REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

Tomasz Korniejew
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie najnowszej, czwartej generacji Mazdy MX-5 było dla japońskich inżynierów wyzwaniem. Bo jak zmodernizować i jednocześnie nie zepsuć jednej z ikon motoryzacji? Szefowie koncernu mieli na to doskonały sposób, który wyrazili jednym zdaniem – wracamy do korzeni.

Od momentu wprowadzenia do oferty pierwszej generacji MX-5, Mazda sprzedała na świecie ponad 950 tys. sztuk legendarnego roadstera. Atrakcyjna cena zakupu, ładne nadwozie, a przede wszystkim perspektywa frajdy z prowadzenia i niskich kosztów eksploatacji przyciągnęły do salonów Mazdy rzesze nabywców.

REKLAMA

REKLAMA

Stałym trendem w świecie motoryzacji jest fakt, że każda kolejna odsłona modelu jest większa, cięższa i nieco droższa od poprzedniej. W efekcie dzisiejsze samochody segmentu B są o wiele większe niż pierwsze modele segmentu kompaktów.

Nie inaczej było z Mazdą MX-5. Trzecia (schodząca z rynku) generacja była nie dość, że sporo większa i cięższa od pierwszej, to jeszcze mogła zostać wyposażona w blaszany, składany dach. W efekcie, auto wciąż dobrze jeździło, ale zaczęło się zbliżać do „tłustych” europejskich dwuosobowych kabrioletów, a oddalać od klasycznych zwinnych roadsterów z materiałowym dachem.

Rozważając nad przyszłością modelu MX-5, zarząd Mazdy doszedł do wniosku, że najwyższy czas przestać podążać za trendem i wrócić do korzeni. Czyli z MX-5 znów zrobić lekkie, zwinne auto, którego największą zaletą są doskonałe właściwości jezdne. Czy to się udało?

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

Mazda MX-5 2015 – mniejsza niż poprzedniczka

Nadwozie czwartej generacji Mazdy MX-5 to książkowy przykład sylwetki roadstera. Długa maska, krótka przednia szyba, nisko osadzone nadwozie, dwa miejsca, niewielkie szyby boczne, materiałowy dach, krótka linia bagażnika, duże koła i piękne przetłoczenia na błotnikach. Całość prezentuje się zgrabnie, a dzięki nietypowym projektom reflektorów (LED) i tylnych świateł – bardzo nowocześnie.

Najnowsza MX-5 jest aż o 10,5 cm krótsza, o 19,8 cm szersza i o 3 cm niższa od modelu schodzącego z rynku. Jest od niego także o 100 kg lżejsza.

W opisywanej Mazdzie, jak na roadstera przystało, siedziska foteli są umieszczone nisko nad podłogą, co wymusza sportową pozycję za kierownicą – z nogami wyciągniętymi do przodu.

Za projekt foteli odpowiadała renomowana firma Recaro, która maksymalnie odchudziła ich konstrukcję. Efekt pracy inżynierów jest bardzo dobry, bo w MX-5 siedzi się bardzo wygodnie, a profil oparć zapewnia odpowiednie podparcie podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach. Co więcej, w bogatszej wersji wyposażeniowej zintegrowane zagłówki foteli są wyposażone w dodatkowe głośniki.

Kokpit najnowszej MX-5 jest ładnie zaprojektowany, wykonany z materiałów wysokiej jakości, spasowanych z dokładnością.

Atrakcyjne jest zwłaszcza białe podświetlenie „zegarów”.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Mazda MX-5 2015 – esencja roadstera

W gamie napędowej MX-5 znalazły się dwie jednostki napędowe. Obie benzynowe i wolnossące. Podstawowym silnikiem jest jednostka o pojemności 1,5 l, rozwijająca moc maksymalną 131 KM przy 7000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 150 KM przy 4800 obr./min. Mocniejszą wersję napędza silnik o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4600 obr./min.

Według zapewnień producenta słabsza odmiana MX-5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i może pojechać z maksymalną prędkością 204 km/h. Mocniejsza odmiana „setkę” osiąga o sekundę szybciej o może się rozpędzić do 214 km/h.

Konstruktorzy MX-5 postawili na prostotę. Przejawia się to m.in. w mechanizmie składania i rozkładania materiałowego dachu. Jego rozłożenie i złożenie trwa około sekundy i jest to chyba najprostszy system rozkładania i składania dachu na świecie – robi się to ręcznie, siedząc we wnętrzu. Żeby otworzyć dach, wystarczy zwolnić zaczep i przesunąć dach do tyłu. Nic więcej. Aby go zamknąć, wystarczy pociągnąć za dźwignię pomiędzy oparciami foteli i zatrzasnąć dach. Proste i szybkie.

Bez względu na to, którą wersją silnikową jedziemy, MX-5 daje mnóstwo frajdy z jazdy. Tak naprawdę, podczas jazd testowych, słabsza odmiana z silnikiem 1,5 l bardziej przypadła nam do gustu. W pełni spełnia założenia klasycznego roadstera.

Idealny rozkład mas 50:50, napęd na tył i bardzo precyzyjny układ kierowniczy zachęcają kierowcę do popuszczenia wodzy fantazji. Dwuosobowa Mazda to wprost wymarzony pojazd na przejażdżki równymi, krętymi drogami.

W porównaniu do poprzedniczki, zawieszenie obecnej generacji jest ustawione bardziej komfortowo, a nadwozie ma nieznacznie większą tendencję do przechyłów. Niemniej lekkość konstrukcji i świetne wyważenie sprawiają, że kierowca MX-5 z odwagą i poczuciem panowania nad sytuacją pokonuje każdy napotkany ciasny zakręt.

W porównaniu do poprzedniczki udało się obniżyć zużycie paliwa. W przypadku wersji 160-konnej, średnie „spalanie” z dynamicznie pokonanego odcinka górskiego, pełnego stromych wzniesień, wyniosło około 8 l na 100 km. Podczas spokojniejszej jazdy w podobnych warunkach, zużycie paliwa malało do 7 l na 100 km.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015 - podsumowanie

Mazda kolejny raz postanowiła pójść własną drogą. Wcześniej, rezygnując z wprowadzenia do oferty silników będących efektem trendu zwanego downsizingiem, teraz - zmniejszając kolejną generację modelu i pozbawiając MX-5 blaszanego dachu. Po pierwszej przejażdżce dostępnym już na polskim rynku modelu możemy przyznać, że była to dobra decyzja.

Na polskim rynku cennik Mazdy MX-5 z silnikiem 1,5 l otwiera kwota 89 900 zł. Podstawowa odmiana z silnikiem o pojemności 2 l, kosztuje 96 900 zł.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Mazda MX-5 – dane techniczne

Mazda MX-5 2015
Typ silnika benzynowy benzynowy
Pojemność  1496 cm3 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V R4/16V
Maksymalna moc 131 KM/7000 obr./min. 160 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 5 Nm/4800 obr./min. 200 Nm/4600 obr./min.
Napęd tylny tylny
Skrzynia biegów man. 6-bieg. man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 130 l 130 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 391,5/173,5/122,5 cm 391,5/173,5/122,5 cm
Rozstaw osi 231 cm 231 cm
V-max 204 km/h 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,3 s
Zużycie paliwa* 6,0/4,9/7,9 l/100 km 6,9/5,5/9,3 l/100 km
Cena od 89 900 zł 96 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA