REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Mazda CX-3 to najnowszy crossover japońskiego producenta. Według zapewnień producenta o jego sukcesie ma zadecydować nie tylko efektowny wygląd, ale i bardzo nowoczesna technologia. Postanowiliśmy to sprawdzić na krętych drogach pod Barceloną.

Mazda CX-3: pierwsza jazda

Mazda jest wyraźnie na fali wznoszącej, a zainteresowanie jej samochodami rośnie w bardzo szybkim tempie. Kierunek rozwoju marki wskazała Mazda 6 III generacji, która stworzona w duchu filozofii KODO - „Dusza ruchu”-  szybko okrzyknięta została jedną z najpiękniejszych limuzyn klasy średniej. Niesztampowa linia nadwozia w połączeniu z technologią SKYACTIV zagwarantowały ogromny sukces tego modelu. Później pojawiła się Mazda CX-5 i w ciągu 3,5 roku z taśm montażowych zjechało ponad milion egzemplarzy tego modelu. Japoński koncern nie spoczął jednak na laurach i postanowił rozszerzyć swoje wpływy także w klasie miejskich crossoverów segmentu B, czego efektem jest najnowsza Mazda CX-3.

REKLAMA

Mazda CX-3: nadwozie

Nowa Mazda CX-3 powstała w oparciu o model 2, a o jej bliskich konotacjach z nim świadczy m.in. identyczny rozstaw osi obu aut równy 2570 mm. Na tle swojej mniejszej siostry CX-3 wyróżnia się jednak nie tylko dłuższym (o 215 mm), wyższym (o 40 mm) i szerszym (o 70 mm) nadwoziem, ale i podwyższonym (do 155 mm) prześwitem oraz zwiększonym rozstawem kół na obu osiach mającym zapewnić lepsze prowadzenie pojazdu.

CX-3 to także model o znacznie masywniejszej sylwetce, którą wyróżnia mocno wznosząca się ku górze linia bocznych szyb (zwłaszcza w tylnych drzwiach), mała tylna szyba, podwójny układ wydechowy oraz plastikowe nakładki zderzaków i błotników. CX-3 jest także o ok. 200 kg cięższa od modelu 2, a przy tym jej konstrukcja dostosowana została zaadaptowania napędu 4x4.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mazda CX-3: wnętrze

Wnętrze Mazdy CX-3 na pierwszy rzut oka wydaje się być żywcem przeniesione z Mazdy 2. Identyczny jest m.in. kształt deski rozdzielczej oraz poszczególnych pokręteł, przycisków sterujących i wlotów powietrza systemu klimatyzacji. Także centralnie umieszczony ekran systemu multimedialnego jest wspólny dla obu modeli. Taki stan rzeczy dla wiecznych malkontentów może stanowic argument przeciwko temu modelowi, ale trzeba przyznać, że samo wnętrze wykonano naprawdę poprawnie. Materiały wykończeniowe, choć zaskakująco twarde, wyglądają bardzo dobrze, sprawiają solidne wrażenie i są świetnie spasowane ze sobą. Poziom wykończenia (poza materiałami) stoi nawet na wyższym poziomie niż w Mazdzie 3. W lepszych wersjach wyposażeniowych (pakiet Off White) deska rozdzielcza może być ozdobiona materiałami imitującymi skórę naturalną.

Zobacz też: Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

REKLAMA

Pewne zastrzeżenia budzi system nawigacji, który choć bardzo czytelny, nieprecyzyjnie wskazuje pozycję auta na rondach, a przed ważnymi zjazdami z autostrady potrafi przysłonić część mapy tablicą informacyjną z rozpiską kierunków poszczególnych kierunków jazdy. Nie udało nam się także odnaleźć w niej opcji pozwalającej omijać drogi płatne (można jedynie aktywować funkcję omijania autostrad co nie zawsze jest tożsame z omijaniem dróg płatnych).

Z punktu widzenia kierowcy, Mazda CX-3 jest bardzo przyjemnym w prowadzeniu pojazdem. Fotel kierowcy bardzo dobrze podtrzymuje ciało w szybko przejeżdżanych zakrętach, kierownica jest nieduża i świetnie leży w dłoniach, hamulec ręczny i lewarek skrzyni biegów znajdują się tuż pod ręką, a sterowaniem systemem audio (BOSE) za pomocą dedykowanego, multifunkcyjnego pokrętła jest niezwykle wygodne. Zegary są czytelne (zależności od wersji w centralnej ich części znajduje się albo prędkościomierz, albo obrotomierz), podobnie jak opcjonalny wyświetlacz HUD. Producent nie zapomniał także o ulokowaniu tuż przed lewarkiem skrzyni biegów odtwarzacza płyt CD. Szkoda tylko, że nie zdecydował się na umieszczenie pod nim dodatkowych przycisków dedykowanych ulubionym stacjom radiowym.

Mazdę CX-3 należy także pochwalić za porządne wyciszenie przedziału pasażerskiego. W kabinie jest cicho nawet powyżej 140 km/h. Dzięki temu długa podróż nie jest tak męcząca, a pasażerowie auta mogą spokojnie oddać się konwersacji.

Pod względem przestronności Mazda CX-3 prezentuje poziom podobny temu z Fiata 500X. Z przodu nawet wysocy pasażerowie będą usatysfakcjonowani, natomiast z tyłu może brakować im swobody na wysokości kolan. W drugim rzędzie jest po prostu mniej przestronnie niż sugerują to gabaryty auta. Na pierwszy rzut oka także bagażnik nie rozpieszcza swoją pojemnością, ale po wyjęciu jego podłogi, okazuję się całkiem pakowny (350 litrów) jak na miejskiego crossovera.

Mazda CX-3: prowadzenie

Bardzo mocną stroną Mazdy CX-3 jest jej prowadzenie. Niezwykle kręte drogi pod Barceloną, pozwoliły docenić wkład pracy inżynierów włożony przy projektowaniu podwozia Mazdy. Auto chętnie reaguje nawet na delikatne ruchy kierownicy, a dzięki neutralnej charakterystyce prowadzenia pewnie utrzymuje tor jazdy w zakręcie. Niezwykle równe asfalty, jakimi wyściełano drogi pod Barceloną nie pozwoliły ocenić w pełni jakości amortyzacji jaką oferuje CX-3, ale naszą uwagę przykuła przede wszystkim cicha praca układu resorującego. Nawet na szybko pokonywanych poprzecznych nierównościach zawieszenie pracowało bez wydawania z siebie jakichkolwiek nieprzyjemnych dźwięków. Jedynie tylna oś oparta na belce skrętnej potrafiła nieco podskoczyć na szybko przejeżdżanych „policjantach”.

Mazda CX-3: silniki

Pod maską nowej Mazdy CX-3 może znaleźć się jedna z trzech jednostek napędowych. Benzynowe motory reprezentuje silnik 2.0 z serii SKYACTIV-G o mocy albo 120-stu (przedni napęd), albo 150-ściu koni mechanicznych (napęd 4x4), a wysokoprężne nowa jednostka 1.5  SKYACTIV-D o mocy 105 KM (4x4). Obie jednostki wykonano w technologii SKYACTIV, która zachwyca niespotykanymi rozwiązaniami. Wolnossące silniki benzynowe 2.0 z serii SKYACTIV-G oferują stopień sprężania prawie tak wysoki (14,0:1) jak stosowane do tej pory motory Diesla, a jednostka wysokoprężna z serii SKYACTIV-D stopień sprężania prawie tak niski jak silniki benzynowe (14,8:1). Ta niespotykana nigdzie indziej technologia pozwala Mazdzie spełnić niezwykle surowe normy emisji spalin, bez konieczności zmniejszania pojemności. Co więcej, w rzeczywistych warunkach jazdy, silniki Mazdy okazują nawet oszczędniejsze niż downsizingowe konstrukcje konkurencji. Ogromną zaletą silników z serii SKYACTIV jest także niezwykle równa, bezwibracyjna praca.

Mazda CX-3: zużycie paliwa 1.5 Diesel

W trakcie jazd testowych w Hiszpanii nasza redakcja miała okazję sprawdzić Mazdę CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM wyposażoną w manualna skrzynię biegów. Silnik ten, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic charakteryzuje bardzo równomierny, wręcz liniowy przyrost mocy. Zapewnia autu przyzwoitą dynamikę już od 1800 obr./min i kręci się do ok. 5000 obr./min Jest przy tym bardzo oszczędny. Na trasie spalanie można ograniczyć nawet do 4,4 l na 100 km, a zakorkowanym mieście do ok. 6,3 l na 100 km. Średnie spalania ukształtowało się na poziomie 5,0 l na 100 km.

Manualna skrzynia biegów o 6-ciu przełożeniach działa bardzo dobrze, skok lewarka jest relatywnie krótki, a on sam porusza się z lekkim oporem.

Mazda CX-3: napęd

Napęd na wszystkie koła i-ACTIV AWD ma poprawić zachowanie auta w trakcie ruszania na mokrej lub luźnej nawierzchni. Na rozgrzanych słońcem hiszpańskich asfaltach nie udało nam się sprawdzić zapewnień producenta co do jego możliwości. Prezentowany egzemplarz dysponował bowiem przednim napędem, który w polskiej ofercie występować będzie wyłącznie z silnikami benzynowymi.

Mazda CX-3: hamulce

Mazda CX-3 przekonuje do siebie skutecznym układem hamulcowym. W przeciwieństwie do modelu 2, CX-3 posiada przy wszystkich kołach tarcze hamulcowe. Przednie, wentylowane mają średnicę 295 mm a tylne, lite 281 mm. W rezultacie auto bardzo sprawnie i przekonująco wytrąca prędkość, pozostając przez cały czas bardzo stabilne.

Mazda CX-3: systemy bezpieczeństwa

W nowej Mazdzie CX-3 kierowca może liczyć także na szereg systemów wspomagających jego jazdę, które jako zgrany zespół tworzą tzw. i-ACTIVSENSE. W oparciu o kamery HD, czujniki radarowe i laserowe auto potrafi samodzielnie rozpocząć hamowanie awaryjne (systemy SBS i SCBS), monitorować obszar martwego pola w lusterkach (BSM), ostrzegać o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDWS), przełączać światła z drogowych na mijania czy utrzymywać stałą prędkość i dystans od poprzedzającego pojazdu (MRCC).

Mazda CX-3: ceny

Ceny nowej Mazdy CX-3 na polskim rynku rozpoczynają się od kwoty 66 900 zł (2.0 120 KM MT6 SkyGO). Mocniejszy silnik benzynowy 2.0 150 KM oferowany jest wyłącznie z napędem 4x4 i wyższym wariancie wyposażenia (SKYMOTION) dlatego kosztuje co najmniej 83 400 zł. Najtańsza Mazda CX-3 z automatyczną skrzynią biegów 2.0 120 KM została wyceniona na 78 900 zł (SkyMOTION). Amatorzy silników Diesla mogą być rozczarowani, bowiem CX-3 z tego typu motorem oferowany jest wyłącznie w najbogatszej wersji wyposażenia SKYPASSION i napędem 4x4, przez co jego cena rozpoczyna się od 99 400 zł.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Mazda CX-3: opinia

Moda na samochody typu SUV czy crossover trwa w najlepsze, dlatego Mazda CX-3 ma spore szanse na sukces. Adresowana jest do klientów oczekujących od auta nietuzinkowego stylu, popartego nowoczesną technologią, dla których cena nie jest najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze auta. Pierwsze jazdy nową Mazda CX-3 pokazały, że samochód ten ma spory potencjał. Pewne prowadzenie, oszczędny silnik Diesla o wysokiej kulturze pracy, ciekawie zaprojektowane i porządnie wyciszone wnętrze. Czy efektowny wygląd w połączeniu z nowoczesną techniką zapewnią Mazdzie powodzenie? Zweryfikuje to rynek. Rywale pokroju Fiata 500X, Nissana Jule czy nawet MINI Countrymana na pewno nie odpuszczą, ale i oni powinni bać się japońskiego konkurenta. Jest naprawdę dobry.

Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA