REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Smart CityCoupe - miejski spryciarz

Jakub Tujaka
Smart CityCoupe Fot. Newspress
Smart CityCoupe Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Smart CityCoupe (tak brzmiała nazwa tego auta do 2003 roku) zwany później ForTwo przybył z misją odkorkowania miejskich ulic 1999 roku. Nigdy nie był on hitem sprzedaży ze względu na kontrowersyjny wygląd i dwuosobowe nadwozie, jednak trzeba przyznać, że nawet dziś jest ciekawym zjawiskiem.

Dwuosobowy pojazd nieznanej dotąd marki Smart zadebiutował w 1997 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Rok później wszedł do produkcji, a jego sprzedaż rozpoczęto w roku 1999. Smart jest na tyle charakterystycznym autem, że nawet osoby które niezbyt dobrze rozróżniają marki samochodów nie będą miały najmniejszego problemu z nazwaniem tego pojazdu. 

REKLAMA

Zdania na temat zasadności wprowadzenia na rynek takiego auta są podzielone. Jedni uważają, że to zamach na prawdziwą motoryzację a inni... nie potrafią bez niego żyć.

Smart to typowo miejskie auto. Inżynierowie starali się stworzyć jak najbardziej praktyczny, dwuosobowy pojazd, który dzięki małym rozmiarom (długość wynosi 2,5 metra) wpasuje się w każdą lukę na zatłoczonym parkingu.

Zobacz również: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

Użytkowanie Smarta

REKLAMA

Użytkowanie tego pojazdu wymaga przyzwyczajenia. Po pierwsze sztywno zestrojone zawieszenie może dać się we znaki szukającym wygody użytkownikom, jednak cały układ jest dość trwały. Z przodu zastosowano tradycyjne kolumny typu McPherson, a z tyłu belkę typu de Dion.

Kolejną cechą charakterystyczną Smarta jest niezwykle wolno działająca automatyczna skrzynia biegów. Wymaga ona wprawy w operowaniu gazem w trybie automatycznym, a podczas wyprzedzania przyda się możliwość manualnej zmiany przełożeń. 

Skazą na miejskim charakterze auta może być też brak wspomagania kierownicy. Jednak ze względu na wąskie przednie koła i niską masę nadwozia nie musimy wkładać wiele wysiłku w kręcenie kołem kierownicy.

Niewątpliwym atutem opisywanego modelu może być niska cena elementów nadwozia. Błotniki możemy kupić za około 100 złotych, a poszycie drzwi za 150 zł. Oznacza to, że warto poszukać w ogłoszeniach sprawnego mechanicznie egzemplarza nie przejmując się zbytnio otarciami czy uszkodzeniami nadwozia.

Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych Smart zapewnia całkiem wysoki poziom bezpieczeństwa. W przeprowadzonych w 2000 roku przez Euro NCAP testach pojazd ten otrzymał notę 3 gwiazdek, co w tamtejszym okresie było wynikiem bardzo dobrym.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

Silniki

REKLAMA

Na rynku wtórnym możemy wybierać z kilku jednostek napędowych, które były oferowane w Smarcie. Dwie z nich to benzyniaki o pojemności 0,6 (moc 45 lub 55 KM) i 0,7 (moc 61 KM), ale w ofercie znalazł się także diesel. Ma on pojemność 0,8 litra i generuje moc 42 KM. Wszystkie silniki dostępne w Smarcie to trzycylindrowe konstrukcje z łańcuchem rozrządu.

Benzynowe jednostki zastosowane w tym aucie nie są godne polecenia ze względu na częste awarie układu chłodzenia, które doprowadzają do przegrzewania się, a w skrajnych przypadka do zatarcia silnika. Ilość spalonego paliwa zależy od stylu jazdy i kształtuje się na poziomie około 5 litrów na 100 kilometrów, co jest bardzo dobrym wynikiem.

Jeśli chodzi o diesla, jest on trwały i ekonomiczny. Bez problemu radzi sobie w środowisku naturalnym Smarta jakim jest miasto. Spalanie oscyluje w okolicy 3,5 litra na 100 kilometrów.

Wnętrze

Wewnątrz Smarta znajdziemy dwa dość duże i w miarę wygodne fotele i … niewiele więcej. Klaustrofobicznie mała przestrzeń zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Deska rozdzielcza jest nieco toporna, ale za to wykonana z materiałów dobrej jakości. Często spotykaną w Smarcie usterką są zacinające się przełączniki służące do sterowania światłami zewnętrznymi i wycieraczkami, które umieszczone za kierownicą. 

Zaletą auta jest możliwość personalizacji wnętrza. Nie ma problemu z zakupem plastikowych paneli w różnych kolorach, które mogą nieco rozweselić wnętrze pojazdu.

Bagażnik Smarta jest dość duży jak na zewnętrze rozmiary auta. Do dyspozycji mamy 260 litrów przestrzeni bagażowej i kilka dodatkowych litrów w schowkach umieszczonych pod podłogą bagażnika.

Ceny części:

Komplet tarcz i klocków hamulcowych do Smarta Fortwo można kupić za około 270 złotych, a zakup tłumika wiąże się z kosztem od 230 do 300 złotych w zależności od wersji silnikowej. 

Na kompletne sprzęgło do silnika diesla trzeba przeznaczyć około tysiąc złotych, jednak nie jest to element, który często wymaga wymiany.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Podsumowanie

Ze względu na niską cenę zakupu używanego egzemplarza (na popularnych serwisach aukcyjnych ceny wersji benzynowych rozpoczynają się od 7-8 tysięcy złotych), może on być ciekawą propozycją dla osób, które codziennie przemieszczają się po mieście. Każdy, kto rozważa zakup Smarta musi wiedzieć, że jest to dość nietypowa konstrukcja, która wymaga do obsługi mechanika znającego się na Smartach. 

Polecamy zwrócić szczególną uwagę na wersje wyposażone w silnik diesla ze względu na niskie spalanie. Cena godnych zainteresowania aut z przebiegiem od 80 do 120 tysięcy kilometrów zaczyna się od około 11-12 tysięcy złotych.

Smart CityCoupe Fot. Newspress
Smart CityCoupe Fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA