REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Smart CityCoupe Fot. Newspress
Smart CityCoupe Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA


Smart CityCoupe (tak brzmiała nazwa tego auta do 2003 roku) zwany później ForTwo przybył z misją odkorkowania miejskich ulic 1999 roku. Nigdy nie był on hitem sprzedaży ze względu na kontrowersyjny wygląd i dwuosobowe nadwozie, jednak trzeba przyznać, że nawet dziś jest ciekawym zjawiskiem.

Dwuosobowy pojazd nieznanej dotąd marki Smart zadebiutował w 1997 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Rok później wszedł do produkcji, a jego sprzedaż rozpoczęto w roku 1999. Smart jest na tyle charakterystycznym autem, że nawet osoby które niezbyt dobrze rozróżniają marki samochodów nie będą miały najmniejszego problemu z nazwaniem tego pojazdu. 

REKLAMA

REKLAMA

Zdania na temat zasadności wprowadzenia na rynek takiego auta są podzielone. Jedni uważają, że to zamach na prawdziwą motoryzację a inni... nie potrafią bez niego żyć.

Smart to typowo miejskie auto. Inżynierowie starali się stworzyć jak najbardziej praktyczny, dwuosobowy pojazd, który dzięki małym rozmiarom (długość wynosi 2,5 metra) wpasuje się w każdą lukę na zatłoczonym parkingu.

Zobacz również: Test Seat Leon: Jednak ma temperament

REKLAMA

Użytkowanie Smarta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Użytkowanie tego pojazdu wymaga przyzwyczajenia. Po pierwsze sztywno zestrojone zawieszenie może dać się we znaki szukającym wygody użytkownikom, jednak cały układ jest dość trwały. Z przodu zastosowano tradycyjne kolumny typu McPherson, a z tyłu belkę typu de Dion.

Kolejną cechą charakterystyczną Smarta jest niezwykle wolno działająca automatyczna skrzynia biegów. Wymaga ona wprawy w operowaniu gazem w trybie automatycznym, a podczas wyprzedzania przyda się możliwość manualnej zmiany przełożeń. 

Skazą na miejskim charakterze auta może być też brak wspomagania kierownicy. Jednak ze względu na wąskie przednie koła i niską masę nadwozia nie musimy wkładać wiele wysiłku w kręcenie kołem kierownicy.

Niewątpliwym atutem opisywanego modelu może być niska cena elementów nadwozia. Błotniki możemy kupić za około 100 złotych, a poszycie drzwi za 150 zł. Oznacza to, że warto poszukać w ogłoszeniach sprawnego mechanicznie egzemplarza nie przejmując się zbytnio otarciami czy uszkodzeniami nadwozia.

Pomimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych Smart zapewnia całkiem wysoki poziom bezpieczeństwa. W przeprowadzonych w 2000 roku przez Euro NCAP testach pojazd ten otrzymał notę 3 gwiazdek, co w tamtejszym okresie było wynikiem bardzo dobrym.

Zobacz również: Test Volvo S60 T6: Auto do ruszania spod świateł

Silniki

Na rynku wtórnym możemy wybierać z kilku jednostek napędowych, które były oferowane w Smarcie. Dwie z nich to benzyniaki o pojemności 0,6 (moc 45 lub 55 KM) i 0,7 (moc 61 KM), ale w ofercie znalazł się także diesel. Ma on pojemność 0,8 litra i generuje moc 42 KM. Wszystkie silniki dostępne w Smarcie to trzycylindrowe konstrukcje z łańcuchem rozrządu.

Benzynowe jednostki zastosowane w tym aucie nie są godne polecenia ze względu na częste awarie układu chłodzenia, które doprowadzają do przegrzewania się, a w skrajnych przypadka do zatarcia silnika. Ilość spalonego paliwa zależy od stylu jazdy i kształtuje się na poziomie około 5 litrów na 100 kilometrów, co jest bardzo dobrym wynikiem.

Jeśli chodzi o diesla, jest on trwały i ekonomiczny. Bez problemu radzi sobie w środowisku naturalnym Smarta jakim jest miasto. Spalanie oscyluje w okolicy 3,5 litra na 100 kilometrów.

Wnętrze

Wewnątrz Smarta znajdziemy dwa dość duże i w miarę wygodne fotele i … niewiele więcej. Klaustrofobicznie mała przestrzeń zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Deska rozdzielcza jest nieco toporna, ale za to wykonana z materiałów dobrej jakości. Często spotykaną w Smarcie usterką są zacinające się przełączniki służące do sterowania światłami zewnętrznymi i wycieraczkami, które umieszczone za kierownicą. 

Zaletą auta jest możliwość personalizacji wnętrza. Nie ma problemu z zakupem plastikowych paneli w różnych kolorach, które mogą nieco rozweselić wnętrze pojazdu.

Bagażnik Smarta jest dość duży jak na zewnętrze rozmiary auta. Do dyspozycji mamy 260 litrów przestrzeni bagażowej i kilka dodatkowych litrów w schowkach umieszczonych pod podłogą bagażnika.

Ceny części:

Komplet tarcz i klocków hamulcowych do Smarta Fortwo można kupić za około 270 złotych, a zakup tłumika wiąże się z kosztem od 230 do 300 złotych w zależności od wersji silnikowej. 

Na kompletne sprzęgło do silnika diesla trzeba przeznaczyć około tysiąc złotych, jednak nie jest to element, który często wymaga wymiany.

Zobacz również: Test Honda Accord Tourer: Atrakcyjna i funkcjonalna

Podsumowanie

Ze względu na niską cenę zakupu używanego egzemplarza (na popularnych serwisach aukcyjnych ceny wersji benzynowych rozpoczynają się od 7-8 tysięcy złotych), może on być ciekawą propozycją dla osób, które codziennie przemieszczają się po mieście. Każdy, kto rozważa zakup Smarta musi wiedzieć, że jest to dość nietypowa konstrukcja, która wymaga do obsługi mechanika znającego się na Smartach. 

Polecamy zwrócić szczególną uwagę na wersje wyposażone w silnik diesla ze względu na niskie spalanie. Cena godnych zainteresowania aut z przebiegiem od 80 do 120 tysięcy kilometrów zaczyna się od około 11-12 tysięcy złotych.

Smart CityCoupe Fot. Newspress
Smart CityCoupe Fot. Newspress
Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA