REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda CX-5: Pochwała konsekwencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Mazda CX-5 to model, którym japoński producent powalczy o sukces w lubianym przez Europejczyków segmencie kompaktowych SUV-ów. Mazda CX-5 to także dowód na ogromny potencjał drzemiący w tej wciąż niszowej na polskim rynku firmie.

Większość polskich kierowców potrafi bezbłędnie wymienić kilka modeli Mazdy, które widać na polskich drogach, jednak Mazda nigdy nie zajmowała wysokich miejsc w zestawieniach producentów, którzy mają największy udział w polskim rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Nic dziwnego, bo Mazda w Polsce pojawiała się i znikała i tak naprawdę nie zdążyła przywiązać do siebie rzeszy klientów. Do czasu, bo kilka lat temu producent wrócił na polski rynek i nie ukrywał, że tym razem zagości u nas na dłużej.

Tym samym w ofercie pojawiły się takie modele jak Mazda2, Mazda3, Mazda 6, nieco zamerykanizowana Mazda CX-7 oraz wzbudzająca emocje MX-5. Wszystkie modele miały wspólną cechę – doskonałe prowadzenie oraz "skrojony na miarę kierowcy" kokpit.

Przez te kilka lat obecności Mazda stała się na polskim rynku synonimem samochodu, który zapewnia kierowcy dużą frajdę z prowadzenia, jednocześnie oferując oszczędne w formie wnętrze.

REKLAMA

Najnowszy SUV Mazdy – CX-5 jest ukłonem w stronę europejskiego rynku i jednocześnie dowodem na konsekwencję producenta. Bo Mazda konsekwentnie stwarza pojazdy, które bez kompleksów, w dziedzinie prowadzenia stają w szranki z wielokrotnie droższymi, uznanymi pojazdami klasy Premium.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test: Toyota RAV4: weteran klasy SUV

Nadwozie Mazdy CX-5

Nadwozie długości 455 cm, szerokości 184 cm i rozstaw osi wynoszący 270 cm czynią z CX-5 pełnowartościowego kompaktowego SUV-a, którego naturalną konkurencją są takie modele jak Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mitsubishi Outlander czy Kia Sportage.

Wielu stwierdzi, że spośród wymienionych konkurentów to właśnie CX-5 prezentuje się najatrakcyjniej. Proporcjonalna bryła z ostrymi krawędziami i finezyjnymi przetłoczniami dodają Mazdzie uroku. Całości dopełniają atrakcyjne obręcze ze stopów lekkich i chromowane końcówki wydechu.

Zobacz też: Test Honda CR-V: uniwersalność jest w cenie

Wnętrze Mazdy CX-5

Jest przestronne. Cztery dorosłe osoby mogą podróżować CX-5 w komfortowych warunkach nawet na koniec świata. Nawet rośli pasażerowie nie będą narzekali na brak przestrzeni, a na dodatek będą mogli zabrać ze sobą spory bagaż, bo przedział bagażowy japońskiego SUV-a ma objętość 503 l.

Fotele kierowcy i pasażera są doskonale wyprofilowane i zapewniają komfort na długich dystansach. Tablica przyrządów jest spasowana z dokładnością i przejrzysta, a obsługa kokpitu intuicyjna. Obszytą skórą kierownicę trzyma się wygodnie, a widoczność z miejsca kierowcy jest dobra we wszystkich kierunkach m.in. dzięki obszernym lusterkom bocznym.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Napęd/układ jezdny Mazdy CX-5

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 2 l, rozwijająca moc maksymalną 160 KM jest sprawnym źródłem napędu dla ważącej jedynie 1425 kg Mazdy CX-5. Według danych producenta pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,5 s, co nie jest wynikiem oszałamiającym, ale subiektywne odczucia towarzyszące kierowcy CX-5 są pozytywne.

Wszystko za sprawą doskonałego układu kierowniczego, który jest aktywny (czy zmienia siłę wspomagania w zależności od prędkości jazdy) ale zawsze działa z przyjemnym oporem. Jest też precyzyjny i na tyle łatwy w wyczuciu, że kierowca od pierwszego kontaktu z samochodem czuje się bezpiecznie. Dźwignia manualnej sześciobiegowej przekładni sprawia wrażenie, że została przeniesiona z roadstera – ma krótki skok i z chirurgiczną precyzją trafia w poszczególne przełożenia.

Zwieszenie jest twarde, o czym przypominamy sobie jadąc po nierównościach, ale utrzymuje SUV-a w ryzach na ciasnych łukach.

Mazda CX-5 jest bardzo dobrze wyważona, przez co jej zachowanie przy dynamicznych skrętach jest przewidywalne i w razie potrzeby łatwe do okiełznania.

Jednak jedną z największych niespodzianek CX-5 jest zużycie paliwa. Podczas stosunkowo dynamicznej jazdy w ruchu miejskim CX-5 zużyła ok. 9 l benzyny na 100 km. Podróżując w trasie z prędkościami do 130 km/h można osiągną wyniki na poziomie 6,5-7,2 l/100 km.

Zobacz też: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Mazda CX-5 koszty

Widoczna na fotografiach CX-5 została wyposażona w najbogatszy pakiet SkyPASSION obejmujący m.in. system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system automatycznego hamowania SCBS (zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach), podgrzewane fotele przednie, automatyczną klimatyzację, system nagłośnieniowy BOSE, czy adaptacyjne reflektory biksenonowe. Ciekawostką jest, że system nawigacji TomTom kosztuje dodatkowe 2000 zł, przy czym można go zainstalować w każdej chwili już po zakupie pojazdu (wtedy cena jest odrobinę wyższa).

Za tak kompletnie wyposażoną Mazdę CX-5 trzeba zapłacić 129 tys. zł.Za odmianę podstawową z opisywanym silnikiem i napędem na obie osie – 112 tys. zł, co biorąc pod uwagę jakość pojazdu oraz wyposażenie wydaje się ofertą atrakcyjną.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Dane techniczne:

Mazda CX-5 2.0/160 KM 4x4
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 160 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 208 Nm/4000 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 503 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 455,5/184/171 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s.
Zużycie paliwa* 8,1/5,8/6,6 l/100 km
Cena od 112 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - lampa
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA