REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Fot. Newspress
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Volkswagen Golf IV generacji pojawił się na rynku w 1997 roku. Na tle konkurencji wyróżniał się jakością wykonania i komfortem podróżowania. Obecnie jest jednym z najczęściej poszukiwanych przez klientów używanym autem na polskim rynku.

Co miesiąc około 350 tysięcy potencjalnych klientów szuka tego auta w serwisach ogłoszeniowych, co czyni z niego jeden z najbardziej poszukiwanych samochodów używanych na polskim rynku. 

REKLAMA

REKLAMA

Na popularność tego auta ma wpływ kilka czynników. Jednym z nich jest legendarna trwałość całego pojazdu. Prosta konstrukcja zawieszenia (przód: kolumny McPherson, tył: belka skrętna)zapewnia niskie koszty napraw, a części są ogólnodostępne. Pomimo prostej budowy układu zawieszenia Golf prowadzi się pewnie i komfortowo. Nawet na polskich drogach auto zachowuje się stabilnie.

Wnętrze

Wewnątrz przewidziano miejsca dla pięciu osób, jednak długa podróż z kompletem pasażerów na pokładzie nie będzie wygodna, ponieważ o ile z przodu jest wystarczająca ilość miejsca dla każdego, to na tylnej kanapie komfortowo mogą podróżować maksymalnie dwie dorosłe osoby.
Bagażnik hatchbacka ma pojemność 330 litrów, ale decydując się na tę wersję nadwoziową należy sprawdzić, czy dany egzemplarz ma dzieloną tylną kanapę. Zwiększy to możliwości przewozowe naszego auta.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Golfie

REKLAMA

Karoseria i nadwozie

Karoseria VW Golfa jest dobrze zabezpieczona przed korozją niezależnie od wersji nadwozia. Golf występuje jako pięcio- i trzydrzwiowy hatchback i pięciodrzwiowe kombi. Uzupełnieniem oferty pojazdów kompaktowych jest sedan Bora, który jest zbudowany na bazie Golfa. Bora ma zwykle na pokładzie bogatsze wyposażenie. Częściej niż w Golfie można tam znaleźć np. podgrzewane fotele czy komplet elektrycznych szyb.
Volkswagen sprzedawał także Golfa IV w wersji cabrio, ale tak naprawdę był to Golf trzeciej generacji ze zmienionym przodem, wnętrzem i innymi tylnymi lampami. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na rynku wtórnym znajdziemy wiele opcji wykończenia wnętrza. Od twardych ale trwałych plastikowych kokpitów i smutnej welurowej tapicerki po wykończone wysokiej jakości skórą fotele. Kabina podstawowych wersji kompaktowego Volkswagena jest dość ubogo wyposażona. Nie możemy tam liczyć na elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. Jednak w ogłoszeniach bez trudu znajdziemy auta z kompletem poduszek powietrznych (warto sprawdzić ich działanie np. na stacji diagnostycznej), automatyczną klimą czy elektrycznie sterowanymi lusterkami.

Bogata oferta silników

Kolejnym aspektem wpływającym na popularność Golfa jest bogata gama jednostek napędowych, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym są jednostki 1,9 TDI, które w przypadku tego auta występowały w kilku wariantach mocy (od 90 do 150 KM). Silniki te mają opinie niezawodnych i oszczędnych, ale mają też wady. Najczęściej awariom ulegają przepływomierze, dwumasowe koła zamachowe oraz turbiny. 

Benzyniaki występujące w Golfach to jednostki o pojemnościach od 1,4 do 3,2 litra w wersji R32.
W najsłabszej wersji Golf jest napędzany 75-konnym silnikiem 1,4 16V, który dobrze radzi sobie z popularnym kompaktem jedynie w ruchu miejskim. Wyjazdy poza teren zabudowany, gdzie często zdarzy nam się wyprzedzać TIRy lub inne pojazdy, mogą być męczące ze względu na konieczność redukowania nawet o dwa biegi i wkręcania silnika na wysokie obroty. 

Kolejną w ofercie Golfa benzynową jednostką napędową jest szesnasto zaworowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, który uchodzi za dość paliwożerny. Spalanie na poziomie 10-11 litrów w mieście jest według nas przesadą, ponieważ silnik ten nie zapewnia osiągów, które zrekompensowałyby to spalanie. Kolejnym silnikiem w gamie jest silnik 1,8 20V o mocy 125 KM, który zapewnia odpowiednią dynamikę i osiągi. 

Zobacz również: Volkswagen Golf czy Ford Focus?

Optymalnym wyborem biorąc pod uwagę stosunek osiągów do spalania może być turbodoładowana, dwudziesto zaworowa jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra i mocy 150 KM. Jednak zasadniczą wadą tej konstrukcji jest wrażliwość na przegrzanie i awarie turbiny. Koszty ewentualnych napraw uszkodzonego silnika lub turbiny mogą być bardzo wysokie. 

Warto poszukać Golfa z silnikiem 2,0 8V o mocy 116 KM. Auta wyposażone w ten silnik dość rzadko występuje w ogłoszeniach sprzedaży Golfów, ale jest jednostką bezawaryjną i elastyczną. 

Propozycją z wyższej półki jest Golf VR5. Wersja ta dysponuje silnikiem o pojemności 2,3 litra, który generuje moc 150 KM. Silnik ten charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i potrafi dostarczyć kierowcy emocji podczas jazdy. 

Mniej popularne wersje Golfa na polskim rynku to VR6 4motion (napęd na cztery koła), która ma silnik o poj. 2,8 litra i moc 204 KM oraz wersja R32. Ta ostatnia a zarazem najmocniejsza jednostka napędowa ma około 250 KM, w zależności od wersji. 

Diesle występujące w Golfach są ekonomiczne, lecz bywają kłopotliwe. Godną polecenia jest jednostka SDI. Silnik ten ma pojemność 1,9 litra i tylko 68 koni. Trwałość tej jednostki i niskie spalanie częściowo rekompensuje niedobór mocy. 

Nieco mocniejsze są jednostki turbodoładowane, z których podstawowy silnik generuje moc 90 KM, a motor wyposażony w zmienną geometrię łopatek turbiny osiąga moc 110 KM. Zaletą turbodoładowanych diesli jest ich podatność na elektroniczne podnoszenie mocy. Minusem aut wyposażonych w silniki TDI jest duży przebieg, który często sięga 300 tysięcy kilometrów. 

Jeśli chodzi o skrzynie biegów rzadkością w Golfach jest czterobiegowy automat, a tiptronic zdarza się jeszcze rzadziej.

Typowe bolączki

Oprócz awarii wspomnianych turbin i przepływomierzy typowymi bolączkami Golfa są niedziałające spryskiwacze reflektorów, zużyte plastikowe elementy tapicerki drzwi i wytarte obszycie kierownicy. 

Podsumowanie

Ceny używanych Golfów zaczynają się od kwoty 8 tysięcy złotych, jednak nie polecamy najtańszych egzemplarzy. Na zakup dostatecznie wyposażonego pojazdu należy przeznaczyć około 13-14 tysięcy. Poszukując używanego egzemplarza należy pamiętać, że większość z oferowanych na rynku wtórnym Golfów jest powypadkowa. Nawet najbardziej rozbite egzemplarze są naprawiane przez handlarzy, bo klient na Golfa zawsze się znajdzie.

Dla aut z pierwszych lat produkcji przebieg rzędu 200 - 240 tysięcy kilometrów to norma, a większość aut z jednostką TDI pod maską przejechało już około 300 tysięcy kilometrów. 

Kolejnym minusem ogromnej popularności jest wysokie ryzyko kradzieży. Popyt na tanie części zamienne spowodował, że Golf od lat jest jednym z najczęściej kradzionych samochodów osobowych w Polsce.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA