REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volkswagen Touran - prorodzinny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Karoseria jak i wnętrze Volkswagena Tourana zawiera jedynie proste formy, które są niewątpliwie użyteczne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Karoseria jak i wnętrze Volkswagena Tourana zawiera jedynie proste formy, które są niewątpliwie użyteczne. Fot. Moto.wieszjak.pl
Upodobnienie Volkswagena Tourana II generacji do nowej linii produktów marki VW nadało mu bardziej nowoczesnego wyglądu. Fot. Moto.wieszjak.pl
Upodobnienie Volkswagena Tourana II generacji do nowej linii produktów marki VW nadało mu bardziej nowoczesnego wyglądu. Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA


Volkswagen Touran jest od 2003 roku przedstawicielem niemieckiej marki w segmencie kompaktowych minivanów. Auta tej klasy powinny być praktyczne, bezpieczne i oszczędne. Sprawdziliśmy jakie jeszcze cechy ma najnowsza wersja Volkswagena Tourana.

Pionierami segmentu kompaktowych vanów są francuzi, którzy przecierali szlaki modelami takimi jak Renault Scenic i Citroen Xara Picasso. W 2003 roku Volkswagen wprowadził do sprzedaży pierwszego Tourana z charakterystyczną dla marki konserwatywną stylizacją. Auto zostało zbudowane na płycie podłogowej Golfa V. Pierwszego Tourana, który w 2007 roku przeszedł facelifting, kupiło ponad 1 100 000 klientów. 

REKLAMA

Obecnie w sprzedaży dostępna jest druga generacja auta, która otrzymała nową „twarz” charakterystyczną dla nowych modeli Volkswagena. Zmieniono wygląd w przedniej i tylnej części nadwozia poprzez zmianę kształtu lamp na wzór tych z Golfa VI generacji. Touran z nową „twarzą” wygląda dostojnie, zwłaszcza z opcjonalnymi biksenonowymi reflektorami.

Nadwozie

REKLAMA

Z zewnątrz auto ma pudełkowate kształty jednak w przypadku tego typu aut to nie wygląd jest najważniejszy. Sylwetka auta jest zwarta i proporcjonalna. Upodobnienie Tourana II generacji do nowej linii produktów marki VW nadało mu bardziej nowoczesnego wyglądu, jednak brakuje w nim polotu i lekkości jaką znajdziemy u konkurencji z Francji. Karoseria auta byłaby dynamiczniejsza gdyby nadano jej przetłoczenia czy inne designerskie zabiegi, ale być może Touran taki właśnie miał być, stateczny i przysadzisty van o kompaktowych wymiarach

Testowany egzemplarz został polakierowany na szary kolor, który wymaga dopłaty (prawie 2200 zł), i wyposażony w kosztujące tyle samo aluminiowe felgi w rozmiarze 17 cali. Dzięki tym dodatkom auto wyglądało na większe niż jest w rzeczywistości.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagen Touran

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze/wyposażenie

REKLAMA

Lista wyposażenia testowanego Tourana jest tak długa, że nie sposób wymienić wszystkiego. Skupmy się na rzeczach najważniejszych. Wewnątrz auta przewidziano miejsce dla siedmiu osób. Jednak jeśli planujemy zabrać na pokład komplet pasażerów, ich bagaże będziemy musieli zostawić, ponieważ przestrzeń bagażowa jest symboliczna (121 litrów). Wszystkie fotele, łącznie z dwoma z trzeciego rzędu, pokryto przyjemną w dotyku skórą.
Jeśli już jesteśmy w trzecim rzędzie… 

Ukryte w podłodze bagażnika siedzenia są zbyt małe, żeby dorosłe osoby wytrzymały na nich dłuższą podróż. Miejsca na nogi jest bardzo mało, ale „na pocieszenie” przewidziano miejsce na kubek na napoje. Złożone fotele trzeciego rzędu podnoszą podłogę bagażnika jedynie o 7 centymetrów.
W znacznie lepszej sytuacji znajdują się osoby podróżujące w drugim rzędzie. Tam znajdziemy trzy oddzielnie regulowane fotele, które bardzo łatwo złożyć i zdemontować. Po wymontowaniu środkowego fotela, dwa pozostałe możemy dosunąć do siebie. Dla każdego z trzech siedzeń producent przewidział trzypunktowy pas bezpieczeństwa - pas przypisany do środkowego fotela jest umieszczony w podsufitce. 

Przednie fotele mają na tyle duży zakres regulacji, że każdy znajdzie wygodną i bezpieczną pozycję. Siedziska są odpowiednio długie a oparcia zapewniają dobre trzymanie w zakrętach.

Zobacz również: Test Honda CR-V: Dla mieszkańców przedmieść

Bardzo dobrą widoczność z każdego miejsca zapewniają duża powierzchnia przeszklona, a testowany egzemplarz był dodatkowo wyposażony w panoramiczny dach, który w czasie brzydkiej pogody może być zasłonięty elektrycznie sterowaną roletą. 

Deska rozdzielcza to kolejny element tego auta, który nie porywa wyglądem, ale jest funkcjonalny i prosty w obsłudze. Wystarczy chwila spędzona we wnętrzu Tourana aby przyzwyczaić się do obsługi multimediów i komputera pokładowego MFA. Opisywany egzemplarz został wyposażony w system nawigacji satelitarnej, który jest obsługiwany za posrednictwem 6,5-calowego, kolorowego ekranu dotykowego. W skład tego systemu wchodzi także radio z odtwarzaczem DVD (odtwarzanie płyt audio CD, MP3, video DVD). 

Wyświetlacz ten jest jednak umieszczony zbyt nisko na konsoli centralnej. Chcąc śledzić wskazania nawigacji kierowca musi odrywać wzrok od jezdni. Dużym ułatwieniem może być jedna z opcji komputera pokładowego MFA, który ma możliwość wyświetlania wskazań nawigacyjnych na wyświetlaczu umieszczonym pomiędzy prędkościomierzem a obrotomierzem. Komputer MFA – obsługuje system za pomocą komend głosowych i posiada twardy dysk o pojemności 30 GB. 

Same zegary są czytelne, a jakość wszystkich materiałów użytych do wykończenia zadowoli nawet bardzo wymagających klientów.
Producent zapewnia, że wewnątrz Tourana znajdziemy aż 39 różnych schowków, ale nikt z redakcji nie podjął się zadania weryfikacji tych danych.

Dalej napęd/zawieszenie


Napęd/zawieszenie

Testowany Touran jest napędzany wysokoprężną jednostką TDI o pojemności 2 litrów, która generuje moc 170 KM. Motor ten w połączeniu z sześciobiegową dwysprzęgłową zautomatyzowaną skrzynią DSG zapewnia więcej niż wystarczające osiągi. Moment obrotowy wynoszący 350 Nm pozwala na żwawe przyspieszenie w każdej chwili i zapewnia niezbędny na polskich drogach zapas mocy. Nawet przy dużym obciążeniu silnik pracuje dość cicho i kulturalnie. Nie spotkamy tu charakterystycznego dla starszych turbodiesli klekotu nawet podczas rozruchu silnika po całonocnym postoju. Dwulitrowy diesel przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 sekundy i rozpędza ważącego około 1600 kilogramów Tourana maksymalnie do 213 km/h.

Zobacz również: Test Renault Scenic: Grunt to rodzinka

Według danych producenta Touran z dwulitrowym silnikiem TDI o mocy 170 KM spala średnio 5,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, jednak w czasie testu średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosiło około 8,5 litra. W mieście na przejechanie setki auto potrzebuje około 10 litrów paliwa, a przy delikatnym traktowaniu pedału gazu „na trasie” można osiągnąć spalanie poniżej 6 litrów. 

Warto także wspomnieć, że zestawienie mocnego silnika diesla z dwusprzęgłową przekładnią DSG jest bardzo trafne. Automat zmienia biegi niezwykle szybko i przy tym nie odczuwamy żadnych szarpnięć. Kierowca ma możliwość sekwencyjnej zmiany biegów drążkiem i łopatkami umieszczonymi na kole kierownicy.

Zobacz również: Test Mitsubishi ASX: wierny przyjaciel

Zawieszenie auta dobrze radzi sobie z nierównościami. W przypadku testowanej wersji siedemnastocalowe felgi z oponami o dość niskim profilu obniżały nieco komfort jazdy. Zamontowanie dużych kół spowodowało zwiększenie wrażliwości na koleiny. Jednak te niewielkie niedogodności nie były w stanie zatrzeć pozytywnych wrażeń z jazdy. Touran prowadzi się pewnie i nawet nieco wyżej osadzony środek ciężkości nie wywoływał przechyłów nadwozia w zakrętach. Precyzyjny układ kierowniczy pozwala szybko wyczuć auto, a manewrowanie po zatłoczonych parkingach ułatwiały duże lusterka i czujniki parkowania. 

Samo parkowanie nie stanowi już problemu dzięki zainstalowanemu na pokładzie asystentowi parkowania równoległego i prostopadłego. Zaufanie potrzebne do prawidłowego obsługiwania systemu zostaje zbudowane już po kilku próbach wpasowania się między inne auta. System informuje kierowcę kiedy ma zahamować i zmienić bieg na D lub R.

Dalej podsumowanie


Podsumowanie: 

Volkswagen Touran to wyraz prorodzinnej polityki marki. Auto bazuje na sprawdzonych w innych modelach rozwiązaniach technologicznych. Auto z tym układem napędowym świetnie poradzi sobie z szybkim i bezpiecznym przewiezieniem rodziny na wakacje, a także może służyć do dynamicznej jazdy na co dzień. Jak już wspomniałem siedzeń trzeciego rzędu nie należy traktować jako pełnoprawnych miejsc dla dorosłych osób, ale dzieci nie powinny narzekać na ciasnotę. Duży zakres regulacji pozostałych foteli i liczne schowki sprawiają, ze Touran to praktyczny van o kompaktowych wymiarach. Jednym z zarzutów jaki nasunął po obcowaniu z Touranem jest to, że brakuje w nim odrobiny polotu. Karoseria jak i wnętrze zawiera jedynie proste formy, które są niewątpliwie użyteczne ale też nudne.

Zobacz również: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Celowo do tej pory nie padła informacja dotycząca ceny. Otóż jest ona (jak na kompaktowego vana) dość wysoka. Testowany egzemplarz to wersja Highline, która ze 170 konnym dieslem i skrzynią DSG kosztuje od około 112 tysięcy złotych. Kilka dodatków takich jak biksenonowe reflektory, szklany dach czy multimedialny system z nawigacją obsługiwany za pomocą dodatkowego wyświetlacza windują cenę auta do około 145 tysięcy złotych.
Wniosek jest taki, że prorodzinne polityka Polski ma się nijak do prorodzinnej polityki Volkswagena, ponieważ Touran daje o wiele więcej możliwości niż 1000 złotych becikowego od rządu. 

Opinie kierowców: 

Paweł Dobosz: Touran to kolejny Volkswagen, który każe mi zrewidować pogląd na zakup auta tej marki. Po Golfie i Polo był to trzeci model VW, który… mnie zachwycił. Oczywiście – można o nim powiedzieć, że jest po niemiecku nudny, ale mi to zupełnie nie przeszkadza. Dobry silnik, fantastyczna skrzynia biegów, idealna ergonomia, wysoka jakość wykończenia –w nowym Touranie jest niewiele elementów, do których można się przyczepić. I pomimo tego, że nie jestem „targetem” dla tego typu aut (vanów), to z żalem się z nim rozstawałem.

Marcin Kalinowski: w środku jest tyle miejsca, że za przednią szybę można włożyć numer linii autobusowej i pobierać opłaty od pasażerów. To jedno z naprawdę niewielu aut, gdzie drugi rząd siedzeń jest równie wygodny co pierwszy pod kątem miejsca na nogi, a pięć osób nie będzie czuło się niczym sardynki tuż przed otworzeniem puszki. Bardzo przyzwoite auto, choć cena jest dość wygórowana.

Zobacz również: Test Nissan Navara: drwal w garniturze

Alternatywy:

Citroen C4 Picasso Exclusive 2.0 Die 160 KM HDi  od 117 000 złotych

Ford C-Max Titanium 2.0 Die 160 KM Duratorq TDCi PowerShift od 105 550 złotych

Toyota Verso Sol Plus (5 siedzeń) 2.2 Die 177 KM D-CAT od 122 000 złotych

Dane techniczne:

Długość: 4397 mm

Szerokość: 1794 mm

Wysokość: 1634 mm

Rozstaw osi: 2678 mm

Masa: 1538 kg

Pojemność bagażnika: 695 litrów (121 litrów dla 7 osób)

Pojemność bagażnika po złożeniu siedzeń: 1989 litrów

Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

Napęd: przód

Typ silnika: turbodiesel common rail

Liczba cylindrów: 4

Pojemnośc silnika: 1968 ccm

Moc silnika: 170 KM/4200 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm/1750 obr/min

Prędkość maksymalna: 213 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 sekundy

Zużycie paliwa: 7/5/5,7 (miasto/trasa/średnia) (według producenta)

Test zderzeniowy – wynik ogólny: 5 gwiazdek (EuroNCAP)

Volkswagen Touran dzięki skladanym fotelom może mieć przestrzeń bagażową wynoszącą 1989 litrów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Touran jest przeznaczony dla 7 osób. Fot. Moto.wieszjak.pl
W drugim rzędzie siedzeń Volkswagena Tourana znajdziemy trzey oddzielne fotele. Fot. Moto.wieszjak.pl
Przednie fotele Volkswagena Tourana sąwygodne i mają duży zakres regulacji. Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Touran jest wyposażony w klimatyzowany schowek. Fot. Moto.wieszjak.pl
Konsola centralna Volkswagena Tourana jest intuicyjna w obsłudze. Przyciski rozmieszczono symetrycznie. Fot. Moto.wieszjak.pl
Testowany egzemplarz Volkswagena Tourana został wyposażony w skrzynię biegów DSG. Fot. Moto.wieszjak.pl
Multifunkcyjna kierownica Volkswagena Tourana nimalizuje konieczność odrywania od niej rąk. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zegary Volkswagena Tourana są czytelne, a jakość wszystkich materiałów użytych do wykończenia zadowoli nawet bardzo wymagających klientów. Fot. Moto.wieszjak.pl
Deska rozdzielcza Volkswagena Tourana tego auta, który nie porywa wyglądem, ale jest funkcjonalny i prosty w obsłudze. Fot. Moto.wieszjak.pl
Najnowszy Volkswagen Touran otzymał nowe tylne światła. Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Touran II generacji jest wyposażony w światła LED do jazdy dziennej. Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Touran to stateczny i przysadzisty van o kompaktowych wymiarach. Fot. Moto.wieszjak.pl
W 2003 roku Volkswagen wprowadził do sprzedaży pierwszego Tourana z charakterystyczną dla marki konserwatywną stylizacją. Fot. Moto.wieszjak.pl
Obecnie w sprzedaży dostępna jest druga generacja auta, która otrzymała nową „twarz” charakterystyczną dla nowych modeli Volkswagena. Fot. Moto.wieszjak.pl
Volkswagen Touran z nową „twarzą” wygląda dostojnie, zwłaszcza z opcjonalnymi biksenonowymi reflektorami. Fot. Moto.wieszjak.pl
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA