REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie najnowszej, czwartej generacji Mazdy MX-5 było dla japońskich inżynierów wyzwaniem. Bo jak zmodernizować i jednocześnie nie zepsuć jednej z ikon motoryzacji? Szefowie koncernu mieli na to doskonały sposób, który wyrazili jednym zdaniem – wracamy do korzeni.

Od momentu wprowadzenia do oferty pierwszej generacji MX-5, Mazda sprzedała na świecie ponad 950 tys. sztuk legendarnego roadstera. Atrakcyjna cena zakupu, ładne nadwozie, a przede wszystkim perspektywa frajdy z prowadzenia i niskich kosztów eksploatacji przyciągnęły do salonów Mazdy rzesze nabywców.

REKLAMA

Stałym trendem w świecie motoryzacji jest fakt, że każda kolejna odsłona modelu jest większa, cięższa i nieco droższa od poprzedniej. W efekcie dzisiejsze samochody segmentu B są o wiele większe niż pierwsze modele segmentu kompaktów.

REKLAMA

Nie inaczej było z Mazdą MX-5. Trzecia (schodząca z rynku) generacja była nie dość, że sporo większa i cięższa od pierwszej, to jeszcze mogła zostać wyposażona w blaszany, składany dach. W efekcie, auto wciąż dobrze jeździło, ale zaczęło się zbliżać do „tłustych” europejskich dwuosobowych kabrioletów, a oddalać od klasycznych zwinnych roadsterów z materiałowym dachem.

Rozważając nad przyszłością modelu MX-5, zarząd Mazdy doszedł do wniosku, że najwyższy czas przestać podążać za trendem i wrócić do korzeni. Czyli z MX-5 znów zrobić lekkie, zwinne auto, którego największą zaletą są doskonałe właściwości jezdne. Czy to się udało?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

Mazda MX-5 2015 – mniejsza niż poprzedniczka

Nadwozie czwartej generacji Mazdy MX-5 to książkowy przykład sylwetki roadstera. Długa maska, krótka przednia szyba, nisko osadzone nadwozie, dwa miejsca, niewielkie szyby boczne, materiałowy dach, krótka linia bagażnika, duże koła i piękne przetłoczenia na błotnikach. Całość prezentuje się zgrabnie, a dzięki nietypowym projektom reflektorów (LED) i tylnych świateł – bardzo nowocześnie.

Najnowsza MX-5 jest aż o 10,5 cm krótsza, o 19,8 cm szersza i o 3 cm niższa od modelu schodzącego z rynku. Jest od niego także o 100 kg lżejsza.

W opisywanej Mazdzie, jak na roadstera przystało, siedziska foteli są umieszczone nisko nad podłogą, co wymusza sportową pozycję za kierownicą – z nogami wyciągniętymi do przodu.

Za projekt foteli odpowiadała renomowana firma Recaro, która maksymalnie odchudziła ich konstrukcję. Efekt pracy inżynierów jest bardzo dobry, bo w MX-5 siedzi się bardzo wygodnie, a profil oparć zapewnia odpowiednie podparcie podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach. Co więcej, w bogatszej wersji wyposażeniowej zintegrowane zagłówki foteli są wyposażone w dodatkowe głośniki.

Kokpit najnowszej MX-5 jest ładnie zaprojektowany, wykonany z materiałów wysokiej jakości, spasowanych z dokładnością.

Atrakcyjne jest zwłaszcza białe podświetlenie „zegarów”.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Mazda MX-5 2015 – esencja roadstera

REKLAMA

W gamie napędowej MX-5 znalazły się dwie jednostki napędowe. Obie benzynowe i wolnossące. Podstawowym silnikiem jest jednostka o pojemności 1,5 l, rozwijająca moc maksymalną 131 KM przy 7000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 150 KM przy 4800 obr./min. Mocniejszą wersję napędza silnik o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4600 obr./min.

Według zapewnień producenta słabsza odmiana MX-5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i może pojechać z maksymalną prędkością 204 km/h. Mocniejsza odmiana „setkę” osiąga o sekundę szybciej o może się rozpędzić do 214 km/h.

Konstruktorzy MX-5 postawili na prostotę. Przejawia się to m.in. w mechanizmie składania i rozkładania materiałowego dachu. Jego rozłożenie i złożenie trwa około sekundy i jest to chyba najprostszy system rozkładania i składania dachu na świecie – robi się to ręcznie, siedząc we wnętrzu. Żeby otworzyć dach, wystarczy zwolnić zaczep i przesunąć dach do tyłu. Nic więcej. Aby go zamknąć, wystarczy pociągnąć za dźwignię pomiędzy oparciami foteli i zatrzasnąć dach. Proste i szybkie.

Bez względu na to, którą wersją silnikową jedziemy, MX-5 daje mnóstwo frajdy z jazdy. Tak naprawdę, podczas jazd testowych, słabsza odmiana z silnikiem 1,5 l bardziej przypadła nam do gustu. W pełni spełnia założenia klasycznego roadstera.

Idealny rozkład mas 50:50, napęd na tył i bardzo precyzyjny układ kierowniczy zachęcają kierowcę do popuszczenia wodzy fantazji. Dwuosobowa Mazda to wprost wymarzony pojazd na przejażdżki równymi, krętymi drogami.

W porównaniu do poprzedniczki, zawieszenie obecnej generacji jest ustawione bardziej komfortowo, a nadwozie ma nieznacznie większą tendencję do przechyłów. Niemniej lekkość konstrukcji i świetne wyważenie sprawiają, że kierowca MX-5 z odwagą i poczuciem panowania nad sytuacją pokonuje każdy napotkany ciasny zakręt.

W porównaniu do poprzedniczki udało się obniżyć zużycie paliwa. W przypadku wersji 160-konnej, średnie „spalanie” z dynamicznie pokonanego odcinka górskiego, pełnego stromych wzniesień, wyniosło około 8 l na 100 km. Podczas spokojniejszej jazdy w podobnych warunkach, zużycie paliwa malało do 7 l na 100 km.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015 - podsumowanie

Mazda kolejny raz postanowiła pójść własną drogą. Wcześniej, rezygnując z wprowadzenia do oferty silników będących efektem trendu zwanego downsizingiem, teraz - zmniejszając kolejną generację modelu i pozbawiając MX-5 blaszanego dachu. Po pierwszej przejażdżce dostępnym już na polskim rynku modelu możemy przyznać, że była to dobra decyzja.

Na polskim rynku cennik Mazdy MX-5 z silnikiem 1,5 l otwiera kwota 89 900 zł. Podstawowa odmiana z silnikiem o pojemności 2 l, kosztuje 96 900 zł.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Mazda MX-5 – dane techniczne

Mazda MX-5 2015
Typ silnika benzynowy benzynowy
Pojemność  1496 cm3 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V R4/16V
Maksymalna moc 131 KM/7000 obr./min. 160 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 5 Nm/4800 obr./min. 200 Nm/4600 obr./min.
Napęd tylny tylny
Skrzynia biegów man. 6-bieg. man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 130 l 130 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 391,5/173,5/122,5 cm 391,5/173,5/122,5 cm
Rozstaw osi 231 cm 231 cm
V-max 204 km/h 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,3 s
Zużycie paliwa* 6,0/4,9/7,9 l/100 km 6,9/5,5/9,3 l/100 km
Cena od 89 900 zł 96 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA