Pierwsza jazda: Nowy Volkswagen Tiguan
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Nowy Tiguan zastępuje model, który jest jednym z najpopularniejszych Volkswagenów w Europie, a także w innych regionach świata. Największymi rynkami dla tego modelu są Europa, Rosja, USA, Chiny, Brazylia i Australia. Łącznie od jesieni 2007 roku sprzedanych zostało ponad 600.000 Tiguanów.
REKLAMA
„Tiguan w Polsce cieszy się dużą popularnością. Tylko w ubiegłym roku sprzedaliśmy ponad 2.100 sztuk. Klienci najczęściej wybierali najlepiej wyposażoną wersję Sport&Style w połączeniu z silnikami TDI. Wprowadzając nowego Tiguana na polski rynek jesteśmy pełni optymizmu. Nowoczesna stylistyka, poszerzona gama nowoczesnych silników, czy innowacyjne systemy wspierające kierowcę, to tylko część udoskonalonej oferty. Szczególną uwagę warto zwrócić na kolejną, czwartą wersję wyposażenia Track&Style, która łączy prestiż i komfort wersji Sport&Style z cechami terenowymi Track&Field.” - powiedział Marek Ćwiek, Kierownik Działu Produktu marki Volkswagen w Kulczyk Tradex.
W aucie po faceliftingu całkowicie zmieniony został design przedniej części nadwozia. Nowy Tiguan nawiązuje stylistyką do dużego Touarega. Auto otrzymało lampy, które kształtem i układem przypomina inne modele marki. Nowy jest też grill z dwiema podwójnymi chromowanymi listwami. Tiguan może być zamawiany w wersji przeznaczonej przede wszystkim do poruszania się po utwardzonych drogach lub w wersji specjalnie dostosowanej do jazdy po bezdrożach. Oba modele różnią się przednią częścią nadwozia („Onroad” – kąt natarcia 18 stopni, „Offroad” – kąt natarcia 28 stopni).
Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagen Tiguan
REKLAMA
Do oferty Tiguana włączonych zostało wiele nowych systemów wspierających kierowcę. Należy do nich system rozpoznający zmęczenie (seryjny w Sport&Style oraz Track&Style), systemy świateł drogowych współpracujące z kamerami – Light Assist (światła H7) i Dynamic Light Assist (reflektory bi-ksenonowe) oraz system ułatwiający utrzymanie toru jazdy Lane Assist. Nowością w Tiguanie jest także elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS.
W Europie Tiguan jest oferowany z siedmioma silnikami o mocy od 110 do 210 KM. Trzy z siedmiu silników są nowością w ofercie. Cztery jednostki benzynowe (TSI o pojemności od 1,4 do 2 litrów) rozwijają moc między 122 KM a 210 KM. Spektrum mocy silników wysokoprężnych (TDI) sięga od 110 KM do 170 KM. Do nowego Tiguana jest dostępna jako opcja 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG).
Wszystkie Tiguany w wersji BlueMotion Technology posiadają systemy Start-Stop i tryb rekuperacji (czyli odzyskiwania energii podczas hamowania).
Dwie twarze nowego Tiguana
W ofercie nowego Tiguana dostępne są dwie wersje auta, z których jedna ma służyć do poruszania się po drogach utwardzonych, a druga ma zwiększone własności terenowe. Obie te wersje modelu różnią się przednią częścią nadwozia: Onroad – kąt natarcia 18 stopni, Offroad – kąt natarcia 28 stopni. Wariant Offroad po raz pierwszy, tak jak wcześniej wersja Onroad, jest dostępny z najwyższą wersją wyposażenia. Najwyższy standard wyposażenia w odsłonie terenowej to Track & Style (Onroad: Sport & Style).
Ze względu na różnice w nadwoziu oba warianty mają inne wymiary: Tiguan 18-stopniowy mierzy 4.426 mm, a wersja 28-stopniowa
– 4.433 mm. Szerokość (1.809 mm bez lusterek i 2.041 z lusterkami zewnętrznymi) oraz wysokość (1.686 mm bez relingów, 1.703 mm
z relingami) są identyczne. To samo dotyczy rozstawu osi
(2.604 mm) i rozstawu kół (z przodu 1.59 mm, z tyłu 1.571 mm).
Pod przednim zderzakiem, znajduje się osłona chroniąca układ napędowy przed uderzeniami o przeszkody. Ze względu na tę osłonę środkowy wlot powietrza jest optycznie bardzo płaski. Po bokach zderzaka zamontowano reflektory przeciwmgielne w taki sposób by chronić je przed uszkodzeniem.
Wszystkie wersje Tiguana mają tylny kąt natarcia 25 stopni. Zależnie od stopnia załadowania kąt ten może być mniejszy.
Wersje Trend & Fun, Track & Field w wersji przeznaczonej na rynek polski seryjnie wyposażone są w 16-calowe aluminiowe obręcze kół (typ Portland), wersje Tiguana Sport & Style i Track & Style wyjeżdżają z fabryki na 17-calowych kołach alufelgach (typ Philadelphia).
Wersje Sport & Style i Track & Style odróżnić można od modeli podstawowych chromowaną listwą na osłonie ochronnej progu. Wszystkie modele łączy wspólny kąt rampowy 20 stopni i prześwit poprzeczny 200 mm, a także – w najwyższych wersjach wyposażenia – srebrne anodowane relingi dachowe.
Poprzednia generacja Tiguana uzyskała pięć gwiazdek w teście zderzeniowym europejskiej organizacji ochrony konsumentów EuroNCAP (New Car Assessment Programme). Amerykański IIHC (Insurance Institute for Highway Safety) przyznał temu SUVowi wyróżnienie TOP SAFETY PICK. W tej klasyfikacji szczególną wagę przykłada się do szeroko zakrojonych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Zobacz również: Nowy Volkswagen Tiguan: systemy bezpieczeństwa
Tiguan opuszcza linię produkcyjną z 2 przednimi, 2 bocznymi (z przodu) i 2 poduszkami chroniącymi głowę i klatkę piersiową. Te ostatnie pokrywają całą boczną powierzchnię okien. Opcjonalnie Volkswagen ten może być wyposażony także w dwie boczne poduszki powietrzne przy tylnej kanapie. Prawą przednią poduszkę powietrzną można dezaktywować, jeżeli na prawym fotelu ma podróżować dziecko w foteliku zwróconym tyłem do kierunku jazdy. Status włączenia/ wyłączenia tej poduszki jest odpowiednio sygnalizowany. Seryjne mocowania Isofix na tylnych miejscach siedzących uzupełniają rozwiązania mające na celu ochronę dzieci.
Przy przednich i tylnych zewnętrznych miejscach siedzących wbudowane zostały ograniczniki napięcia pasów bezpieczeństwa, minimalizujące obciążenie klatki piersiowej w razie wypadku. Opcjonalny pakiet ochrony siedzących z tyłu osób obejmuje, obok tylnych bocznych poduszek powietrznych, także napinacze pasów przy zewnętrznych miejscach siedzących. Systemy są zintegrowane: system wyzwalania poduszek powietrznych współpracuje ze wszystkimi potrzebnymi modułami sterowania i zapewnia, iż w razie wypadku włączone zostaną światła awaryjne, odblokowane wszystkie drzwi oraz wyłączone oświetlenie wnętrza oraz pompa paliwa.
Wnętrze nowego Tiguana można dostosowywać w zależności od potrzeb. Dzielona w stosunku 60:40 tylna kanapa może być przesuwana o 16 centymetrów do przodu i do tyłu,
a pochylenie oparcia można regulować. Pojemność bagażnika wynosi, w zależności od konfiguracji tylnych siedzeń, między 470 a 1 510 litrów. Ponadto w wersjach Sport & Style i Track & Style można całkowicie złożyć oparcie prawego przedniego fotela, co pozwala na przewożenie przedmiotów o długości do 2,5 metra.
W przypadku najwyższych wariantów wyposażenia we wnętrzu znajdziemy dekoracyjne listwy w drzwiach Silber metallic i nowe tapicerki siedzeń z Alcantary i tkaniny (deseń Milan). Ponadto wyposażenie seryjne Tiguana zostało częściowo rozszerzone. Każdy Tiguan Sport & Style (i nowy Tiguan Track & Style) posiadają system rozpoznający zmęczenie kierowcy, czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne czy sprzęt audio RCD 310 z 8 głośnikami.
W centralnej części kokpitu wbudowano systemy audio i nawigacji. Może to być seryjne radio z CD RCD 310, RCD 510, lub systemy nawigacyjne nawigacji RNS 315 i RNS 510. Z lewej i prawej strony obok systemu audio znajdują się dwa wloty wentylacji. Poniżej umieszczono panel seryjnej klimatyzacji.
Siedzenia dla Tiguana dostępne są w dwóch konfiguracjach, w zależności od wersji wyposażenia. SUV w wersji Trend & Fun i Track & Field dostępny jest z siedzeniami dysponującymi regulacją wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa. W wersjach Sport & Style i Track & Style montowane są sportowe fotele. Pod przednimi siedzeniami znajdują się szuflady, a oparcie prawego fotela można pochylić do przodu.
Dzielona w stosunku 60:40 tylna kanapa jest umieszczona trochę wyżej, niż przednie fotele. Środkową część oparcia można pochylić do przodu i wykorzystywać jako podłokietnik, uchwyt na napoje, stolik lub otwór do bagażnika. Niezależnie od tego można zmieniać kąt pochylenia oparcia o 23 stopnie, a siedziska mogą być przesuwane do przodu i do tyłu w zakresie 16 centymetrów.
Maksymalna ładowność bagażnika wynosi 670 kilogramów.
Napęd
Tiguan jest dostępny w wersji ze stałym napędem na wszystkie koła (4MOTION), a także będzie można wybrać wariant napędzany na przednią oś. Trzy z siedmiu silników są nowością w ofercie Tiguana. Cztery silniki benzynowe (TSI) rozwijają moc od 90 kW/122 KM do 155 kW/210 KM. Nowością są trzy jednostki TSI o mocy 118 kW/160 KM, 132 kW/180 KM i 155 kW/210 KM – wszystkierozwijają moc o 10 KM większą, niż ich poprzednicy.
Trzy silniki wysokoprężne (TDI) dysponują mocą 81 kW/110 KM, 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM. Wszystkie Tiguany z BlueMotion Technology (BMT) posiadają system Start-Stop. Nowością dla wszystkich wersji jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS. W zależności od konfiguracji napędu Tiguan może holować przyczepę o masie 2.500 kilogramów.
Poniżej wszystkie wersje napędu debiutujące w 2011 roku:
Napęd na przednią oś
· 1.4 TSI – 90 kW/122 KM (6-biegowa przekładnia) / BMT
· 1.4 TSI – 118 kW/160 KM (6- biegowa przekładnia) / BMT
· 2.0 TDI – 81 kW/110 KM (6- biegowa przekładnia) / BMT
· 2.0 TDI – 103 kW/140 KM (6- biegowa przekładnia) / BMT
Napęd na wszystkie koła / 4MOTION
· 1.4 TSI – 118 kW/160 KM (6- biegowa przekładnia)
· 2.0 TSI – 132 kW/180 KM (6- biegowa przekładnia, opcjonalnie DSG)
· 2.0 TSI – 155 kW/210 KM (6- biegowa przekładnia, opcjonalnie DSG)
· 2.0 TDI – 103 kW/140 KM (6- biegowa przekładnia, opcjonalnie DSG)
· 2.0 TDI – 103 kW/140 KM (6- biegowa przekładnia, opcjonalnie DSG)
· 2.0 TDI – 125 kW/170 KM (6- biegowa przekładnia)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA