REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda 3 sedan 2.0 120 KM SkyPASSION : przestronna, wygodna, elegancka!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Mazda 3 nie podąża za trendami motoryzacyjnymi. Wyznacza swoje własne. Silniki o dużej pojemności i niskim spalaniu, awangardowa stylizacja i eleganckie wnętrze. Czy Mazda 3 w wersji sedan może być autem dla dużej rodziny? Czy jeździ równie dobrze jak wygląda?

Nowa Mazda 3 sedan

Mazda 6 stworzona w duchu stylizacyjnym KODO, wsparta technologią SKYACTIV, został niezwykle pozytywnie przyjęta przez rynek. Niesztampowa stylizacja, nacechowana wyrazistymi liniami nadającymi nadwoziu energii i dynamiki w połączeniu z nowoczesnymi silnikami i materiałami stały się kluczem do jej rynkowego sukcesu. Nie dziwi zatem fakt, że Japończycy poszli przetartą już ścieżką i w dokładnie ten sam sposób stworzyli nową Mazdę 3 w wersji sedan.

REKLAMA

Zobacz też: Pierwsza Jazda: nowe Audi TT 2.0 TFSI 230 KM Quattro

Test Mazda 3 sedan: nadwozie

Choć nadwozie Mazdy 3 jest znacznie krótsze Mazdy6, to nadal wygląda ciekawie i nowocześnie. Krótki tył i długa maska przywodzą na myśl auta klasy GT. Konstrukcja nadwozia składa w 60% ze stali o podwyższonej (w poprzedniku w 50%), a w 9% (zamiast 4%) z wysokiej wytrzymałości. Nowością jest za to użycie po raz pierwszy w tym modelu stali o bardzo wysokiej wytrzymałości. Wzorem Golfa VII Mazdę zaopatrzono także w stal ultra-wytrzymałą. W rezultacie nowa „trójka” może pochwalić się maksymalną notą 5 gwiazdek uzyskanych w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Test Mazda 3 sedan: wnętrze

Prawdziwe zalety nowej Mazdy 3 dostrzec można dopiero po zajęciu miejsca w jej kabinie. Przede wszystkim fotele - są fantastyczne. Zarówno przednie siedzenia, jak i tylna kanapa oferują 4 osobom świetne trzymanie boczne w zakrętach oraz ogromną wygodę nawet na długich dystansach. Przestronna kabina pomieści we obu rzędach siedzeń osoby o wzroście nawet 185 cm, a w bagażniku o pojemności 419 litrów zmieszczą się dwie torby na kije golfowe. Jeszcze lepiej nowa Mazda3 wygląda z perspektywy kierowcy. Półleżąca pozycja na fotelu, elegancka deska rozdzielcza, piękna kierownica świetnie leżąca w dłoniach, czytelne zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem, wyświetlacz HUD czy sterowanie systemem audio za pomocą dodatkowego pokrętła przy lewarku skrzyni biegów (wzorem nowego Audi A3) są naprawdę świetne.

System audio marki BOSE wyposażony w 9 głośników zapewnia czystą barwę dźwięku i wyraźnie podbija jego niskie tony, zapewniając przyjemne wrażenia podczas jazdy. Ze sprzętem muzycznym bardzo dobrze współgra wysokiej jakości ekran TFT o przekątnej 7-cali. Zapewnia dobre odwzorowanie barw, wysoką rozdzielczością i świetną reakcję na dotyk.

Zobacz też: Test Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB MultiAir Q2 170 KM

Poza tym system operacyjny jest bardzo ławy w obsłudze. Historie o rzekomym trudnym ustawianiu listy ulubionych stacji radiowych można włożyć między bajki. Całość stwarza wrażenie podróżowania autem bliskim klasie wyższej. Niestety, nie obyło się bez pewnych wpadek.

Przede wszystkim kabina Mazdy 3 jest słabo wyciszona przy prędkościach przekraczających 120 km/h. Przeszkadza nie tyle dźwięk silnika, co przede wszystkim szum powietrza opływającego kabinę. To jedna z kluczowych wad Mazdy 3. Poza tym w drzwiach bocznych nie mieszczą się 1,5 l butelki z napojem, fotel pasażera jest ulokowany nieco za wysoko (pozbawiony regulacji wysokości), a plastikowe imitacje karbonu (np. na kierownicy i czy drzwiach) nie wyglądają atrakcyjnie. W dłuższych trasach pasażerowie mogą skarżyć się na podłokietniki w boczkach drzwi, które pozbawione zostały uchwytów. Szkoda też, że aktywny tempomat nie pozwala wyłączyć kontroli odstępu, a czujniki parkowania nie obserwują bocznych stref auta. Nieosłonięta blacha w bagażniku jest narażona na uszkodzenia.

Test Mazda 3 sedan: prowadzenie

Największe wrażenie w trakcie testu zrobiło na nas zawieszenie Mazdy 3. Zachwyca ono świetnym kompromisem pomiędzy skutecznym wybieraniem nierówności, a pewnością prowadzenia. Auto jest zwarte i pewnie pokonuje ciasne zakręty, a przy tym prawie niezauważalnie rozprawia się z nierównościami drogi. Mimo 18-calowych kół w jakie wyposażone było redakcyjne auto, komfort jazdy stał na poziomie kompaktów klasy Premium. W parze z zawieszeniem podąża "mięsiście" pracujący układ kierowniczy. Jest precyzyjny i bezpośredni (tylko 2,6 obrotu) a przy tym pozwala wyczuć kiedy przednie koła zbliżają się do granicy przyczepności.

Zobacz też: Test Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi

Test Mazda 3 sedan: silnik SKYACTIV-G

Układ napędowy Mazdy 3 zaprzecza obecnym trendom w motoryzacji. Zamiast rozwijać technologię małolitrażowych, turbodoładowanych jednostek napędowych, Mazda skupiła się na doskonaleniu wolnossących motorów. W 2-litrowym silniku benzynowym o mocy 120 KM inżynierowie podnieśli stopień sprężania (aż do rekordowych 14:1), zainstalowali bezpośredni wtrysk paliwa, dodali kolektor dolotowy 4-2-1 poprawiający reakcję silnika na niskich obrotach, dołączyli 6-otworkowe wtryskiwacze paliwa i specjalnie zaprojektowane aluminiowe tłoki zmniejszające straty ciepła. To wszystko w połączeniu z nowoczesnym systemem zmiennych faz rozrządu Dual SV-T pozwoliło uzyskać dobre osiągi (0-100 km/h w 10,3 s w wersji z automatem) przy niskim zużyciu paliwa. Choć motor lubi wysokie obroty (podkreślone donośnym dźwiękiem pracy), to świetnie też czuje w ich średnim zakresie, pomiędzy 2,5-4 tys. obr./min. Brak turbosprężarki eliminuje potencjalne problemy związane z eksploatacją tego typu aut w mieście.

Test Mazda 3 sedan: zużycie paliwa

2-litrowy silnik Mazdy 3 bardzo oszczędnie obchodzi się z paliwem. W mieście przy spokojnej jeździe wersja z automatyczną skrzynią biegów zużywa tylko 7,0 l benzyny na 100 km, przy dynamicznej podnosi się ono do ok. 9,3 l/100 km. W trasie kształtuje się ono na poziomie od 5,3 l do 7,9 l na autostradzie (przy 140 km/h).

Test Mazda 3 sedan: automatyczna skrzynia biegów AT6

Ogromne zaskoczenie sprawiła automatyczna skrzynia biegów. Mimo że pozbawiona jest skomplikowanego zespołu dwóch sprzęgieł, to jej sterownik świetnie odczytuje intencje prowadzącego pojazd. Analizując niezwykle trafnie siłę z jaką kierowca napiera na pedał gazu rozróżnia moment kiedy chce on przyśpieszyć bez redukowania biegu, a kiedy taka zmiana byłaby przez niego wskazana. W zależności od aktualnych preferencji prowadzącego redukuje biegi tylko o 1-2 przełożenia, ale może od razu zrzucić 3-4 biegi. I robi to dokładnie wtedy kiedy kierowca tego oczekuje.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Automat Mazdy 3 pozbawiony jest charakterystycznego wahania się i oporu w redukowaniu biegu jakie zdarzają się dwusprzęgłowej przekładni DSG Volkswagena w trakcie delikatnego przyspieszenia. Choć w próbach sportowych zmienia biegi wolniej od DSG (zwłaszcza w trybie manualnym), to w codziennej eksploatacji wydaje się lepiej sprawdzać od niemieckiej konstrukcji. To naprawdę ogromna niespodzianka i zadziwiająco dobra, automatyczna skrzynia biegów.

Test Mazda 3 sedan: hamulce

Hamulce Mazdy 3 2.0 120 KM, zbliżone rozmiarami do tych jakie stosowane są w sportowej Toyocie GT86, dają poczucie bezpieczeństwa w trakcie szybkiej jazdy. Łatwo można je wyczuć a skuteczność w wytracaniu prędkości jest przekonująca.

Test Mazda 3 sedan: cena i wyposażenie

Mazdy zawsze wyróżniały się na rynku wysoką ceną. Był to efekt nie tylko wysokiego cła nakładanego na auta z silnikami o pojemności powyżej 2-litrów, ale także braku oficjalnego przedstawicielstwa tej marki w Polsce. Czasy jednak się zmieniły i dziś samochody japońskiego koncernu są znacznie bardziej atrakcyjne cenowo. Co więcej prezentowana Mazda 3 sedan jest oferowana w naprawdę niezłej cenie biorąc pod uwagę wielkość silnika, jej wyposażenie i to co oferuje. Co prawda aby stać się posiadaczem takiego auta trzeba mieć co najmniej 69 900 zł (1.5 100 KM), ale najbogatsza wersja z silnikiem 2.0 120 KM i automatyczną skrzynią biegów kosztuje 93 900 zł. Takie auto w standardzie posiada już biksenonowe reflektory z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów, komplet poduszek powietrznych, 9-głośnikowy sprzęt audio marki Bose, systemy wspomagające kierowcę (asystent awaryjnego hamowania, ESP, ABS, Hill Holder itd.), automatyczną klimatyzację, czujniki parkowania, podgrzewana przednie fotele i wiele innych gadżetów. Co więcej koszt dokupienia np. nawigacja jest niski - 2100 zł. Dla porównania teoretycznie tańszy Peugeot 308 z podobnym silnikiem i wyposażeniem jest jednak o ok. 5 tys. zł droższy.

Zobacz też: Test Seat Leon FR 1.8 TSI - wyraźna alternatywa

Test Mazda 3 sedan: opinia

Mazda 3 w wersji sedan to auto bliskie mojemu ideału w klasie kompakt. Wnętrze jest bardzo eleganckie i nacechowane sportowymi atrybutami, pozycja za kierownicą przypomina tę jaką oferuje auta sportowe, obsługa pokładowych urządzeń (zwłaszcza sprzętu audio) jest wzorowa. Silnik pracuje bardzo równo, a cały potencjał odkrywa przy wysokich obrotach. Co więcej jego realne zużycie paliwa kształtuje się na niższym poziomie niż nowoczesnych silników z turbodoładowaniem (np. 1.4 TSI 122 KM). Nawet skrzynia automatyczna zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie, mimo że nie jestem zwolennikiem automatów. Najlepsze okazało się jednak zawieszenie. Komfortowe, cicho pracujące, zapewniające pewne prowadzenie w szybko pokonywanych zakrętach. Co bym poprawił w Mazdzie 3? Wyciszenie kabiny. Na autostradzie jest po prostu za głośno. Ogólny obraz Mazdy 3 sedan jest jednak bardzo pozytywny. To auto skrojone pod kierowcę i warte polecenia każdemu, kto lubi czerpać przyjemność z jazdy.

Dane techniczne: Mazda 3 2.0 120 KM sedan

Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Mazda 3 sedan 2.0 120 KM AT6 2014
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA