Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!
REKLAMA
REKLAMA
Nowa Mazda 3 sedan
Mazda 6 stworzona w duchu stylizacyjnym KODO, wsparta technologią SKYACTIV, został niezwykle pozytywnie przyjęta przez rynek. Niesztampowa stylizacja, nacechowana wyrazistymi liniami nadającymi nadwoziu energii i dynamiki w połączeniu z nowoczesnymi silnikami i materiałami stały się kluczem do jej rynkowego sukcesu. Nie dziwi zatem fakt, że Japończycy poszli przetartą już ścieżką i w dokładnie ten sam sposób stworzyli nową Mazdę 3 w wersji sedan.
REKLAMA
Zobacz też: Pierwsza Jazda: nowe Audi TT 2.0 TFSI 230 KM Quattro
Test Mazda 3 sedan: nadwozie
Choć nadwozie Mazdy 3 jest znacznie krótsze Mazdy6, to nadal wygląda ciekawie i nowocześnie. Krótki tył i długa maska przywodzą na myśl auta klasy GT. Konstrukcja nadwozia składa w 60% ze stali o podwyższonej (w poprzedniku w 50%), a w 9% (zamiast 4%) z wysokiej wytrzymałości. Nowością jest za to użycie po raz pierwszy w tym modelu stali o bardzo wysokiej wytrzymałości. Wzorem Golfa VII Mazdę zaopatrzono także w stal ultra-wytrzymałą. W rezultacie nowa „trójka” może pochwalić się maksymalną notą 5 gwiazdek uzyskanych w testach zderzeniowych EuroNCAP.
Test Mazda 3 sedan: wnętrze
Prawdziwe zalety nowej Mazdy 3 dostrzec można dopiero po zajęciu miejsca w jej kabinie. Przede wszystkim fotele - są fantastyczne. Zarówno przednie siedzenia, jak i tylna kanapa oferują 4 osobom świetne trzymanie boczne w zakrętach oraz ogromną wygodę nawet na długich dystansach. Przestronna kabina pomieści we obu rzędach siedzeń osoby o wzroście nawet 185 cm, a w bagażniku o pojemności 419 litrów zmieszczą się dwie torby na kije golfowe. Jeszcze lepiej nowa Mazda3 wygląda z perspektywy kierowcy. Półleżąca pozycja na fotelu, elegancka deska rozdzielcza, piękna kierownica świetnie leżąca w dłoniach, czytelne zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem, wyświetlacz HUD czy sterowanie systemem audio za pomocą dodatkowego pokrętła przy lewarku skrzyni biegów (wzorem nowego Audi A3) są naprawdę świetne.
System audio marki BOSE wyposażony w 9 głośników zapewnia czystą barwę dźwięku i wyraźnie podbija jego niskie tony, zapewniając przyjemne wrażenia podczas jazdy. Ze sprzętem muzycznym bardzo dobrze współgra wysokiej jakości ekran TFT o przekątnej 7-cali. Zapewnia dobre odwzorowanie barw, wysoką rozdzielczością i świetną reakcję na dotyk.
Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM
Poza tym system operacyjny jest bardzo ławy w obsłudze. Historie o rzekomym trudnym ustawianiu listy ulubionych stacji radiowych można włożyć między bajki. Całość stwarza wrażenie podróżowania autem bliskim klasie wyższej. Niestety, nie obyło się bez pewnych wpadek.
Przede wszystkim kabina Mazdy 3 jest słabo wyciszona przy prędkościach przekraczających 120 km/h. Przeszkadza nie tyle dźwięk silnika, co przede wszystkim szum powietrza opływającego kabinę. To jedna z kluczowych wad Mazdy 3. Poza tym w drzwiach bocznych nie mieszczą się 1,5 l butelki z napojem, fotel pasażera jest ulokowany nieco za wysoko (pozbawiony regulacji wysokości), a plastikowe imitacje karbonu (np. na kierownicy i czy drzwiach) nie wyglądają atrakcyjnie. W dłuższych trasach pasażerowie mogą skarżyć się na podłokietniki w boczkach drzwi, które pozbawione zostały uchwytów. Szkoda też, że aktywny tempomat nie pozwala wyłączyć kontroli odstępu, a czujniki parkowania nie obserwują bocznych stref auta. Nieosłonięta blacha w bagażniku jest narażona na uszkodzenia.
Test Mazda 3 sedan: prowadzenie
Największe wrażenie w trakcie testu zrobiło na nas zawieszenie Mazdy 3. Zachwyca ono świetnym kompromisem pomiędzy skutecznym wybieraniem nierówności, a pewnością prowadzenia. Auto jest zwarte i pewnie pokonuje ciasne zakręty, a przy tym prawie niezauważalnie rozprawia się z nierównościami drogi. Mimo 18-calowych kół w jakie wyposażone było redakcyjne auto, komfort jazdy stał na poziomie kompaktów klasy Premium. W parze z zawieszeniem podąża "mięsiście" pracujący układ kierowniczy. Jest precyzyjny i bezpośredni (tylko 2,6 obrotu) a przy tym pozwala wyczuć kiedy przednie koła zbliżają się do granicy przyczepności.
Zobacz też: Test Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi
Test Mazda 3 sedan: silnik SKYACTIV-G
Układ napędowy Mazdy 3 zaprzecza obecnym trendom w motoryzacji. Zamiast rozwijać technologię małolitrażowych, turbodoładowanych jednostek napędowych, Mazda skupiła się na doskonaleniu wolnossących motorów. W 2-litrowym silniku benzynowym o mocy 120 KM inżynierowie podnieśli stopień sprężania (aż do rekordowych 14:1), zainstalowali bezpośredni wtrysk paliwa, dodali kolektor dolotowy 4-2-1 poprawiający reakcję silnika na niskich obrotach, dołączyli 6-otworkowe wtryskiwacze paliwa i specjalnie zaprojektowane aluminiowe tłoki zmniejszające straty ciepła. To wszystko w połączeniu z nowoczesnym systemem zmiennych faz rozrządu Dual SV-T pozwoliło uzyskać dobre osiągi (0-100 km/h w 10,3 s w wersji z automatem) przy niskim zużyciu paliwa. Choć motor lubi wysokie obroty (podkreślone donośnym dźwiękiem pracy), to świetnie też czuje w ich średnim zakresie, pomiędzy 2,5-4 tys. obr./min. Brak turbosprężarki eliminuje potencjalne problemy związane z eksploatacją tego typu aut w mieście.
Test Mazda 3 sedan: zużycie paliwa
2-litrowy silnik Mazdy 3 bardzo oszczędnie obchodzi się z paliwem. W mieście przy spokojnej jeździe wersja z automatyczną skrzynią biegów zużywa tylko 7,0 l benzyny na 100 km, przy dynamicznej podnosi się ono do ok. 9,3 l/100 km. W trasie kształtuje się ono na poziomie od 5,3 l do 7,9 l na autostradzie (przy 140 km/h).
Test Mazda 3 sedan: automatyczna skrzynia biegów AT6
Ogromne zaskoczenie sprawiła automatyczna skrzynia biegów. Mimo że pozbawiona jest skomplikowanego zespołu dwóch sprzęgieł, to jej sterownik świetnie odczytuje intencje prowadzącego pojazd. Analizując niezwykle trafnie siłę z jaką kierowca napiera na pedał gazu rozróżnia moment kiedy chce on przyśpieszyć bez redukowania biegu, a kiedy taka zmiana byłaby przez niego wskazana. W zależności od aktualnych preferencji prowadzącego redukuje biegi tylko o 1-2 przełożenia, ale może od razu zrzucić 3-4 biegi. I robi to dokładnie wtedy kiedy kierowca tego oczekuje.
Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM
Automat Mazdy 3 pozbawiony jest charakterystycznego wahania się i oporu w redukowaniu biegu jakie zdarzają się dwusprzęgłowej przekładni DSG Volkswagena w trakcie delikatnego przyspieszenia. Choć w próbach sportowych zmienia biegi wolniej od DSG (zwłaszcza w trybie manualnym), to w codziennej eksploatacji wydaje się lepiej sprawdzać od niemieckiej konstrukcji. To naprawdę ogromna niespodzianka i zadziwiająco dobra, automatyczna skrzynia biegów.
Test Mazda 3 sedan: hamulce
Hamulce Mazdy 3 2.0 120 KM, zbliżone rozmiarami do tych jakie stosowane są w sportowej Toyocie GT86, dają poczucie bezpieczeństwa w trakcie szybkiej jazdy. Łatwo można je wyczuć a skuteczność w wytracaniu prędkości jest przekonująca.
Test Mazda 3 sedan: cena i wyposażenie
Mazdy zawsze wyróżniały się na rynku wysoką ceną. Był to efekt nie tylko wysokiego cła nakładanego na auta z silnikami o pojemności powyżej 2-litrów, ale także braku oficjalnego przedstawicielstwa tej marki w Polsce. Czasy jednak się zmieniły i dziś samochody japońskiego koncernu są znacznie bardziej atrakcyjne cenowo. Co więcej prezentowana Mazda 3 sedan jest oferowana w naprawdę niezłej cenie biorąc pod uwagę wielkość silnika, jej wyposażenie i to co oferuje. Co prawda aby stać się posiadaczem takiego auta trzeba mieć co najmniej 69 900 zł (1.5 100 KM), ale najbogatsza wersja z silnikiem 2.0 120 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 93 900 zł. Takie auto w standardzie posiada już biksenonowe reflektory z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów, komplet poduszek powietrznych, 9-głośnikowy sprzęt audio marki Bose, systemy wspomagające kierowcę (asystent awaryjnego hamowania, ESP, ABS, Hill Holder itd.), automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania, podgrzewana przednie fotele i wiele innych gadżetów. Co więcej koszt dokupienia np. nawigacja jest niski - 2100 zł. Dla porównania teoretycznie tańszy Peugeot 308 z podobnym silnikiem i wyposażeniem jest jednak o ok. 5 tys. zł droższy.
Zobacz też: Test Seat Leon FR 1.8 TSI - wyraźna alternatywa
Test Mazda 3 sedan: opinia
Mazda 3 w wersji sedan to auto bliskie mojemu ideału w klasie kompakt. Wnętrze jest bardzo eleganckie i nacechowane sportowymi atrybutami, pozycja za kierownicą przypomina tę jaką oferuje auta sportowe, obsługa pokładowych urządzeń (zwłaszcza sprzętu audio) jest wzorowa. Silnik pracuje bardzo równo, a cały potencjał odkrywa przy wysokich obrotach. Co więcej jego realne zużycie paliwa kształtuje się na niższym poziomie niż nowoczesnych silników z turbodoładowaniem (np. 1.4 TSI 122 KM). Nawet skrzynia automatyczna zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie, mimo że nie jestem zwolennikiem automatów. Najlepsze okazało się jednak zawieszenie. Komfortowe, cicho pracujące, zapewniające pewne prowadzenie w szybko pokonywanych zakrętach. Co bym poprawił w Mazdzie 3? Wyciszenie kabiny. Na autostradzie jest po prostu za głośno. Ogólny obraz Mazdy 3 sedan jest jednak bardzo pozytywny. To auto skrojone pod kierowcę i warte polecenia każdemu, kto lubi czerpać przyjemność z jazdy.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.