REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darmowa komunikacja miejska w Środzie Wielkopolskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Darmowa komunikacja miejska w Środzie Wielkopolskiej.
Darmowa komunikacja miejska w Środzie Wielkopolskiej.
CARGAZ Bis

REKLAMA

REKLAMA

Władze Środy Wielkopolskiej zdecydowały o wprowadzeniu darmowej komunikacji autobusowej na terenie miasta. Zabieg ma na celu zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w mieście.

W Środzie Wielkopolskiej od środy uruchomiono autobusową komunikację miejską. Gmina zdecydowała, że przejazdy będą bezpłatne dla wszystkich pasażerów. W ten sposób samorządowcy chcą zmniejszyć ruch samochodów w mieście.

REKLAMA

Uruchomiono sześć linii autobusowych kursujących po mieście i pięć dojeżdżających do miejscowości na terenie gminy, zamieszkałej przez ok. 31 tys. osób.

„Zakładamy, że komunikacja będzie darmowa, bo jakakolwiek odpłatność może zniechęcić klientów. Nastręcza również problemów – kwoty uzyskane z biletów nie stanowiłyby znaczącego przychodu, więc można je pominąć” – powiedział PAP burmistrz Środy Wlkp. Wojciech Ziętkowski.

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo XC90 2015 r.

Dodał, że pomysł rodził się kilka lat, ale przesądzającym argumentem za wprowadzeniem transportu publicznego był problem z rosnącym natężeniem ruchu samochodowego w centrum miasta. „Chcemy zachęcić ludzi, żeby swoje cztery kółka zostawili w domu. Jesteśmy relatywnie zamożnym terenem i mamy duży wskaźnik zmotoryzowania – na 1000 mieszkańców przeszło 600 samochodów. Po jednej z ulic od godziny 6-18 przejeżdża prawie 10 tysięcy aut” – powiedział burmistrz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Urząd szacuje, że komunikacja miejska będzie kosztowała ok. miliona złotych rocznie. „Przy budżecie wynoszącym ok. 120 mln zł jest to do udźwignięcia” – ocenił Ziętkowski.

Komunikacja przez trzy miesiące będzie działać na zasadzie pilotażu. Urząd chce sprawdzić zainteresowanie oraz obłożenie poszczególnych tras, lokalizację przystanków, itp. W przyszłości mają zostać wprowadzone korekty.

„Ludzie zagłosują nogami – wszystko zależy od frekwencji i zainteresowania. Jeśli z transportu dziennie będzie korzystało kilkaset osób to znaczy, że jest potrzebny” – zakłada burmistrz.

Zdaniem eksperta zajmującego się transportem miejskim dr. Michała Beima z Instytutu Sobieskiego, bezpłatna komunikacja sprawdza się w małych miastach. „Na przykład takich jak Środa Wielkopolska. Uważam, że taką granicą jest poziom 50-80 tys. mieszkańców – powiedział.

Zobacz też: Pieniądze z funduszu Łącząc Europę

REKLAMA

Beim tłumaczy, że w małych miejscowościach jest silna konkurencja ze strony ruchu rowerowego i pieszego oraz indywidualnej motoryzacji. „Z komunikacji korzystają osoby, które mają ulgi ustawowe albo gminne. Przez to okazuje się, że utrzymanie systemu dystrybucji biletów i ich kontroli powoduje realne straty” – tłumaczył.

Według eksperta pomysł Środy Wlkp. może się sprawdzić. „Autobusy mogą nawet jeździć rzadko, ale powinny być zsynchronizowane z godzinami np. odjazdów pociągów, mszy, rozpoczęciem zajęć w szkołach” – wymienił.

Darmowa komunikacja miejska w Polsce została już wprowadzona np. w Goleniowie, Gostyniu, Polkowicach, Ścinawie, Lubiniu i Żorach. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA