REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 3 nie podąża za trendami motoryzacyjnymi. Wyznacza swoje własne. Silniki o dużej pojemności i niskim spalaniu, awangardowa stylizacja i eleganckie wnętrze. Czy Mazda 3 w wersji sedan może być autem dla dużej rodziny? Czy jeździ równie dobrze jak wygląda?

Nowa Mazda 3 sedan

Mazda 6 stworzona w duchu stylizacyjnym KODO, wsparta technologią SKYACTIV, został niezwykle pozytywnie przyjęta przez rynek. Niesztampowa stylizacja, nacechowana wyrazistymi liniami nadającymi nadwoziu energii i dynamiki w połączeniu z nowoczesnymi silnikami i materiałami stały się kluczem do jej rynkowego sukcesu. Nie dziwi zatem fakt, że Japończycy poszli przetartą już ścieżką i w dokładnie ten sam sposób stworzyli nową Mazdę 3 w wersji sedan.

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza Jazda: nowe Audi TT 2.0 TFSI 230 KM Quattro

Test Mazda 3 sedan: nadwozie

Choć nadwozie Mazdy 3 jest znacznie krótsze Mazdy6, to nadal wygląda ciekawie i nowocześnie. Krótki tył i długa maska przywodzą na myśl auta klasy GT. Konstrukcja nadwozia składa w 60% ze stali o podwyższonej (w poprzedniku w 50%), a w 9% (zamiast 4%) z wysokiej wytrzymałości. Nowością jest za to użycie po raz pierwszy w tym modelu stali o bardzo wysokiej wytrzymałości. Wzorem Golfa VII Mazdę zaopatrzono także w stal ultra-wytrzymałą. W rezultacie nowa „trójka” może pochwalić się maksymalną notą 5 gwiazdek uzyskanych w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Mazda 3 sedan: wnętrze

Prawdziwe zalety nowej Mazdy 3 dostrzec można dopiero po zajęciu miejsca w jej kabinie. Przede wszystkim fotele - są fantastyczne. Zarówno przednie siedzenia, jak i tylna kanapa oferują 4 osobom świetne trzymanie boczne w zakrętach oraz ogromną wygodę nawet na długich dystansach. Przestronna kabina pomieści we obu rzędach siedzeń osoby o wzroście nawet 185 cm, a w bagażniku o pojemności 419 litrów zmieszczą się dwie torby na kije golfowe. Jeszcze lepiej nowa Mazda3 wygląda z perspektywy kierowcy. Półleżąca pozycja na fotelu, elegancka deska rozdzielcza, piękna kierownica świetnie leżąca w dłoniach, czytelne zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem, wyświetlacz HUD czy sterowanie systemem audio za pomocą dodatkowego pokrętła przy lewarku skrzyni biegów (wzorem nowego Audi A3) są naprawdę świetne.

System audio marki BOSE wyposażony w 9 głośników zapewnia czystą barwę dźwięku i wyraźnie podbija jego niskie tony, zapewniając przyjemne wrażenia podczas jazdy. Ze sprzętem muzycznym bardzo dobrze współgra wysokiej jakości ekran TFT o przekątnej 7-cali. Zapewnia dobre odwzorowanie barw, wysoką rozdzielczością i świetną reakcję na dotyk.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM

Poza tym system operacyjny jest bardzo ławy w obsłudze. Historie o rzekomym trudnym ustawianiu listy ulubionych stacji radiowych można włożyć między bajki. Całość stwarza wrażenie podróżowania autem bliskim klasie wyższej. Niestety, nie obyło się bez pewnych wpadek.

Przede wszystkim kabina Mazdy 3 jest słabo wyciszona przy prędkościach przekraczających 120 km/h. Przeszkadza nie tyle dźwięk silnika, co przede wszystkim szum powietrza opływającego kabinę. To jedna z kluczowych wad Mazdy 3. Poza tym w drzwiach bocznych nie mieszczą się 1,5 l butelki z napojem, fotel pasażera jest ulokowany nieco za wysoko (pozbawiony regulacji wysokości), a plastikowe imitacje karbonu (np. na kierownicy i czy drzwiach) nie wyglądają atrakcyjnie. W dłuższych trasach pasażerowie mogą skarżyć się na podłokietniki w boczkach drzwi, które pozbawione zostały uchwytów. Szkoda też, że aktywny tempomat nie pozwala wyłączyć kontroli odstępu, a czujniki parkowania nie obserwują bocznych stref auta. Nieosłonięta blacha w bagażniku jest narażona na uszkodzenia.

Test Mazda 3 sedan: prowadzenie

Największe wrażenie w trakcie testu zrobiło na nas zawieszenie Mazdy 3. Zachwyca ono świetnym kompromisem pomiędzy skutecznym wybieraniem nierówności, a pewnością prowadzenia. Auto jest zwarte i pewnie pokonuje ciasne zakręty, a przy tym prawie niezauważalnie rozprawia się z nierównościami drogi. Mimo 18-calowych kół w jakie wyposażone było redakcyjne auto, komfort jazdy stał na poziomie kompaktów klasy Premium. W parze z zawieszeniem podąża "mięsiście" pracujący układ kierowniczy. Jest precyzyjny i bezpośredni (tylko 2,6 obrotu) a przy tym pozwala wyczuć kiedy przednie koła zbliżają się do granicy przyczepności.

Zobacz też: Test Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi

Test Mazda 3 sedan: silnik SKYACTIV-G

Układ napędowy Mazdy 3 zaprzecza obecnym trendom w motoryzacji. Zamiast rozwijać technologię małolitrażowych, turbodoładowanych jednostek napędowych, Mazda skupiła się na doskonaleniu wolnossących motorów. W 2-litrowym silniku benzynowym o mocy 120 KM inżynierowie podnieśli stopień sprężania (aż do rekordowych 14:1), zainstalowali bezpośredni wtrysk paliwa, dodali kolektor dolotowy 4-2-1 poprawiający reakcję silnika na niskich obrotach, dołączyli 6-otworkowe wtryskiwacze paliwa i specjalnie zaprojektowane aluminiowe tłoki zmniejszające straty ciepła. To wszystko w połączeniu z nowoczesnym systemem zmiennych faz rozrządu Dual SV-T pozwoliło uzyskać dobre osiągi (0-100 km/h w 10,3 s w wersji z automatem) przy niskim zużyciu paliwa. Choć motor lubi wysokie obroty (podkreślone donośnym dźwiękiem pracy), to świetnie też czuje w ich średnim zakresie, pomiędzy 2,5-4 tys. obr./min. Brak turbosprężarki eliminuje potencjalne problemy związane z eksploatacją tego typu aut w mieście.

Test Mazda 3 sedan: zużycie paliwa

2-litrowy silnik Mazdy 3 bardzo oszczędnie obchodzi się z paliwem. W mieście przy spokojnej jeździe wersja z automatyczną skrzynią biegów zużywa tylko 7,0 l benzyny na 100 km, przy dynamicznej podnosi się ono do ok. 9,3 l/100 km. W trasie kształtuje się ono na poziomie od 5,3 l do 7,9 l na autostradzie (przy 140 km/h).

Test Mazda 3 sedan: automatyczna skrzynia biegów AT6

Ogromne zaskoczenie sprawiła automatyczna skrzynia biegów. Mimo że pozbawiona jest skomplikowanego zespołu dwóch sprzęgieł, to jej sterownik świetnie odczytuje intencje prowadzącego pojazd. Analizując niezwykle trafnie siłę z jaką kierowca napiera na pedał gazu rozróżnia moment kiedy chce on przyśpieszyć bez redukowania biegu, a kiedy taka zmiana byłaby przez niego wskazana. W zależności od aktualnych preferencji prowadzącego redukuje biegi tylko o 1-2 przełożenia, ale może od razu zrzucić 3-4 biegi. I robi to dokładnie wtedy kiedy kierowca tego oczekuje.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Automat Mazdy 3 pozbawiony jest charakterystycznego wahania się i oporu w redukowaniu biegu jakie zdarzają się dwusprzęgłowej przekładni DSG Volkswagena w trakcie delikatnego przyspieszenia. Choć w próbach sportowych zmienia biegi wolniej od DSG (zwłaszcza w trybie manualnym), to w codziennej eksploatacji wydaje się lepiej sprawdzać od niemieckiej konstrukcji. To naprawdę ogromna niespodzianka i zadziwiająco dobra, automatyczna skrzynia biegów.

Test Mazda 3 sedan: hamulce

Hamulce Mazdy 3 2.0 120 KM, zbliżone rozmiarami do tych jakie stosowane są w sportowej Toyocie GT86, dają poczucie bezpieczeństwa w trakcie szybkiej jazdy. Łatwo można je wyczuć a skuteczność w wytracaniu prędkości jest przekonująca.

Test Mazda 3 sedan: cena i wyposażenie

Mazdy zawsze wyróżniały się na rynku wysoką ceną. Był to efekt nie tylko wysokiego cła nakładanego na auta z silnikami o pojemności powyżej 2-litrów, ale także braku oficjalnego przedstawicielstwa tej marki w Polsce. Czasy jednak się zmieniły i dziś samochody japońskiego koncernu są znacznie bardziej atrakcyjne cenowo. Co więcej prezentowana Mazda 3 sedan jest oferowana w naprawdę niezłej cenie biorąc pod uwagę wielkość silnika, jej wyposażenie i to co oferuje. Co prawda aby stać się posiadaczem takiego auta trzeba mieć co najmniej 69 900 zł (1.5 100 KM), ale najbogatsza wersja z silnikiem 2.0 120 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 93 900 zł. Takie auto w standardzie posiada już biksenonowe reflektory z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów, komplet poduszek powietrznych, 9-głośnikowy sprzęt audio marki Bose, systemy wspomagające kierowcę (asystent awaryjnego hamowania, ESP, ABS, Hill Holder itd.), automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania, podgrzewana przednie fotele i wiele innych gadżetów. Co więcej koszt dokupienia np. nawigacja jest niski - 2100 zł. Dla porównania teoretycznie tańszy Peugeot 308 z podobnym silnikiem i wyposażeniem jest jednak o ok. 5 tys. zł droższy.

Zobacz też: Test Seat Leon FR 1.8 TSI - wyraźna alternatywa

Test Mazda 3 sedan: opinia

Mazda 3 w wersji sedan to auto bliskie mojemu ideału w klasie kompakt. Wnętrze jest bardzo eleganckie i nacechowane sportowymi atrybutami, pozycja za kierownicą przypomina tę jaką oferuje auta sportowe, obsługa pokładowych urządzeń (zwłaszcza sprzętu audio) jest wzorowa. Silnik pracuje bardzo równo, a cały potencjał odkrywa przy wysokich obrotach. Co więcej jego realne zużycie paliwa kształtuje się na niższym poziomie niż nowoczesnych silników z turbodoładowaniem (np. 1.4 TSI 122 KM). Nawet skrzynia automatyczna zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie, mimo że nie jestem zwolennikiem automatów. Najlepsze okazało się jednak zawieszenie. Komfortowe, cicho pracujące, zapewniające pewne prowadzenie w szybko pokonywanych zakrętach. Co bym poprawił w Mazdzie 3? Wyciszenie kabiny. Na autostradzie jest po prostu za głośno. Ogólny obraz Mazdy 3 sedan jest jednak bardzo pozytywny. To auto skrojone pod kierowcę i warte polecenia każdemu, kto lubi czerpać przyjemność z jazdy.

Dane techniczne: Mazda 3 2.0 120 KM sedan

Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA