaków i błotników. CX-3 jest także o ok. 200 kg cięższa od modelu 2, a przy tym jej konstrukcja dostosowana została zaadaptowania napędu 4x4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mazda CX-3: wnętrze

Wnętrze Mazdy CX-3 na pierwszy rzut oka wydaje się być żywcem przeniesione z Mazdy 2. Identyczny jest m.in. kształt deski rozdzielczej oraz poszczególnych pokręteł, przycisków sterujących i wlotów powietrza systemu klimatyzacji. Także centralnie umieszczony ekran systemu multimedialnego jest wspólny dla obu modeli. Taki stan rzeczy dla wiecznych malkontentów może stanowic argument przeciwko temu modelowi, ale trzeba przyznać, że samo wnętrze wykonano naprawdę poprawnie. Materiały wykończeniowe, choć zaskakująco twarde, wyglądają bardzo dobrze, sprawiają solidne wrażenie i są świetnie spasowane ze sobą. Poziom wykończenia (poza materiałami) stoi nawet na wyższym poziomie niż w Mazdzie 3. W lepszych wersjach wyposażeniowych (pakiet Off White) deska rozdzielcza może być ozdobiona materiałami imitującymi skórę naturalną.

Zobacz też: Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

REKLAMA

Pewne zastrzeżenia budzi system nawigacji, który choć bardzo czytelny, nieprecyzyjnie wskazuje pozycję auta na rondach, a przed ważnymi zjazdami z autostrady potrafi przysłonić część mapy tablicą informacyjną z rozpiską kierunków poszczególnych kierunków jazdy. Nie udało nam się także odnaleźć w niej opcji pozwalającej omijać drogi płatne (można jedynie aktywować funkcję omijania autostrad co nie zawsze jest tożsame z omijaniem dróg płatnych).

Z punktu widzenia kierowcy, Mazda CX-3 jest bardzo przyjemnym w prowadzeniu pojazdem. Fotel kierowcy bardzo dobrze podtrzymuje ciało w szybko przejeżdżanych zakrętach, kierownica jest nieduża i świetnie leży w dłoniach, hamulec ręczny i lewarek skrzyni biegów znajdują się tuż pod ręką, a sterowaniem systemem audio (BOSE) za pomocą dedykowanego, multifunkcyjnego pokrętła jest niezwykle wygodne. Zegary są czytelne (zależności od wersji w centralnej ich części znajduje się albo prędkościomierz, albo obrotomierz), podobnie jak opcjonalny wyświetlacz HUD. Producent nie zapomniał także o ulokowaniu tuż przed lewarkiem skrzyni biegów odtwarzacza płyt CD. Szkoda tylko, że nie zdecydował się na umieszczenie pod nim dodatkowych przycisków dedykowanych ulubionym stacjom radiowym.

Mazdę CX-3 należy także pochwalić za porządne wyciszenie przedziału pasażerskiego. W kabinie jest cicho nawet powyżej 140 km/h. Dzięki temu długa podróż nie jest tak męcząca, a pasażerowie auta mogą spokojnie oddać się konwersacji.

Pod względem przestronności Mazda CX-3 prezentuje poziom podobny temu z Fiata 500X. Z przodu nawet wysocy pasażerowie będą usatysfakcjonowani, natomiast z tyłu może brakować im swobody na wysokości kolan. W drugim rzędzie jest po prostu mniej przestronnie niż sugerują to gabaryty auta. Na pierwszy rzut oka także bagażnik nie rozpieszcza swoją pojemnością, ale po wyjęciu jego podłogi, okazuję się całkiem pakowny (350 litrów) jak na miejskiego crossovera.

Mazda CX-3: prowadzenie

Bardzo mocną stroną Mazdy CX-3 jest jej prowadzenie. Niezwykle kręte drogi pod Barceloną, pozwoliły docenić wkład pracy inżynierów włożony przy projektowaniu podwozia Mazdy. Auto chętnie reaguje nawet na delikatne ruchy kierownicy, a dzięki neutralnej charakterystyce prowadzenia pewnie utrzymuje tor jazdy w zakręcie. Niezwykle równe asfalty, jakimi wyściełano drogi pod Barceloną nie pozwoliły ocenić w pełni jakości amortyzacji jaką oferuje CX-3, ale naszą uwagę przykuła przede wszystkim cicha praca układu resorującego. Nawet na szybko pokonywanych poprzecznych nierównościach zawieszenie pracowało bez wydawania z siebie jakichkolwiek nieprzyjemnych dźwięków. Jedynie tylna oś oparta na belce skrętnej potrafiła nieco podskoczyć na szybko przejeżdżanych „policjantach”.

Mazda CX-3: silniki

Pod maską nowej Mazdy CX-3 może znaleźć się jedna z trzech jednostek napędowych. Benzynowe motory reprezentuje silnik 2.0 z serii SKYACTIV-G o mocy albo 120-stu (przedni napęd), albo 150-ściu koni mechanicznych (napęd 4x4), a wysokoprężne nowa jednostka 1.5  SKYACTIV-D o mocy 105 KM (4x4). Obie jednostki wykonano w technologii SKYACTIV, która zachwyca niespotykanymi rozwiązaniami. Wolnossące silniki benzynowe 2.0 z serii SKYACTIV-G oferują stopień sprężania prawie tak wysoki (14,0:1) jak stosowane do tej pory motory Diesla, a jednostka wysokoprężna z serii SKYACTIV-D stopień sprężania prawie tak niski jak silniki benzynowe (14,8:1). Ta niespotykana nigdzie indziej technologia pozwala Mazdzie spełnić niezwykle surowe normy emisji spalin, bez konieczności zmniejszania pojemności. Co więcej, w rzeczywistych warunkach jazdy, silniki Mazdy okazują nawet oszczędniejsze niż downsizingowe konstrukcje konkurencji. Ogromną zaletą silników z serii SKYACTIV jest także niezwykle równa, bezwibracyjna praca.

Mazda CX-3: zużycie paliwa 1.5 Diesel

W trakcie jazd testowych w Hiszpanii nasza redakcja miała okazję sprawdzić Mazdę CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM wyposażoną w manualna skrzynię biegów. Silnik ten, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic charakteryzuje bardzo równomierny, wręcz liniowy przyrost mocy. Zapewnia autu przyzwoitą dynamikę już od 1800 obr./min i kręci się do ok. 5000 obr./min Jest przy tym bardzo oszczędny. Na trasie spalanie można ograniczyć nawet do 4,4 l na 100 km, a zakorkowanym mieście do ok. 6,3 l na 100 km. Średnie spalania ukształtowało się na poziomie 5,0 l na 100 km.

Manualna skrzynia biegów o 6-ciu przełożeniach działa bardzo dobrze, skok lewarka jest relatywnie krótki, a on sam porusza się z lekkim oporem.

Mazda CX-3: napęd

Napęd na wszystkie koła i-ACTIV AWD ma poprawić zachowanie auta w trakcie ruszania na mokrej lub luźnej nawierzchni. Na rozgrzanych słońcem hiszpańskich asfaltach nie udało nam się sprawdzić zapewnień producenta co do jego możliwości. Prezentowany egzemplarz dysponował bowiem przednim napędem, który w polskiej ofercie występować będzie wyłącznie z silnikami benzynowymi.

Mazda CX-3: hamulce

Mazda CX-3 przekonuje do siebie skutecznym układem hamulcowym. W przeciwieństwie do modelu 2, CX-3 posiada przy wszystkich kołach tarcze hamulcowe. Przednie, wentylowane mają średnicę 295 mm a tylne, lite 281 mm. W rezultacie auto bardzo sprawnie i przekonująco wytrąca prędkość, pozostając przez cały czas bardzo stabilne.

Mazda CX-3: systemy bezpieczeństwa

W nowej Mazdzie CX-3 kierowca może liczyć także na szereg systemów wspomagających jego jazdę, które jako zgrany zespół tworzą tzw. i-ACTIVSENSE. W oparciu o kamery HD, czujniki radarowe i laserowe auto potrafi samodzielnie rozpocząć hamowanie awaryjne (systemy SBS i SCBS), monitorować obszar martwego pola w lusterkach (BSM), ostrzegać o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDWS), przełączać światła z drogowych na mijania czy utrzymywać stałą prędkość i dystans od poprzedzającego pojazdu (MRCC).

Mazda CX-3: ceny

Ceny nowej Mazdy CX-3 na polskim rynku rozpoczynają się od kwoty 66 900 zł (2.0 120 KM MT6 SkyGO). Mocniejszy silnik benzynowy 2.0 150 KM oferowany jest wyłącznie z napędem 4x4 i wyższym wariancie wyposażenia (SKYMOTION) dlatego kosztuje co najmniej 83 400 zł. Najtańsza Mazda CX-3 z automatyczną skrzynią biegów 2.0 120 KM została wyceniona na 78 900 zł (SkyMOTION). Amatorzy silników Diesla mogą być rozczarowani, bowiem CX-3 z tego typu motorem oferowany jest wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażenia SKYPASSION i napędem 4x4, przez co jego cena rozpoczyna się od 99 400 zł.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Mazda CX-3: opinia

Moda na samochody typu SUV czy crossover trwa w najlepsze, dlatego Mazda CX-3 ma spore szanse na sukces. Adresowana jest do klientów oczekujących od auta nietuzinkowego stylu, popartego nowoczesną technologią, dla których cena nie jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze auta. Pierwsze jazdy nową Mazda CX-3 pokazały, że samochód ten ma spory potencjał. Pewne prowadzenie, oszczędny silnik Diesla o wysokiej kulturze pracy, ciekawie zaprojektowane i porządnie wyciszone wnętrze. Czy efektowny wygląd w połączeniu z nowoczesną techniką zapewnią Mazdzie powodzenie? Zweryfikuje to rynek. Rywale pokroju Fiata 500X, Nissana Jule czy nawet MINI Countrymana na pewno nie odpuszczą, ale i oni powinni bać się japońskiego konkurenta. Jest naprawdę dobry.

Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA