REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Mazda CX-5: Pochwała konsekwencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Mazda CX-5 to model, którym japoński producent powalczy o sukces w lubianym przez Europejczyków segmencie kompaktowych SUV-ów. Mazda CX-5 to także dowód na ogromny potencjał drzemiący w tej wciąż niszowej na polskim rynku firmie.

Większość polskich kierowców potrafi bezbłędnie wymienić kilka modeli Mazdy, które widać na polskich drogach, jednak Mazda nigdy nie zajmowała wysokich miejsc w zestawieniach producentów, którzy mają największy udział w polskim rynku.

REKLAMA

Nic dziwnego, bo Mazda w Polsce pojawiała się i znikała i tak naprawdę nie zdążyła przywiązać do siebie rzeszy klientów. Do czasu, bo kilka lat temu producent wrócił na polski rynek i nie ukrywał, że tym razem zagości u nas na dłużej.

Tym samym w ofercie pojawiły się takie modele jak Mazda2, Mazda3, Mazda 6, nieco zamerykanizowana Mazda CX-7 oraz wzbudzająca emocje MX-5. Wszystkie modele miały wspólną cechę – doskonałe prowadzenie oraz "skrojony na miarę kierowcy" kokpit.

Przez te kilka lat obecności Mazda stała się na polskim rynku synonimem samochodu, który zapewnia kierowcy dużą frajdę z prowadzenia, jednocześnie oferując oszczędne w formie wnętrze.

Najnowszy SUV Mazdy – CX-5 jest ukłonem w stronę europejskiego rynku i jednocześnie dowodem na konsekwencję producenta. Bo Mazda konsekwentnie stwarza pojazdy, które bez kompleksów, w dziedzinie prowadzenia stają w szranki z wielokrotnie droższymi, uznanymi pojazdami klasy Premium.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test: Toyota RAV4: weteran klasy SUV

Nadwozie Mazdy CX-5

REKLAMA

Nadwozie długości 455 cm, szerokości 184 cm i rozstaw osi wynoszący 270 cm czynią z CX-5 pełnowartościowego kompaktowego SUV-a, którego naturalną konkurencją są takie modele jak Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mitsubishi Outlander czy Kia Sportage.

Wielu stwierdzi, że spośród wymienionych konkurentów to właśnie CX-5 prezentuje się najatrakcyjniej. Proporcjonalna bryła z ostrymi krawędziami i finezyjnymi przetłoczniami dodają Mazdzie uroku. Całości dopełniają atrakcyjne obręcze ze stopów lekkich i chromowane końcówki wydechu.

Zobacz też: Test Honda CR-V: uniwersalność jest w cenie

Wnętrze Mazdy CX-5

Jest przestronne. Cztery dorosłe osoby mogą podróżować CX-5 w komfortowych warunkach nawet na koniec świata. Nawet rośli pasażerowie nie będą narzekali na brak przestrzeni, a na dodatek będą mogli zabrać ze sobą spory bagaż, bo przedział bagażowy japońskiego SUV-a ma objętość 503 l.

Fotele kierowcy i pasażera są doskonale wyprofilowane i zapewniają komfort na długich dystansach. Tablica przyrządów jest spasowana z dokładnością i przejrzysta, a obsługa kokpitu intuicyjna. Obszytą skórą kierownicę trzyma się wygodnie, a widoczność z miejsca kierowcy jest dobra we wszystkich kierunkach m.in. dzięki obszernym lusterkom bocznym.

Zobacz też: Test Mazda 6 Sport: dyskretna, elegancka... i łagodna dla portfela

Napęd/układ jezdny Mazdy CX-5

REKLAMA

Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 2 l, rozwijająca moc maksymalną 160 KM jest sprawnym źródłem napędu dla ważącej jedynie 1425 kg Mazdy CX-5. Według danych producenta pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,5 s, co nie jest wynikiem oszałamiającym, ale subiektywne odczucia towarzyszące kierowcy CX-5 są pozytywne.

Wszystko za sprawą doskonałego układu kierowniczego, który jest aktywny (czy zmienia siłę wspomagania w zależności od prędkości jazdy) ale zawsze działa z przyjemnym oporem. Jest też precyzyjny i na tyle łatwy w wyczuciu, że kierowca od pierwszego kontaktu z samochodem czuje się bezpiecznie. Dźwignia manualnej sześciobiegowej przekładni sprawia wrażenie, że została przeniesiona z roadstera – ma krótki skok i z chirurgiczną precyzją trafia w poszczególne przełożenia.

Zwieszenie jest twarde, o czym przypominamy sobie jadąc po nierównościach, ale utrzymuje SUV-a w ryzach na ciasnych łukach.

Mazda CX-5 jest bardzo dobrze wyważona, przez co jej zachowanie przy dynamicznych skrętach jest przewidywalne i w razie potrzeby łatwe do okiełznania.

Jednak jedną z największych niespodzianek CX-5 jest zużycie paliwa. Podczas stosunkowo dynamicznej jazdy w ruchu miejskim CX-5 zużyła ok. 9 l benzyny na 100 km. Podróżując w trasie z prędkościami do 130 km/h można osiągną wyniki na poziomie 6,5-7,2 l/100 km.

Zobacz też: Test Mazda CX-7: Amerykanka w Warszawie

Mazda CX-5 koszty

Widoczna na fotografiach CX-5 została wyposażona w najbogatszy pakiet SkyPASSION obejmujący m.in. system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system automatycznego hamowania SCBS (zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach), podgrzewane fotele przednie, automatyczną klimatyzację, system nagłośnieniowy BOSE, czy adaptacyjne reflektory biksenonowe. Ciekawostką jest, że system nawigacji TomTom kosztuje dodatkowe 2000 zł, przy czym można go zainstalować w każdej chwili już po zakupie pojazdu (wtedy cena jest odrobinę wyższa).

Za tak kompletnie wyposażoną Mazdę CX-5 trzeba zapłacić 129 tys. zł.Za odmianę podstawową z opisywanym silnikiem i napędem na obie osie – 112 tys. zł, co biorąc pod uwagę jakość pojazdu oraz wyposażenie wydaje się ofertą atrakcyjną.

Zobacz też: Mazda MX-5: emocje pod kontrolą

Dane techniczne:

Mazda CX-5 2.0/160 KM 4x4
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 160 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 208 Nm/4000 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man. 6-bieg
Pojemność bagażnika 503 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 455,5/184/171 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,5 s.
Zużycie paliwa* 8,1/5,8/6,6 l/100 km
Cena od 112 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - reflektor
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - lampa
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - przód
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5 - tył
Moto.wieszjak.pl
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Mazda CX-5
Mazda
Mazda
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA