REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Smart CityCoupe - miejski spryciarz

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakub Tujaka
Smart CityCoupe Fot. Newspress
Smart CityCoupe Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Smart CityCoupe (tak brzmiała nazwa tego auta do 2003 roku) zwany później ForTwo przybył z misją odkorkowania miejskich ulic 1999 roku. Nigdy nie był on hitem sprzedaży ze względu na kontrowersyjny wygląd i dwuosobowe nadwozie, jednak trzeba przyznać, że nawet dziś jest ciekawym zjawiskiem.

Dwuosobowy pojazd nieznanej dotąd marki Smart zadebiutował w 1997 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Rok później wszedł do produkcji, a jego sprzedaż rozpoczęto w roku 1999. Smart jest na tyle charakterystycznym autem, że nawet osoby które niezbyt dobrze rozróżniają marki samochodów nie będą miały najmniejszego problemu z nazwaniem tego pojazdu. 

REKLAMA

REKLAMA

Zdania na temat zasadności wprowadzenia na rynek takiego auta są podzielone. Jedni uważają, że to zamach na prawdziwą motoryzację a inni... nie potrafią bez niego żyć.

Smart to typowo miejskie auto. Inżynierowie starali się stworzyć jak najbardziej praktyczny, dwuosobowy pojazd, który dzięki małym rozmiarom (długość wynosi 2,5 metra) wpasuje się w każdą lukę na zatłoczonym parkingu.

Zobacz również: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

REKLAMA

Użytkowanie Smarta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Użytkowanie tego pojazdu wymaga przyzwyczajenia. Po pierwsze sztywno zestrojone zawieszenie może dać się we znaki szukającym wygody użytkownikom, jednak cały układ jest dość trwały. Z przodu zastosowano tradycyjne kolumny typu McPherson, a z tyłu belkę typu de Dion.

Kolejną cechą charakterystyczną Smarta jest niezwykle wolno działająca automatyczna skrzynia biegów. Wymaga ona wprawy w operowaniu gazem w trybie automatycznym, a podczas wyprzedzania przyda się możliwość manualnej zmiany przełożeń. 

Skazą na miejskim charakterze auta może być też brak wspomagania kierownicy. Jednak ze względu na wąskie przednie koła i niską masę nadwozia nie musimy wkładać wiele wysiłku w kręcenie kołem kierownicy.

Niewątpliwym atutem opisywanego modelu może być niska cena elementów nadwozia. Błotniki możemy kupić za około 100 złotych, a poszycie drzwi za 150 zł. Oznacza to, że warto poszukać w ogłoszeniach sprawnego mechanicznie egzemplarza nie przejmując się zbytnio otarciami czy uszkodzeniami nadwozia.

Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych Smart zapewnia całkiem wysoki poziom bezpieczeństwa. W przeprowadzonych w 2000 roku przez Euro NCAP testach pojazd ten otrzymał notę 3 gwiazdek, co w tamtejszym okresie było wynikiem bardzo dobrym.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

Silniki

Na rynku wtórnym możemy wybierać z kilku jednostek napędowych, które były oferowane w Smarcie. Dwie z nich to benzyniaki o pojemności 0,6 (moc 45 lub 55 KM) i 0,7 (moc 61 KM), ale w ofercie znalazł się także diesel. Ma on pojemność 0,8 litra i generuje moc 42 KM. Wszystkie silniki dostępne w Smarcie to trzycylindrowe konstrukcje z łańcuchem rozrządu.

Benzynowe jednostki zastosowane w tym aucie nie są godne polecenia ze względu na częste awarie układu chłodzenia, które doprowadzają do przegrzewania się, a w skrajnych przypadka do zatarcia silnika. Ilość spalonego paliwa zależy od stylu jazdy i kształtuje się na poziomie około 5 litrów na 100 kilometrów, co jest bardzo dobrym wynikiem.

Jeśli chodzi o diesla, jest on trwały i ekonomiczny. Bez problemu radzi sobie w środowisku naturalnym Smarta jakim jest miasto. Spalanie oscyluje w okolicy 3,5 litra na 100 kilometrów.

Wnętrze

Wewnątrz Smarta znajdziemy dwa dość duże i w miarę wygodne fotele i … niewiele więcej. Klaustrofobicznie mała przestrzeń zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Deska rozdzielcza jest nieco toporna, ale za to wykonana z materiałów dobrej jakości. Często spotykaną w Smarcie usterką są zacinające się przełączniki służące do sterowania światłami zewnętrznymi i wycieraczkami, które umieszczone za kierownicą. 

Zaletą auta jest możliwość personalizacji wnętrza. Nie ma problemu z zakupem plastikowych paneli w różnych kolorach, które mogą nieco rozweselić wnętrze pojazdu.

Bagażnik Smarta jest dość duży jak na zewnętrze rozmiary auta. Do dyspozycji mamy 260 litrów przestrzeni bagażowej i kilka dodatkowych litrów w schowkach umieszczonych pod podłogą bagażnika.

Ceny części:

Komplet tarcz i klocków hamulcowych do Smarta Fortwo można kupić za około 270 złotych, a zakup tłumika wiąże się z kosztem od 230 do 300 złotych w zależności od wersji silnikowej. 

Na kompletne sprzęgło do silnika diesla trzeba przeznaczyć około tysiąc złotych, jednak nie jest to element, który często wymaga wymiany.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Podsumowanie

Ze względu na niską cenę zakupu używanego egzemplarza (na popularnych serwisach aukcyjnych ceny wersji benzynowych rozpoczynają się od 7-8 tysięcy złotych), może on być ciekawą propozycją dla osób, które codziennie przemieszczają się po mieście. Każdy, kto rozważa zakup Smarta musi wiedzieć, że jest to dość nietypowa konstrukcja, która wymaga do obsługi mechanika znającego się na Smartach. 

Polecamy zwrócić szczególną uwagę na wersje wyposażone w silnik diesla ze względu na niskie spalanie. Cena godnych zainteresowania aut z przebiegiem od 80 do 120 tysięcy kilometrów zaczyna się od około 11-12 tysięcy złotych.

Smart CityCoupe Fot. Newspress
Smart CityCoupe Fot. Newspress
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA