REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Volkswagen Golf IV generacji pojawił się na rynku w 1997 roku. Na tle konkurencji wyróżniał się jakością wykonania i komfortem podróżowania. Obecnie jest jednym z najczęściej poszukiwanych przez klientów używanym autem na polskim rynku.

Co miesiąc około 350 tysięcy potencjalnych klientów szuka tego auta w serwisach ogłoszeniowych, co czyni z niego jeden z najbardziej poszukiwanych samochodów używanych na polskim rynku. 

REKLAMA

REKLAMA

Na popularność tego auta ma wpływ kilka czynników. Jednym z nich jest legendarna trwałość całego pojazdu. Prosta konstrukcja zawieszenia (przód: kolumny McPherson, tył: belka skrętna)zapewnia niskie koszty napraw, a części są ogólnodostępne. Pomimo prostej budowy układu zawieszenia Golf prowadzi się pewnie i komfortowo. Nawet na polskich drogach auto zachowuje się stabilnie.

Wnętrze

Wewnątrz przewidziano miejsca dla pięciu osób, jednak długa podróż z kompletem pasażerów na pokładzie nie będzie wygodna, ponieważ o ile z przodu jest wystarczająca ilość miejsca dla każdego, to na tylnej kanapie komfortowo mogą podróżować maksymalnie dwie dorosłe osoby.
Bagażnik hatchbacka ma pojemność 330 litrów, ale decydując się na tę wersję nadwoziową należy sprawdzić, czy dany egzemplarz ma dzieloną tylną kanapę. Zwiększy to możliwości przewozowe naszego auta.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Golfie

REKLAMA

Karoseria i nadwozie

Karoseria VW Golfa jest dobrze zabezpieczona przed korozją niezależnie od wersji nadwozia. Golf występuje jako pięcio- i trzydrzwiowy hatchback i pięciodrzwiowe kombi. Uzupełnieniem oferty pojazdów kompaktowych jest sedan Bora, który jest zbudowany na bazie Golfa. Bora ma zwykle na pokładzie bogatsze wyposażenie. Częściej niż w Golfie można tam znaleźć np. podgrzewane fotele czy komplet elektrycznych szyb.
Volkswagen sprzedawał także Golfa IV w wersji cabrio, ale tak naprawdę był to Golf trzeciej generacji ze zmienionym przodem, wnętrzem i innymi tylnymi lampami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rynku wtórnym znajdziemy wiele opcji wykończenia wnętrza. Od twardych ale trwałych plastikowych kokpitów i smutnej welurowej tapicerki po wykończone wysokiej jakości skórą fotele. Kabina podstawowych wersji kompaktowego Volkswagena jest dość ubogo wyposażona. Nie możemy tam liczyć na elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. Jednak w ogłoszeniach bez trudu znajdziemy auta z kompletem poduszek powietrznych (warto sprawdzić ich działanie np. na stacji diagnostycznej), automatyczną klimą czy elektrycznie sterowanymi lusterkami.

Bogata oferta silników

Kolejnym aspektem wpływającym na popularność Golfa jest bogata gama jednostek napędowych, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym są jednostki 1,9 TDI, które w przypadku tego auta występowały w kilku wariantach mocy (od 90 do 150 KM). Silniki te mają opinie niezawodnych i oszczędnych, ale mają też wady. Najczęściej awariom ulegają przepływomierze, dwumasowe koła zamachowe oraz turbiny. 

Benzyniaki występujące w Golfach to jednostki o pojemnościach od 1,4 do 3,2 litra w wersji R32.
W najsłabszej wersji Golf jest napędzany 75-konnym silnikiem 1,4 16V, który dobrze radzi sobie z popularnym kompaktem jedynie w ruchu miejskim. Wyjazdy poza teren zabudowany, gdzie często zdarzy nam się wyprzedzać TIRy lub inne pojazdy, mogą być męczące ze względu na konieczność redukowania nawet o dwa biegi i wkręcania silnika na wysokie obroty. 

Kolejną w ofercie Golfa benzynową jednostką napędową jest szesnasto zaworowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, który uchodzi za dość paliwożerny. Spalanie na poziomie 10-11 litrów w mieście jest według nas przesadą, ponieważ silnik ten nie zapewnia osiągów, które zrekompensowałyby to spalanie. Kolejnym silnikiem w gamie jest silnik 1,8 20V o mocy 125 KM, który zapewnia odpowiednią dynamikę i osiągi. 

Zobacz również: Volkswagen Golf czy Ford Focus?

Optymalnym wyborem biorąc pod uwagę stosunek osiągów do spalania może być turbodoładowana, dwudziesto zaworowa jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra i mocy 150 KM. Jednak zasadniczą wadą tej konstrukcji jest wrażliwość na przegrzanie i awarie turbiny. Koszty ewentualnych napraw uszkodzonego silnika lub turbiny mogą być bardzo wysokie. 

Warto poszukać Golfa z silnikiem 2,0 8V o mocy 116 KM. Auta wyposażone w ten silnik dość rzadko występuje w ogłoszeniach sprzedaży Golfów, ale jest jednostką bezawaryjną i elastyczną. 

Propozycją z wyższej półki jest Golf VR5. Wersja ta dysponuje silnikiem o pojemności 2,3 litra, który generuje moc 150 KM. Silnik ten charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i potrafi dostarczyć kierowcy emocji podczas jazdy. 

Mniej popularne wersje Golfa na polskim rynku to VR6 4motion (napęd na cztery koła), która ma silnik o poj. 2,8 litra i moc 204 KM oraz wersja R32. Ta ostatnia a zarazem najmocniejsza jednostka napędowa ma około 250 KM, w zależności od wersji. 

Diesle występujące w Golfach są ekonomiczne, lecz bywają kłopotliwe. Godną polecenia jest jednostka SDI. Silnik ten ma pojemność 1,9 litra i tylko 68 koni. Trwałość tej jednostki i niskie spalanie częściowo rekompensuje niedobór mocy. 

Nieco mocniejsze są jednostki turbodoładowane, z których podstawowy silnik generuje moc 90 KM, a motor wyposażony w zmienną geometrię łopatek turbiny osiąga moc 110 KM. Zaletą turbodoładowanych diesli jest ich podatność na elektroniczne podnoszenie mocy. Minusem aut wyposażonych w silniki TDI jest duży przebieg, który często sięga 300 tysięcy kilometrów. 

Jeśli chodzi o skrzynie biegów rzadkością w Golfach jest czterobiegowy automat, a tiptronic zdarza się jeszcze rzadziej.

Typowe bolączki

Oprócz awarii wspomnianych turbin i przepływomierzy typowymi bolączkami Golfa są niedziałające spryskiwacze reflektorów, zużyte plastikowe elementy tapicerki drzwi i wytarte obszycie kierownicy. 

Podsumowanie

Ceny używanych Golfów zaczynają się od kwoty 8 tysięcy złotych, jednak nie polecamy najtańszych egzemplarzy. Na zakup dostatecznie wyposażonego pojazdu należy przeznaczyć około 13-14 tysięcy. Poszukując używanego egzemplarza należy pamiętać, że większość z oferowanych na rynku wtórnym Golfów jest powypadkowa. Nawet najbardziej rozbite egzemplarze są naprawiane przez handlarzy, bo klient na Golfa zawsze się znajdzie.

Dla aut z pierwszych lat produkcji przebieg rzędu 200 - 240 tysięcy kilometrów to norma, a większość aut z jednostką TDI pod maską przejechało już około 300 tysięcy kilometrów. 

Kolejnym minusem ogromnej popularności jest wysokie ryzyko kradzieży. Popyt na tanie części zamienne spowodował, że Golf od lat jest jednym z najczęściej kradzionych samochodów osobowych w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA